kwaliteit mercedes w211

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
rfidder
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 sep 2012 09:49
Mercedes-Benz: Smart Forfour (W453) - 2018
Specialisatie: IT
Locatie: Dordrecht

15 aug 2017 17:39

Marco schreef:
rfidder schreef:Dank allen voor de info. Ik ben zelf ook bezig met een S211 van 2005 met 332.000 op de teller.
Nog verdere aandachtspunten?
Wat voor motor?
Een 200 kompressor... de voordeligste, zeg maar... (A)
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4285
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

15 aug 2017 17:48

rfidder schreef:
Marco schreef:
rfidder schreef:Dank allen voor de info. Ik ben zelf ook bezig met een S211 van 2005 met 332.000 op de teller.
Nog verdere aandachtspunten?
Wat voor motor?
Een 200 kompressor... de voordeligste, zeg maar... (A)
Hmm, moet zeggen dat ik daar nou niet echt van onder de indruk was.
En dan had ik nog met de Mopf gereden die 20 pk meer heeft. Dan zou ik als ik jou was een E320 of 280 zoeken.
Voor het verbruik hoef je het niet te laten.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
wes1
Berichten: 1488
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:02
Mercedes-Benz: Cls500 ,ex W221 S500, ex W211 E500 Elegance 2003. ex w202 c180 sport, ex w124 e320 coupe.

15 aug 2017 18:06

Mijn mening is, dat in een 211 gewoon minimaal een v6 hoort te zitten.
Kop win ik, munt verlies jij.
Gebruikersavatar
Omer37
Berichten: 616
Lid geworden op: 04 nov 2013 19:28
Mercedes-Benz: W211 E280 CDI

15 aug 2017 18:14

Bij de benzine-W211's hebben de E280 en E350 niet echt een goede reputatie op het gebied van balansassen. Dan zou ik liever voor een E320 of E500 gaan, ook al is het geen facelift. Een E500 facelift lijkt mij het meest aantrekkelijk, goedkoper dan een E55 of E63 maar toch 387pk.

Zelf heb ik (weer) gekozen voor een 220 cdi vanwege het verbruik. Heb hiervoor een voor-facelift W211 gehad en in 2 jaar niet veel problemen gehad. Omdat het een 2002 was had ik geluk dat de SBC-pomp al door de dealer vervangen was (voordeel met dealer-onderhouden auto's).
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 aug 2017 23:36

Omer +1
Wes ook :D
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

16 aug 2017 05:29

Evan schreef:
Fuseekogel schreef:Kom op mensen, de MOPF heeft niet alleen een ander neusje en geen SBC pomp, er zijn echt wel wat meer zaken verbetert. Om maar niet te spreken wat Mercedes nog meer heeft aangepakt voordat de facelift doorgevoerd is. De SBC pomp vooruitstrevend? Misschien, maar Mercedes heeft het niet voor niets er uitgehaald. Bovendien men doet nu net of het allemaal niet zo erg is, 1500 euro, maar als je kijkt naar de dagwaarde van de eerste W211 is dat bijna de helft. W211's met fantasie vraagprijzen daargelaten.

Wat betreft het onderhoud, tja ik heb een gewone W211 en heb daarvoor juist gekozen omdat de onderdelen enorm goed te verkrijgen zijn en omdat vrijwel iedereen er aan kan sleutelen, ik kom nog wel eens in vreemde landen vandaar.

De stelling dat je alleen bij de dealer terecht kan ben ik het niet mee eens. Zeker gezien het uurtarief is het niet heel aantrekkelijk om met een 10+ jaar auto te staan daar. Bovendien of het echt een erg goede toevoeging is weet ik niet. In het verleden wel eens met een W202 gestaan bij de dealer, daar kreeg ik een rekening gepresenteerd voor het vervangen van een (1) bobine van bijna 1300 euro! Na getouwtrek met Mercedes en de dealer is dat verlaagd maar toch. Of, jongstleden, na allerlei horrorverhalen hier, toch maar voor alle zekerheid de dealer gekozen voor raam ivm inleren enz. Ik haal de auto op, verlichting van slag, ruitenwissers deden het niet meer.... Wat blijkt, verkeerde raam erin en het inleren, dat doet men dus ook niet standaard. Bovendien toen de monteur uitlegde aan de balie wat er mis was gegaan, dus niet ingeleerd en verkeerde raam en ik dit toevallig hoorde, kwam mij niet met dit verhaal, ik kreeg de sleutels mee met de opmerking, wij hebben voor u dit kosteloos opgelost. :stom:

Heb nu een gratis zonnebrand, dus vandaar gelaten voor wat het was, voor de mensen die denken waarom liet hij het zitten.

Een niet sluitende dealer onderhoud historie zou mij persoonlijk niet storen, als de auto maar goed onderhouden is, zit je met een beperkt budget of wil je lagere onderhoudskosten, neem dan gewoon een normale motorisering, de MOPF diesel heeft al 143 pk (200cdi) en is prima voor dagelijks verkeer, de instap sedan heeft ook geen luchtvering dus dat scheelt ook in onderhoudskosten. Het hoeft niet stuk te gaah, maar de kans met een 10 jaar oud veersysteem is wel aanwezig natuurlijk.
en op een MOPF zijn ook veel dingen bezuinigd.
jij maakt van de eerste series een monster auto terwijl hij verreweg onderdoet van een nieuwere.
t verhaal omtrent de milieu eisen kan ik me in vinden. maar ook daarin wacht ik liever af dan dat ik nu al conclusies trek.

ook praat je over investeringen die de helft van de kostprijs van de auto zouden zijn is onzin. dan kan ik nog geen 4 nieuwe banden meer kopen want dan geef ik al teveel uit in jou ogen. mensen die menen dat ze voor 4000 euro een GOEDE w211 kunnen kopen kunnen lang zoeken op geluk nagelaten.
Ik maak er geen horror auto van, ziet de eerste W211 had nogal wat punten, die in de loop van de tijd aangepakt en aangepast zijn. Wat er op een mopf wegbezuinigd is, waar je exact op doelt snap ik niet helemaal. Ik denk ook dat je de boel een beetje overdrijft met 4 banden kopen, maar goed ik snap dat je een punt wil maken.

Een goede W211 kan zeker wel voor beperkt budget, wil je eentje met 80.000 op de teller die bij een Mercedes specialist (wij kennen allemaal de namen wel) tja dan betaal je 12 of meer duizenden euro's. Afschrijving die je dan heb is echt verschrikkelijk, want 9 van de 10 mensen hebben dat er gewoon niet voor over.Dus verkoop is onmogelijk.

Op dinsdag en donderdag is er de auto veiling bij BCA een gemiddelde W211 doet daar ongeveer 4 a 5 k uit bouwjaar 2006 - 2008, speciale volle uitvoering natuurlijk wat meer, met tussen de 200 en 300 k gelopen. Dat is een goede indicatie wat de inruil dus ook gaat doen, maar dan moet de garage/handelaar ook nog eten en de kosten betalen.

Natuurlijk heb je ze veel duurder, soms krijg je dat ook wel, maar dan moet je echt geduld hebben.
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

16 aug 2017 09:53

@Fuseekogel

Goede update :goedzo:
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

16 aug 2017 10:04

Fuseekogel schreef:
Evan schreef:
Fuseekogel schreef:Kom op mensen, de MOPF heeft niet alleen een ander neusje en geen SBC pomp, er zijn echt wel wat meer zaken verbetert. Om maar niet te spreken wat Mercedes nog meer heeft aangepakt voordat de facelift doorgevoerd is. De SBC pomp vooruitstrevend? Misschien, maar Mercedes heeft het niet voor niets er uitgehaald. Bovendien men doet nu net of het allemaal niet zo erg is, 1500 euro, maar als je kijkt naar de dagwaarde van de eerste W211 is dat bijna de helft. W211's met fantasie vraagprijzen daargelaten.

Wat betreft het onderhoud, tja ik heb een gewone W211 en heb daarvoor juist gekozen omdat de onderdelen enorm goed te verkrijgen zijn en omdat vrijwel iedereen er aan kan sleutelen, ik kom nog wel eens in vreemde landen vandaar.

De stelling dat je alleen bij de dealer terecht kan ben ik het niet mee eens. Zeker gezien het uurtarief is het niet heel aantrekkelijk om met een 10+ jaar auto te staan daar. Bovendien of het echt een erg goede toevoeging is weet ik niet. In het verleden wel eens met een W202 gestaan bij de dealer, daar kreeg ik een rekening gepresenteerd voor het vervangen van een (1) bobine van bijna 1300 euro! Na getouwtrek met Mercedes en de dealer is dat verlaagd maar toch. Of, jongstleden, na allerlei horrorverhalen hier, toch maar voor alle zekerheid de dealer gekozen voor raam ivm inleren enz. Ik haal de auto op, verlichting van slag, ruitenwissers deden het niet meer.... Wat blijkt, verkeerde raam erin en het inleren, dat doet men dus ook niet standaard. Bovendien toen de monteur uitlegde aan de balie wat er mis was gegaan, dus niet ingeleerd en verkeerde raam en ik dit toevallig hoorde, kwam mij niet met dit verhaal, ik kreeg de sleutels mee met de opmerking, wij hebben voor u dit kosteloos opgelost. :stom:

Heb nu een gratis zonnebrand, dus vandaar gelaten voor wat het was, voor de mensen die denken waarom liet hij het zitten.

Een niet sluitende dealer onderhoud historie zou mij persoonlijk niet storen, als de auto maar goed onderhouden is, zit je met een beperkt budget of wil je lagere onderhoudskosten, neem dan gewoon een normale motorisering, de MOPF diesel heeft al 143 pk (200cdi) en is prima voor dagelijks verkeer, de instap sedan heeft ook geen luchtvering dus dat scheelt ook in onderhoudskosten. Het hoeft niet stuk te gaah, maar de kans met een 10 jaar oud veersysteem is wel aanwezig natuurlijk.
en op een MOPF zijn ook veel dingen bezuinigd.
jij maakt van de eerste series een monster auto terwijl hij verreweg onderdoet van een nieuwere.
t verhaal omtrent de milieu eisen kan ik me in vinden. maar ook daarin wacht ik liever af dan dat ik nu al conclusies trek.

ook praat je over investeringen die de helft van de kostprijs van de auto zouden zijn is onzin. dan kan ik nog geen 4 nieuwe banden meer kopen want dan geef ik al teveel uit in jou ogen. mensen die menen dat ze voor 4000 euro een GOEDE w211 kunnen kopen kunnen lang zoeken op geluk nagelaten.
Ik maak er geen horror auto van, ziet de eerste W211 had nogal wat punten, die in de loop van de tijd aangepakt en aangepast zijn. Wat er op een mopf wegbezuinigd is, waar je exact op doelt snap ik niet helemaal. Ik denk ook dat je de boel een beetje overdrijft met 4 banden kopen, maar goed ik snap dat je een punt wil maken.

Een goede W211 kan zeker wel voor beperkt budget, wil je eentje met 80.000 op de teller die bij een Mercedes specialist (wij kennen allemaal de namen wel) tja dan betaal je 12 of meer duizenden euro's. Afschrijving die je dan heb is echt verschrikkelijk, want 9 van de 10 mensen hebben dat er gewoon niet voor over.Dus verkoop is onmogelijk.

Op dinsdag en donderdag is er de auto veiling bij BCA een gemiddelde W211 doet daar ongeveer 4 a 5 k uit bouwjaar 2006 - 2008, speciale volle uitvoering natuurlijk wat meer, met tussen de 200 en 300 k gelopen. Dat is een goede indicatie wat de inruil dus ook gaat doen, maar dan moet de garage/handelaar ook nog eten en de kosten betalen.

Natuurlijk heb je ze veel duurder, soms krijg je dat ook wel, maar dan moet je echt geduld hebben.
de problemen van de eerste series zijn allemaal prima verholpen als je auto de eerste jaren netjes onderhouden is.

verder zou ik zeggen dat je de deurbekleding maar eens los moet trekken dan zie je vanzelf al wat er allemaal bezuinigd is op een facelift model

over de prijzen snap ik je handelsprijs maar daar koopt de topic starter geen goede auto voor met eventueel garantie wat me vaak wel verstandig lijkt bij zulke auto's. mits je hem zo goedkoop koopt dat je ook geld achter de hand hebt om problemen te kunnen verhelpen.
greetings Evan
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 aug 2017 11:59

Ik snap eerlijk gezegd die hele W211 pre en mopf discussie niet zo goed.

Als een W211 pre-mopfl bij MB in onderhoud is geweest de eerste jaren, heeft ie alle updates gehad die evt. kinderziektes er uit hebben gehaald. En bijv. in mijn geval ook al een nieuwe SBC-unit (remt ovrgs geweldig), waardoor de auto inmiddels 14 jaar nagenoeg probleemloos rijdt.

Nu kan het zijn dat je/iem een mopfl mooier vindt.
Door de net ff wat andere stoelen, of anders getekende spoiler of breedstralers vóór of die bredere chromen strip achter enz. En/maar/dus ook kiest voor een M27x motor met kans op mega-reparaties aan nokkenastandwiel, ketting en/of balansas, ipv de op wat zweten na heerlijke probleemloze M11x motor van voor de facelift.

Wat is daar de logica achter? Meer willen betalen voor meer risico's? De misvatting dat nieuwer altijd beter is?
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 16 aug 2017 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

16 aug 2017 16:28

Weet ik allemaal niet, ik heb gewoon een simpele 200 cdi. Ik wilde geen automaat, sbc en luchtvering, wel comand met Bluetooth, linqtronic (of hoe dat ding mag heten) parkeersensoren voor en achter en verder boeide het mij niet zo. Ik wilde zoveel mogelijk onderhoudskosten voorkomen, vandaar het uitsluiten van bepaalde zaken.

Ik heb de auto gekocht met het idee er in 3 a 4 jaar een ton of 3 op te draaien, daarom ook auto met ervaring gekocht dus nu straat op een 5 of 6 ton als ik de auto wegdoe. In principe is de auto dan afgeschreven echter voor de export nog prima. Als je de auto ziet er uit als nieuw (slaapt en staat vrijwel altijd binnen geparkeerd) de eerste eigenaar was ook enorm zuinig net zoals ik.

Auto is november 2008 dus denk 10 jaar als hij weg gaat, dus hoop dan nog zo n 2500 euro voor export.
Tot nu toe behalve condensor en kleine olie lekkage niks gehad. een voorraam valt bij mij niet onder onderhoud, maar die heb ik ook laten doen.

Of de topic starter voor een handelsprijs een auto koopt weet ik niet, het staat hem vrij te kopen bij BCA. De veiling op dinsdag en donderdag moet je wel daar zijn (kan niet online voor particulieren) en gelijk betalen, 300euro hamer geld en klaar.

Tja, risicoloos is het niet.
Gebruikersavatar
rfidder
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 sep 2012 09:49
Mercedes-Benz: Smart Forfour (W453) - 2018
Specialisatie: IT
Locatie: Dordrecht

16 aug 2017 19:17

hmmm, wel zinvol om het allemaal te lezen, als je net op zoek bent. Al met al, moet je zelf natuurlijk allerlei afwegingen maken.

Ik heb nu zojuist besloten om op zoek te gaan naar een S203 ipv S211, wegens het (kleinere) formaat. Maar ook bij de S203 lees ik de voors en tegens betreffende model(jaar)/MoPf). Zal nog wel wikken en wegen worden, voordat ik een voor mij passende vind :P ...

Van mijn kant in ieder geval dank voor alle info van de kenners/ervaringsdeskundigen hier. :goedzo:
Gebruikersavatar
MarcoV8
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:09
Mercedes-Benz: E200 2016
Locatie: Zuid-Gelderland

16 aug 2017 19:28

René SLK230 schreef:.... Ovrgs, de mopfl met de M271/2/3 motoren kent in bep. bouwjaren en binnen bep. chasissnummers weer andere zaken die op enig moment groot onderhoud behoeven. Bijv. het nokkenastandwiel, de ketting/spanner of balansassen. Voor de prijs van dat laatste kan je als je dat zou tegenkomen 2 a 3 SBC pompen kopen. ....
Om welke bouwjaren en chassisnummers gaat het dan? Lijkt me inderdaad iets om rekening mee te houden bij een mopf.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 aug 2017 19:35

Geen idee, want heb een probleemloze pre-mopfl met de M112 motor.
Op het www is dat (zeker in de VS waar een hoop gedoe is geweest ttt) met wat zoeken wel te vinden.
Hier op het forum via de zoekfunctie (!) kwam ik dit tegen: http://www.mercedesmedic.com/check-my-m ... n-m272273/
En misschien op Tiko's site.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
MarcoV8
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:09
Mercedes-Benz: E200 2016
Locatie: Zuid-Gelderland

16 aug 2017 19:46

Op Wiki lees ik dat ook de pre-mopf modellen al de M271 motor hebben. Daar baal ik van want ik ben op zoek naar een E200. :-(
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 aug 2017 19:54

Je kan ook voor de V6 gaan. Worden steeds zeldzamer.
Loopt mooi rond, zijdezacht. Past goed bij deze prachtlimo. Gebruikt op de snelweg ook maar ca. 8l/100km. :)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie