Smartphone gebruik achter het stuur....

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 okt 2017 20:43

Ai. Daar word ik wel even stil van. Goddorie, zoiets zou een kind bespaard moeten blijven... :'(
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

17 okt 2017 20:47

Ja idd, je weet dat dit soort ongelukken gebeuren maar het slaat me toch weer koud om het hart om het hier zo te lezen.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 okt 2017 20:51

Als het dichtbij komt en je zelf de straffen mag bepalen, dan gaat het uiteraard nooit ver genoeg. Dat is helaas of gelukkig niet de werkelijkheid.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

17 okt 2017 21:15

1967 schreef:[...]beste optie zou zijn om dergelijke mensen die betrapt worden gewoon gelijk 2 benen te breken, dat was misschien nog wel effectiever)
Vreselijk om te lezen wat je neefje is aangedaan :( . Daar doet wat ik hierna schrijf niks aan af :x .

Je pleit voor oog om oog tand om tand, omdat je kennelijk vindt dat ieder mens zich altijd zo verantwoordelijk als mogelijk is moet gedragen en er kennelijk van uit gaat dat iedereen dat ook altijd kan. En pleit er voor dat de overheid rucksichtloos ingrijpt als dat niet zo is. :S

Das een consequent standpunt. (A)
Maar het is kijkend naar zwakheden van mensen of kosten of botsende rechten misschien ook wat onrealistisch. 8-)

Mensen gedragen zich niet altijd helemaal verantwoordelijk. Omdat ze op dat moment aan een sterkere prikkel bloot staan.
Misschien apte die mevrouw wel met dr moeder die erg ziek was of zo, of naar haar afspraak dat ze 5 minuten later was voor een sollicitatie, of sleepte ze daarmee een miljoenendeal binnen, of was zo straalverliefd en kreeg ze haar eerste bericht,
of stond haar kindje van 7 zonder sleutel voor de deur en apte "Mama, waar blijf je nou?".

Ze deed iets stoms of iig onderschatte ze de kans op de mogelijke gevolgen van haar gedrag, met vreselijk gevolg.

Maar dat maakt niet uit, eenieder moet zich steeds ten volle voor 100% verantwoordelijk gedragen.

Ik ben niet tegen een ideale wereld.
We zouden dan nagenoeg geen verkeerslachtoffers meer hebben want auto vertonen sinds de APK werd ingevoerd zelden spontaan uit zichzelf mankementen met slachtoffers tot gevolg, geen treinongelukken want machisten zouden nooit meer een rood sein over het hoofd zien, geen duizenden mensen per jaar meer onnodig vroeg dood gaan door fijnstof doordat niemand meer rookt of diesel of benzine rijdt en de industrie alleen nog maar olijfolie perst en op waterstof draait enz...

Ik vergroot dat even uit op zoek naar de grens.

Wanneer houdt de verantwoordelijkheid op en is iemand / zijn wij die allemaal autorijden, allemaal werken of klussen, en allemaal fouten maken, en allemaal consumeren zonder steeds stil te staan naar de gevolgen daarvan, te verontschuldigen.

Nu heel concreet en auto gerelateerd.

Wij hebben beiden een old/yountimer. Jij een Opel Kadett B1 uit 1967 en een Reliant uit 1974, ik een Polo uit 1994. Alle auto's/brommobiel die nu niet bepaalt uitblinken in veiligheid, om over de emissie maar te zwijgen. Die emissies maken ook slachtoffers, ook ver weg waar ze boren en pompen, maar die zie je niet, dus laten we ff buiten beschouwing.

Ik schat in dat jouw Reliant relatief snel omslaat zeker als je ineens hard moet uitwijken.
Ik schat in dat jouw Kadett en weet dat mijn Polo een relatief langere remweg heeft en eerder in een slip terecht komt dan een vergelijkbare hedendaagse auto die jij en ik ons ook kunnen veroorloven.

Stel we moeten ineens hard remmen en/of uitwijken omdat er iemand oversteekt, maar we komen net 3 meter te kort of schuiven weg en er vallen slachtoffers. Of we kleunen ergens tegenaan en bij gebrek aan airbags en kreukelzones verwonden wij onszelf (kostwinner, kind, vader, medewerker etc.) of medepassagiers...

Moet de overheid ons dan ook de benen breken? Of preventief zelfs ingrijpen?
Is het in jouw ideale wereld -waarin iedereen zich altijd verantwoordelijk gedraagt- niet zo dat dat soort auto's van zeg voor 2000 door de overheid verplicht van de weg zouden moeten worden gehaald? Of zelfs de schrootpers in?

Waar ligt -jouw- grens en verantwoordelijkheid?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

18 okt 2017 00:41

Hoe kom je erbij om gevolgen voor een slachtoffer die rechtstreeks te wijten zijn aan weldoordachte gedragingen van een dader gelijk te stellen aan gevolgen voor een slachtoffer die zelf een ondoordachtste handeling deed?

Dan begrijp je de reden van de terechte boosheid van 1967 niet. Zijn neefje had geen enkele schuld. Die troela wel!

Gebruik de volgende keer aub wat minder woorden om je ongelijkheid aan te tonen...
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 okt 2017 10:27

Ik denk in tegenstelling tot jou dus dat veel bellers, maar dat gold ook al in het tijdperk dat beroepsrijders in hun papieren zaten te snuffelen onderweg, of voor hen die met één hand aan het stuur rijden, -niet- weldoordacht handelen.

Waarschijnlijk ook daarom wordt in het rechtssysteem onderscheid gemaakt in de strafmaat (dat heeft dus met mijn gelijk/ongelijk niet te maken) voor dat soort gedrag en igv slachtoffers door ander wangedrag, zonder auto.

En als je in een oude auto rijdt met lange remweg en zonder ABS / ESP / BAS of nu zelfs zonder distronic -weet- je (welbewust dus) ook dat de kans dat je een ander aan rijdt groter is. En toch rijden we er in.

Ovrgs is de ellende vlgs mij begonnen toen fabrikanten -omdat daar vraag naar was of anders wel werd gecreëerd- auto's begonnen uit te rusten met allerlei toetsers en bellen of spulletjes daarvoor te ontwikkelen die niets met autorijden te maken hebben, en overheden dat toestonden. Daarmee werd iets ánders dan autorijden, gewoon in een auto. Mede daarom hoef ik al die troep niet.

Zoals handsfree bellen (leidt ook enorm af), schermen met 10 menu's om de kachel te bedienen of de radio zachter te zetten, maar zelfs, afhankelijk van het gebruik, navigatie dat ook niet altijd bijdraagt aan veiligheid. Je ziet ten minste heden ten dage hele volksstammen na deze of gene filemelding of omdat een alternatieve route 10 minuten sneller is 4 rijstroken opschuiven om via het verdringingsvlak op de weg alsnog via een durp en binnendoor op de plaats van bestemming aan te komen.
Of boven op de rem gaan staan vanwege een flitsmelding.

Voor we er allemaal massaal op een serieus auto forum voor gaan pleiten "benen te breken" en dingen stuk te slaan, hoe begrijpelijk ook de woede en het verdriet van slachtoffers en hoe verschrikkelijk het is voor het jochie, is het misschien toch goed even vooruit te denken, denk ik.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 18 okt 2017 11:24, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

18 okt 2017 10:57

+1
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

18 okt 2017 11:08

+1 en nu weer on topic. De standpunten zijn nu wel duidelijk.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 okt 2017 11:17

Ik ben (om te beginnen) vóór hogere boetes bij gebleken gebruik van niet handsfree apparatuur in de auto.
Bij recidive, zeg 3x, tijdelijke ontzegging / intrekking van het rijbewijs en een verplichte anti-hufter cursus /cognitieve therapie. Zoals nu ook al geldt voor dronken rijden en ander levensgevaarlijk gedrag met een auto. Uit te breiden met diezelfde cursus als na een ongeval blijkt dat handsfree werd gebeld.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 18 okt 2017 11:21, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 okt 2017 11:18

Er is gelukkig een moment gekomen dat drinken in het verkeer "not done" werd.
Er zit een tijd aan te komen dat roken (iig bij kinderen) "not done" is.
De tijd dat zich af laten leiden door telefoon of andere electronica "not done" is komt hopelijk ook snel.

Meer voorzieningen in de auto waardoor het veilig lijkt om het wèl te doen zijn m.i. niet de oplossing. Waarbij ik voorzichtig verwijs naar de Tesla die even een grote witte oplegger over het hoofd zag...

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

18 okt 2017 11:46

Volgens mij zijn er genoeg regels en zijn boetes hoog genoeg, maar schiet de overheid ernstig tekort op de handhaving. En als de gemiddelde mens de pakkans ervaart als bijna nul, is hij of zij minder geneigd zich aan de regels te houden. Want aan de kant staan en een bon van €230+ in ontvangst nemen laat je echt wel even nadenken.....
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

18 okt 2017 12:04

1967 schreef:Nog altijd realistischer als die eikels die menen een niet bestaande wereld op een schermpje nodig te hebben achter het stuur terwijl ze aan het rijden zijn...

Ohh ja ga jij mijn neefje van 9 jaar die sinds zijn 6de in een rolstoel zit omdat er een of andere troela het zo nodig vond om al append een stuk stoep mee te pakken waar het mannetje met zijn vriendjes aan het spelen was even uitleggen dat een apparaat van een paar honderd euro het meer waard is als zijn benen geweest zijn.
Die troela is er met 12 maanden rijbewijs onzegging waarvan 6 voorwaardelijk van afgekomen, mijn neefje heeft levenslang geen toekomst meer, zal nooit meer kunnen lopen.
Voor de hardleerse idioten waarbij de smartphone zo belangrijk is zou stukslaan idd een van de weinige bruikbare opties zijn om ze uberhaupt nog wat te leren.
(als heb je indd gelijk, beste optie zou zijn om dergelijke mensen die betrapt worden gewoon gelijk 2 benen te breken, dat was misschien nog wel effectiever)
Juist. De strafmaat tegen over het geval wat mensen aanrichten gaat nergens over.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 dec 2017 14:33

Gisteren passeerde ik een dikke CLS waarvan de bestuurder met 2 handen zat te appen/mailen. Distronic + Lane Assist kunnen ook tegen je werken :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

09 dec 2017 19:30

plorie schreef:Gisteren passeerde ik een dikke CLS waarvan de bestuurder met 2 handen zat te appen/mailen. Distronic + Lane Assist kunnen ook tegen je werken :lol:
Tóch blijft degene die achter het stuur zit verantwoordelijk. Als er iets, wat dan ook, fout gaat en iemand ziet dat jij zat te appen, krijg jij hoe dan ook de verantwoordelijkheid toegeschoven.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 dec 2017 20:30

Ja dat lijkt me vrij duidelijk...
Logboek S500.
Plaats reactie