Bron:nu.nlVolkswagen erkent dat er nog meer verdachte software gebruikt wordt in de dieselmodellen die komend jaar op de markt komen.
Volkswagen heeft dit onthuld aan de Amerikaanse milieudienst EPA en autoriteiten in de staat Californië, meldt persbureau AP woensdag.
Ook deze software zou ervoor zorgen dat het uitstootsysteem gemanipuleerd wordt tijdens tests waarbij gecontroleerd wordt of de motoren voldoen aan milieueisen. De motoren zouden tijdens de tests schoner lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
De autofabrikant zou aan het persbureau hebben bevestigd dat het "uitstoot controle-apparaat" anders werkt dan de software die werd meegeleverd in de tussen 2009 en 2015 gemaakte modellen, waarbij de eerdere manipulatie was ontdekt.
In dit geval gaat het om een methode die de katalysator harder laat werken, zodat meer uitlaatgassen worden gezuiverd.
VW schandaal
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
VW heeft een dure les geleerd: ze gaan nu inzetten op elektrisch rijden. Hadden ze veel eerder moeten doen.
http://www.autoweek.nl/nieuws/34678/ele ... selmotoren
http://www.autoweek.nl/nieuws/34678/ele ... selmotoren
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Een miljard minder investering per jaar, en het roer helemaal om naar voor VW tot nu toe "onbekende" terreinen...
Ik snap niet helemaal hoe dit samen kan gaan...
Ik snap niet helemaal hoe dit samen kan gaan...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7560
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
En dan gelukkig het best verkopende model ervoor gebruiken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Heel snel het terrein van uitlaatemmissies verlaten lijkt best een logische stapscho2684 schreef:en het roer helemaal om naar voor VW tot nu toe "onbekende" terreinen...
Ik snap niet helemaal hoe dit samen kan gaan...
Logboek S500.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44430
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Dan waren ze allang failliet geweest.Lecram schreef:VW heeft een dure les geleerd: ze gaan nu inzetten op elektrisch rijden. Hadden ze veel eerder moeten doen.
http://www.autoweek.nl/nieuws/34678/ele ... selmotoren
Ik denk dat de diesels nog iets meer verkopen.
#doeslief
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
... en het andere nieuws is: VW gaat weer terug op AdBlue In 2005 en 2006 haf VW deze technologie ook al gekocht, maar in 2007 heeft het VW management besloten dat het gênant was om andermans technologie te gebruiken... en dat men best zelf "iets" kon doen wat minstens zo effectief was. Dat "iets" blijkt achteraf de sjoemelsoftware te zijn, en nu gaat men weer terug naar AdBlue.
Ik dacht trouwens dat Daimler weliswaar de eerste Duitse autofabrikant is die AdBlue gebruikt, maar dat de technologie ontwikkeld is door Japanners. Weet iemand daar meer van? Het enige bedrijf wat ik ervoor kan vinden is deze.
Arjen.
Ik dacht trouwens dat Daimler weliswaar de eerste Duitse autofabrikant is die AdBlue gebruikt, maar dat de technologie ontwikkeld is door Japanners. Weet iemand daar meer van? Het enige bedrijf wat ik ervoor kan vinden is deze.
Arjen.
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Nu wel, maar als veel eerder was ingezet op versnelde ontwikkeling accutechnologie was het wellicht anders geweest. Maar de olielobby heeft veel geld en macht.Peter schreef:Dan waren ze allang failliet geweest.Lecram schreef:VW heeft een dure les geleerd: ze gaan nu inzetten op elektrisch rijden. Hadden ze veel eerder moeten doen.
http://www.autoweek.nl/nieuws/34678/ele ... selmotoren
Ik denk dat de diesels nog iets meer verkopen.
Overigens, dit fraudegrapje kost VW ook heel veel geld en levert niets op. Investering in de juiste middelen levert uiteindelijk veel meer op.
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Niet helemaal onbekend. Ze hebben de e-Golf en e-Up en diverse plug in modellen.scho2684 schreef:Een miljard minder investering per jaar, en het roer helemaal om naar voor VW tot nu toe "onbekende" terreinen...
