Mercedes-Benz S 500 Plug-in HYBRID

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

16 sep 2009 19:51

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes-Benz S 500 Plug-in HYBRID

Plug-in hybride met V6-benzinemotor, hybridemodule en lithium-ion accupakket
Gemiddeld brandstofverbruik: 3,2 l/100 km (CO2: 74 g/km)
Emissievrij rijden over korte afstanden (max. 30 km)
Alle traditionele sterke punten van een S-Klasse
Mercedes-Benz introduceert op de IAA in Frankfurt de eerste 3-liter-auto in het luxe-segment: de Vision S 500 Plug-in HYBRID. Dit studiemodel beschikt over drie primaire componenten: een krachtige, direct ingespoten V6-benzinemotor, een 44 kW/60 pk sterke hybride-module en een lithium-ion-accu met een capaciteit van meer dan 10 kWh. Daarbij maakt hij gebruik van alle efficiency-verhogende BlueEFFICIENCY-maatregelen. De accu is volgens het Plug-in-principe oplaadbaar. De Vision S 500 Plug-in HYBRID kan 30 kilometer volledig ‘op elektriciteit’ en dus emissievrij afleggen. Het gemiddelde verbruik volgens de NEDC (New European Driving Cycle) bedraagt slechts 3,2 l/100 km. De CO2-uitstoot in deze cyclus blijft steken bij 74 g/km. Met dit studiemodel laat Mercedes-Benz zien dat de S-Klasse met al zijn traditionele sterke punten nog altijd de toekomst heeft.


De Mercedes-Benz Vision S 500 Plug-in HYBRID is een nieuwe mijlpaal op weg naar mobiliteit zonder uitstoot van schadelijke gassen. Het is in alle opzichten (comfort, veiligheid, prestaties) een echte S-Klasse, maar dan met het verbruik dat lager is dan van vrijwel alle huidige compacte auto’s. Het studiemodel toont dus aan dat pure automobiele fascinatie en milieubewustzijn in perfecte harmonie kunnen samengaan.
Hoewel er nog tijd overheen gaat voordat de S 500 Plug-in HYBRID daadwerkelijk het productiestadium bereikt, werkt Mercedes-Benz volop aan de benodigde integratiemaatregelen zodat alle componenten kunnen voldoen aan de hoge eisen die aan een limousine in dit segment worden gesteld. De verwachting is dan ook dat deze geavanceerde hybride-technologie kan worden toegepast in de komende generatie S-Klasse. Daarbij is het wel belangrijk dat ook een dekkende infrastructuur voor laadpunten wordt gerealiseerd. Alleen zo kan het potentieel van de innovatieve aandrijflijn volledig worden uitgenut.

Intelligente hybridetechnologie
De compacte, schijfvormige hybridemodule van het studiemodel heeft sterke overeenkomsten met die van de S 400 HYBRID. Het grootste verschil is het vermogen: de module van de S 400 HYBRID levert 15 kW/20 pk, die van de Vision S 500 Plug-in HYBRID 44 kW/60 pk. Door de compacte afmetingen is het mogelijk de hybridemodule van het studiemodel onder te brengen in de behuizing van de 7G-TRONIC automatische transmissie. De krachtige lithium-ion-accu met een capaciteit van meer dan 10 kWh bevindt zich achter de stoelen in de bagageruimte. Deze plaatsing is veilig en heeft een positieve invloed op de gewichtsverdeling. Bovendien zorgt dit er voor dat er een brandstoftank kan worden gemonteerd met voldoende inhoud voor lange afstanden.

Extra koppeling
De aandrijflijn van de Vision S 500 Plug-in HYBRID is in grote lijnen identiek aan die van de S 400 HYBRID. Het studiemodel beschikt echter over een extra koppeling tussen de V6 en de elektromotor. Zodoende is het mogelijk om over een afstrand van maximaal 30 km volledig elektrisch te rijden. De koppeling is ingebouwd in de behuizing van de omvormer en neemt dan ook geen extra ruimte in beslag.

Stopcontact als tankstation
De lithium-ion-accu van het studiemodel is op te laden bij laadstations. De snelle laadcyclus duurt daar (bij een laadcapaciteit van 20 kW) slechts 60 minuten. Een lege accu opladen via een normaal stopcontact (3,3 kW) duurt circa 4,5 uur. Dankzij het regeneratieve remsysteem wekt de auto zelf ook elektriciteit op bij het uitrollen en afremmen. Het laadproces wordt gecontroleerd en beveiligd door de zogenaamde onboard charger. Deze voorkomt onder andere kortsluiting en zorgt voor optimaal opladen. Het totale gewicht van de elektrische componenten bedraagt 215 kilo, waarbij de lithium-ion-accu 130 kilo in de schaal legt. Een conventionele NiMH-accu met verglijkbare capaciteit weegt al snel 180-200 kilo.

Elektrische actieradius van 30 kilometer
Met een volledige opgeladen accu kan de Vision S 500 Plug-in HYBRID maximaal 30 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij rijden. Daarbij ontpopt de auto zich als vlot en comfortabel. De V6-benzinemotor schakelt automatisch bij als de snelheid toeneemt of als er steile hellingen op het traject liggen. De V6 wordt pas aan de hybridemodule gekoppeld als de draaisnelheid van beide gelijk is. Zodoende vindt deze koppeling in alle comfort plaats. De hybridemodule van het studiemodel omvat ook een ECO start/stopfunctie. Dankzij de boost-functie hiervan (de elektromotor kan de V6-benzinemotor ondersteunen bij het accelereren) komt deze ook het rijplezier ten goede. De Vision S 500 Plug-in HYBRID sprint in 5,5 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h.

Veiligheid voor alles
De lithium-ion-accu bedient niet alleen de elektromotor, maar via gelijkstroom-omvormers ook het 12V-netwerk voor onder meer de koplampen. De omvormers zijn ten behoeve van een consistente en efficiënte werking watergekoeld. Ook de speciale krachtstroom-elektronica voor de driefase wisselstroommotor is watergekoeld. Dit gebeurt via dezelfde speciale kringloop als die voor de 12V-omvormers. Overigens maakt Mercedes-Benz gebruik van gestandaardiseerde elektonische componenten die alle gebruikt kunnen worden in combinatie met verschillende elektromotoren en batterijtypes.

Dieselhybride concept: E 300 BlueTEC HYBRID
Mercedes-Benz werkt ook intensief aan dieselhybride-modellen. De onlangs onthulde E 300 BlueTEC HYBRID is evenals de S 400 HYBRID en de Vision S 500 Plug-in HYBRID gebaseerd op het modulaire hybrideconcept van Mercedes-Benz. De E 300 BlueTEC HYBRID is nagenoeg productieklaar. Hij maakt gebuik van de nieuwe 2,1-liter viercilinder OM651-dieselmotor in combinatie met de 15 kW/20 pk sterke hybridemodule van de S 400 HYBRID. Met de E 300 BlueTEC HYBRID is het mogelijk om volledig elektrisch te rijden. Het brandstofverbruik van dit studiemodel bedraagt slechts 4,5 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Dankzij het totale vermogen van 165 kW/224 pk en een koppel van 500-600 Nm levert de E 300 BlueTEC HYBRID bovendien prestaties op het niveau van een moderne limousine met zescilinder dieselmotor. Dankzij de oxidatiekatalysator, een roetfilter en BlueTEC met AdBlue-injectie is de E 300 BlueTEC HYBRID in staat te voldoen aan de strengste emissie-eisen ter wereld.

Technische gegevens S 500 Plug-in HYBRID
Verbandingsmotor (benzine):
Aantal cilinders/opstelling V6, 4 kleppen per cilinder
Inhoud 3,5 l

Hybridemodule:
Type Permanente bekrachtigde synchroonmotor

Vermogen ca. 44 kW/60 pk

Koppel 250 Nm

Prestaties en verbruik:
Acceleratie 0 - 100 km/h 5.5 s*

Topsnelheid 250 km/h

Gemiddeld brandstofverbruik 3.2 l/100 km (gecombineerd)*

CO2 emissies 74 g/km (gecombineerd)

http://www.mercedesforum.nl/album/image ... e_id=20744 :
207442074320742
207412074020739
20738
#doeslief
Sterretje1968
Berichten: 9695
Lid geworden op: 28 aug 2006 00:47
Mercedes-Benz: ---
Specialisatie: Off topic
Locatie: Eindhoven

16 sep 2009 23:15

30km. volledig electrisch rijden?
Prius, eat your heart out!!!
Groetjes, Rene.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist.

W126 1981 280SE (LPG) (Verkocht)
W126 1983 500SEL (Verkocht) ---> (Auto van de Maand November 2006 :))
Plaats reactie