Huidige levensduur/ kwaliteit van moderne artikelen/ auto's

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

05 mar 2016 10:56

Maar weer eens een commentaar/ discussie stukje :twisted:

Mijn conclusie is dat de nieuwere auto's duidelijk minder degelijk gebouwd worden dan zeg.. in volgens mij de toptijd van ca. 20-10 jaar geleden.
In die periode waren alle technische zaken op orde en werd er kwalitatief hoogstaand geproduceerd met lange levensduur intentie.
Productiekosten werden nog niet tot het bot afgeschrapt er werd meer prioriteit gegeven aan kwaliteit dan aan productiekosten.

Tegenwoordig zijn productiekosten nummer 1, daarna komt pas de kwaliteit.
Dat is ook logisch want prijs moet verkoopbaar zijn, daarnaast is de berekende levensduur (tijd dat een artikel moet meegaan) duidelijk korter gesteld dan vroeger. Producten worden geproduceerd met een vooraf berekende gewenste technische - en economische levensduur die niet te lang mag zijn, want de fabricage moet wel blijven draaien.
Ook modebeeld is van belang, mensen willen telkens weer nieuwere designs, ouder is niet leuk meer. "klassiek/ vintage" is daarentegen weer wel gewild..

Daarnaast werken de huidige vele toegevoegde elektronische opties ook niet bevorderend voor de betrouwbaarheid: hoe meer er op zit, hoe meer er defect kan gaan...

Dit is niet beperkt tot auto's, dit geldt voor heel veel moderne apparatuur en wordt ook bewust gedaan door de fabrikanten, anders worden de fabricagekosten te hoog en is vervangingstermijn te lang, er moet wel weer op afzienbare termijn vervangingsaankoop gedaan worden, de productie moet blijven draaien.
Daarnaast willen mensen tegenwoordig telkens iets nieuws, want hetzelfde te lang houden is niet leuk meer. En bedenken ze dat niet zelf, dan zorgen de vele reclamecampagnes er wel voor dat de consument gaat geloven dat het hoog tijd wordt voor wat nieuws.
"wanneer gaat dat ding nu eens kapot, dan kan je weer nieuwere mooiere versie kopen" is best vaak gehoorde opmerking... :stom:

Ik ben ouderwets... ik repareer kapotte dingen zoveel mogelijk en vervang meestal pas als echt niet anders kan/ het economisch niet meer interessant is om te repareren..
Mede omdat ik denk dat de nieuwe vervanging vermoedelijk slechtere bouwkwaliteit zal zijn dan het oude artikel was :roll: :S
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

05 mar 2016 11:06

E55amg schreef:en vervang meestal pas als echt niet anders kan/ het economisch niet meer interessant is om te repareren..
Precies mijn standpunt, echter is het bijna NOOIT meer economisch verantwoord om iets te repareren...
Een LCD scherm als voorbeeld...

Ik ben nogal fan van de wat oudere stereo apparatuur, als je dat open schroeft dan zie je ook gelijk dat die soort bouw principes vandaag de dag nagenoeg onhaalbaar zijn als het nog betaalbaar moet blijven.

Het is nu eenmaal een wegwerp maatschappij, en dat vind je in bijna alles terug.
Modules in de auto worden ook niet gerepareerd, worden simpelweg uitgewisseld.

In de uitspraak "vroeger was alles beter" zit wel degelijk een kern van waarheid...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

05 mar 2016 11:16

Helemaal mee eens ook wat betreft de reparaties ;)
Ben wel benieuwd hoe de generatie onder de 50 hierover denkt 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

05 mar 2016 11:18

Heeft volgens mij ook te maken met de ontwikkelingsnelheid van de techniek. Denk aan:
-Waarom moet een iPhone langer meegaan dan 12 maanden? de gemiddelde iPhone gebruiker heeft dan toch al zijn nieuwe.
-Een vaatwasser van 10 jaar verbruikt zoveel meer stroom dat het verantwoordelijker is om na 5 jaar een economische variant te pakken.
-Als we alle huidige luxe in een auto houden volgens de degelijke zware standaard dan zou elke auto nu 3500 kilo wegen. Schijnbaar weer nadelig voor wegenbelasting en verbruik.

Ander puntje is milieu. Vroegah kon men alle middelen gebruiken om iets te produceren. Denk aan dik verzinken en verf op chemische basis ipv water.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

05 mar 2016 11:57

Raimon schreef:Heeft volgens mij ook te maken met de ontwikkelingsnelheid van de techniek. Denk aan:
-Waarom moet een iPhone langer meegaan dan 12 maanden? de gemiddelde iPhone gebruiker heeft dan toch al zijn nieuwe.
Daarom heb ik nog steeds een Nokia 6310i (en een Samsung Note 1) :D
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

05 mar 2016 12:10

Raimon schreef: -Waarom moet een iPhone langer meegaan dan 12 maanden? de gemiddelde iPhone gebruiker heeft dan toch al zijn nieuwe.
Tot het moment dat de verkapte huurkoop wegvalt en de gebruiker eerst €700 mag aftikken voor een Eifeun . ;)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

05 mar 2016 12:41

Mijn gevoel zegt dat door betere materialen en daardoor productie met kleinere toleranties, gecombineerd met hoogwaardigere olie, de draaiende delen van motoren veel meer kilometers meegaan dan ooit.
Echter moeten er tegenwoordig zoveel ingewikkelde electronische zaken aan een auto zitten, omdat de uitstoot geforceerd moet worden gereduceerd en de passagiersruimte steeds luxer en comfortabeler moet worden, dat die zaken tegenwoordig de houdbaarheid van een auto bepalen.
Verder gaan we met zijn allen mee in de ratrace omdat de Mopf (lees S versie van de meest recente I-weetikveel) volgens de reclamemakers zooo veel beter zou zijn dan het oude (zeker een maand of zes) ding waar je onlangs nog veel geld hebt betaald 8-)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

05 mar 2016 16:04

Het komt van meer zijden. Tegenwoordig is nieuw koop vaak al goedkoper dan repareren. Daarmee gaat ook de levensduur van apparaat omlaag. En als de levensduur omlaag gaat, waarom handen vol geld investeren in een langere levensduur? Dit wordt mede aangewakkerd door het fijt dat mensen meer kijken naar aanschafprijs dan het totale kostenplaatje over x aantal jaar.
En tegenwoordig kun je ook gewoon goedkoper produceren. Kunststof in plaats van staal en ga zo maar door.

Verder komt het ook deels door wat Raimon aanhaalt. Om de 7/8 jaar een nieuwe honkie tonkie wasmachine kopen kan goedkoper zijn dan, (rekening houdende met minder aanschafprijs en stijgende energiezuinigheid) dan een Miele van 15 jaar oud.

Wat meer naar de automotive:
Smaken en trends volgen elkaar ook steeds sneller op. Men is na een x aantal jaar uitgekeken op de wagen en wil wat nieuws. Je kunt dan wel een auto bouwen die 25 jaar mee gaat, maar als je handen vol geld kunt besparen door een auto te bouwen die meer aansluit bij de x aantal jaar, dan is dat eigenlijk alleen maar win. Minder kosten en daardoor ook minder duur.

In het groot materieel zie je dit nog veel duidelijker. In een OV concessie staat vaak dat het gemiddelde wagenpark maar maximaal x jaar oud mag zijn. Wat voor zin heeft het dan om als busmaatschappij een bus te kopen die 20 jaar mee gaat? Het is alleen maar kapitaalvernietiging. Na 10-12 jaar kun je er niets meer mee.
Bij de personenauto's wordt al veel aangescherpt kwa milieuregels, maar bij vrachtwagens is dit nog veel erger. Wetgeving veranderd daar zo snel, dat een wagen nog niet is afgeschreven of er komt alweer nieuwe strengere regelgeving. Met als resultaat: kortere levensduur. Ook hier heeft een lange levensduur van 25 jaar (om maar wat te noemen) geen zin.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

05 mar 2016 22:16

E55amg schreef:[...] Daarnaast werken de huidige vele toegevoegde elektronische opties ook niet bevorderend voor de betrouwbaarheid: hoe meer er op zit, hoe meer er defect kan gaan...
Mwaaaaahhhhh.... Ook hele kaal uitgevoerde auto's kunnen ook volcontinue problemen hebben (ik denk even aan mijn allereerste autootje, een Peugeot 106... waar werkelijk ALLES wel aan kapot is gegaan).
E55amg schreef:[...] Dit is niet beperkt tot auto's [...]
Ik denk dat er in het algemeen minder interesse is voor het fenomeen "kwaliteit". Sinds jaren willen mensen liever 1000 liedjes op een MP3 speler, dan 10 op een HDCD of op vinyl. Idem dito op andere vlakken: Men wil tegenwoordig liever kwantiteit (c.q. lage prijs) dan kwaliteit.

Verder denk ik dat ook veel mensen i.h.a. ontevreden zijn. Het klinkt heel Amerikaans, maar als men dan wat nieuwe materie binnenhaalt dan heeft men het gevoel er "weer bij te horen" (zoiets als "ik consumeer dus ik besta"). Ik weet niet of dit sentiment nu anders is dan "vroeger", maar kan me wel goed voorstellen dat die nieuwe materie vroeger simpelweg niet binnen bereik was.

Een totaal andere verklaring zou kunnen zijn dat het gemiddelde welvaartsniveau tegenwoordig dusdanig hoog ligt, dat het ook volstrekt logisch is dat men van gekkigheid niet meer weet waar het geld naartoe moet (en men dus snel iets anders wil). Hier kun je op vrijwel ieder vlak wel een voorbeeld verzinnen.

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

06 mar 2016 18:23

rene_fb schreef:Het komt van meer zijden. Tegenwoordig is nieuw koop vaak al goedkoper dan repareren. Daarmee gaat ook de levensduur van apparaat omlaag. En als de levensduur omlaag gaat, waarom handen vol geld investeren in een langere levensduur? Dit wordt mede aangewakkerd door het fijt dat mensen meer kijken naar aanschafprijs dan het totale kostenplaatje over x aantal jaar.
En tegenwoordig kun je ook gewoon goedkoper produceren. Kunststof in plaats van staal en ga zo maar door.

Verder komt het ook deels door wat Raimon aanhaalt. Om de 7/8 jaar een nieuwe honkie tonkie wasmachine kopen kan goedkoper zijn dan, (rekening houdende met minder aanschafprijs en stijgende energiezuinigheid) dan een Miele van 15 jaar oud.

Wat meer naar de automotive:
Smaken en trends volgen elkaar ook steeds sneller op. Men is na een x aantal jaar uitgekeken op de wagen en wil wat nieuws. Je kunt dan wel een auto bouwen die 25 jaar mee gaat, maar als je handen vol geld kunt besparen door een auto te bouwen die meer aansluit bij de x aantal jaar, dan is dat eigenlijk alleen maar win. Minder kosten en daardoor ook minder duur.

In het groot materieel zie je dit nog veel duidelijker. In een OV concessie staat vaak dat het gemiddelde wagenpark maar maximaal x jaar oud mag zijn. Wat voor zin heeft het dan om als busmaatschappij een bus te kopen die 20 jaar mee gaat? Het is alleen maar kapitaalvernietiging. Na 10-12 jaar kun je er niets meer mee.
Bij de personenauto's wordt al veel aangescherpt kwa milieuregels, maar bij vrachtwagens is dit nog veel erger. Wetgeving veranderd daar zo snel, dat een wagen nog niet is afgeschreven of er komt alweer nieuwe strengere regelgeving. Met als resultaat: kortere levensduur. Ook hier heeft een lange levensduur van 25 jaar (om maar wat te noemen) geen zin.
:goedzo:


Het heeft i.d.d. te maken met het (perverse) verdienmodel, dat is leidend.
Gevolg: Enorme afvalstromen en vernietiging van grondstoffen en energie.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 mar 2016 19:20

Arjen schreef:Sinds jaren willen mensen liever 1000 liedjes op een MP3 speler, dan 10 op een HDCD of op vinyl.
Die trent is de laatste jaren vooral aan het omdraaien...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie