Beste allemaal,
Recentelijk (november 2016) heb ik onze auto naar een Duitse MB garage gebracht voor groot onderhoud (service D voor onze S211 uit 2006).
Tijdens deze onderhoudsbeurt is alles nagekeken aan de auto en zijn er wat zaken vervangen. Totale kosten ongeveer 900 euro.
De betreffende garage heeft me verteld dat de wagen weer in top conditie verkeerde en dat zij zonder problemen 2 jaar TUV zouden geven op deze auto.
Ik was dus in de veronderstelling dat de wagen in NL in Maart zonder problemen door de APK zou komen.
in de tussentijd, van begin maart tot nu heeft de automaat ook wat kuren gekregen. Soms begint de auto wat te trillen in de 1e en 2e versnelling bij langzaam optrekken. alleen als de auto koud is. Dit wilde ik gelijk even laten nakijken tijdens de APK. zie ook mijn andere topic in "technische vragen"
Afgelopen vrijdag 24-03-2017 heb ik de auto ter APK aangeboden bij een grote bekende MB dealer/garage in Twente!!! Echt een grote dealer met grote NAAM en meerdere vestigingen in Twente !!!
aan het einde van de dag hebben ze me opgebeld met de volgende mededeling.
- put corrosie aan de achterste remleiding
- defecte fusee kogel voor
- ophangarm rubber gescheurd
totale kosten om de wagen door de APK te krijgen zouden 1100 euro zijn.
m.b.t. trillingen
- koppel omvormer defect moet vervangen worden kosten 3600 euro!
- warmte wisselaar vervangen kosten 700 euro!
kosten totale rep. automaat 4300 euro.
Ik rolde natuurlijk van de stoel af van schrik. Ik heb de garage aangegeven dat ik het e.e.a. eerst budgettair op een rijtje moet zetten alvorens ik ergens goedkeur voor kan geven. Ik heb de auto opgehaald bij de garage en ben naar huis gereden.
Eenmaal thuis gekomen wilde ik gelijk de Duitse garage bellen om ze "onder uit de zak te geven" omdat zij, deze toch grote zaken over het hoofd hadden gezien. Maar mijn vrouw zij; Stel dat ze in Duitsland wel goed hun werk hebben gedaan en dat ze nu meer willen repareren dan nodig is???
Om dit uit te sluiten hebben we de auto gisteren (dinsdag 28-03-2017) voor een 2e keuring naar een onafhankelijk keuringsstation gebracht met de vermelding erbij dat de auto al was gekeurd incl. de lijst met gebreken. Ik heb de gebreken erbij vermeld omdat ik dat wel zo eerlijk vond.
Ook wil ik niet met een auto rondrijden die mankementen heeft in het remsysteem.
Word ik gisteren aan het einde van de dag gebeld dat de auto zonder problemen door de APK is gerold. Ik heb de beste man gevraagd of hij echt zeker was dat er niets aan de auto mankeerde. Hij vertelde dat hij op de drie genoemde punten dubbel heeft gecheckt en dat hij geen defecten heeft kunnen vinden.
Ik weet niet goed hoe ik hiermee verder moet?? Moet ik de grote garage in Hengelo opbellen en het geval voorleggen?? ik weet het echt niet!
Als ik er beter over nadenk gaat mijn bloed bijna de andere kant op stromen van woede . Ik voel me serieus goed genept.
Mvg, Jeroen
bedonderd door grote MB garage?
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Ik zou ook zeggen: ga er even langs. Ga echter niet alleen! Echt niet doen. Neem iemand mee die de rust kan bewaren en weet wat er is voorgevallen.
Wanneer het je vaste garage is, kan ik me voorstellen dat dat dan ook je laatste bezoek aan de garage is.
Succes en sterkte!
PS: ik kan me enigszins voorstellen wat je voelt. Heb vrijwel hetzelfde meegemaakt met een VW dealer in Almere. Er zijn behoorlijk zware woorden gevallen... Een VW specialist zal nu mijn garage voor het onderhoud en de beurten worden.
Wanneer het je vaste garage is, kan ik me voorstellen dat dat dan ook je laatste bezoek aan de garage is.
Succes en sterkte!
PS: ik kan me enigszins voorstellen wat je voelt. Heb vrijwel hetzelfde meegemaakt met een VW dealer in Almere. Er zijn behoorlijk zware woorden gevallen... Een VW specialist zal nu mijn garage voor het onderhoud en de beurten worden.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Gewoon aan die garage vragen op ze de defecten aan je kunnen laten zien. Ga er vanuit dat er heus wel iets is maar dat het de interpretatie van de apk regels is, wat kan nog wel en wat kan echt niet. Een dealer heeft hier de lat misschien wat hoger liggen en de ene keurmeester is de andere niet.
