Driving Experience zomer vs winterbanden

Reisverslagen met de Mercedes en bestemmingen die bezocht kunnen worden met de Mercedes.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 okt 2009 15:04

Gisteren (17 oktober 2009) zijn Jester en ik in Lelystad geweest bij een Driving Experience om het verschil tussen Zomer en Winterbanden te ervaren in de praktijk.
Dit was georganiseerd door EuroMaster/Michelin/AutoWeek en gewonnen door het leveren van de slagzin; "Als de dagen korter worden, wordt de remweg langer". 8-)
Na een lekkere lunch op het ANWB terrein en een theorieverhaal door iemand van Michelin, was het tijd voor het echte werk.
we begonnen met een rem/ontwijkproef bij een uit het wegdek komende watermuur. Met de winterbanden was het mogelijk om voor de muur te stoppen. Met de zomerbanden kon je behalve uit alle macht remmen ook nog (voorzichtig) ontwijken. En dan maar hopen dat daar (in het echt) geen ander obstakel is.
Onderaan de schuine baan waar deze proef gedaan werd was een scherpe en gladde (epoxy) bocht, waar je op zomerbanden met 15 Km/h al uit dreigde te glijden. Met winterbanden trad dit probleem bij normale snelheden eigenlijk al niet op.
Daarna kwam een echte Eye-opener.
Zij aan zij met twee identieke voertuigen remproeven (voluit met ABS door de bodem heen trappen), waarbij het ene voertuig op winterbanden en het andere voertuig op zomerbanden stond. De test werd uitgevoerd met twee VW Jetta's en twee VW Crafters en eenmaal met 30 Km/h en eenmaal met 60 Km/h.
Vooral met de Crafter op zomerbanden, was de baan met 60 Km/h bijna tekort. :o
En dan te bedenken dat deze bestelwagen ongeladen was.
Bij de laatste test vertrok eerst de Jetta op zomerbanden in de rechterstrook. Vanaf een gemarkeerd punt werd bij een snelheid van 60 Km/h voluit geremd. Binnen redelijke afstand stond de Jetta stil.
Daarna vertrok de Jetta op zomerbanden in de rechterstrook. Bij dezelfde snelheid en op het zelfde punt werd met de Jetta op zomerbanden voluit geremde. Op het moment dat de zomerbandjetta ons voorbijreed/gleed wees het bord waarop de gemeten snelheid wordt weergegeven nog een zeer ruime 50 Km/h aan. :o
In dezelfde strook was dat dus een flinke klap geweest en waren de twee Jetta's qua lengte waarschijnlijk gereduceerd tot de lengte van één.
Op de ANWB testbaan in Lelystad is ook een stuk baan waar door een beweegbaar deel in het wegdek een achterwielslip kan worden opgewekt.
Als je daar met een snelheid tussen de 25 en 40 Km/h overheen rijdt wordt je een willekeurige kant op gelanceerd en moet je zeer snel reageren om de slip op te vangen en de auto weer onder controle te krijgen zonder een 360 gradenslip te maken.
Nu waren Jester en ik toevallig (ahum :sst: ) op die proef met zijn tweeën in de auto en de andere auto's met drieën, dus hebben we ons daar heerlijk uit kunnen leven. (A)
De eindconclusie: Op zomerbanden moet je bij 25 Km/h alle zeilen bijzetten om min of meer controle te houden en op winterbanden lukt dat met bijna 40 Km/h ook nog wel.
Ook weer een aanzienlijk verschil, waarbij je nog moet bedenken dat zo'n achterwielslip in het echte leven veel onverwachtser zal zijn.

De laatste proef was op een gladde halve cirkel waarbij al snel duidelijk was dat ook hier de winterbanden veel langer contoleerbaar bleven.
Gauw naar binnen voor het slotpraatje en de goodiebags en moe maar voldaan terug naar huis.


gr J
Bijlagen
Lelystad 005.jpg
Lelystad 006.jpg
Lelystad 014.jpg
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

18 okt 2009 15:10

OP de winterbanden van Vredestein gereden???

Snowtrac 3 voor de tweede keer TESTWINNAAR in de belangrijkste winterbandentest in Europa:

http://www.vredestein.nl/Media_Nieuwsbe ... D=19620478


Groet frank ;)
Groet Benzfreak ;)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 okt 2009 15:15

Volgens mij staat er in de tekst Michelin...

gr J :roll:
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

18 okt 2009 15:20

silverstarw126 schreef:Volgens mij staat er in de tekst Michelin...

gr J :roll:

Zie het nu staan :$

Groet Frank.
Groet Benzfreak ;)
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 okt 2009 15:20

Gaaf, ik heb dit ook een keer gedaan, exact hetzelfde :-)
Toen werkte ik nog in een autobedrijf.

Ik vond dat eigenlijk mijn klanten daar bij moesten zijn, dan verkoop je makkelijk winterbanden.
Als je deze 'Driving Experience' hebt gedaan, dan rij je de rest van je leven in de winter op de winterbanden ;-)
#doeslief
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 okt 2009 15:37

Ik ben al jaren overtuigd, maar het was weer een leuke ervaring.
Samen met Jester een topdag gehad.
De remweg met zo'n besteller op zomerbanden was toch wel shockerend.
Normaal worden deze dagen georganiseerd voor dealers/wagenparkbeheerders/leasebedrijven, maar gisteren dus voor de "normale consument".

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Jester
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
Mercedes-Benz: E36
Specialisatie: Denken in oplossingen
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

19 okt 2009 09:23

Met die bestelbus was echt een ervaring, wat duurde dat lang zeg :o
Voor de rest heb ik me heerlijk uitgeleefd in de auto van een ander. :$

En ik ben geheel overtuigd dit jaar voor mij winterbanden :)
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
The lissensed fool.

Meer volgers op je twitter acount? klik.
Geld verdienen via hetinternet?
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

19 okt 2009 09:31

Jester schreef:Met die bestelbus was echt een ervaring, wat duurde dat lang zeg
als je op de weg om je heen kijkt, weet de gemiddelde bestelbus-rijder dit nog niet......
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

19 okt 2009 09:36

Nee en dat is best wel eng als er eentje bumperkleeft met een dikke 6-cilinder Turbodiesel ofzo.....

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Jester
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
Mercedes-Benz: E36
Specialisatie: Denken in oplossingen
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

19 okt 2009 10:35

Das echt gevaarlijk zekker als ze dan op 5cm van je achterbumper rijden, zoals regelmatig gebeurd. :stom:
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
The lissensed fool.

Meer volgers op je twitter acount? klik.
Geld verdienen via hetinternet?
René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

21 okt 2009 19:14

Ja dat zijn leuke cursussen daar. Zijn Ruben en ik van de zomer op slipcursus geweest.
viewtopic
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210
Johnny1982
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 okt 2009 22:37
Mercedes-Benz: w202 220diesel
Specialisatie: chauffeurke spelen
Locatie: Olen Belgie

12 nov 2009 02:09

Wij hebben op het werk een iveco daily die staat in de winter ook op winterbanden.
Zodra die op winterbanden staat wil ik daar echt niet meer in rijden die heeft echt geen baanvastheid meer.
De banden die daar op gemonteerd zijn zijn pirelli's worden aangeraden door de bandenboer.
kan iemand uitleggen hoe dit komt.
op de auto mag ik geen mening geven daar ik geen winterbanden gebruik op de benz.

groet
na regen komt zonneschijn
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

12 nov 2009 04:27

dat komt door de breedte van de auto, je loopt aan beide kanten half in de vrachtautosporen en dan begint hij te dwalen..
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Gebruikersavatar
Gelato
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 sep 2009 09:55
Mercedes-Benz: W211 320CDI
Specialisatie: ijs
Locatie: 's-Hertogenbosch

12 nov 2009 10:13

Johnny1982 schreef:Wij hebben op het werk een iveco daily die staat in de winter ook op winterbanden.
Zodra die op winterbanden staat wil ik daar echt niet meer in rijden die heeft echt geen baanvastheid meer.
De banden die daar op gemonteerd zijn zijn pirelli's worden aangeraden door de bandenboer.
kan iemand uitleggen hoe dit komt.
op de auto mag ik geen mening geven daar ik geen winterbanden gebruik op de benz.

groet
Ligt vaak aan de bandendruk, word een zware auto met onderdruk gereden wordt ie erg spoorgevoelig.. Bij busjes, lichte vrachtwagen,, en zware personenwagen, zit je al rond de 3 bar druk met winterbanden voor optimaal rijden.. De driekwart van het volk rijd met een te lage bandenspanning of de minimale bandenspanning..

Gegroet G
Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal
Johnny1982
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 okt 2009 22:37
Mercedes-Benz: w202 220diesel
Specialisatie: chauffeurke spelen
Locatie: Olen Belgie

12 nov 2009 11:51

Geen van beide reacties is de oorzaak van dat probleem.
De banden worden wekelijks nagekeken en ze staan volgens de voorschriften op 3.8bar.
De spoorvorming nee is het ook niet want daar let ik op dat ik daar niet inkom.
Hebben ook van die crafter dingen op het werk welke ik al geheel verrot vind om mee te rijden.
Deze hebben er volgens mijn collegas geen last van.
na regen komt zonneschijn
Plaats reactie