Ik snap niet helemaal hoe dit samen kan gaan...
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Bron:nu.nlVolkswagen heeft met de manipulatie van de uitstoot van zijn dieselwagens ook het Europees recht geschonden.
Dat heeft de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt vrijdag aan zijn Europese collega's geschreven.
De krant Bild am Sonntag heeft dat zondag onthuld. Een woordvoerder van de minister heeft het nieuws bevestigd. De kans dat Volkswagen in de hele Europese Unie schadevergoedingen moet betalen is daardoor groot.
De brief van Dobrindt volgt op onderzoek van de Duitse controle-autoriteit KBA. Daaruit blijkt dat het softwareprogramma dat de autobouwer in bepaalde dieselvoertuigen installeerde, in strijd is met een artikel uit een EU-wet.
Die verordening regelt onder meer de goedkeuring van auto's met betrekking tot hun uitstoot en de toegang tot onderhoudsinformatie.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
In de financiële bladen worden de eerste speculaties gemaakt over massaontslagen... Het is zelfs maar te hopen voor "Jan met de pet" dat het daarbij blijft...
Arjen.
Arjen.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Volkswagen sjoemelde ook met uitstoot zwaardere motoren
Volgens de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft Volkswagen in de Verenigde Staten ook gesjoemeld met zwaardere dieselmotoren.
Dat heeft EPA maandag laten weten.
Het gaat hierbij om V6-dieselmotoren met een inhoud van 3.0 liter. Volgens EPA is in modellen die met die krachtbron zijn uitgerust programmatuur aangetroffen waarmee de uitstoot kan worden beïnvloed.
Het gaat om dieselvarianten van de modellen Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne en de Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, en Q5 van modeljaren tussen 2014 en 2016. Door de software kan de uitstoot van stikstofoxide negen keer hoger zijn dan de standaarden van EPA.
In totaal zijn ongeveer 10.000 auto's verkocht met de software geïnstalleerd. Het is voor het eerst dat ook bij een model van Porsche sjoemelsoftware wordt ontdekt. Porsche is onderdeel van het Volkswagenconcern.
"Volkswagen is er opnieuw niet in geslaagd om volgens de wet te opereren die de schone lucht voor Amerikanen moet beschermen, zegt Cynthia Giles van EPA.
Onregelmatigheden ontdekt bij CO2-uitstoot 800.000 auto's Volkswagen
Uit intern onderzoek van Volkswagen blijkt dat er nog eens 800.000 auto's ''onverklaarbare tegenstrijdigheden" vertonen met betrekking tot de uitstoot van koolstofdioxide.
Het eigen onderzoek van het Duitse autobedrijf begon na het uitbreken van het dieselschandaal, de affaire met sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren.
Toen bleken 11 miljoen auto's besmet. Het gaat ook nu voornamelijk om diesels, maar er is ook een onregelmatigheid in de uitstootwaarden gezien bij benzineauto's.
Golf, Polo, Passat
Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om de modellen Leon en Ibiza.
Een ander verschil is de stof waarvan de waarde niet klopt. Nu gaat het om het belangrijkste broeikasgas koolstofdioxide.
Bij de eerder naar boven gekomen affaire betrof het stikstofdioxide. En juist van koolstofdioxide zijn de afgelopen jaren de regels in Europa flink aangescherpt. Ook is de uitstoot van belang voor belastingvoordelen, niet alleen in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Nederland.
2 miljard
Volkswagen schat de ''economische risico's'' van de nieuwe zaak op ongeveer 2 miljard euro. Het concern benadrukte dat een betrouwbare omvang nog niet kon worden gegeven.