Uiteindelijk gaat de discussie over de eerste drie punten en niet over het probleem met de koppelomvormer wat ook een bekend euvel is. Wat dat betreft had die Duitse garage ook wel een glycol test mogen doen.
Zonder hun een kans te geven op uitleg vind ik het gebruik van het woord bedonderd nogal voorbarig, want enig bewijs heb je (nog) niet Ik begrijp je emotie verder best, het zijn allemaal forse bedragen
Uiteindelijk gaat de discussie over de eerste drie punten en niet over het probleem met de koppelomvormer wat ook een bekend euvel is. Wat dat betreft had die Duitse garage ook wel een glycol test mogen doen.
Zonder hun een kans te geven op uitleg vind ik het gebruik van het woord bedonderd nogal voorbarig, want enig bewijs heb je (nog) niet Ik begrijp je emotie verder best, het zijn allemaal forse bedragen
Laatst gewijzigd door Frits op 29 mar 2017 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat laatste is zeker waar. Er hoeft niet perse kwade wil in het spel te zijn, wat de een putcorrosie vindt, daar maakt de ander niet eens een aandachtspunt van.
Been there done that...
Been there done that...
Logboek S500.
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Er is toch nog geen reparatie verricht ?
Je wagen is door de apk, helemaal goed, zonder extra kosten.
Ff weekje lekker slapen, chillen , en dan rustig even navraag doen hoe zij aan die offerte komen.
Groet Marcel
Je wagen is door de apk, helemaal goed, zonder extra kosten.
Ff weekje lekker slapen, chillen , en dan rustig even navraag doen hoe zij aan die offerte komen.
Groet Marcel
- Higgins
- Berichten: 1510
- Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
- Mercedes-Benz: X253 GLC 350e
- Specialisatie: slap zeveren
- Locatie: Horst
volgens mij zijn de kuren met de automaat pas dit jaar begonnen, dus in nov 2016 was de automaat nog goed (genoeg).Frits schreef:Gewoon aan die garage vragen op ze de defecten aan je kunnen laten zien. Ga er vanuit dat er heus wel iets is maar dat het de interpretatie van de apk regels is, wat kan nog wel en wat kan echt niet. Een dealer heeft hier de lat misschien wat hoger liggen en de ene keurmeester is de andere niet.
Uiteindelijk gaat de discussie over de eerste drie punten en niet over het probleem met de koppelomvormer wat ook een bekend euvel is. Wat dat betreft had die Duitse garage ook wel een glycol test mogen doen.
Zonder hun een kans te geven op uitleg vind ik het gebruik van het woord bedonderd nogal voorbarig, want enig bewijs heb je (nog) niet Ik begrijp je emotie verder best, het zijn allemaal forse bedragen
Maar om op de keuringspunten terug te komen, goed is goed... heeft niks met een hogere lat te maken. Er staat voor bepaalde dingen een norm, als die norm gehaald word is het goed.
Een bal net binnenkant paal is net zo goed een goal als eentje die in het midden van de kruising zit.....
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Zou het niet kunnen zijn dat de APK-garage, met de voorkennis, de normen iets ruimer heeft gehanteerd / geïnterpreteerd uit commerciële overwegingen? Die heeft er een klant bij nu? Zou niet voor het eerst zijn dat zoiets voorkomt.
Ik zou juist niets gezegd hebben omwille van de onafhankelijke blik / second opinion maar iedereen staat er uiteraard anders in.
Hoe is het nu met de automaat afgelopen?
Ik zou juist niets gezegd hebben omwille van de onafhankelijke blik / second opinion maar iedereen staat er uiteraard anders in.
Hoe is het nu met de automaat afgelopen?
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- jeroen1980
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 02 okt 2016 17:32
- Mercedes-Benz: W211 E280
in mijn beleving heeft dit niet met "net wel of net niet goed" te maken.
de woorden waren letterlijk; het rubber van de ophangarm is gescheurd en de gehele arm moet vervangen worden. staat ook zo op de proforma die ze al keurig voorbereid hadden.
putcorrosie in een remleiding is gewoon afkeur.
speling op de fusee dito.
feit is dat ik bij de een 1100 euro moet lappen, en bij de ander zeggen ze dat er niets aan de hand is! dat is een verschil van dag en nacht.
ook de diagnose van de koppelomvormer is defect omdat er koelvloeistof in de bak is gekomen, is gemaakt zonder überhaupt een test te doen.
