Geheel nieuw ontwikkelde 5,5-liter V8 biturbomotor

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

30 jul 2010 12:12

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Geheel nieuw ontwikkelde 5,5-liter V8 biturbomotor: Meer vermogen, minder verbruik: de nieuwe S 63 AMG levert tot 420 kW (571 pk)

  • 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor met directe brandstofinspuiting
  • AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie
  • Ruim 25 procent minder brandstofverbruik als voorganger
  • Nog meer vermogen (571 pk) en nog groter koppel (900 Nm) met AMG Performance-pakket
  • AMG-historie begon in 1967 met racesucces bij 24 Uur Spa-Francorchamps


De Mercedes-Benz S 63 AMG wordt voorzien van een geheel nieuw ontwikkelde krachtbron. De 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor met een maximum vermogen van 400 kW (544 pk) en een maximum koppel van 800 Nm draagt in combinatie met de uniueke AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie bij tot een belangrijke vermindering van verbruik en uitstoot, waarbij vermogen en koppel juist zijn toegenomen. Met een verbruik van 10,5 liter per 100 km (NEDC-norm) is de nieuwe krachtige limousine niet alleen zuiniger dan zijn directe concurrenten, maar verbruikt hij ook nog eens meer dan 25 procent minder dan het voorgaande model met atmosferische V8-motor.

De nieuwe S 63 AMG vormt de start van een nieuw hoofstuk in de strategie die wordt aangeduid als “AMG Performance 2015”. Hiermee zet Mercedes-AMG zijn indrukwekkende geschiedenis voort, maar maakt tegelijkertijd zijn belofte waar om constant het verbruik en de uitstoot van nieuwe modellen te verminderen dankzij nieuwe combinaties van motoren en versnellingsbakken, waarbij op het vlak van prestaties, een kernwaarde van AMG als merknaam, nieuwe maatstaven worden gezet.

De nieuwe 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor gaat in de modelstrategie van Mercedes-AMG voor het komend jaar een belangrijke rol spelen. De unieke AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie helpt ervoor te zorgen, dat ook andere krachtige AMG-modellen in de toekomst kunnen profiteren van een opwindende, maar tegelijkertijd efficiënte krachtoverbrenging. De nieuwe combinatie van motor en versnellingsbak betekent een nieuwe mijlpaal in de succesvolle historie van Mercedes-AMG, die teruggaat tot 1967, maar daarover later meer.

Directe brandstofinspuiting, straalgeleide verbranding en dubbele turbo-oplading
De nieuwe V8-motor, die bij Mercedes-Benz intern wordt aangeduid als M157, is een schoolvoorbeeld van zuinigheid en beschikt over een hele reeks technologische hoogstandjes. Zo maakt AMG voor het eerst gebruik van directe brandstofinspuiting met straalgeleide verbranding en piëzo-injectoren. Dankzij de hogere thermodynamische efficiëntie draagt deze technologie bij tot meer zuinigheid, terwijl ook de uitstoot wordt verminderd. Daarbij combineert AMG dit proces met dubbele turbo-oplading. Andere bijzondere kenmerken van de innovatieve achtcilindermotor uit Affalterbach zijn de krukkast, die volledig van aluminium is gemaakt, de vierkleppentechnologie met variabele timing van de inlaatkleppen, laadluchtkoeling met lucht en water, generatormanagement en een standaard Controlled Efficiency start-stopsysteem. Daarbij heeft de nieuwe AMG-V8-biturbomotor hiervoor maar 5.461 cc nodig, tegen de 6.208 cc van de vorige, atmosferische V8-motor.

AMG Performance pakket: 571 pk en 900 Nm
Dit high-tech-pakket zorgt voor indrukwekkende koppel- en vermogenswaarden, gecombineerd met verbruikscijfers die onovertroffen zijn door de concurrentie. De 5,5-liter V8-biturbomotor levert een maximum vermogen van 400 kW (544 pk) en een maximum koppel van 800 Nm. Dankzij het AMG Performance-pakket worden deze waarden verder verhoogd tot 420 kW (571 pk) en 900 Nm. Geen enkele andere motor in dit segment bereikt de waarden die de nieuwe AMG-biturbomotor haalt. De voornaamste reden van de verdere stijging dankzij het AMG Performance-pakket is het vergroten van de maximale laaddruk van 1,0 naar 1,3 bar.

Kwantumsprong: ruim 25 procent minder brandstofverbruik
Met een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 10,5 liter per 100 km volgens NEDC-norm is de S 63 AMG 3,9 liter zuiniger dan het voorgaande model, ondanks een toename van het vermogen van 14 kW (19 pk) of zelfs 34 kW (46 pk) met het AMG Performance-pakket en van het koppel met respectievelijk 170 en 270 Nm. Motorspecialisten beschouwen deze gerealiseerde brandstofbesparing van ruim 25 procent als niets minder dan een kwantumsprong. Ook de uitstoot van CO2 werd navenant verminderd: met 244 gram per kilometer is dit bijna 30 procent minder dan bij het voorgaande model. Overigens zijn brandstofverbruik en uitstoot voor beide uitvoeringen van de S 63 AMG identiek. Met deze waarden doet de S 63 AMG het niet alleen duidelijk beter dan al zijn concurrenten, maar is hij ook nog eens zuiniger dan auto’s in dit marktsegment die aanmerkelijk minder vermogen leveren.

Prestaties op sportwagenniveau
Tegelijkertijd levert de S 63 AMG superieure prestaties op sportwagenniveau: de krachtige limousine accelereert van 0-100 km/u in 4,5 seconden en heeft een topsnelheid die elektronisch is begrensd op 250 km/u. Met het AMG Performance-pakket wordt de 100 km/u zelfs al bereikt na 4,4 seconden, terwijl in dit geval de topsnelheid op 300 km/u is begrensd. Niet alleen de ongeëvenaard goede doorgifte van het koppel van de achtcilinder biturbomotor spreekt tot de verbeelding. Ook de dynamische respons zonder vervelende vertragingen geven een rijgevoel dat tot nu toe ongekend was in deze vermogensklasse. En dit alles wordt begeleid door het krachtige, sonore geluid van de motor. Bovendien voldoet deze krachtige AMG-motor uiteraard aan alle voorwaarden wanneer het gaat om het soepele, stille functioneren en het comfort op lange afstanden dat van een Mercedes-Benz mag worden verwacht.

AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie
De kracht wordt doorgegeven via de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie, die exclusief wordt gebruikt door AMG en al bekend is uit de modellen SL 63 AMG en E 63 AMG. Deze transmissie zorgt voor een dynamisch rijgedrag, indrukwekkend comfort en draagt tegelijkertijd bij tot zuinigheid. De natte startkoppeling komt in de plaats van de traditionele koppelomvormer voor minder brandstofverbruik. Het gunstige verbruik is ook in hoge mate te danken aan de standaard start-stopfunctie. Dit systeem is actief in de ‘Controlled Efficiency’-stand (C) en schakelt de achtcilindermotor uit wanneer de auto stil staat. In de C-stand rijdt de auto altijd weg in de tweede versnelling en de transmissie schakelt in een vroeg stadium over naar de volgende, hogere versnelling. Met zijn grote trekkracht bij lage toerentallen inspireert de V8-motor tot een soepele, ontspannen rijstijl.

De achtcilinder biturbomotor beschikt ook over het generatormanagementsysteem dat bekend is van de E 63 AMG: wanneer er wordt geremd, wordt de kinetische energie gebruikt om de accu op te laden. In alle andere situaties kan de generator op een laag voltage worden gehouden dankzij de combinatie van het boordnetwerk en het generatormanagement. Hierdoor wordt de motorlast verminderd en kan volgens NEDC-norm een brandstofbesparing van zo’n 0,15 liter per 100 kilometer worden bereikt. In stadsverkeer, wanneer er vaak wordt geremd, kan de besparing oplopen tot 0,2 liter per 100 kilometer.

Motorenbouw – een traditie van handgemaakte perfectie
Net als alle andere AMG-motoren wordt de nieuwe achtcilinder biturbomotor met de hand gemaakt in de AMG-motorenafdeling, die in 2002 in gebruik werd genomen. Hooggekwalificeerde technici assembleren de M157-motor volgens het ‘one man, one engine’-principe, waarbij de strengste kwaliteitseisen nauwgezet worden opgevolgd. Deze aandacht voor detail wordt zichtbaar gemaakt door de handtekening die is te vinden op de karakteristieke AMG-motorbadge.

Nieuwe lichtmetalen AMG-velgen met driedubbele spaken
Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe S 63 AMG zich door een aantal subtiele kenmerken: het ‘V8 BITURBO’-opschrift op de spatborden verwijst naar de nieuwe krachtbron. Ook nieuw zijn de AMG-lichtmetalen wielen met driedubbele spaken, gespoten in titaniumgrijs en gepolijst afgewerkt. Op de wielen zijn banden in de maat 255/40 of 275/40 R 19 banden. In het interieur beschikt de S 63 AMG over een nieuw ontworpen AMG-instrumentenpaneel met ‘AMG V8 BITURBO’-startscherm. De standaard PASSION lederen bekleding wordt gecompleteerd door nieuwe stiksels in een contrasterende kleur.

De S 63 AMG kan worden geleverd met een reeks attractieve extra’s: het nieuw ontwikkelde Bang & Olufsen BeoSound AMG geluidssysteem, dat speciaal voor de S-Klasse werd ontwikkeld, zorgt voor een uitzonderlijke geluidservaring. Met een totaal vermogen van 1.200 Watt, 15 luidsprekers, akoestische lenstweeters in de A- en B-stijlen en een digitale geluidsprocessor (DSP) transformeert dit systeem de auto in een volwaardige concertzaal met een perfecte akoestiek.

Active Lane Keeping Assist en Active Blind Spot Assist
De unieke combinatie van innovatieve assistentiesystemen voor bestuurders, gebaseerd op camera- en radar-technologie, is nog verder verbeterd teneinde de actieve en passieve veiligheid van de auto op een nog hoger plan te brengen. De nieuwe Active Lane Keeping Assist komt in actie wanneer de S 63 AMG onbedoeld over een doorgetrokken witte lijn aan de linker- en rechterkant van een rijbaan of aan de buitenkant van een bocht geraakt. In dat geval activeert het ESP de remmen aan de andere kant van de auto om zo te voorkomen dat deze onbedoeld het juiste spoor verlaat.

Ook nieuw is de Active Blind Spot Assist die de bestuurder er door middel van een rood gekleurde waarschuwing in de betreffende buitenspiegel op wijst wanneer het te gevaarlijk is om van rijbaan te veranderen. Wanneer de bestuurder de waarschuwing negeert en een voertuig op de naastgelegen rijbaan te dichtbij komt, grijpt het ESP in door de remmen aan de andere kant van de auto te activeren.

Zijwindstabilisatie, Torque Vectoring Brake en Direct Steer
Het AMG-sportonderstel met Active Body Control (ABC) zorgt standaard voor zijwindstabilisatie. Dankzij deze functie wordt de invloed van zijwind geneutraliseerd of, bij zeer krachtige windvlagen, tot een minimum beperkt. ABC neutraliseert het effect van zijwind door het in milliseconden aanpassen van de wiellastverdeling, waarbij gebruik gemaakt wordt van de giermoment- en acceleratiesensoren van het ESP.

Ook Torque Vectoring Brake maakt deel uit van de standaarduitrusting. Wanneer er een bocht wordt genomen, heeft het kort activeren van de remmen een invloed op het binnenste achterwiel van de auto, zodat de auto nauwkeurig en constant onder controle de bocht neemt. De Torque Vectoring Brake is een extra onderdeel van het ESP en zorgt niet alleen voor een betere reactie, maar ook voor meer veiligheid in kritieke situaties. De ervaring van het rijden wordt verder geïntensiveerd door Direct Steer: met zijn variabele overbrenging, afhankelijk van de uitslag van het stuurwiel, draagt dit systeem bij tot een directer gevoel bij het nemen van bochten en daardoor een betere reactie.

Krachtig AMG remsysteem met dubbele drijvende remklauwen
Het krachtige AMG-remsysteem, dat is gebaseerd op het ADAPTIVE BRAKE-systeem van Mercedes-Benz, is uitstekend bestand tegen fading en zorgt voor de best mogelijke vertraging. De voorwielen zijn voorzien van een dubbel drijvende remklauw. Deze unieke technologie combineert de voordelen van een schijfrem met glijdende remklauw, verminderde doorgifte van warmte aan de remvloeistof en duidelijke voordelen op het gebied van comfort vanwege het geleidingsmechanisme van de remblokken, met de efficiëntie van een rem met een extra grote vaste remklauw.

Vanuit de AMG Performance Studio zijn exclusieve opties voor de S 63 AMG leverbaar:
  • AMG Performance-pakket: toename van het maximum vermogen met 20 kW (27 pk) en het maximum koppel met 100 Nm, AMG-motorafdekking van koolstofvezel
  • Gesmede dubbelspaaks AMG-wielen, zwart gespoten met spiegelende afwerking met 255/35 R 20 banden voor en 275/35 R 20 banden achter
  • AMG Performance stuurwiel met Alcantara-inzetstukken op de gripvlakken
  • AMG afwerking met zwarte pianolak/koolstofvezel
De S 63 AMG is leverbaar met korte of lange wielbasis. De levering start eind september 2010. De prijzen in Nederland bedragen € 186.600 voor de S 63 AMG en € 195.700 voor de S 63 AMG Lang. De meerprijs voor het AMG Performance-pakket bedraagt € 11.565. Alle prijzen zijn inclusief BTW en BPM.

Heritage: een lange traditie van krachtige AMG V8-motoren
Krachtige achtcilindermotoren vormen een onmisbaar onderdeel van de bedrijfshistorie van AMG. De onderneming, die is opgericht in 1967, baarde meteen opzien met de 300 SEL 6.8 AMG die in 1971 de tweede plaats behaalde tijdens de 24-uursrace van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. De raceauto was gebaseerd op de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3. Met een vermogen van 184 kW (250 pk) bij 4.000 omw./min. En een topsnelheid van 220 km/u was deze auto destijds de snelste reguliere productieauto in Duitsland. Klassieke tuning en een cilinderinhoud die werd vergroot van 6.330 naar 6.835 cc zorgden ervoor dat het vermogen toenam tot 315 kW (428 pk) bij 5.500 omw./min. en het koppel van 500 naar 608 Nm.

De M117, de eerste achtcilindermotor met vierkleppentechnologie, was het volgende hoogtepunt in de AMG-historie. Met een cilinderinhoud van 5,6 liter, een vermogen van 265 kW (360 pk) en een koppel van 510 Nm, bracht deze motor de 300 CE 5.6 AMG in 1987 naar een topsnelheid van 303 km/u. Dit maakte de W124 coupé tot de snelste in serie geproduceerde Duitse auto. Liefhebbers in de VS noemden deze auto ‘The Hammer’.

Toerwagen met startnummer 35: een bijzonder model
De AMG-raceauto met het startnummer 35 zorgde met coureurs Hans Heyer en Clemens Schickentanz op 25 juli 1971 voor een bijzondere prestatie door in de zware 24-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps meteen een podiumplaats te behalen. Dit succes, bij de allereerste race met de auto, maakte AMG op slag wereldberoemd. En daarbij behoorde AMG bepaald niet tot de favorieten voor succes in deze wedstrijd, temidden van de sterke concurrentie van Ford Capri RS, BMW 2800 CS, Chevrolet Camaro, Opel Commodore en Alfa Romeo GTA.

Met een scherpe tijd in de kwalificatie, gereden door Clemens Schickentanz, liet de auto echter al wat van zijn potentieel zien. In een turbulente race met een stortbui rond middernacht en tal van uitvallers eindigde de grote rode Mercedes uiteindelijk als tweede met Dieter Glemser en Alex Soler-Roig. De AMG-sedan had 308 ronden zonder enige technische problemen afgelegd.

S 63 AMG ‘Thirty-Five’: showmodel in stijl van de raceauto
Ter herinnering aan zijn succesvolle voorganger is er nu een showmodel op basis van de S 63 AMG, dat eveneens het nummer 35 draagt. Voorzien van banden in de maat 275/35 R 20 voor en 325/30 R 20 achter, uitgebouwde spatborden en nagenoeg alle sponsorstickers van zijn voorgangers is deze bijzondere auto afgewerkt in de kleur ‘AMG Le Mans Red Metallic’, die eigenlijk alleen leverbaar is voor de nieuwe SLS AMG. Een rolkooi, AMG-sportstoelen met vierpuntsgordels en een AMG sportstuurwiel zorgen voor de uitstraling van een echte toerwagen.

Klik op één van onderstaande foto's van de S63 voor een groter formaat:
279162791727918279192792027921279222792327924279252792627927279282792927930279312793227933279342793527936279372793827939279402794127942279432794427945279462794727948279492795027951279522795327954279552795627957279582795927960279612796227963279642796527966279132791427915279072790827909279102791127912
#doeslief
Plaats reactie