Twijfel tussen SL en CLK Cabrio

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

14 jul 2017 17:31

Ik was er eigenlijk al uit, na veel inlezen; een SL 350 R230 modeljaar 2001 - 2005.
Na het zien van de mooie CLK trouwcabrio zit ik echter in twijfel.
Ik heb in beiden nog nooit gereden, is er wellicht iemand hier die in beide types wel eens heeft gereden en advies kan geven.
En heeft zo'n CLK nog technische zwakheden en belangrijke aandachtspunten en zoals de SL dit heeft?

Ik heb een daily en wil er een cabrio bij voor de zomermaanden.
Types cabrio zoals de SLK zijn me net wat te klein, vandaar dat ik op de SL terecht was gekomen.
Budget op dit moment is rond de 15K.
Ik zit verder niet op een schopstoel en kan rustig rondkijken totdat ik wat van mijn gading zie, of langer wachten om het budget wat op te hogen.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

14 jul 2017 17:52

Een SL en een CLK zijn niet goed te vergelijken, want behoren tot twee verschillende klasses en hebben een totaal ander imago. Het best wat je kunt doen denk ik is: proefrijden om te zien welk karakter je het best bevalt.
Wil je een stoffen- of een stalen dak? Wat weer samenhangt met of je 'm binnen kunt zetten of niet.
Over sterke zwakke punten valt zo ook niet zo veel te zeggen; veel hangt ook samen met de motorisering.
Van de C / CLK is bekend dat deze voor 2004 nogal eens wil roesten rond wielkastranden en onderaan deuren.
Een goede CLK zal wat goedkoper zijn dan een goede SL die ovrgs veel zwaarder is.
Ga proefrijden.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
JosCLK
Berichten: 1072
Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
Locatie: West-Friesland

14 jul 2017 18:31

Ik heb in beiden gereden, een CLK230 (2003) en een SL500 (2002). Zoals René hierboven al opmerkt, zijn deze niet goed vergelijkbaar want compleet verschillende auto's. Voor een SL kocht je in die tijd zo'n beetje 2 CLK's dus dat zegt ook wel iets. SL rijdt open een stuk beter dan een CLK, deze laatste tordeert veel meer omdat het een 4-persoons cabrio is. Ook met het dak dicht is er nogal een verschil, SL is gewoon veel meer auto wat je inderdaad pas kunt vaststellen na te hebben proefgereden.

Noch met de CLK noch met de SL heb ik problemen van betekenis gehad, behoudens normaal onderhoud. Overigens zou ik een goede SL500 niet voorbij lopen, prijzen liggen ongeveer gelijk met de 350.

Bij de rode trouwauto gaat het om een nieuwer model dan waar ik in reed.
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

15 jul 2017 09:41

Beiden bedankt voor de reactie.
Naar aanleiding hiervan neig ik toch weer meer naar de SL.
Ik zal desalniettemin eens kijken of ik beiden kan proefrijden.
De keuze was overigens op de SL 350 gevallen, vanwege het ontbreken van ABC, in de standaarduitvoering.
Het zal ongetwijfeld comfort toevoegen, maar kan ook een aardige leegloop onkostenpost zijn, als daar wat mee is.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 jul 2017 18:06

Om je nóg beter te informeren (en/maar het je lastiger te maken): verdiep je ook eens in de bouwjaren en welk type motoren er werden toegepast. Oorspronkelijk de M111/112/113 motor, later de M271/272/273(SL) motor.
Nu was de eerste mits steeds verwend met de goede olie en filter relatief bomvrij.

Bij het tweede type zijn er bouwjaren met nokkenastandwielen met op den duur broze tanden waardoor ratels en evt. een verspringende ketting. En/of problemen met balansassen. Mn dat laatste kost aan arbeidsloon als je een bouwjaar treft waarin dat de kop opsteekt 3-4k omdat dan het hele blok uit elkaar moet. Helemaal zeker of dat blok met die soms voorkomende problemen ook in de SL werd toegepast weet ik niet maar denk het wel. Anderen op dit forum kunnen je dat vast wel vertellen.

Kan je het risico aan / dat trekken, geen probleem.
Zo niet, even opletten, kiezen voor of het eerste blok, of nagaan wat het chassisnummer is irt de aangedane jaren (weet ik niet) / heel goed laten checken bij een specialist / kiezen voor uitgebreide garantie / lage prijs.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 15 jul 2017 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

15 jul 2017 18:13

Van die tweede serie motorproblemen, was ik me al bewust.
Vandaar dan ook de keuze modelserie 2001-2005.
Ik in ieder geval hartelijk dank voor het meedenken. ;)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 jul 2017 18:27

:goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

10 aug 2017 21:53

Ik heb een buitenlandse kennis gevraagd om bij een te koop staande SL te gaan kijken.
Die heeft voor mij tevens kleine schades e.d. gefotografeerd.
Meeste waren kleinigheidjes, alleen bij onderstaande foto zet ik mijn vraagtekens;
sl-motor.jpg
sl-motor.jpg (112.52 KiB) 1745 keer bekeken
Wat is dit, een dubbele beplating die losgekomen is, ofzo?

