René SLK230 schreef:Zojuist “live” in Top Gear BBC 2 ging een nieuwe Alpine (geweldige en mooie auto m.i. ovrgs) in vlammen op. Vlgs de fabrikant “een prototype en brandstoflek. Inmiddels zijn noodzakelijke maatregelen genomen...”
Histoire se repete........
- 166B8179-5E82-4AFC-A0C8-E49B3348BF8C.jpeg (259.83 KiB) 787 keer bekeken
1986 Ton Roks, de latere hoofdredacteur, nog in zijn proeftijd als redacteur bij Autovisie :
Het was 1986 en ik was pas bij Autovisie begonnen. Als beginner was een bescheiden opstelling gepast, maar toen we een Renault Alpine GTA Turbo voor een test op de redactie hadden en deze het weekeinde dreigde door te brengen in de parkeergarage van Autovisie – onbestaanbaar, toch? – heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben aan hoofdredacteur Nico de Jong gaan vragen of ik ‘heel misschien’ die Alpine mee naar huis mocht nemen. Hij moest even nadenken, maar niet lang daarna reed ik zielsgelukkig de garage uit, met de donkerrode GTA Turbo, op Frans kenteken. Het was een voorserie auto, door Renault Nederland naar ons land gehaald om zo veel mogelijk met de pers te doen. De Alpine, op dat moment de trots van de Franse auto-industrie, zou datzelfde weekeinde op tv komen, een autoprogramma had hem voorafgaand aan Autovisie getest.
Op maandagochtend raasde ik naar het kantoor van Autovisie, in Hilversum, in de Alpine. Het was druk op de weg en enkele van de mensen die ik voorbij scheurde, lieten met een opgestoken duim merken dat ze ‘mijn’ nieuwe Alpine op tv hadden gezien. Weer maakte ik van elk stukje vrij asfalt gebruik om die enorme duw in mijn rug mee te maken. Vlak voor Utrecht moest ik remmen voor uitvoegend verkeer en toen werd ik ingehaald door rook. Ik gaf gas, weg rook. Ik remde, daar was de rook weer. Ik kon me niet voorstellen dat ik zo vaak en zo hard geremd had dat de remmen rookten, maar stopte op de vluchtstrook. De rook kwam uit de motorruimte! Ik trok de klep open om te kijken of ik iets kon doen, meteen sloegen de vlammen uit de Alpine. Er was geen houden aan, een blusser was er niet, er restte me niets anders dan beteuterd toekijken hoe die supergave sportwagen in vlammen opging. Hij was wel brandveilig, moet ik zeggen, vóór het schutbord kwamen de vlammen niet, daarachter gingen ze hun rampzalige gang. Ik was nog in mijn proeftijd bij Autovisie en zag niet alleen de Alpine, maar ook mijn loopbaan in rook opgaan. De politie kwam, de brand werd geblust. De wegsleepauto was rap ter plaatse, samen met de Martin Geers, de toenmalige PR-baas van Renautl NL. Hij liet als de bliksem een groot zeil over de rokende Alpine trekken. Niemand mocht de auto zien, die de dag daarvoor op tv zo was bezongen. Nico de Jong kwam ook, bromde wat over mijn proeftijd, kalkte mijn naam in het blusschuim op de voorruit, en was verder uitgesproken barmhartig. Zeker toen de auto afgekoeld was, en we konden zien dat de brand was ontstaan door een lek in een olieleiding. Die was bij dit voorserie exemplaar van rubber, maar voor de productie zou hij in metaal worden uitgevoerd. Dat zulks een goed idee was, had ik proefondervindelijk vastgesteld. De PR-man van Renault heeft me daar nog een schouderklopje voor gegeven.