auto van de zaak.

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
ReinO
Berichten: 270
Lid geworden op: 10 jan 2016 17:20

13 jan 2016 07:48

Ik had een paar nuttige reacties in mijn voorstel topic gemist en de mod gaf aan even een nieuw topic te starten bij deze:
Indien je een eenmanszaak hebt maakt het niet uit of de auto op de zaak staat of op eigen naam. Dit komt naar voren in je boekhouding.
Voor een BV gelden idd. andere regels. Dat had ik moeten vermelden... Excuses daarvoor.

Daarnaast ziet de belastingdienst een auto als volledig zakelijk, of van de zaak, indien je meer dan 90% zakelijke kms rijdt.

Vanaf 6 maanden kun je aan de belastingdienst onderbouwd (km registratie) laten zien dat je meer zakelijk rijdt dan privé waardoor de inbreng in de zaak logisch is.

Nogmaals het verschilt per geval en laat je vooral inlichtingen door wijsheid in de vorm van een fiscalist...
Ik heb een BV met 5 zakelijke auto's en een motor. De ML wil ik ook gaan gebruiken voor het slepen van de caravan naar zuid frankrijk waardoor ik gedoe krijg met de verhouding zakelijke kilometers (van die 19ct kan ik niet leven). Dat risico op bijtelling naar de nieuwwaarde wil ik niet lopen en die km registratie vind ik ook al een drama. Ik rij 20 keer per dag korte zakelijke ritten en dat hoeft gelukkig niet allemaal precies op tracject maar toch, vreselijk. Ook voor >15 jaar moet je registreren maar als dit fout loopt dan ben ik niet de sjaak meteen.

Dank voor de nuttige tips by the way! Ik ga nog eens lezen straks en verder zoeken naar een mooie 4.3 ML / W163.
gr
Rein
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

13 jan 2016 09:21

Ter aanvulling: In je voorstelonderwerp gaf je aan dat je graag een benzine ML wilt; het liefst een W164, maar pas bij een auto van 15 jaar of ouder is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer (dat is de huidige waarde van de auto) en niet van de catalogusprijs van de auto.
Aangezien de W164 pas vanaf 2004 is geïntroduceerd, betekent dit dat die pas vanaf 2019 in een gunstiger bijtellingsregime valt.
Rein kreeg de suggestie dat dit anders zou zien als je de auto eerste privé zou kopen, vervolgens laat taxeren, en dan pas doorverkoopt naar de eigen onderneming, dat je dan WEL een bijtelling van 35% over de dagwaarde zou betalen (i.p.v. over de cataloguswaarde).

Wie o wie weet hier iets meer van? Als het wel zou kunnen dan gaat Rein liever voor een W164 dan voor een W163.

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
WL70
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 nov 2014 15:49
Mercedes-Benz: E 200 Kompressor (W211)
Locatie: Papendrecht

13 jan 2016 09:32

Voor zover ik weet is voor de belastingdienst alleen de datum eerste toelating van belang, ongeacht of de auto tussentijds in privé bezit is geweest. Er is geen verschil of ik privé een auto (al dan niet van particulier) koop of als een bedrijf dat doet. Verkoop van je eigen auto aan je eigen bedrijf is verkoop van particulier aan bedrijf.

Als je bij aankoop eventueel gaat voor een BTW auto raak je de BTW aftrek kwijt als je de auto eerst particulier koopt.

Greetz,
Werner
Fere libenter homines id quod volunt credunt
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

13 jan 2016 10:24

Gewist
Laatst gewijzigd door Stefan op 13 jan 2016 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

13 jan 2016 10:39

Knudde1969 schreef:

Moderator mr. Michel schreef:

Modgum

Het lijkt me niet verstandig om illegale tips hier op het forum te zetten. Ik vraag me af of de forumeigenaren hier achter staan. Volgens mij kan je daar moeilijkheden mee krijgen
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

13 jan 2016 10:49

ReinO schreef:Ik had een paar nuttige reacties in mijn voorstel topic gemist en de mod gaf aan even een nieuw topic te starten bij deze:
Indien je een eenmanszaak hebt maakt het niet uit of de auto op de zaak staat of op eigen naam. Dit komt naar voren in je boekhouding.
Voor een BV gelden idd. andere regels. Dat had ik moeten vermelden... Excuses daarvoor.

Daarnaast ziet de belastingdienst een auto als volledig zakelijk, of van de zaak, indien je meer dan 90% zakelijke kms rijdt.

Vanaf 6 maanden kun je aan de belastingdienst onderbouwd (km registratie) laten zien dat je meer zakelijk rijdt dan privé waardoor de inbreng in de zaak logisch is.

Nogmaals het verschilt per geval en laat je vooral inlichtingen door wijsheid in de vorm van een fiscalist...
Ik heb een BV met 5 zakelijke auto's en een motor. De ML wil ik ook gaan gebruiken voor het slepen van de caravan naar zuid frankrijk waardoor ik gedoe krijg met de verhouding zakelijke kilometers (van die 19ct kan ik niet leven). Dat risico op bijtelling naar de nieuwwaarde wil ik niet lopen en die km registratie vind ik ook al een drama. Ik rij 20 keer per dag korte zakelijke ritten en dat hoeft gelukkig niet allemaal precies op tracject maar toch, vreselijk. Ook voor >15 jaar moet je registreren maar als dit fout loopt dan ben ik niet de sjaak meteen.

Dank voor de nuttige tips by the way! Ik ga nog eens lezen straks en verder zoeken naar een mooie 4.3 ML / W163.
gr
Rein
Deze tips kloppen niet helemaal. Een auto kan zakelijk worden opgevoerd als je meer dan 10%!! zakelijk rijdt. Als je meer dan 90% privé rijdt dan mag je de auto niet zakelijk opvoeren.
Vanaf 6 maanden kun je aan de belastingdienst onderbouwd (km registratie) laten zien dat je meer zakelijk rijdt dan privé waardoor de inbreng in de zaak logisch is.
Kilometerregistratie is alleen nodig om aan te tonen dat je minder dan 500 km per jaar rijdt om geen bijtelling te hebben. Je opmerking klopt dus niet.

Wat velen ook vergeten is dat je ook een percentage van 2,7% of 1,5% als prive gebruik voor de BTW moet afdragen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... n_de_zaak/
Dat maakt het in veel gevallen niet interessant om de auto op de zaak te zetten, naast de bijtelling.
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

13 jan 2016 10:51

Je betaalt slechts een percentage van 35% over de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). De WEV kan je zien als de dagwaarde. Dit in tegenstelling tot nieuwe auto's, waar de bijtelling berekend wordt over de nieuwwaarde van de auto (de cataloguswaarde). Het bedrag wat daar uit voortkomt wordt nog verrekend met je belastingschijf.
Hoe kom je aan de dagwaarde? In het eerste jaar van aanschaf is een aankoopfactuur voldoende. Daarna kunt u de auto bijvoorbeeld laten taxeren. Een taxatierapport geeft ook weer gunstige voordelen voor de verzekering. Je kan de auto tegen de taxatiewaarde laten verzekeren. Dit is voordelig omdat de taxatiewaarde meestal een fractie hoger ligt dan de aanschaf- of verkoopwaarde van de auto.

Een auto heeft een cataloguswaarde van € 42.780,-
Dit betekent dat wanneer u deze auto zakelijk gaat rijden je een bijtelling betaalt van € 42.780 x 25% = € 10.695,- bruto op jaarbasis. Netto betaalt u (met bv. de schijf van 52%) € 5.561,- op jaarbasis.
Wanneer de auto 15 jaar of ouder is, gaat de bijtelling over de dagwaarde. Laten we uitgaan dat de Youngtimer na een taxatie een waarde vertegenwoordigt van € 3.000,-. 35% daarvan bedraagt € 1.050,- en met de belastingschijf van 52% betaalt u netto jaarlijks € 546,-

Bijtelling 2015, 2016 en 2017

In het huidige kabinet is door staatssecretaris E. Wiebes een nieuw systeem van autobelastingen voorgesteld. In dit voorstel verandert het bijtellingspercentage alsvolgt: er geldt een generiek bijtellingstarief van 22% voor alle auto's van de zaak. Dus ook hybride auto's worden even zwaar belast als alle overige auto's. Voor volledig elektrisch aangedreven auto's geldt dan nog een uitzondering: voor deze auto's geldt een 4% bijtellingstarief en vrijstelling van motorrijtuigen- en aanschafbelasting. Dit voorstel is nog niet van kracht maar zou mogelijk vanaf 2017 kunnen gaan gelden.
BTW Correctie
Ondernemers met "een auto van de zaak" dienen rekening te houden met de BTW correctie. Deze is door de overheid in het leven geroepen omdat u, wanneer u bijtelling betaalt, zowel privé- als zakelijke kilometers rijdt. De correctie is ervoor om de kilometers die u privé rijdt (en waar u dus geen BTW over terug kunt vorderen) te corrigeren.
Sinds juli 2011 zijn de regels veranderd. De forfaitaire regel is als volgt:
1.Als u een auto heeft gekocht via de "marge" regeling (je hebt bij aankoop geen BTW kunnen verrekenen) dan dien je 1,5% over de cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
2.Als je een auto hebt gekocht via de "BTW" regeling (je hebt bij aankoop wel BTW kunnen verrekenen) dan dien je 2,7% over de cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
Wanneer u dit forfait betaalt mag u alle BTW voor gemaakte autokosten (brandstof / onderhoud /(winter)banden / accessoires etc.) terugvorderen.

Hier staat nog meer info
http://www.belastingtips.nl/zakelijk/au ... rekkelijk/
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
FJLBlok
Donateur
Berichten: 449
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

13 jan 2016 11:15

Deze tips kloppen niet helemaal. Een auto kan zakelijk worden opgevoerd als je meer dan 10%!! zakelijk rijdt. Als je meer dan 90% privé rijdt dan mag je de auto niet zakelijk opvoeren.
Klopt, en visa versa, als jij minder dan 10% privé rijdt wordt hij (bij een eenmanszaak ten minste) gerekend tot het bedrijfsvermogen. Ik weet niet hoe dit in een bv geregeld is aangezien de bv een rechtspersoon is...
Kilometerregistratie is alleen nodig om aan te tonen dat je minder dan 500 km per jaar rijdt om geen bijtelling te hebben. Je opmerking klopt dus niet.
Als jij kilometers declareert bij je onderneming vindt de belastingdienst het erg fijn als daar een registratie van is. Dus het is wel degelijk verstandig een registratie bij te houden. (eigen keuze uiteraard) Daarnaast haalt de fiscus data weg bij het rdw/ nap, dus als jij je auto voor onderhoud brengt heeft de fiscus die data ook ter beschikking. Er is dan volgens mij eenvoudig uit te rekenen hoeveel % er zakelijk wordt gereden...

Daarnaast is het zo dat de werkgever, de bv, moet controleren of het privé gebruik niet excessief is... (ook weer zo'n regel van flut, maar officieel moet het) Dit doen ze door bijvoorbeeld de agenda etc te vergelijken met de gereden kilometers...
Laatst gewijzigd door FJLBlok op 13 jan 2016 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
FJLBlok
Donateur
Berichten: 449
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

13 jan 2016 11:17

WL70 schreef:Voor zover ik weet is voor de belastingdienst alleen de datum eerste toelating van belang, ongeacht of de auto tussentijds in privé bezit is geweest. Er is geen verschil of ik privé een auto (al dan niet van particulier) koop of als een bedrijf dat doet. Verkoop van je eigen auto aan je eigen bedrijf is verkoop van particulier aan bedrijf.

Als je bij aankoop eventueel gaat voor een BTW auto raak je de BTW aftrek kwijt als je de auto eerst particulier koopt.

Greetz,
Werner
Dit is wel degelijk van belang gezien de BTW correctie die van toepassing is...
Daarnaast denk ik dat je een w163 in benzine v8 reeds NL geregistreerd erg moeilijk als btw auto te vinden is...
Bij import weet ik niet of dit opgaat, kun je dan wel de btw terugvorderen??
Laatst gewijzigd door FJLBlok op 13 jan 2016 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

13 jan 2016 11:23

Lecram schreef:
Deze tips kloppen niet helemaal. Een auto kan zakelijk worden opgevoerd als je meer dan 10%!! zakelijk rijdt. Als je meer dan 90% privé rijdt dan mag je de auto niet zakelijk opvoeren.
Deze tip klopt niet helemaal :) Die 10/90 geldt voor nagenoeg alle activa behalve voor de auto. Daar is het criterium meer of minder dan 500 km privé rijden. Als je meer dan 500 km per jaar privé rijdt met de auto dan is het keuzevermogen, daar onder verplicht bedrijfsvermogen. In de praktijk dus in 99,9% vd gevallen keuzevermogen.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... heden_auto

Let op: alleen voor IB-ondernemers, niet voor BV's. Daar is alles wat door de BV gekocht wordt in principe ondernemingsvermogen.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
FJLBlok
Donateur
Berichten: 449
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

13 jan 2016 11:31

En uiteraard niet te vergeten te vermelden dat wanneer een marge auto wordt ingebracht in het zakelijk vermogen deze wel in 5 jaar zal moeten worden afgeschreven, ondanks dat dit een gebruikte wagen is. En indien je een marge auto koop voor bv. 10K deze voor 10K excl btw in de boeken komt. Bij verkoop dient er dan BTW over de verkoopprijs afgedragen te worden want dat ziet de fiscus als winst...
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

13 jan 2016 12:24

Pffff, dan maar loonslaaf :)

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
ReinO
Berichten: 270
Lid geworden op: 10 jan 2016 17:20

13 jan 2016 19:49

Liever ondernemen: het is wat gedoe af en toe met 'stomme' regels maar dat heeft iemand in loondienst ook.

Wanneer ik geen km-registratie inlever dan is mijn straf: 15% over een dagwaarde van
900 euro. Maar wat kost het mij aan tijd (=geld) wanneer ik voor 5 auto's die registratie moet bijhouden? Ze zijn alle 5 youngtimers met een dagwaarde van tussen de 400 en 1400 euro dus ik weet het wel. Gewoon bijtelling betalen wel zo ontspannen ook: geen fouten geen dure registratieapparatuur, prive werk maakte allemaal niet uit, en lekker op vakantie met W163 (het loopt nog niet storm merk ik

Daarnaast is mijn werk / BV vrijgesteld van BTW dus terugvorderen is er voor mij niet bij.
ReinO
Berichten: 270
Lid geworden op: 10 jan 2016 17:20

13 jan 2016 20:00

ik lees net nog van fjblok dat onder de 1500 geen bijtelling geldt... . helemaal mooi wanneer je geen loonslaaf bent ;)
FJLBlok
Donateur
Berichten: 449
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

13 jan 2016 20:01

ReinO schreef:Liever ondernemen: het is wat gedoe af en toe met 'stomme' regels maar dat heeft iemand in loondienst ook.

Wanneer ik geen km-registratie inlever dan is mijn straf: 15% over een dagwaarde van
900 euro. Maar wat kost het mij aan tijd (=geld) wanneer ik voor 5 auto's die registratie moet bijhouden? Ze zijn alle 5 youngtimers met een dagwaarde van tussen de 400 en 1400 euro dus ik weet het wel. Gewoon bijtelling betalen wel zo ontspannen ook: geen fouten geen dure registratieapparatuur, prive werk maakte allemaal niet uit, en lekker op vakantie met W163 (het loopt nog niet storm merk ik

Daarnaast is mijn werk / BV vrijgesteld van BTW dus terugvorderen is er voor mij niet bij.
Aangezien de dagwaarde van je wagenpark zo laag is vraag ik me af of je uberhaupt bijtelling moet betalen...? Zat daar geen grens van 1500 euro aan of iets dergelijks. Dat heb ik wel eens gehoord van een uitzendbureau. Die stelden oude (15 jaar en max 1000 waarde) auto's ter beschikking voor het personeel en daar moest toen geen bijtelling over betaald worden voor eventueel privé gebruik... Weet iemand dat? Of dat klopt???
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Plaats reactie