scho2684 schreef:Gezakt....
Uiteraard ben ik het met een aantal stellingen volledig oneens.
Rotonde: nee natuurlijk is dat niet duidelijk als hier geen eenduidige richtlijn bestaat!!
Als bestuurder moet je iets kunnen verwachten, het gebruik van richting aanwijzers overlaten aan willekeur IS onduidelijk.
Daarom alleen richting aanwijzer aan bij verlaten rotonde.
Brom mobiel: mijn antwoord was eerder een mening dan een wettig geldend antwoord
Tractor inhalen: zelfde als brom mobiel
Gevaren driehoek in plaats van... ik dacht toch echt dat hij verplicht was...
Die groene midden aanduiding hebben wij hier niet, is iets nieuws voor mij...
Verlaten van rotonde: Ik heb het ook geleerd tijdens rijles en doe het nog steeds (meestal). Het is mij als volgt uitgelegd:
Je komt aanrijden op de rotonde en je doet je knipperlicht naar links aan als je de rotonde 3 kwart neemt en rechter knipperlicht als je één kwart neemt. De reden daarvoor is dat je een rotonde gewoon als een normaal kruispunt kunt (moet?) zien. Dat betekend dus dat jij, als jij 3 kwart gaat, links af gaat, vandaar dat je voordat je de rotonde op rijd knipperlicht naar links aan doet en dan op de rotonde na de afslag voor rechtdoor (of de laatste afslag voordat jij er af moet) je knipperlicht pas naar rechts aan doet om aan te geven dat je de rotonde af wil.
Dit zelfde geld dus voor de rotonde een kwart nemen. Voor rechtdoor laat je je knipperlicht uit (doe je op een normaal kruispunt ook) totdat je de laatste afslag voor rechtdoor gehad hebt, daarna doe je gewoon je rechter knipperlicht aan om aan te geven dat je er af wil.
En dan in situaties waarbij een rotonde niet een perfect kruispunt is moet je gewoon kijken wat handig is. Als er nog steeds wel een redelijk duidelijke "links af" of "rechts af" mogelijkheid is kan je dat nog gewoon aanhouden. Maar als het echt niet duidelijk wordt waar je heen wil (bijvoorbeeld twee afslagen vlak naast elkaar) dan kan je inderdaad beter geen richting aangeven voordat je er echt af wilt.
Zo is het mij in ieder geval geleerd en dat zit er nog steeds een beetje in. Volgens mij is dit wel iets van de laatste jaren (10-15 jaar bedoel ik dan
). Mijn pa heeft het ook nooit gehad.
Wat betreft gevaren driehoek: Als je hem hebt is hij wel verplicht als ik mij niet vergis, maar an-sich is hij niet verplicht (zijn ook zat mensen die hem überhaupt niet hebben)
Jeroen schreef:Martin180 schreef:Geslaagd
3 fout waaronder die van die verkeersagent met ze hand naar rechts , als hij je wilt laten stoppen steekt hij zo hand toch op naar voren met een gestrekte arm ik heb dit nog nooit zo gezien .
Nope. Jullie bedoelen een individueel stopteken. Hand gaat omhoog en jij moet stoppen.
Staat de agent midden op de kruising en je zou (in theorie) zijn handje raken wanneer je rechtdoor rijdt, dan moet je stoppen (voor de kruising. Ook als je links of rechtsaf zou willen slaan.
Op zeker moment zal de agent zijn rechterhand naast zijn oor opsteken en dan moeten alle richtingen stoppen. De agent draait 90 graden en steekt weer één of meerdere armen opzij. Dan mag jij rijden.
Dat is de theorie. In de praktijk maken agenten hele andere gebaren. Die zijn echter meestal wel veel duidelijker (voor degenen die de theorie vergeten zijn
).
gr J
Oh dat is wel verrekte handig die tip met zijn hand raken. Ik heb die tekens nog nooit begrepen, ik heb op al mijn theorie examens altijd geluk gehad dat ik die vragen niet gehad heb