De automaker zegt dat het samen met de autoriteiten zo snel mogelijk zal zorgen voor de juiste CO2-classificaties voor de betrokken voertuigen.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ja, het gaat echt lekker bij VW. Verder hebben ze nog een "probleempje" dat er in de VS vier ongevallen die vermoedelijk zijn ontstaan door productfouten NIET gemeld zijn bij de NHTSA; dit gaat ze zeker nog een boete opleveren, en nog een andere terugroepactie. Bovenop de reeds bestaande ellende gaat men nu eindelijk in Europa ook eens iets doen: Omdat heel veel autobelasting is gebaseerd op de CO2 uitstoot mag ik hopen dat de eigenaren van de desbetreffende VWs twee keuzen krijgen:
Arjen.
- 1. Men laat de auto aanpassen door de fabrikant om weer te voldoen aan de uitstootnormen, of
2. Men krijgt een fikse BPM naheffing (in NL; in andere landen een anderssoortige boete).
Arjen.
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
En weer een nieuwe toevoeging aan de ellende:
VW ook met benzineauto’s in de fout
Het dieselschandaal bij VW breidt zich als een olievlek uit. Er blijkt nu ook gefraudeerd te zijn met de uitstootwaarden van benzineauto’s. Dit keer niet met software, maar op papier klopt de uitstoot van 800.000 auto’s niet. In Europa kan dit nog grotere gevolgen hebben voor de autofabrikant dan het dieselschandaal. Grote schadeclaims van klanten en overheden hangen als een donkere wolk boven Wolfsburg. (Tel, p.1 – VK, p.6)
VW ook met benzineauto’s in de fout
Het dieselschandaal bij VW breidt zich als een olievlek uit. Er blijkt nu ook gefraudeerd te zijn met de uitstootwaarden van benzineauto’s. Dit keer niet met software, maar op papier klopt de uitstoot van 800.000 auto’s niet. In Europa kan dit nog grotere gevolgen hebben voor de autofabrikant dan het dieselschandaal. Grote schadeclaims van klanten en overheden hangen als een donkere wolk boven Wolfsburg. (Tel, p.1 – VK, p.6)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- SK
- Berichten: 5670
- Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
- Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
- Specialisatie: pizza con filtri dell'aria
Is al langer bekend dat direct ingespoten benzinemotoren gemiddeld 10x meer roet uitstoten dan dieselmotoren...
Dieselgate wordt een leuke aanleiding voor een handelsoorlog.
Gezien de spanningen in de wereld hoeft een totale oorlog dan niet ver weg te zijn.
Het zou wat zijn, als uitgerekend VW de aanleiding wordt van "den totalen Krieg"...
Wrang.
@E55amg: De EU doet er, vanwege het algemeen belang, verstandiger aan VAG te beschermen en claims niet toe te staan. Of dit haalbaar of fair is, vast niet. Maar de burgers (belastingbetalers), werknemers VAG en werknemers toeleveranciers, werknemers logistieke dienstverlening etc. etc, kortom de hele maatschappij, is er denk ik beter bij gebaat als dit probleem wordt op gelost op een manier zodat VAG blijft bestaan i.p.v. uitelkaar wordt gescheurd.
Nee, ik ben geen VAG-liefhebber, ik houd mijn hart vast voor het grotere plaatje. VAG is erg belangrijk, ook voor de NL-economie.
Dieselgate wordt een leuke aanleiding voor een handelsoorlog.
Gezien de spanningen in de wereld hoeft een totale oorlog dan niet ver weg te zijn.
Het zou wat zijn, als uitgerekend VW de aanleiding wordt van "den totalen Krieg"...
Wrang.
@E55amg: De EU doet er, vanwege het algemeen belang, verstandiger aan VAG te beschermen en claims niet toe te staan. Of dit haalbaar of fair is, vast niet. Maar de burgers (belastingbetalers), werknemers VAG en werknemers toeleveranciers, werknemers logistieke dienstverlening etc. etc, kortom de hele maatschappij, is er denk ik beter bij gebaat als dit probleem wordt op gelost op een manier zodat VAG blijft bestaan i.p.v. uitelkaar wordt gescheurd.
Nee, ik ben geen VAG-liefhebber, ik houd mijn hart vast voor het grotere plaatje. VAG is erg belangrijk, ook voor de NL-economie.