Gisteren (17 oktober 2009) zijn Jester en ik in Lelystad geweest bij een Driving Experience om het verschil tussen Zomer en Winterbanden te ervaren in de praktijk.
Dit was georganiseerd door EuroMaster/Michelin/AutoWeek en gewonnen door het leveren van de slagzin; "Als de dagen korter worden, wordt de remweg langer".
Na een lekkere lunch op het ANWB terrein en een theorieverhaal door iemand van Michelin, was het tijd voor het echte werk.
we begonnen met een rem/ontwijkproef bij een uit het wegdek komende watermuur. Met de winterbanden was het mogelijk om voor de muur te stoppen. Met de zomerbanden kon je behalve uit alle macht remmen ook nog (voorzichtig) ontwijken. En dan maar hopen dat daar (in het echt) geen ander obstakel is.
Onderaan de schuine baan waar deze proef gedaan werd was een scherpe en gladde (epoxy) bocht, waar je op zomerbanden met 15 Km/h al uit dreigde te glijden. Met winterbanden trad dit probleem bij normale snelheden eigenlijk al niet op.
Daarna kwam een echte Eye-opener.
Zij aan zij met twee identieke voertuigen remproeven (voluit met ABS door de bodem heen trappen), waarbij het ene voertuig op winterbanden en het andere voertuig op zomerbanden stond. De test werd uitgevoerd met twee VW Jetta's en twee VW Crafters en eenmaal met 30 Km/h en eenmaal met 60 Km/h.
Vooral met de Crafter op zomerbanden, was de baan met 60 Km/h bijna tekort.
En dan te bedenken dat deze bestelwagen ongeladen was.
Bij de laatste test vertrok eerst de Jetta op zomerbanden in de rechterstrook. Vanaf een gemarkeerd punt werd bij een snelheid van 60 Km/h voluit geremd. Binnen redelijke afstand stond de Jetta stil.
Daarna vertrok de Jetta op zomerbanden in de rechterstrook. Bij dezelfde snelheid en op het zelfde punt werd met de Jetta op zomerbanden voluit geremde. Op het moment dat de zomerbandjetta ons voorbijreed/gleed wees het bord waarop de gemeten snelheid wordt weergegeven nog een zeer ruime 50 Km/h aan.
In dezelfde strook was dat dus een flinke klap geweest en waren de twee Jetta's qua lengte waarschijnlijk gereduceerd tot de lengte van één.
Op de ANWB testbaan in Lelystad is ook een stuk baan waar door een beweegbaar deel in het wegdek een achterwielslip kan worden opgewekt.
Als je daar met een snelheid tussen de 25 en 40 Km/h overheen rijdt wordt je een willekeurige kant op gelanceerd en moet je zeer snel reageren om de slip op te vangen en de auto weer onder controle te krijgen zonder een 360 gradenslip te maken.
Nu waren Jester en ik toevallig (ahum ) op die proef met zijn tweeën in de auto en de andere auto's met drieën, dus hebben we ons daar heerlijk uit kunnen leven.
De eindconclusie: Op zomerbanden moet je bij 25 Km/h alle zeilen bijzetten om min of meer controle te houden en op winterbanden lukt dat met bijna 40 Km/h ook nog wel.
Ook weer een aanzienlijk verschil, waarbij je nog moet bedenken dat zo'n achterwielslip in het echte leven veel onverwachtser zal zijn.
De laatste proef was op een gladde halve cirkel waarbij al snel duidelijk was dat ook hier de winterbanden veel langer contoleerbaar bleven.
Gauw naar binnen voor het slotpraatje en de goodiebags en moe maar voldaan terug naar huis.
gr J
Driving Experience zomer vs winterbanden
- benzfreak
- Berichten: 2720
- Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
- Mercedes-Benz: W906 219CDI
- Specialisatie: Banden (Vredestein)
- Locatie: Tukkerland
OP de winterbanden van Vredestein gereden???
Snowtrac 3 voor de tweede keer TESTWINNAAR in de belangrijkste winterbandentest in Europa:
http://www.vredestein.nl/Media_Nieuwsbe ... D=19620478
Groet frank
Snowtrac 3 voor de tweede keer TESTWINNAAR in de belangrijkste winterbandentest in Europa:
http://www.vredestein.nl/Media_Nieuwsbe ... D=19620478
Groet frank
Groet Benzfreak
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Volgens mij staat er in de tekst Michelin...
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Gaaf, ik heb dit ook een keer gedaan, exact hetzelfde
Toen werkte ik nog in een autobedrijf.
Ik vond dat eigenlijk mijn klanten daar bij moesten zijn, dan verkoop je makkelijk winterbanden.
Als je deze 'Driving Experience' hebt gedaan, dan rij je de rest van je leven in de winter op de winterbanden
Toen werkte ik nog in een autobedrijf.
Ik vond dat eigenlijk mijn klanten daar bij moesten zijn, dan verkoop je makkelijk winterbanden.
Als je deze 'Driving Experience' hebt gedaan, dan rij je de rest van je leven in de winter op de winterbanden
#doeslief
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik ben al jaren overtuigd, maar het was weer een leuke ervaring.
Samen met Jester een topdag gehad.
De remweg met zo'n besteller op zomerbanden was toch wel shockerend.
Normaal worden deze dagen georganiseerd voor dealers/wagenparkbeheerders/leasebedrijven, maar gisteren dus voor de "normale consument".
gr J
Samen met Jester een topdag gehad.
De remweg met zo'n besteller op zomerbanden was toch wel shockerend.
Normaal worden deze dagen georganiseerd voor dealers/wagenparkbeheerders/leasebedrijven, maar gisteren dus voor de "normale consument".
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Jester
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
- Mercedes-Benz: E36
- Specialisatie: Denken in oplossingen
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Met die bestelbus was echt een ervaring, wat duurde dat lang zeg
Voor de rest heb ik me heerlijk uitgeleefd in de auto van een ander.
En ik ben geheel overtuigd dit jaar voor mij winterbanden
Voor de rest heb ik me heerlijk uitgeleefd in de auto van een ander.
En ik ben geheel overtuigd dit jaar voor mij winterbanden
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
als je op de weg om je heen kijkt, weet de gemiddelde bestelbus-rijder dit nog niet......Jester schreef:Met die bestelbus was echt een ervaring, wat duurde dat lang zeg
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Nee en dat is best wel eng als er eentje bumperkleeft met een dikke 6-cilinder Turbodiesel ofzo.....
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 24 okt 2009 22:37
- Mercedes-Benz: w202 220diesel
- Specialisatie: chauffeurke spelen
- Locatie: Olen Belgie
Wij hebben op het werk een iveco daily die staat in de winter ook op winterbanden.
Zodra die op winterbanden staat wil ik daar echt niet meer in rijden die heeft echt geen baanvastheid meer.
De banden die daar op gemonteerd zijn zijn pirelli's worden aangeraden door de bandenboer.
kan iemand uitleggen hoe dit komt.
op de auto mag ik geen mening geven daar ik geen winterbanden gebruik op de benz.
groet
Zodra die op winterbanden staat wil ik daar echt niet meer in rijden die heeft echt geen baanvastheid meer.
De banden die daar op gemonteerd zijn zijn pirelli's worden aangeraden door de bandenboer.
kan iemand uitleggen hoe dit komt.
op de auto mag ik geen mening geven daar ik geen winterbanden gebruik op de benz.
groet
na regen komt zonneschijn
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
dat komt door de breedte van de auto, je loopt aan beide kanten half in de vrachtautosporen en dan begint hij te dwalen..
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
- Gelato
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 16 sep 2009 09:55
- Mercedes-Benz: W211 320CDI
- Specialisatie: ijs
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ligt vaak aan de bandendruk, word een zware auto met onderdruk gereden wordt ie erg spoorgevoelig.. Bij busjes, lichte vrachtwagen,, en zware personenwagen, zit je al rond de 3 bar druk met winterbanden voor optimaal rijden.. De driekwart van het volk rijd met een te lage bandenspanning of de minimale bandenspanning..Johnny1982 schreef:Wij hebben op het werk een iveco daily die staat in de winter ook op winterbanden.
Zodra die op winterbanden staat wil ik daar echt niet meer in rijden die heeft echt geen baanvastheid meer.
De banden die daar op gemonteerd zijn zijn pirelli's worden aangeraden door de bandenboer.
kan iemand uitleggen hoe dit komt.
op de auto mag ik geen mening geven daar ik geen winterbanden gebruik op de benz.
groet
Gegroet G
Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 24 okt 2009 22:37
- Mercedes-Benz: w202 220diesel
- Specialisatie: chauffeurke spelen
- Locatie: Olen Belgie
Geen van beide reacties is de oorzaak van dat probleem.
De banden worden wekelijks nagekeken en ze staan volgens de voorschriften op 3.8bar.
De spoorvorming nee is het ook niet want daar let ik op dat ik daar niet inkom.
Hebben ook van die crafter dingen op het werk welke ik al geheel verrot vind om mee te rijden.
Deze hebben er volgens mijn collegas geen last van.
De banden worden wekelijks nagekeken en ze staan volgens de voorschriften op 3.8bar.
De spoorvorming nee is het ook niet want daar let ik op dat ik daar niet inkom.
Hebben ook van die crafter dingen op het werk welke ik al geheel verrot vind om mee te rijden.
Deze hebben er volgens mijn collegas geen last van.
na regen komt zonneschijn