Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 dec 2017 22:24

Dat is rijkelijk laat idd ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

02 dec 2017 22:44

plorie schreef:Dat is rijkelijk laat idd ;)
O ja? Hoe kom je daarbij? De enige die dat nu doet is tesla, volgens mij.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 dec 2017 00:04

Ik heb irt "het onmogelijke tempo" ns ff opgezocht hoe lang het grosso modo duurde voordat NL (ex-Wadden) van kolen overstapte op aardgas: een dikke 5 jaar, waarbij 1200 km leidingen werd gelegd en irt druk en calorische waarde ook alle apparaten moesten worden omgebouwd. Een systeemverandering die toen het wat opleverde en op de kracht van de grote spelers kon rekenen, zich binnen een decennium kon voltrekken.
Moet het nu toch ook lukken een paar stopcontacten aan te leggen? :) :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 dec 2017 00:43

Dat is vlot, dat geef ik toe.

Echter is het wel eventjes wat meer dan een paar stopcontacten leggen dit keer want het gaat niet alleen om meer laadpalen plaatsen, maar ook waar die energie vandaan komt, anders heeft het nog geen zin. We moeten niet vergeten dat de energiebehoefte volgens het CBS tegenwoordig het dubbele is van 1960. Er moet een veel grotere klap gevangen worden, met dus eigenlijk alleen windmolens. Daar zou je flink voor in de statistieken moeten duiken voor een duidelijk beeld hoeveel turbines en ruimte je daar voor nodig hebt inclusief de off-shore parken. Overigens ter illustratie: om de Nijmeegse centrale (reeds uitgeschakeld) te vervangen hebben we 74 8MW turbines nodig. Waterkracht is denk ik al wel gedaan waar het kon, we hebben niet zo veel watervallen hier of sterke rivieren waar géén boot doorheen hoeft, en een giga zonnecentrale kunnen we ook niet zomaar kwijt. Bovendien las ik dat die overgang naar aardgas toen gratis was... zoiets zal ook wel voor een deel nu weer moeten want het gaat toch een behoorlijk kostbare ingreep worden denk ik.

Maar ik zei het al eerder, ik laat me verbazen. We gaan het zien.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 dec 2017 13:06

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Met dank aan Danny: http://www.mercedestrapautomuseum.nl/el ... uto-s.html
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

03 dec 2017 13:22

https://www.nu.nl/auto/5032862/nederlan ... sidie.html
Tot eind 2016 bestond een fiscale regeling die het voor Nederlandse ondernemers en leaserijders aantrekkelijk maakte een hybride auto aan te schaffen. Na de afschaffing daarvan is de verkoop van het aantal plug-in hybride BMW's in Nederland met 90 procent gedaald.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 dec 2017 13:38

Ja, zig zag beleid maakt het er niet simpeler van. Maar ik heb van de minister van financiën begrepen dat men niet graag subsidie geeft aan zaken die (nu de technologische doorbraak is bereikt) financiëel gezien zichzelf kunnen bedruipen.
Het zou (ik laat dat adhv onderstaan Ö voorbeeld graag aan NL rekenaars over) reeds goedkoper zijn, elektrisch te rijden:

Kosteneffizienz

Elektroautos weisen niedrige Betriebs- und Wartungskosten auf. Im Vergleich zu Verbrennungsmotoren befinden sich in Elektromotoren kaum bewegliche Teile. Der Wartungsaufwand ist drastisch reduziert (zB. Ölwechsel). Bei einer Jahreskilometerleistung von 15.000 km, einem Haushaltsstrompreis von
€ 0,19 und einem Verbrauch von 16kWh pro100 km liegen die Treibstoffkosten bei
€ 456,-. Ein vergleichbarer Kleinwagen (Verbrauch 6,5 Liter pro 100 km und € 1,4 pro Liter Treibstoffpreis) würde jährlich € 1365,- Treibstoffkosten benötigen. Die Treibstoffeinsparungen liegen jährlich somit durchschnittlich bei € 900.-. Durch die geringen Wartungskosten erhöhen sich die jährlichen Einsparungen. Je länger die Nutzungsdauer und je weiter die jährliche Kilometerleistung, desto besser ist die Amortisationszeit der Investition. Während die fossilen Treibstoffkosten langfristig aufgrund der unumgehbaren Knappheit sicherlich ansteigen werden, wird die Preisituation am Strommarkt vermutlich weniger volatil sein. Der heutige Preisvorteil beim Treibstoff (Faktor 3) wird sich aus heutiger Sicht in Zukunft weiter zugunsten des E-Fahrzeuges entwickeln. Auch volkswirtschaftlich ergeben sich Kostenvorteile durch E-Fahrzeuge. Diese tragen zur Reduzierung von CO2-Vermeidungskosten bei. Weiters sind duch das hohe Rückspeis-Potential des nicht genutzten Stroms geringere Investitionen in Kraftwerke nötig. Durch den reduzierten Erdölimport stehen der österreichischen Volkswirtschaft vermehrt Mittel für Investitionen, zB. in Erneuerbare Energien, zur Verfügung.

Met dank aan: http://www.e-connected.at/content/die-v ... inem-blick
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 dec 2017 14:03

Inderdaad goedkoper, nu de benzine/diesel er nog naast bestaat. Onthoud wel even, straks is dan alles EV en loopt Den Haag gewoon echt enorme inkomsten mis. Die moeten terug gehaald worden want overheden geven geen cadeautjes (gemeente Oud Beijerland blijkbaar daargelaten) en dan wordt het net zo duur als dat het nu is om benzine/diesel te rijden. Denk niet dat EV rijden zo goedkoop blijft als het nu is, dat wordt straks wel weer kunstmatig op niveau gebracht om die inkomsten te halen.


Dat dat voorbeeld duidelijk goedkoper uitkomt is inderdaad al lang bekend. Het houdt echter nog geen rekening met zoals Raimon ook weer aanhaalt: de aanschaf en de financiele mogelijkheid dat iemand gelijk dat geld kan uitgeven. Kijk eens naar de aanschaf van zo'n 'kleinwagen' op benzine, en naar de aanschaf van een EV. Als die auto's niet goedkoper worden zul je zien dat mensen gewoon bewezen veel minder snel naar zo'n EV neigen. Ze moeten echt een stuk goedkoper worden dan nu, want een EV Smart is 22.000 euro, een benzine Smart is al 11.000 euro.

Nee, wil je het dan snel omkrijgen, dan moet je toch inderdaad de boel verbieden. Maar dan ook hélemaal verbieden, nieuw en tweedehands, APK afkeur regel verzinnen voor verbrandingsmotoren, of anders gewoon 500% maandelijkste kosten vermeerdering.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

03 dec 2017 15:18

Een plug-in heeft geen toekomst naar mijn mening.

Hybride zie ik langer overleven. Hybride heeft een groter bereik en je hebt de mogelijkheid om energie terug te winnen. Kijk bijvoorbeeld naar de 48v systemen die nu komen.

Daarnaast krijgen we gewoon alternatieve brandstof. Brandstof cel om een elektromotor van spanning te voorzien.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 dec 2017 17:00

Ik denk ook dat we eindigen met brandstof-cel auto's. Overigens schat ik in dat de overheid tzt nog wel een paar apen in de mouw zal blijken te hebben om de boel een zetje te geven. Rekeningrijden, tenzij of tegen een aanmerkelijk lager tarief als je elektrisch rijdt bijvoorbeeld.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

03 dec 2017 19:59

Daar twijfel ik aan.

Ik meen iets gezien te hebben dat we x% stroom duurzaam moeten opwekken voor een bepaalde tijd. Stel we gaan al die auto's elektrisch laten rijden dan moeten we ook meer energie duurzaam gaan opwekken. Ze maken het dan zichzelf lastig.

Daarnaast is het de investeringen niet waard denk ik brandstof stations neerzetten kon prima want daar hebben we 10 tallen jaren mee gewerkt. De huidige laadpalen hebben niet zo'n lange toekomst omdat de ontwikkeling erg hard gaat.

Verder is piek verbruik een drama. Pak de huidige Tesla die 11kW trekt. Iedereen komt aan op zijn werk tussen 7:00 en 9:00 en dan trekken we allemaal 11kW (in de toekomst mogelijk nog meer). Ze mogen dan de kolencentrales wel weer opstoken ...
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 dec 2017 23:47

Dat is inderdaad ook al wat ik eerder aangaf, en waarom ik meer zie in waterstof en dergelijke. Dat zit ook voor een groot deel dat het 'gewoon te tanken is' zoals we nu al gewend zijn en ons wonen/werken op instellen. Met zo'n systeem van alles plug-in EV hangt inderdaad alles op hetzelfde moment aan de stekker. Dat trekt dit land niet zomaar (vandaar mijn zorgen met te snelle doordrukking van EV's met het huidige stroomnetwerk).

Er moeten echt verschrikkelijk veel windturbines bijkomen om alle gas en kolen centrales te kunnen sluiten. Voorbeeldje: alleen al om dat (reeds gesloten) kolending in Nijmegen hier te compenseren hebben we 74 exemplaren 8MW windturbines nodig want dat ding leverde 590 MW. Ander voorbeeld: als er nu gelijk begonnen wordt, hebben we in 2023 met alle huidige én geplande zeeparken 4 conventionele centrales gecompenseerd... Waar is de rest van de centrales dan tegen 2025 door vervangen? En waar zetten we die dan neer? Kunnen we niet vragen of we in Beieren ergens 500 stuks kwijt kunnen?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 dec 2017 01:56

Helmy schreef:[...]Ok, ik wacht het af: in 2027 4 miljoen EV personenauto's Ik vraag me wel gelijk af waar dat rode punt in Limburg vandaan komt. Dat zal zeker overgewaaid zijn uit Duitsland?
Ik denk emissies of infra-rood van Michael, achterna gezeten door der Polizei... :D
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 dec 2017 20:33

Gemeente Den Haag gaat op proef lantaarnpalen geschikt maken voor opladen:
https://nos.nl/artikel/2203092-elektris ... npaal.html

De strijd om het E-tanken barst los:
https://nos.nl/artikel/2205772-strijd-o ... deeld.html

Aan grootschalige opwekking en opslag van waterstof wordt ook al gewerkt:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 50#p841616

In de luchtvaart, een grote CO2 producent, wordt elektrisch vliegen verkend:
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mo ... ikkelingen
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mo ... -vliegtuig
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

04 dec 2017 21:03

René SLK230 schreef:
Helmy schreef:[...]Ok, ik wacht het af: in 2027 4 miljoen EV personenauto's Ik vraag me wel gelijk af waar dat rode punt in Limburg vandaan komt. Dat zal zeker overgewaaid zijn uit Duitsland?
Ik denk emissies of infra-rood van Michael, achterna gezeten door der Polizei... :D
:lol: :goedzo:

Wat betreft die artikelen: het zal zeker wel helpen bestaande objecten om te bouwen om auto's mee op te laden. Anders moet je naast het huidige straatmeubilair ook nog eens al die laadpalen kwijt. Aangezien we dan toch al zo veel straatverlichting hebben.

Dat artikel van het E-tanken toont wel een hoop kromme dingen. Meer dan bij brandstof tanken zul je graag even een shop in willen, koffie drinken, broodje of bal eten, rioolteruggaaf doen :lol: Wat stom dat de ene zijde zo makkelijk de andere zijde mag toepassen, maar andersom, ow wee dan gaat gewoon de staat zelf rechtzaken beginnen. Lekker bemoedigend dit...

Die elektrische vliegtuigen zullen ook een mooie oplossing zijn. Ze zijn er al wel, kleine elektrische vliegtuigjes. Ik ben wel benieuwd hoe ze het met grote kisten oplossen. De kleine vliegtuigen hebben gewoon propellors. Maar de grote straalvliegtuigen... die moeten dus op een andere manier hun voorstuwing verzorgen. Daar ben ik benieuwd naar waar ze mee komen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie