WillemH schreef:Nu wordt er nog geoordeeld zonder duidelijke antwoorden
en als er naar gevraagd wordt wordt er ook niet op gereageerd
Heeft
A) de dealer uitgebreide diagnose gepleegd met bijbehorende factuur of is TS voor de APK van een paar tientjes gegaan en heeft tussen neus en lippen door een vraag gesteld.
B) Staat zwart op wit alle onterechte punten apk punten als AFKEUR op rapport of schrift of als adviespunten?
TS roept wat en we gaan er allemaal in mee, stuk je bewijs of duidelijk antwoord heb ik nog steeds niet gezien.
Guido je weet zelf ook vast wel dat klanten het verhaal altijd verdraaien zodat voor hunzelf gunstig uit pakt, overigens zeg ik niet dat hier het geval is maar heb nog weinig harde feiten gezien hier.
Bedrijf A gaat keuren en is van mening dat de auto niet door APK komt
dan maar na Bedrijf B die keurt hem met adviespunten? wel goed -> voor reparatie weer naar bedrijf C in Juni
op hoge poten na bedrijf A die TS letterlijk laat zien dat wel degelijk afkeur is
dat zijn volgens mij de enigste keiharde feiten die er genoemd is verder is alles nog in het duister
Overigens is een APK erg streng, als er een steekproef plaats vind wordt de auto grondig nagelopen door het RDW zelf bij een onterechte goedkeuring met of zonder adviespunten of een onterechte afkeur zeggen ze niet foei APK keurmeester
maar kost het een APK meester punten.
na een x aantal punten ben je papieren kwijt en bij een grote fout zelfs intrekking van het complete bedrijf.
Hallo Willen H,
Voor de goede orde, onze auto is bij Beresa in Gronau Duitsland in onderhoud. En voor de APK kunnen we helaas niet in Duitsland terecht anders had ik dat zeker gedaan.
Omdat de dealer ons goed had geholpen met een defecte verstuiver afdichting zijn we daar heen gegaan voor de APK en de diagnose aan de automaat. En wellicht natuurlijk daar ook laten repareren.
Omdat de auto in November een service D heeft gehad bij Beresa had ik er alle vertrouwen in dat de auto zonder noemenswaardige punten door de APK zou rollen. De remleidingen zijn in November nagekeken en op eigenverzoek zijn de achterste remslangen vervangen door de dealer in Duitsland.
De Duitse dealer gaf nog aan dat ze de auto zoor voor de TUV konden doen. De wagen was in goede conditie zeiden ze.
Het kwam dus een beetje vreemd binnen dat de auto werd afgekeurd op de volgende punten
-put corrosie remleiding achter
-gescheurd rubber ophangarm
-speling op de fusee
De reparatie kosten voor bovengenoemde zijn in totaal 1100 euro. Met de hoogte van het bedrag heb ik geen moeite als je ziet wat ze er allemaal bij vervangen is dat wel goed onderbouwd.
Echter de diagnose van de automaat was naar mijn mening zwaar onder de maat. We hebben duidelijk bij de (mannelijke
) receptie van de werkplaats aangegeven dat de wagen af en toe schokt en dat het dus niet altijd aanwezig is. En dat men langzaam moet optrekken als de wagen een tijdje heeft stilgestaan om het schokken op te wekken.
Vervolgens wordt ik aan het einde van de dag gebeld dat ze geen goed nieuws hadden. Het zou 1100 euro kosten om de wagen door de APK te krijgen.
Dat was helaas nog alles zij de man aan de telefoon. Het probleem van het schokken zou een defecte koppelomvormer zijn en dat kwam door glycol in de automaat. Kosten 3600 euro voor het vervangen van een koppelomvormer excl. radiator a 700 euro. De man gaf aan dat dit een veel voorkomend probleem was bij dit model.
Ik heb vervolgens gevraagd of ze een glycol test hebben gedaan. Het bleef even stil aan de telefoon vervolgens zij de man "ooh je weet er wel het e.e.a. van, nee we hebben geen test gedaan". Ik heb de beste man verteld dat dit probleem idd veel voorkomt bij de eerste 211 modellen met de wat grotere motoren. Maar dat wij juist een 211 hebben van 2006 om deze narigheid te voorkomen. Deze modellen hebben helaas wel weer andere kwalen
Ik heb telefonisch gezegd dat we de auto komen ophalen omdat wij niet zomaar even 5000 euro kunnen missen voor een auto reparatie. Daar moeten wij dan helaas veel andere dingen voor laten vallen.
Met het lood in de schoenen zijn we naar de dealer gegaan om de auto op te halen. Daar aangekomen hebben we natuurlijk verder gesproken over de automaat diagnose. Ze hadden een proefrit gemaakt met de automaat aan de computer om de lock-up te kunnen overbruggen. Hun bevindingen waren dat na het overbruggen van de lock-up het schokken was afgelopen. dit was volgens de dealer genoeg reden om aan te nemen dat de koppelomvormer stuk was door glycol in de automaat. Ik was het hier niet mee eens en wilde eerst een test laten uitvoeren om zeker te zijn of er koelwater in de automaat zit. Vervolgens boden ze als alternatief aan om de bak eerst te spoelen als de test negatief zou zijn. Dit spoelen en testen zou bij de dealer 800 euro gaan kosten de test kregen we er dan gratis bij. Ik heb dit natuurlijk afgeslagen en wilde eerst naar huis om een plan te bedenken. Mijn vertrouwen was weg in deze dealer. We zijn met een rot humeur naar huis gereden in een perfect schakelende auto.
Omdat het vertrouwen voor mijn gevoel weg was heb ik besloten de wagen bij een andere MB garage te laten herkeuren met vermelding van de mankementen die gevonden waren. Verder geen uitlatingen gedaan bij deze garage over de dealer. Dat ik de punten heb vermeld voelde voor mij wel zo eerlijk. Of dit achteraf wel zo handig is geweest mag een ieder zelf invullen.
Dat er vervolgens geen defecten aan de auto werden gevonden was voor mij natuurlijk de bekende druppel. Ik stond op koken zo kwaad was ik.
Maar goed de wagen was wel door de APK. Ik heb de bewuste garage nog gevraagd of er echt niets mis is met het remsysteem. Ik wil namelijk oprecht mijn vrouw en kinderen niet blootstellen aan een dergelijk risico. Dit laatste mag een ieder natuurlijk in twijfel trekken ik weet zelf beter
.
Na een paar dagen heb ik de moeite genomen om toch naar de dealer terug te gaan om samen de wagen na te lopen. Dit stelden ze erg op prijs en gaven aan dat ook zij het heel vervelend vonden wat er was voorgevallen. Helaas bleken de auto op twee punten onterecht afgekeurd namelijk de put corrosie en de fuseekogel. De stofhoes van de ophangarm was inderdaad gescheurd. het gewricht was nog helemaal schoon en niet gecorrodeerd. was dus waarschijnlijk gescheurd na de service beurt van November.
En nee ik heb geen afkeur rapport ontvangen. Maar dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit ontvangen bij een APK afkeur.
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid verschaft.
Tot slot is dit topic niet bedoeld om de bewuste dealer in diskrediet te brengen. Het is louter om aan te geven dat men niet altijd een dealer klakkeloos moet volgen.
Mvg, Jeroen