Nieuwe V6- en V8-motoren: de maatstaf

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

19 okt 2010 17:50

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
  • Volledig nieuwe V6- en V8-benzinemotoren: kracht en zuinigheid
  • Emissies op het niveau van concurrerende hybride-modellen
  • Eerste inzet in S-Klasse en CL-Klasse
  • S 350 BlueEFFICIENCY vanaf € 98.300 (B-label) en S 500 BlueEFFICIENCY vanaf € 128.600 (B-label)

Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie V6- en V8-benzinemotoren waren er twee topprioriteiten: een aanzienlijke verbruiksdaling en (nog) betere prestaties. Daarbij is Mercedes-Benz vanaf het begin uitgegaan van een modulaire opzet. Dat betekent dat de nieuwe motoren ook toegepast kunnen worden in combinatie met bijvoorbeeld 4MATIC vierwielaandrijving en dat ze gekoppeld kunnen worden aan een hybride-module. Met hun zeer gunstige verbruikscijfers laten deze motoren in ieder geval zien dat de inzet van V6- en V8-krachtbronnen ook in de toekomst zonder meer haalbaar is.

Nieuwe V8: een klasse op zich
Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe V8 een kleinere cilinderinhoud (4.663 cm3 in plaats van 5.461 cm3). Desondanks levert hij een vermogen van 320 kW (435 pk) – een stijging van 12%. De toename van het maximale koppel is nog indrukwekkender: van 530 naar 700 Nm (+32% ). De S 500 BlueEFFICIENCY is daarmee goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 4,9 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Bij dat alles laat hij een gemiddeld verbruik van 9,4 l/100 km voor zich noteren een daling van 1,6 l/100 km ten opzichte van de vorige S 500 (11,0 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe V8 bedraagt 219 g/km. Daarmee bereikt deze ‘conventionele’ motor het niveau van belangrijke concurrenten met hybridetechnologie.

In de praktijk kenmerkt de V8-krachtbron zich door een hoge mate van souplesse en een vrijwel ‘lineaire’ en dus zeer comfortabele krachtsontwikkeling – een ‘turbogat’ is er niet. En dan is de nieuwe motor ook nog eens uitzonderlijk stil.

S 350 BlueEFFICIENCY: 7,6 l/100 km
De nieuwe V6-motor is een atmosferische krachtbron. Ook hier is de opzet modulair en dat betekent dat deze motor tevens kan worden uitgevoerd met 4MATIC vierwielaandrijving. De nieuwe V6 heeft dezelfde inhoud als zijn voorganger (3.499 cm3) maar de blokhoek is verkleind van 90 naar van 60 graden. Hierdoor is de toepassing van een balans-as niet meer nodig. Het maximale vermogen van de nieuwe motor bedraagt 225 kW/306 pk tegen 200 kW/272 pk voor de voorganger en het koppel stijgt van 350 tot 370 Nm (beschikbaar tussen 3.500-5.250 tpm). Het prestatieniveau is zeer hoog, maar ook hier is het verbruik een attractie op zich: de S 350 BlueEFFICIENCY is goed voor een gemiddelde van 7,6 l/100 km. Daarmee is hij maar liefst 24% zuiniger dan zijn voorganger die ook al een alleszins redelijke 10,0 l/100 km voor zich liet noteren. De gemiddelde CO2-uitstoot van de S 350 BlueEFFICIENCY komt uit op 177 g/km – een drastische vermindering vergeleken met de voorganger (234 g/km).

Hightech tot in detail
Directe brandstofinspuiting, biturbo-technologie en de toepassing van een start/stop functie zijn de belangrijkste highlights van de nieuwe motorengeneratie. Maar het zijn ook de details die bijdragen aan een tot nu toe niet eerder vertoonde balans tussen prestaties en verbruik.

Om te beginnen zijn zowel de krukkast, de zuigers en de cilinderkoppen van aluminium. De krukas, de drijfstangen en de kleppen op hun beurt, zijn van speciaal gesmeed staal. De interne weerstand van de nieuwe motoren is ten opzichte van hun voorgangers sterk verminderd.

Het inspuitsysteem is van de derde generatie en maakt gebruik van piezo-injectoren, multi-spark-ontsteking en straalgeleide verbranding.

Naast de stop/start-functie dragen ook een verschuiving van de schakelmomenten en een duidelijk lagere rolweerstand bij aan de vermindering van het verbruik. Bovendien is de vermogensbehoefte van de water- en olie,- en brandstofpomp sterk verminderd, doordat ze nu ‘behoeftegestuurd’ functioneren. Ook het intelligente generatormanagement is een (besparende) factor van belang.

Met de nieuwe motorengeneratie laat Mercedes-Benz zien dat V6- en V8-motoren nog veel potentieel hebben. De modulaire opzet versterkt dat nog eens extra. Dat maakt de motoren toonaangevend voor vandaag, maar vooral ook klaar voor de toekomst.

Klik op één van onderstaande foto's voor een vergroting:
3100030999309983099730996
3099530994309933099230991
#doeslief
Gebruikersavatar
Jester
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
Mercedes-Benz: E36
Specialisatie: Denken in oplossingen
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

21 okt 2010 21:07

Toch gaaf dat ze zo'n moderne motor nog meer vermogen weten te geven en daarbij nog zuiniger maken ook :D

9,4 liter per 100km in een dikke V8 S-klasse benzine echt bijzonder,
nou weet ik wel dat die verbruik's test niet geheel nauwkeurig is, maar toch.
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
The lissensed fool.

Meer volgers op je twitter acount? klik.
Geld verdienen via hetinternet?
Plaats reactie