Soms lees je wel eens dat iemand een auto heeft gekocht maar deze vanwege het gedrag (wel of niet schakellui kunnen rijden, trekkracht, snelheidsbeleving enz.) tegenvalt. Bijgaand artikel legt uit hoe het zit met de invloed van gewicht in kg, het vermogen in kW en het koppel of draaimoment in Nm en hoe die daarmee samenhangen.
https://www.autoblog.nl/archive/2007/02 ... t-is-beter
Koppel of vermogen; karaker kiezen / vergelijken van auto's
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 11 apr 2014 15:19
- Mercedes-Benz: W204 C250 Coupé
- Locatie: Harmelen
-
- Berichten: 1053
- Lid geworden op: 24 mei 2015 22:46
- Mercedes-Benz: w126c en w203
Boeiend verhaal
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ja. Alhoewel alles wat er staat (vzv ik het kan beoordelen) waar is (het is tenslotte mechanica gebaseerd op natuurwetten),
is het artikel op onderdelen misschien wel wat gedateerd.
Heden ten dage hebben bijna alle auto's een of twee turbo's, (of zelfs ondersteuning van een elektromotor) waardoor evt. intrinsieke zwakte van een blok in een bep toerengebied wordt gerepareerd / gemaskeerd. En voor een optimale overbrengingsverhouding al 6, 7, 8 of zelfs 9 versnellingen, CVT niet meegerekend.
Wat je dan weer krijgt is dat bijvoorbeeld met belading ineens blijkt dat een in de stedelijke omgeving (dankzij die turbo voor het lage toerengebied) o zo vlotte en zuinige 1.0 t (en met bijv maar 5 versnellingen), op de snelweg een niet vooruit te branden zuipschuit wordt. Of je moet meerdere (/twin-scroll) turbo's plaatsen.
Hoe was het ook al weer: Er gaat niets boven...
Alhoewel ik me heb laten vertellen dat, samen met o.a. toegepaste hybride technieken, MB het in de Formule 1 inmiddels klaarspeelt rond de 1000 pk (!) uit een 1.6-je te persen...
is het artikel op onderdelen misschien wel wat gedateerd.
Heden ten dage hebben bijna alle auto's een of twee turbo's, (of zelfs ondersteuning van een elektromotor) waardoor evt. intrinsieke zwakte van een blok in een bep toerengebied wordt gerepareerd / gemaskeerd. En voor een optimale overbrengingsverhouding al 6, 7, 8 of zelfs 9 versnellingen, CVT niet meegerekend.
Wat je dan weer krijgt is dat bijvoorbeeld met belading ineens blijkt dat een in de stedelijke omgeving (dankzij die turbo voor het lage toerengebied) o zo vlotte en zuinige 1.0 t (en met bijv maar 5 versnellingen), op de snelweg een niet vooruit te branden zuipschuit wordt. Of je moet meerdere (/twin-scroll) turbo's plaatsen.
Hoe was het ook al weer: Er gaat niets boven...
Alhoewel ik me heb laten vertellen dat, samen met o.a. toegepaste hybride technieken, MB het in de Formule 1 inmiddels klaarspeelt rond de 1000 pk (!) uit een 1.6-je te persen...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings