De innovatiekracht van koppel en karakter

De officiële media/persberichten.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 40687
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

De innovatiekracht van koppel en karakter

Berichtdoor Peter » 13 mei 2009 17:28

Afbeelding
Persbericht: De innovatiekracht van koppel en karakter
Bron: Mercedes-Benz Nederland

- Gevanceerde viercilinder dieselmotor: hoge prestaties bij een gemiddeld vebruik van slechts 6,7 l/100km
- Voldoet aan Euro 5-emissienorm
- GLK-Klasse na de zomer ook met achterwielaandrijving

Sinds de Mercedes-Benz GLK-Klasse in oktober 2008 op de markt verscheen, heeft deze compacte SUV met zijn sterke persoonlijkheid al vele harten voor zich gewonnen. Klanten hadden tot nu toe de keuze uit drie zescilinder motoren: twee benzineversies en een diesel. Nu komt de GLK 220 CDI 4MATIC met BlueEFFICIENCY-pakket op de markt. Met zijn nieuwe viercilinder dieselmotor en de standaard 7G-TRONIC automatische transmissie is dit de zuinigste GLK van het gamma. Het model zal het merendeel van de verkopen voor zijn rekening gaan nemen. Na de zomer introduceert Mercedes-Benz ook nog een tweewielaangedreven variant van de GLK 220 CDI met zesversnellingsbak en groen energielabel.


Al vanaf de introductie van de GLK 280 4MATIC, de GLK 350 4MATIC en de GLK 320 CDI 4MATIC stroomden de orders voor de 220 CDI 4MATIC al binnen. Dat is niet zo gek: deze aantrekkelijke dieselvariant koppelt praktische, compacte buitenafmetingen aan de nieuwe viercilinder-dieselmotor van Mercedes-Benz. Deze is goed voor een vermogen van 125 kW/170 pk en verbruikt toch slechts 6,7 liter diesel per 100 km. De standaard variabele 4MATIC-vierwielaandrijving zorgt samen met de eveneens standaard 7G-TRONIC zeventraps automatische versnellingsbak en state of the art elektronische regelsystemen als ESP, ASR en 4ETS voor indrukwekkende rijprestaties op verharde én onverharde wegen. Niet voor niets wordt de karaktervolle GLK gezien als een directe afstammeling van de G-Klasse, de aartsvader van de Mercedes-Benz-SUV-familie.
De volledig nieuw ontwikkelde 2,1-liter dieselmotor van de GLK 220 CDI 4MATIC ­– bij intimi bekend onder de naam OM651 - is ook leverbaar in de nieuwe E-Klasse die onlangs is geïntroduceerd. Het blok heeft niet alleen een hoog vermogen, maar heeft daarbij ook een indrukwekkend koppel van 400 Nm, dat al direct boven stationair toerental beschikbaar is. De motor is uitgevoerd met twee turboladers, directe 'common-rail'-inspuiting van de vierde generatie met een inspuitdruk van 2.000 bar. Hiermee accelereert de GLK in 8,8 seconden van 0-100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 205 km/u.

Verlaagde uitstoot

De viercilinder dieselmotor is voorzien van een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrij diesel-partikelfilter. In de strijd tegen de CO2 zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz continu bezig de uitstoot van haar modellen te verlagen. Dat geldt uiteraard ook bij de nieuwe GLK 220 CDI 4MATIC. De uitstoot van deze SUV is nog voor de marktintroductie gedaald van 183 gram CO2 per km naar 176 gram, waarmee de GLK 220 CDI 4MATIC nu al aan de strenge toekomstige EU5-norm voldoet. De verlaagde uitstoot heeft ook nog eens een positief effect op de prijsstelling. De prijs daalt van € 53.240 naar € 52.365 waarmee de nieuwe GLK 220 CDI 4MATIC binnen zijn klasse een nog aantrekkelijker propositie wordt.
Wie wel de stoere, karakteristieke looks en de zuinige dieseltechniek van de GLK 220 CDI wil, maar de variabele 4MATIC-vierwielaandrijving niet per se nodig heeft, introduceert Mercedes-Benz in september een tweewielaangedreven variant. De dieselmotor is bij dit model gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De achterwielaangedreven GLK 220 CDI zal dan beschikken over een groen energielabel.
Bijlagen
714812_1293842_4932_3294_08C1327_10[1].jpg
#NoStress