Verder staat dit in de optielijst;
044 AMG BRAKE SYSTEM CHANGEOVER

Houdt dit dan in dat de wagen een AMG remsysteem heeft?

Dezelfde kennis heeft goede contacten bij een grote MB dealer, waar hij morgen ook probeert aan de hand van het VIN ander info boven water te krijgen..
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 aug 2017 22:04

Hoort dat achterste niet een hitteschild of zo te zijn voor het brandschot?

En is 044 misschien niet eigenlijk NEW TELEMATICS GENERATION NTG 2.5?

Het kan wel vaker voorkomen dat wat optiecodes de verkeerde eigenschap melden. Mijn briljantzilveren 202 had op die wijze eigenlijk een donkerblauw stoffen buitenkant moeten hebben want 744 was ook een code voor een cabriokap :lol:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

10 aug 2017 22:41

Hier zie je een foto onder de kap van een andere R230 SL;
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 27&t=73555

Het lijkt inderdaad een soort dubbele beplating voor het brandschot.
Maar waarom dan dat voorste deel is losgetrokken, is mij een raadsel.

Zou kunnen dat 044 een andere optie is, dit is de volledige lijst;

Parameter Value
033U DESIGNO-MOCCA BLACK PAINTWORK
044 AMG BRAKE SYSTEM CHANGEOVER
200A LEATHER
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
205A LEATHER - BEIGE
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
231 GARAGE DOOR OPENER
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
352 COMAND
388 PHONE MOBILE, MTUS-SYSTEM
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
660 AMG DOUBLE-SPOKE WHEELS 18" WITH MIXED TIRES
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
726 PRE-EQUIPMENT FOR ROOF SUPPORT SYSTEM
733 CENTER CONSOLE IN GLASS FIBER SILVER
804 YEAR OF MODIFICATION
810 PREMIUM SOUND SYSTEM
819 CD CHANGER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
882 INTERIOR SAFEGUARD
889 KEYLESS - GO
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
M112 V6-GASOLINE ENGINE M112
M37 DISPLACEMENT 3.7 LITERS
N65 CONTROL CODE BREMEN PLANT
N98 CONTROL CODE BREMEN PLANT
N99 CONTROL CODE BREMEN PLANT
U12 FLOOR MATS - VELOUR
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 aug 2017 23:02

Kwam er nog meer tegen:

044 STEUERUNG SCHEIBENWASCHANLAGE
044E ERPROBUNGSFAHRZEUG 44
044K ATG 22 TYP W169
044P Z.ZT. UNGUELTIG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

11 aug 2017 11:21

Ik heb inmiddels een data kaart via de MB dealer aldaar en die geeft op 044 ook AMG remmen aan.
Maar voor zover ik jou begrijp, kan dit altijd fout aangegeven worden, zelfs door Mercedes zelf.

De onverklaarbare schade aan het brandschot houdt me eigenlijk tegen.
Vooral het hoe en waarom, want daar is geen peil op te trekken en ik vertrouw het daardoor niet echt.
Reparatie lijkt me ook niet eenvoudig, want op foto's van andere SL's lijken er behoorlijk wat leidingen e.d. door het brandschot te lopen.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

11 aug 2017 17:03

Als ik het zo zie is de brandvertragende stoffen afdekking die tegen het brandschot aan zit wat losgekomen en wat aan het delamineren. Het lijkt erg mee te vallen, maar maakt wel een wat verwaarloosde indruk. Op de foto ligt ook nog een rood kunststof kapje los. Als je een auto wil verkopen dan maak je dat even in orde :stom:
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 aug 2017 17:19

Frits schreef:Als ik het zo zie is de brandvertragende stoffen afdekking die tegen het brandschot aan zit wat losgekomen en wat aan het delamineren. Het lijkt erg mee te vallen, maar maakt wel een wat verwaarloosde indruk. Op de foto ligt ook nog een rood kunststof kapje los. Als je een auto wil verkopen dan maak je dat even in orde :stom:
Is een afdekkapje van de accu... nou hopen dat de auto niet te lang stroomloos heeft gestaan of
nog erger met een jumpstarter weer tot leven is gewekt.... Beide niet gezond voor de rijkelijk
aanwezige elektronika....

Staat de auto bij een particulier, handelaar of dealer ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

11 aug 2017 19:05

Hij staat bij een handelaar en de accu was niet vol genoeg om te kunnen starten.
Denk dat ik hier maar niet mijn handen aan ga branden.
Plaats reactie