Momenteel ben ik in Engeland voor mijn werk maar als ik volgende week terug ben ga ik zeker naar de dealer toe en mogen ze mij een verklaring geven.
als ik het probleem met de wisselbak niet had gehad en de apk punten waren het enige, dan had ik zeer waarschijnlijk de reparaties laten uitvoeren voor 1100 euro. En dat geeft me nu achteraf een beetje een "natte broek gevoel".
PS inderdaad het trillen in de automaat is pas 3 weken aan de gang. En het is absoluut niet heftig maar wilde gewoon weten waar het aan ligt. Hij doet het alleen als de wagen koud is en bij langzaam optrekken. geef ik iets gas bij is het trillen gelijk weg.
de woorden waren letterlijk; het rubber van de ophangarm is gescheurd en de gehele arm moet vervangen worden. staat ook zo op de proforma die ze al keurig voorbereid hadden.
putcorrosie in een remleiding is gewoon afkeur.
speling op de fusee dito.
feit is dat ik bij de een 1100 euro moet lappen, en bij de ander zeggen ze dat er niets aan de hand is! dat is een verschil van dag en nacht.
ook de diagnose van de koppelomvormer is defect omdat er koelvloeistof in de bak is gekomen, is gemaakt zonder überhaupt een test te doen.
Momenteel ben ik in Engeland voor mijn werk maar als ik volgende week terug ben ga ik zeker naar de dealer toe en mogen ze mij een verklaring geven.
als ik het probleem met de wisselbak niet had gehad en de apk punten waren het enige, dan had ik zeer waarschijnlijk de reparaties laten uitvoeren voor 1100 euro. En dat geeft me nu achteraf een beetje een "natte broek gevoel".
PS inderdaad het trillen in de automaat is pas 3 weken aan de gang. En het is absoluut niet heftig maar wilde gewoon weten waar het aan ligt. Hij doet het alleen als de wagen koud is en bij langzaam optrekken. geef ik iets gas bij is het trillen gelijk weg.
- jeroen1980
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 02 okt 2016 17:32
- Mercedes-Benz: W211 E280
Aanstaande vrijdag wordt de bak gespoeld in Duitsland bij Autohaus Vierke. Deze vertelde dat de symptomen van koelwater in de bak doorgaans anders zijn als de klachten die wij hebben. Ook vertelde hij dat koelwater in de wisselbak niet direct voor de hand ligt bij een S211 van 2006. voor de zekerheid laat ik een test doen op de oude olie. Ik neem aan dat je aan de olie ook wel kunt zien als er glycol in zit.mr. Michel schreef:Zou het niet kunnen zijn dat de APK-garage, met de voorkennis, de normen iets ruimer heeft gehanteerd / geïnterpreteerd uit commerciële overwegingen? Die heeft er een klant bij nu? Zou niet voor het eerst zijn dat zoiets voorkomt.
Ik zou juist niets gezegd hebben omwille van de onafhankelijke blik / second opinion maar iedereen staat er uiteraard anders in.
Hoe is het nu met de automaat afgelopen?
Wat betreft de APK, ik ben naar een ander gegaan omdat mijn vertrouwen compleet weg is door in 1e instantie de "kort door de bocht diagnose" van de automaat. Door de extra kosten uit de APK keuring twijfelde ik eerst aan de garage in Duitsland of zij hun werk wel hadden gedaan in November met de grote beurt. Maar dat zou niet logisch zijn i.v.m. meerwerk dus ook meer omzet voor de garage toch?
Daarna hebben we besloten de APK elders nogmaals te laten uitvoeren.
Ze moeten wel een heel overtuigend verhaal hebben volgende week anders zien ze mij er nooit meer terug.
Een ander mag er natuurlijk geheel anders over denken.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11520
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Ik acht de kans zeer groot dat er daadwerkelijk putcorrosie in de remleiding zit. Het is wel zo dat je wat onderplaten moet demonteren om het te kunnen beoordelen. Tegenwoordig eist iedere steekproefcontroleur dat je deze platen los haalt omdat ze weten wat je er aan kan treffen.
Ik heb zelf al een auto gezien die diverse jaren werd goedgekeurd en bij ons met een lekkende leiding binnen kwam....
Mijn eigen 2007 W204 had ook een leiding met hetzelfde probleem. Het zijn maar kleine puntjes maar de gevolgen kunnen groot zijn.
De andere punten kunnen waar zijn maar zonder een de auto gezien te hebben is dat alleen maar modder gooien.
Ik heb zelf al een auto gezien die diverse jaren werd goedgekeurd en bij ons met een lekkende leiding binnen kwam....
Mijn eigen 2007 W204 had ook een leiding met hetzelfde probleem. Het zijn maar kleine puntjes maar de gevolgen kunnen groot zijn.
De andere punten kunnen waar zijn maar zonder een de auto gezien te hebben is dat alleen maar modder gooien.
- Bijlagen
-
- Voorbeeldje van een leiding die al gecamoufleerd was
- IMAG3375.jpg (134.49 KiB) 3295 keer bekeken
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- jeroen1980
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 02 okt 2016 17:32
- Mercedes-Benz: W211 E280
Het is niet zo dat de andere garage ons de APK cadeau heeft gegeven! Ik heb gezegd het remsysteem goed na te kijken juist i.v.m. de mogelijke gevaren.Raimon schreef:Ik acht de kans zeer groot dat er daadwerkelijk putcorrosie in de remleiding zit. Het is wel zo dat je wat onderplaten moet demonteren om het te kunnen beoordelen. Tegenwoordig eist iedere steekproefcontroleur dat je deze platen los haalt omdat ze weten wat je er aan kan treffen.
Ik heb zelf al een auto gezien die diverse jaren werd goedgekeurd en bij ons met een lekkende leiding binnen kwam....
Mijn eigen 2007 W204 had ook een leiding met hetzelfde probleem. Het zijn maar kleine puntjes maar de gevolgen kunnen groot zijn.
De andere punten kunnen waar zijn maar zonder een de auto gezien te hebben is dat alleen maar modder gooien.
Mijn vrouw rijdt alle dagen in deze auto met mijn drie kinderen. Ik ben 70% van de tijd in het buitenland ik moet dus kunnen vertrouwen op wat een garage mij verteld.
En de garage die hem uiteindelijk goedgekeurd heeft is ook een MB specialist. Dus niet zo'n ongeschoren "Bennie Sportsok met Rucanor badslippers " die nog Apk's verkoopt, als die überhaupt nog bestaan. Steekproef komt redelijk veel voor heb ik begrepen. Als ik garage houder was geweest zou ik nooit maar dan ook nooit een auto door de APK drukken die afgekeurd had moeten worden. Dat komt je vroeg of laat duur te staan.
Het verschil is te groot. Bij de dealer afkeur op 3 punten en bij een erkende merk garage glansrijk door de APK.
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik heb recent een soortgelijke ervaring gehad, maar dan precies andersom.
Auto bij de officiële MB dealer APK laten keuren; geen problemen, goedgekeurd dus.
Zes weken later voor wat anders (het vervangen van het brandstoffilter want bij een vorige beurt vergeten) even met een origineel MB filter bij een goed bekend staand Bosch servicepunt langsgereden. Wordt ik geroepen te komen kijken: remleidingen achter, verstopt onder de afdekplaat over de brandstofpomp en filter, zwaar aangetast door roest waarvan één leiding met putcorrosie... Klemmend advies: beide remleidingen z.s.m. vervangen. Dat direct bij mn vaste garage en monteur laten uitvoeren. Deze vertelde en liet zien dat bij het demonteren de ergst aangetaste leiding spontaan brak door de roest.
Het mag dan zoals Raimon zegt zo zijn dat de instructies voorschrijven dat voor de APK keuring afdekplaten moeten worden verwijderd, maar kennelijk doet niet iedere officiële MB-dealer dat. Ster-onwaardig dus om niet te zeggen onverantwoord.
Heb maar geen klacht bij MB ingediend, want wat schiet je daar achteraf mee op, maar treurig is het wel.
Mij lijkt iig dat ernstige corrosie van remleidingen ALTIJD reden en aanleiding moet zijn voor afkeuren en direct vervangen.
Auto bij de officiële MB dealer APK laten keuren; geen problemen, goedgekeurd dus.
Zes weken later voor wat anders (het vervangen van het brandstoffilter want bij een vorige beurt vergeten) even met een origineel MB filter bij een goed bekend staand Bosch servicepunt langsgereden. Wordt ik geroepen te komen kijken: remleidingen achter, verstopt onder de afdekplaat over de brandstofpomp en filter, zwaar aangetast door roest waarvan één leiding met putcorrosie... Klemmend advies: beide remleidingen z.s.m. vervangen. Dat direct bij mn vaste garage en monteur laten uitvoeren. Deze vertelde en liet zien dat bij het demonteren de ergst aangetaste leiding spontaan brak door de roest.
Het mag dan zoals Raimon zegt zo zijn dat de instructies voorschrijven dat voor de APK keuring afdekplaten moeten worden verwijderd, maar kennelijk doet niet iedere officiële MB-dealer dat. Ster-onwaardig dus om niet te zeggen onverantwoord.
Heb maar geen klacht bij MB ingediend, want wat schiet je daar achteraf mee op, maar treurig is het wel.
Mij lijkt iig dat ernstige corrosie van remleidingen ALTIJD reden en aanleiding moet zijn voor afkeuren en direct vervangen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings