kwaliteit mercedes w211

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
bas1602
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2017 13:33

08 aug 2017 00:13

beste leden,

ik ben van plan om een w211 op benzine te gaan kopen,
echter heeft iemand ervaring met de kwaliteiten van dit model?
lees namelijk vaker verschillende verhalen van de abs pomp.
en zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
alvast bedankt.

groet Bas
Verwijderd29317
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jul 2013 19:17

08 aug 2017 06:49

Hoi Bas,

Wist ik veel welke de W211 is, ik ben niet helemaal thuis in de nummers, W190, W123, W124 was de tijd waar ik destijds met Mercedes mocht werken.
Tegenwoordig rijden we er 1, een X117 en daarvoor de W176, die nummers weet ik dan wel.

Daar ik toch wilde weten welke het is, maar even gegoogled, kwam ik uit op deze link, https://www.marktplaatsautojournaal.nl/ ... 2002-2009/ veel lees plezier en daarna hopelijk ook rijplezier met een W211.

Ad
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

08 aug 2017 07:20

Ligt er compleet aan wat je budget is en wat voor w211 je wilt kopen.
Pre facelift of een facelift

Verder kan ik je zeggen dat een 211 niet de goedkoopste auto is om te rijden maar dat ik er na 5 jaar nog geen moment spijt van heb gehad.
greetings Evan
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

08 aug 2017 07:34

Probleem is met de SBC pomp, is niet echt een probleem, maar gewoon "slijtage" . Het systeem telt het aantal x dat je de rem intrapt en na (dacht 300.000x) geeft deze aan dat hij vervangen moet worden. Vervanging is tussen de €1000 en €1500...

Tevens is het zo dat de eerste modellen een beetje last hadden van kinderziektes, echter inmiddels zijn het geen kinderen meer ;)

Mocht het budget het toelaten kan je kiezen voor de facelift versie, na 2006. Hier zijn een aantal zaken aangepast en deze heeft ook de SBC pomp niet meer, dat gezeur heb je dus ook niet meer.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 aug 2017 07:40

Hier vind je de gevraagde info over de 211 in een recent topic
Via de zoekfunctie kan je ook antwoorden op je vraag vinden ;)
Na het lezen kan je gerichte vragen stellen.

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 27&t=83219

Punten om op te letten bij de 211 :

-SBC pomp al vervangen bij pre mopf modellen
-Automatische versnellingsbak elke 60.000 km ververst/gespoeld?
-Conditie rubber balgen luchtvering bij airmatic en/of de standaard niveauregeling bij de S211

En verder natuurlijk sluitende onderhouds historie liefst MB dealer of MB specialist
en laat een aankoopkeuring doen bij een MB dealer als je zelf de kennis niet hebt
of twijfelt.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 aug 2017 07:58

adderoos schreef:
Daar ik toch wilde weten welke het is, maar even gegoogled, kwam ik uit op deze link, https://www.marktplaatsautojournaal.nl/ ... 2002-2009/ veel lees plezier en daarna hopelijk ook rijplezier met een W211.

Ad
Noot bij het artikel :

Het SBC remsysteem is niet storingsgevoeliger dan andere systemen zoals geschreven wordt,
en is in het dagelijkse gebruik een fijn remsysteem !

Na ca 300.000 rembewegingen moet de pomp vervangen worden en dat
gebeurde tot ca 8 jaar oud en volledig dealeronderhouden (deels) onder
de coulanceregeling. Zo niet dan waren de kosten tot een paar jaar terug
2 - 3k.
Tegenwoordig ben je voor 1 - 1,5k klaar met een gloednieuwe pomp bij
een MB specialist. Dit kan niet bij een universele garage omdat de nieuwe
pomp ingeleerd moet worden met Stardiagnose/Xentry
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

08 aug 2017 08:08

Volgens mij schrijf je nu exact hetzelfde als ik eerder schreef...
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 aug 2017 08:41

Fuseekogel schreef:Volgens mij schrijf je nu exact hetzelfde als ik eerder schreef...
Iets uitgebreider en een reactie op een ongenuanceerde opmerking ;)
1. SBC is niet persé storingsgevoeliger dan andere systemen zoals in het ge-quote artikel staat
2. Vervangen van de sbc pomp (en remvloeistof verversen) kan alleen als je over MB software
beschikt en dus niet bij elke garage "om de hoek" , mocht iemand denken dat het goedkoper
kan door ergens een goedkoop "pompje" te scoren en dit door een handige Harry te laten
monteren......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

08 aug 2017 11:14

bas1602 schreef:beste leden,
ik ben van plan om een w211 op benzine te gaan kopen,
echter heeft iemand ervaring met de kwaliteiten van dit model?[...]
groet Bas
Alles wat hierboven al is gezegd.
Wat nog niet is gezegd: Als je het je kan permitteren: laat je niet afschrikken door een evt. in de toekomst ns te vervangen SBC-pomp. De W211 is als ie goed is onderhouden en in zn beginjaren alle updates heeft gehad relatief probleemloos.
Belangrijker: het is een zeldzaam / super comfortabele, veilige, stille en met de juiste motor vlotte auto voor de lange afstanden die als occasion inmiddels de hoofdprijs niet meer kost. Met de eerste jaren de lekkere M111/112/113 (benzine) motoren. Aankoopkeuring bij MB kost slechts E 99,-. Ze zijn er ovrgs met en zonder luchtvering. Ik heb o.a. om evt. onnodig kosten aan balgen en pomp e.d. voor de laatste versie, met stalen veren dus, gekozen.
Veel zoekplezier :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Designparts
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

08 aug 2017 13:06

ik rijd nu enkele jaren een 2007 W211 naar volle tevredenheid.

Dit is een 200 compressor op benzine. hiervoor een aantal 6 cilinders gehad ( w210 ) en geen enkel spijt van de 2 cilinders minder.
zeker aangezien het brandstof verbruik .. lees aktieradius. voorheen was de tank leeg bij ong. 500 kilometer.. nu rijd ik
750 a 800 kilometer op een tank. bij normaal rijden.

Ook heb ik bij deze auto nog niet de storingen gehad die ik bij de W210 wel had.. denk hierbij aan de luchtmassameter en de lambda sonde.

het onderhoud is relatief eenvouding en aangezien ik over een werkplaats beschik doe ik het zelf.
moeilijkere reparaties besteed ik uit aan een specialist maar dit is tot op heden nog niet nodig gebleken.

al met al een fijne wagen... alleen is de ene occassion de andere niet. je weet nooit wat je voorganger met de auto
heeft uitgespookt.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

08 aug 2017 14:09

Over SBC, kwam ik laatst het volgende tegen:
Lees ook de reacties daarop, erg interessant.
Waaronder:

David Westernall
Please read, Tavarish! You are putting yourself in big danger here. There is a cheap fix to the SBC but it is not just resetting the counter! The way the SBC brake by wire system works is the SBC pump does the braking not due to pressure of you pressing the pedal. The reason why there is the counter is because the motor is a brushed motor and the brushes wear out (it's 300k activations). If that motor fails then you will lose braking, it has happened to people. The motor brushes are cheap and this is the real actual fix. I'm an ex-Dealership mechanic, I know the SBC system very well. I disappointed, I thought you were going to show people how to change the brushes. Not good, this is no fix, the issue is still there, you are going to hurt someone.

Mike C2
David Westernall, Please do a video showing how to change the brushes.

Mai Le
do you really expect this Tavarish to know anything? he's a youtuber, not a pro. he does shit to get views.


Resetten lijkt dus leuk en goedkoop, maar niet de complete fix.
Daar zijn weer andere filmpjes voor...
Begint al goed, begin er niet aan! :lol:
Ik heb geen plannen :owja:

Happy hunting naar een mooie W211 :honger:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13904
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

08 aug 2017 14:24

Samenvattend: reserveer bij een pre-mopf (facelift) € 1.500 voor een SBC pomp als die tegen de 300.000 bewegingen aan zit.
Deze teller kan de dealer of een MB-specialist uitlezen. Weet je gelijk waar je eventueel aan toe bent.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
bas1602
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2017 13:33

08 aug 2017 16:18

oke bedankt voor de reacties allemaal.
dus als ik het goed begrijp kan ik beter een facelift model kopen. daar zitten zo te lezen minder storingen in.
wilde voor een 200 kompressor gaan en dan een station.

groet
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 aug 2017 16:31

bas1602 schreef:oke bedankt voor de reacties allemaal.
dus als ik het goed begrijp kan ik beter een facelift model kopen. daar zitten zo te lezen minder storingen in.
wilde voor een 200 kompressor gaan en dan een station.

groet
Station is de S211
Die heeft achter niveauregeling met rubber balgen en een compressortje, die balgen
gaan meestal va ca 8-10 jaar een keer lek.

Als je persé de sbc pomp wil vermijden en geen 1500 euro achter de hand wil houden
moet je je idd beperken tot de MOPF.
Prijstechnisch en qua opties zou ik een pre-mopf niet uitsluiten omdat de keuze
veel groter wordt als je in beide categorieën zoekt maar dat is een keuze die je
zelf moet maken.
Persoonlijk vindt ik dat het sbc verhaal nogal opgeblazen is en daarmee een
beperking is geworden in de zoektocht naar de ideale auto qua km's en opties........ 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

08 aug 2017 21:13

Als je een mopfl koopt die niet alle onderhoud met de juiste olie en filters heeft gehad (denk ook aan remschijven, blokken en de tig-punt wielophanging met alle stangen, kogelgewrichten en rubbers) ben je net zo duur uit. Kijk dus breder dan alleen naar voor of na een bepaald bouwjaar.

Ovrgs, de mopfl met de M271/2/3 motoren kent in bep. bouwjaren en binnen bep. chasissnummers weer andere zaken die op enig moment groot onderhoud behoeven. Bijv. het nokkenastandwiel, de ketting/spanner of balansassen. Voor de prijs van dat laatste kan je als je dat zou tegenkomen 2 a 3 SBC pompen kopen.

Mijn advies: loop om een pre-mopfl niet heen, laat een aankoopkeuring doen en verdiep je in bouwjaren en motoren.
Suc6 en plezier :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie