Mercedes-Benz T-model: trendsetter met cultstatus

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 dec 2008 18:30

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes-Benz T-model: trendsetter met cultstatus.

Het is dit jaar dertig jaar geleden dat Mercedes-Benz zijn eerste T-model introduceerde. De versie op basis van de populaire W123 verloste de combi van zijn “bedrijfswagenimago”. Het T-model was een trendsetter die hem door het hoge niveau van de uitrusting interessant maakte voor een brede doelgroep. Vandaag de dag hebben de T-modellen een cultstatus bereikt.

De eerste Kombi was gebaseerd op een uitgebreide analyse van de wensen van klanten. Mensen hadden meer te besteden en er was een verlangen ontstaan naar een stationwagen die niet alleen dienst deed als werkpaard, maar die ook tegemoet kwam aan het steeds vaker geuite verlangen naar individuele manieren van reizen. De klant werd mobieler, had onderweg meer ruimte nodig en hechtte daarbij tegelijkertijd aan een hoge mate van comfort en betrouwbaarheid.

Deze combinatie van verwachtingen bundelde Mercedes-Benz in de T-modellen die vanaf april 1978 in Bremen van de band rolden. De T was naast de sedan en de coupé de derde carrosserievariant van de succesvolle 123-serie. Vakspecialisten vertaalden de letter T met “toerisme en transport” en zinspeelden daarmee op een omslagpunt bij de ontwikkeling van combimodellen.

Het leek alsof de markt had gewacht op een auto als het T-model. Bij Mercedes-Benz werd de eerste generatie T-modellen en de ontvangst ervan door de doelgroep nauwkeurig gadegeslagen. De nieuwe allrounders waren in het introductiejaar 1978 niet aan te slepen. Ze waren haast zo populair als toegangskaarten voor de finalewedstrijd van het wereldkampioenschap voetbal waarin Nederland dat jaar overigens met 1-3 van Argentinië verloor.

Prestigieuze uitstraling
Tot aan de introductie van het T-model stond een combi synoniem voor een plankhard geveerde bouwvakkerswagen met een middelmatige afwerkingskwaliteit. Daar maakte Mercedes-Benz met de nieuwe Kombi een eind aan. Deze auto had de prestigieuze uitstraling van een limousine en de afwerking en aankleding op hoog Mercedes-niveau. In eerste instantie verscheen de nieuwe Mercedes-Benz Kombi alleen als zakelijke, praktische carrosserievariant. Als krachtbron werden twee dieselmotoren (240 TD en 300 TD), twee benzinemotoren met carburateur (230 T en 250 T) en een injectiemotor (280 TE) aangeboden met vermogens van 48 kW/65 pk tot 130 kW/177 pk. Aandrijving, remmen en chassis kwamen grotendeels overeen met die van de sedan; de afmetingen van lengte en breedte waren identiek, evenals de wielbasis. Het grote verschil zat vooral in de hoge achterzijde, die zelfs bij een bezetting met vijf passagiers nog een laadvolume bood van 523 liter.

Multitalent
Slimme ideeën maakten opgang: al voor de eerste generatie T-modellen was naar wens een deelbare achterbank verkrijgbaar. Tweederde van de breedte viel aan de linkerkant, eenderde rechts. De variabele bagageruimte maakte het vervoeren van twee meter lange voorwerpen mogelijk als de rechterkant van de achterbank was neergeklapt, terwijl dan tegelijkertijd nog vier passagiers mee op reis konden. Dakrails dienden om een ski- of bagagebox te bevestigen. Daarnaast zorgde een standaard niveauregeling op de achteras ervoor dat de verschillen in gewicht tussen een leeg en een beladen voertuig werden gecompenseerd zonder concessies wat betreft rijgedrag en rijcomfort. Dankzij deze ideale variabiliteit ontstond een heel scala aan transportmogelijkheden.

De uitrusting van het interieur deed niet meer aan een “bestelwagen” denken: er werd standaard een doorlopende vloerbedekking gelegd, ook in de laadruimte. Daardoor viel de tot dan toe gebruikelijke optische scheiding tussen passagiersgedeelte en laadruimte weg. Ook het rijcomfort deed niet onder voor dat van een sedan. Dankzij de lange wielbasis, een perfecte afstemming van het chassis en een plezierig veercomfort voelden de bezitters van T-modellen zich steeds meer reiziger in plaats van transporteur. Het succes van dit multitalent in getallen uitgedrukt: toen in januari 1986 de productie van de eerste generatie T-modellen ten einde liep, waren er 199.517 exemplaren geproduceerd.

Het succes verder uitgebouwd
De tweede generatie die Mercedes-Benz in 1985 introduceerde op basis van de W124-serie, bouwde het succes van zijn voorganger verder uit. De klant had keuze uit drie dieselmodellen, waaronder een 2,0 liter, en drie benzinemotoren met een vermogen tussen 53 kW/72 pk en 138 kW/184 pk. De standaardtechniek met een automatische niveauregeling op de nieuw ontwikkelde achteras, een elektromechanische sluithulp voor de achterklep, grotere achterlichten en een nieuwe dakreling waren kenmerken van de oriëntatie op nog meer rij- en bedieningscomfort.

Het geslaagde werk van de ontwerpers kwam ook tot uitdrukking in de capaciteit van de bagageruimte: lengte en breedte van de bagageruimte waren groter dan bij het voorgaande model. Bij een naar voren geklapte achterbank was liefst 1.885 liter beschikbaar voor de mobiele toerist of transporteur. Onder automobilisten had zich inmiddels een sociologische verandering voltrokken. Een combi was verworden tot een ruime lifestylewagen en niet meer tot een zuiver praktische auto alléén.

Voortdurende facelifts begeleidden het T-model op weg naar de nieuwe mobiele maatschappij. Toen Mercedes-Benz in juni 1993 het begrip 'E-Klasse' als aanduiding voor de middelste serie introduceerde, positioneerde de 'T' zich opnieuw. De eenvoudige 'T' van 'transport en toerisme' werd definitief de 'T' van 'trendsetter'. Dit kwam ook tot uiting in de verkoopcijfers: tot het einde van de productie van de tweede generatie T-modellen in februari 1996 bouwde Mercedes-Benz er in Bremen 340.503 stuks; 141.000 meer dan van zijn stamvader. De T-modellen van de W123 en W124 zijn inmiddels gezochte youngtimers. Liefhebbers tellen er forse bedragen voor neer, zelfs voor exemplaren die al honderdduizenden kilometers op de teller hebben.

Cult-auto
Ook met de volgende generaties E-Klasse T-modellen en het nieuwe compacte T-model in de C-Klasse heeft de combi van toen zich definitief ontwikkeld tot cult-auto. Wereldwijd steeg het aandeel van 19,7 procent in 1996 naar 26,9 procent in 2001. De grootste vlucht nam de verkoop in de Verenigde Staten, waar de T-modellen in het segment van de stationwagons in 1996 nog een aandeel van 13,9 procent vertegenwoordigden, en in 2001 al 33,9 procent. Ook succesvol is Mercedes-Benz met zijn compacte C-Klasse Estate. Ongeveer iedere derde koper van een nieuwe auto van deze Mercedes-Benz serie kiest voor dit T-model. Dat lijkt niet meer dan logisch, want elk nieuw T-model borduurt nog steeds voort op de succesformule van zijn voorgangers. Gebleven is de hoge mate van dynamiek en comfort en net als bij de eerste T-series bieden de modellen ongekend veel ruimte.
Bijlagen
690674_1245273_2492_2451_651511_1167948_2492_2451_123-17_81F38.jpg
690675_1245276_3189_2110_651514_1167957_3189_2110_123-20_W123_t_1.jpg
690676_1245279_3189_2360_651515_1167960_3189_2360_123-21_W123_t_2.jpg
690677_1245282_2126_3151_651516_1167963_2126_3151_123-22_W123_t_3.jpg
690678_1245285_3373_2562_651517_1167966_3373_2562_123-23_81F1.jpg
690679_1245288_3411_2519_651518_1167969_3411_2519_123-24_1998DIG142.jpg
690680_1245291_3580_2456_651519_1167972_3580_2456_123-25_80F226.jpg
690681_1245294_2527_2940_651520_1167975_2527_2940_123-26_80F227.jpg
690682_1245297_2769_2536_651521_1167978_2769_2536_123-27_80F262.jpg
690683_1245300_3691_2310_651539_1168032_3691_2310_86f237.jpg
690684_1245303_4800_3200_651545_1168048_4800_3200_a2002f8390.jpg
690685_1245306_3049_4560_651546_1168051_3049_4560_A2002F8419.jpg
690686_1245309_4800_3200_651560_1168089_4800_3200_a2002f8335.jpg
690687_1245312_3941_3433_651569_1168116_3941_3433_A96F970.jpg
690688_1245315_4393_2841_651572_1168125_4393_2841_A99F1816.jpg
690689_1245318_4377_2833_651573_1168128_4377_2833_A99F1819.jpg
690690_1245321_4560_3387_651611_1168241_4560_3387_A2002F8550.jpg
690691_1245324_4560_3028_651612_1168244_4560_3028_A2002F8584.jpg
#doeslief
Plaats reactie