Smartphone gebruik achter het stuur....

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

10 dec 2017 12:03

Het probleem zit hem in de bewijslast.
Er zijn geloof ik al camera's die kunnen controleren op autogordel gebruik.
Technisch zal het ongetwijfeld ook mogelijk moeten zijn om te controleren middels diezelfde camera's of iemand naar beneden kijkt, en/of geen handen op het stuur heeft.
Vervolgens kun je dan heel eenvoudig die "positieve" foto's laten controleren door mensen en alleen terechte boetes uitdelen.
Op latere termijn zou je zelfs kunnen denken aan standaard het voorzien van een zwarte doos in nieuwe auto's, die ook telefoon en data verkeer registreert.
Gebruikersavatar
Richard-Benz
Berichten: 660
Lid geworden op: 18 dec 2009 21:54
Mercedes-Benz: S204 & W168
Locatie: Zoetermeer

10 dec 2017 14:06

Ik ben voor.
In 3 jaar tijd 2 x aangereden;

De 1e keer op de motor toen ik voor een rood verkeerslicht stond.
Heb het niet aan zien komen, maar heb de telefoon naderhand op de bijrijdersstoel zien liggen.
Wat kan meneer de bouwvakker anders aan het doen zijn geweest waardoor hij het rode licht en mij (3e in de rij) niet zag.
Motor total loss en ik kan de sport niet meer doen die ik leuk vind omdat ik steeds weer in blessure val door een gare schouder.

2e keer was dit jaar toen ik aansloot in de file.
Dit keer zag ik het wel aankomen, ik zag dat de bestuurder van de tegenpartij naar beneden keek.
Gelukkig had ik het reactievermogen om mijn hoofd tegen de hoofdsteun te plaatsen voordat de Corsa achterin dook.
Alleen materiële schade, heeft alleen tijd gekost.

Anyway, als je zelf de vervelende gevolgen ondervind, dan ga je er wel anders tegenaan kijken.
Voordat ik zelf voor m'n sokken werd gereden appte ik ook achter het stuur.
"Een aanrijding, dat gebeurt mij niet, ik let wel op."
Dat achten de 2 bovenstaande tegenpartijen waarschijnlijk ook...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 dec 2017 16:29

En daarom zou het inderdaad een goeie zaak zijn om (naast de gebruikelijke alcoholtest) meteen ook de telefoon te controleren na een ongeval en meteen te beboeten als verkeersmisdrijf (zoals alcohol).
En als tip voor het CBR naast de EMA, de EMG ook een Educatieve Maatregel Smartphone.
Ik ben voor.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 dec 2017 16:55

Volledig mee eens.

Ik was er in 1996 (Siemens S3 com, jaja) al snel achter dat handheld bellen stomweg niet veilig kan en handsfree eigenlijk ook niet.

Het grootste vergrijp dat ik nu nog wel eens bega, is op de tast de bluetooth van mijn telefoon aanzetten zodat de autoradio 'm overneemt. Dat kan gelukkig omdat het zo'n oude Nokia met knopjes is. En dan nog: handsfree bellen komt bij mij niet verder dan: "Mag ik je zo terugbellen, het komt nu niet uit."

En dat geeft me weer veel tijd om me erover te verbazen over dat bijna IEDEREEN achter het stuur over z'n apparaatje zit te wrijven. :'(
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 dec 2017 18:00

Je ziet vaak al op afstand het afwijkend verkeersgedrag. Dichterbij zie je dan overduidelijk de telefoon op het stuurwiel liggen (ook lekker als de airbag afgaat) en de blik naar beneden.
Zelf had ik in '95 een Motorola (met KLEP 8-) ). Mijn telefoon zit altijd in mijn linkerbroekzak voor. Die kan ik niet eens pakken zonder uit te stappen. Wel automatisch pairen via Bluetooth (staat gewoon altijd aan), maar inderdaad "Ja, nee, bel je nog wel" en meer niet.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

10 dec 2017 20:36

Daarom ben ik zo blij met de Android Auto koppeling. Ik ken mezelf en merkte dat ik steeds meer afgeleid begon te raken door m'n smartphone.
Dus in de W205 zit een Android Auto koppeling en dat is ideaal, de telefoon locked als ie wordt aangekoppeld en ligt dus buiten bereik in m'n middenkastje. Binnenkomende berichten kunnen alleen worden voorgelezen en als ik iets wil sturen dan kan ik dat dicteren en wordt het verstuurd. Werkt perfect en altijd de handjes aan het stuur.
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

11 dec 2017 09:11

Toch leidt zoiets bij mij juist meer af, als normaal.
Ik heb een leenwagen gehad waarin standaard zo'n voorlees systeem in zat.
Waar ik normaal berichten gewoon laat gaan en ze pas bekijk als ik stilsta, liet ik ze in eerste instantie voorlezen.
Dat heb ik later laten gaan, omdat ik vond dat het erg afleidde.

Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik heb verder totaal geen social media aps als FB, Twitter, Whatsap, etc. op mijn telefoon staan.
De enige berichten die ik binnenkrijg zijn mails en sms.
Die krijgen pas mijn aandacht als ik stilsta.
Ik heb zelfs als ik in heel erg chaotisch verkeer zit, dat ik telefoontjes slechts beantwoord met "ik bel je straks terug".
Zelf vind ik het belangrijker om mijn aandacht op de weg te houden, als met andere dingen bezig te zijn, die ook kunnen wachten tot later.
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

11 dec 2017 09:20

Frans D schreef:Toch leidt zoiets bij mij juist meer af, als normaal.
Ik heb een leenwagen gehad waarin standaard zo'n voorlees systeem in zat.
Waar ik normaal berichten gewoon laat gaan en ze pas bekijk als ik stilsta, liet ik ze in eerste instantie voorlezen.
Dat heb ik later laten gaan, omdat ik vond dat het erg afleidde.

Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik heb verder totaal geen social media aps als FB, Twitter, Whatsap, etc. op mijn telefoon staan.
De enige berichten die ik binnenkrijg zijn mails en sms.
Die krijgen pas mijn aandacht als ik stilsta.
Ik heb zelfs als ik in heel erg chaotisch verkeer zit, dat ik telefoontjes slechts beantwoord met "ik bel je straks terug".
Zelf vind ik het belangrijker om mijn aandacht op de weg te houden, als met andere dingen bezig te zijn, die ook kunnen wachten tot later.
Eens, maar ik zit soms 5 uur per dag in de auto (Rotterdam-Maastricht) en dan is het wel handig om contact te houden met je collega's.
Naast bellen zit m'n (google) agenda ook geintegreerd en kan ik direct navigeren naar m'n afspraken.
Voor mij is het een stuk minder afleiding dan een 'normale' telefoon.
Ik vind het zeker die 400 euro waard.
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

11 dec 2017 21:26

Wij hebben veel klanten in België en Duitsland, dus ik ben niet onbekend met zo lang in de auto zitten.
Als één van mijn collega's me nodig heeft, dan bellen ze me gewoon.
Lijkt me ook wat handiger als eerst een bericht laten voorlezen en daarna dicteren.

Het was overigens niet bedoeld als aanval richting jou.
Ik heb liever mijn aandacht zoveel mogelijk op de weg, dat rijdt sowieso ontspannener.
Een ander gaat daar weer anders mee om.
Plaats reactie