Tip standkachel nr. 2

Reisverslagen met de Mercedes en bestemmingen die bezocht kunnen worden met de Mercedes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

11 jan 2010 17:31

Je standkachel verwarmt je motor een heel eind, maar niet tot bedrijfstemperatuur (in ieder geval niet de dikke motoren en als de standkachel te kort heeft aangestaan). Laat na het starten je standkachel nog even aanstaan, zodat die meehelpt je motor te verwarmen. Die is dan sneller op bedrijfstemperatuur wat de slijtage tegen gaat. Vergeet hem niet uit te zetten, wat dat kost extra brandstof.
Laatst gewijzigd door Lecram op 11 jan 2010 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Berichten: 5700
Lid geworden op: 16 mei 2007 00:16
Specialisatie: Grafische vormgeving

11 jan 2010 18:37

Gebruikt de standkachel niet dezelfde motor als de bijverwarming voor de CDI? In dat geval maakt het bij een CDI natuurlijk geen verschil.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20701
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 jan 2010 18:56

Ruben schreef:Gebruikt de standkachel niet dezelfde motor als de bijverwarming voor de CDI? In dat geval maakt het bij een CDI natuurlijk geen verschil.
bij de oudere 168ers/210ers/202ers wel...bij de nieuwere is de bijverwarming electrisch

greetingz,
-KJ-
Berichten: 480
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:15

11 jan 2010 18:59

Lecram schreef:Laat na het starten je standkachel nog even aanstaan, zodat die meehelpt je motor te verwarmen. Die is dan sneller op bedrijfstemperatuur wat de slijtage ten goede komt.
Goeie tip, maar dit staat ook gewoon in het instructieboekje.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 jan 2010 19:18

-KJ- schreef:
Lecram schreef:Laat na het starten je standkachel nog even aanstaan, zodat die meehelpt je motor te verwarmen. Die is dan sneller op bedrijfstemperatuur wat de slijtage ten goede komt.
Goeie tip, maar dit staat ook gewoon in het instructieboekje.
Maar dat leest niet iedereen.

Doet mij denken aan een collegaatje van vroeger.
Als ze water voor thee opzette, kon ze dat nog laten aanbranden bij wijze van spreken.
Komt ze op een dag op de zaak met een stralend gezicht en de opmerking; ik heb nu iets gevonden om mijn spaghetti niet zo te laten kleven.
Onschuldig zei ik toen; Oh je doet een druppeltje olijfolie bij het water?
Zij; nee ik spoel het na het koken af met koud water....

Dat staat dus ook op de verpakking!....... :roll:

Gelukkig ben ik nooit bij haar thuis wezen eten 8-)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ruben
Berichten: 5700
Lid geworden op: 16 mei 2007 00:16
Specialisatie: Grafische vormgeving

11 jan 2010 19:21

Spaghetti hoort te kleven, of te verzuipen in olijfolie :owja: :lol:
-KJ-
Berichten: 480
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:15

11 jan 2010 19:23

Jeroen schreef: Maar dat leest niet iedereen.
Nee, maar dat is net het probleem! Halve forums worden gevuld met vragen die gewoon in het boekje staan (niet dit forum hoor, hier ligt het niveau behoorlijk hoog).

Ik ga morgen een topic starten over het openen van de motorkap.... :stom:
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 jan 2010 19:26

-KJ- schreef:Ik ga morgen een topic starten over het openen van de motorkap.... :stom:
Daar had ik toevallig onlangs nog een vraag over...... :owja:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-KJ-
Berichten: 480
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:15

11 jan 2010 19:31

:lol: :lol:
René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

11 jan 2010 20:44

Ruben schreef:Spaghetti hoort te kleven, of te verzuipen in olijfolie :owja: :lol:
Viezerik!
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210
Sterretje1968
Berichten: 9695
Lid geworden op: 28 aug 2006 00:47
Mercedes-Benz: ---
Specialisatie: Off topic
Locatie: Eindhoven

12 jan 2010 00:57

Jeroen schreef:
-KJ- schreef:
Lecram schreef:Laat na het starten je standkachel nog even aanstaan, zodat die meehelpt je motor te verwarmen. Die is dan sneller op bedrijfstemperatuur wat de slijtage ten goede komt.
Goeie tip, maar dit staat ook gewoon in het instructieboekje.
Maar dat leest niet iedereen.
Mij is ooit verteld dat echte mannen geen instructieboekje nodig hebben. :o
Tja, dan maar geen échte man. :P
-KJ- schreef:Halve forums worden gevuld met vragen die gewoon in het boekje staan...
Of al op dit forum staan. (zoekfunctie is nog niet door iedereen ontdekt)
-KJ- schreef:Ik ga morgen een topic starten over het openen van de motorkap.... :stom:
Zo'n topic kon ik laatst wel gebruiken.
Weet niet meer welk merk het was maar kreeg hem toch echt niet open. (niet alle merken hebben hetzelde idee over handigheid)
En nee, het instructieboekje lag er niet meer in. (is vermoedelijk al door een klant achterover gedrukt)
Groetjes, Rene.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist.

W126 1981 280SE (LPG) (Verkocht)
W126 1983 500SEL (Verkocht) ---> (Auto van de Maand November 2006 :))
Plaats reactie