Het zal jullie niet ontgaan zijn, het ECU schandaal bij VW.
Bij het aansluiten van de OBD poort, herkent de ECU dat er 'getapt' wordt en gaat ineens een ander programma draaien om de auto zuiniger te laten lopen, en minder uit te laten stoten.
Met zoveel kennis hier op dit forum, ook op diagnostisch gebied, zou dit bij Mercedes ook denkbaar zijn?
Iemand wel eens verdachte programmeringen gezien?
VW schandaal
- Blitzen-Benz
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 03 mar 2010 16:18
tis in ieders geval mooi kaassie kaassie voor de boeteopleggers
- Blitzen-Benz
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 03 mar 2010 16:18
de hele automobiel gezelschap is één louche handel metmekaar
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Het is intussen duidelijk en door VW toegegeven dat de 2.0 TDI motoren van het VAG concern softwarematig de NOx reducerende techniek inschakeld bij aansluiten van een OBD apparaat, terwijl in de praktijk aangetoond is dat deze mileusparende technieken, bij het normale gebruik, vrijwel uitgecshakeld worden.
Bij Mercedes wordt ureamtoevoeging (adblue, bluemotion, BlueTec) toegepast, maar een dergelijke installatie is flink duurder, maar dat neemt niet weg dat ieder merk dergelijke foefjes kan toepassen in de software.
En over louche praktijken gesproken: De EON sluit gascentrales en vervangt deze door (fijnstof en CO2 brakende) steenkoolcentrales en vervolgens verplicht men jan met de pet om een nieuwe 'schone' auto te kopen
Bij Mercedes wordt ureamtoevoeging (adblue, bluemotion, BlueTec) toegepast, maar een dergelijke installatie is flink duurder, maar dat neemt niet weg dat ieder merk dergelijke foefjes kan toepassen in de software.
En over louche praktijken gesproken: De EON sluit gascentrales en vervangt deze door (fijnstof en CO2 brakende) steenkoolcentrales en vervolgens verplicht men jan met de pet om een nieuwe 'schone' auto te kopen
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7261
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
VW heeft in de nieuwe(re) modellen volgens mij ook al versies met Adblue. Overigens een irritante ontwikkeling als je het mij vraagt. Weer een vloeistof erbij.
-
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
- Mercedes-Benz: E55 AMG
- Specialisatie: Wachten
En daar zit een deel van het probleem in, tankje is te klein om zonder bijvullen van adBlue de kilometers tussen de beurten te rijden en heeft een "wijsneus" besloten om dan maar softwarematig het inspuiten te beperken.
Bijvoorbeeld de nieuwe Passat wil graag iedere 7500 km bijgevuld worden en aangezien "men" ( overigens ook bij M-B, Citroen etc) vindt dat het in de werkplaats moet gebeuren is dat ook weer kassa..
Bij M-B is de hoeveelheid ook niet genoeg om het 25000 km uit te houden ( maar wordt er niet softwarematig ingegrepen, leeg is leeg )
Bijvoorbeeld de nieuwe Passat wil graag iedere 7500 km bijgevuld worden en aangezien "men" ( overigens ook bij M-B, Citroen etc) vindt dat het in de werkplaats moet gebeuren is dat ook weer kassa..
Bij M-B is de hoeveelheid ook niet genoeg om het 25000 km uit te houden ( maar wordt er niet softwarematig ingegrepen, leeg is leeg )
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7261
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat heeft idd weer een andere domme reden en dat is deels gewicht. Bij de sprinters bij ons op de zaak kan ik iedere 3-4 weken de tank volgooien met die meuk. Dat tankje zit bij een sprinter net voor het rechtervoorwiel (fijne plaats bij een aanrijding) en is 18 liter groot. Waarom niet naast de brandstoftank hangen onder de bus (plek zat) en maak hem 40 liter groot. Ellende tegenwoordig met die milieu eisen
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
De verhalen over het herkennen van test cycli waarbij andere delen van de software gaan werken zijn er al jaren maar werden tot nu toe vooral gekoppeld aan halen van betere (lagere) verbruik cijfers. Het zou mij verbazen als VW hier de enige is die dit doet, het kan wel zijn dat andere fabrikanten net even slimmer zijn. Ik denk dat ze allemaal de grenzen van het toelaatbare opzoeken in het belang van het bedrijfsresultaat
Frits
Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Ik hoop dat dit leidt tot een versnelde ontwikkeling van accutechnologie zodat we over een paar jaar alleen nog maar elektrisch rijden. Dat verhoogt ook nog eens het rijplezier.
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Wen er maar vast aan. Brandstofmotoren gaan tot het verleden behoren (ook leuk overigens, klassiekers). Als je eenmaal elektrisch hebt gereden dan weet je waarom
- Ed
- Moderator
- Berichten: 6275
- Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
- Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
- Locatie: Rotterdam
Rol net met tranen in de ogen van de stoel.Lecram schreef:Ik hoop dat dit leidt tot een versnelde ontwikkeling van accutechnologie zodat we over een paar jaar alleen nog maar elektrisch rijden. Dat verhoogt ook nog eens het rijplezier.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.