Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

19 dec 2008 13:25

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss: fascinatie en puur rijplezier.

Als kroon op de modelreeks van de succesvolle supersportwagen SLR introduceren Mercedes-Benz en McLaren een nieuwe, spectaculaire en nog radicalere uitvoering. In de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is er geen dak en geen voorruit die bestuurder en passagier scheiden van de elementen. Zo kunnen ze genieten van de fascinatie van snelheid en rijplezier in hun meest pure vorm. Bovendien beschikt het model over toptechniek en spectaculaire vormgeving. Dankzij de V8-compressormotor met een vermogen van 478 kW/650 pk accelereert de SLR Stirling Moss in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 350 km/u, waarmee deze nieuwe uitvoering de snelste open in serie geproduceerde sportwagen is. Met deze prestaties draagt de auto met recht de naam van de legendarische Britse coureur Stirling Moss, die in de vijftiger jaren met de al even beroemde Mercedes-Benz SLR-sportwagens de ene zege na de andere behaalde. Met de exclusieve SLR Stirling Moss wordt de actuele SLR-familie afgerond. De productie is beperkt tot 75 exemplaren. Met de start van de productie van de SLR Stirling Moss in juni 2009 wordt in mei 2009 zoals gepland de productie van de SLR Roadster stopgezet.

SLR: Drie letters zeggen voor liefhebbers genoeg. In de vijftiger jaren behaalde Mercedes-Benz met de 300 SLR tal van overwinningen, onder andere in de Mille Miglia, de Targa Florio en de Tourist Trophy. De topcoureurs uit die tijd reden met de auto: Juan Manuel Fangio, Karl Kling en vooral de Brit Stirling Moss. Naar hem is de moderne uitvoering van de SLR dan ook genoemd, want de nieuwe SLR Stirling Moss verenigt het karakter van de moderne SLR-modellen met de fascinatie van de SLR uit 1955. Tot de kernwaarden van zowel de historische als de actuele SLR’s behoort een fascinerend nieuw ontwerp, innovatieve techniek, hoogwaardige materialen die op een perfecte manier zijn verwekt en vooral: een voor alle zintuigen unieke rijbeleving.

Extreem puristisch concept zonder dak en voorruit
Volgens het voorbeeld van de 300 SLR is ook de nieuwe supersportwagen hoogwaardig geproduceerd, maar volgens een zeer puristisch concept, zonder ruiten en dak. Slechts twee windschermen van een paar centimeter hoog beschermen de bestuurder en passagier tegen de rijwind. De carrosseriestructuur dient als rolbeugel voor de bescherming van de inzittenden.

Net zoals de legendarische sportwagens van vroeger overtuigt ook de SLR Stirling Moss door zijn indrukwekkende prestaties. Met een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden en een topsnelheid van 350 km/u zorgt de supersportwagen voor een nieuwe dimensie van open rijden. Niet in de laatste plaats, doordat de zintuigen tijdens elke rit op tot dusver ongekende wijze worden geprikkeld.

Fascinerend ontwerp herinnert aan de SLR-raceauto’s
De volledige carrosserie van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is gemaakt van koolstofvezel. Bij het ontwerp van de nieuwe auto hielden de specialisten van Mercedes-Benz natuurlijk rekening met het feit dat ze hier met een 350 km/u snelle sportwagen te maken hadden, maar tegelijkertijd herinnert de auto aan de vormtaal van de SLR-raceauto’s uit de vijftiger jaren, die tot op de dag van vandaag mensen blijven fascineren.

Een opvallend kenmerk van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is de lange motorkap en de compacte, krachtig gelijnde achterpartij. Omdat de auto geen ruiten heeft, lopen interieur en exterieur vloeiend in elkaar over. Zo lijkt het, alsof de motorkap tot in het interieur reikt. Daarmee straalt de sportwagen zelfs als hij stil staat, een dynamiek uit die iedereen fascineert.

Net zoals bij het historisch voorbeeld zijn ook bij de nieuwe SLR Stirling Moss de dorpels aan de zijkant zeer hoog. Daarom kozen de constructeurs voor vleugeldeuren die naar voren openen. Indien gewenst kan de auto door middel van twee afdekplaten van koolstofvezel, de zogeheten tonneaucovers, worden afgedekt. Deze platen zijn opgeborgen in de kofferruimte. Wanneer de auto is afgedekt en de portieren gesloten zijn, lijkt de SLR Stirling Moss wel een sculptuur.

Ook binnenin is alleen het noodzakelijkste aan boord. Een mix van waardevolle en authentieke materialen als carbon, aluminium en hoogwaardig leer bepaalt hier het beeld. Op een aluminium plaquette is de handtekening van Sir Stirling Moss ingegraveerd.

Innovatieve techniek en doordachte aërodynamica
Voor de techniek werd gebruik gemaakt van de ervaringen die eerder met de SLR coupé en roadster zijn opgedaan. Evenals deze uitvoeringen beschikt ook de SLR Stirling Moss over een aërodynamica-concept met een gesloten bodemplaat en een diffusor aan de achterkant voor zoveel mogelijk neerwaartse druk, al is de diffusor bij dit model veel groter dan bij de coupé en de roadster.

De SLR Stirling Moss is de laatste versie van de SLR die nog gebouwd wordt, in een gelimiteerde oplage van 75 exemplaren. Deze exclusieve uitvoering rondt niet alleen de SLR-familie af, hij is ook een dankbetoon aan de trouwste SLR-bezitters, want alleen zij worden in de gelegenheid gesteld, een bestelling voor een SLR Stirling Moss te plaatsen.
Bijlagen
690764_1245444_6000_2800_201.jpg
690765_1245447_6000_2800_202.jpg
690766_1245451_6000_2800_203.jpg
690767_1245454_6000_2800_204.jpg
690768_1245457_5670_3780_210.jpg
690769_1245461_5884_3141_212.jpg
690771_1245465_4725_3150_213.jpg
690773_1245470_4724_3364_214.jpg
690775_1245476_3564_2284_504822_885140_3564_2284_87F417.jpg
#doeslief
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

19 dec 2008 16:15

'Snap alleen niet waarom ze deze wagen naar Stirling Moss vernoemen en niet naar Juan Manuel Fangio. De laatste heeft in zijn tijd veel meer successen voor MB behaald.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Arthur
Beheerder
Berichten: 17285
Lid geworden op: 08 jan 2008 21:51
Mercedes-Benz: A207 E200 CGI 2010
Specialisatie: Fotografie
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19 dec 2008 17:49

Dat is gaaf zeg, Ik vind het oude model eigenlijk nog mooier.

Gr.
Arthur
A Convertible is a way of living. 8-)
Gebruikersavatar
Emile_Benz
Berichten: 229
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:38
Mercedes-Benz: 'n Icoon met Ster
Specialisatie: Off-topic
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

22 dec 2008 11:42

Er is ook een filmpje van :goedzo:

1 ding snap ik niet hè. :-? Als ze bij de “standaard” SLR de middelste koplampen weggelaten hadden en het dak inclusief A-stijl en voorruit verwijderd hadden en de zijgleuven + uitlaatpijpen anders gesitueerd hadden, hadden ze een SLR gehad die veel meer geleken zou hebben op de oude 300 SLR - en dus mooier zou zijn geweest, dan dit geval… :|

“standaard” SLR kan ook SLR 722 zijn… Misschien zelfs een betere, gezien de historie… :stom:
Beter een ster op de motorkap, dan 'n Bimmer onder je ster...
Plaats reactie