Milieuzones? Iemand last ervan?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

18 dec 2015 09:44

Ik sluit me even aan bij Kees: Prima om het milieu verder te verbeteren, maar dan wel uniform. Uiteraard :roll: gaan de gemeenteambtenaren in Utrecht en Rotterdam niet akkoord met de Tweede Kamer, maar na wat getouwtrek mag ik aannemen dat die milieuzones in de huidige vorm(en) worden afgeschaft.

Wat mij betreft totnogtoe alleen verliezers:
  • De gemeenteambtenaren hebben belastinggeld verkwist wat nuttiger besteed had kunnen worden, en hebben gezichtsverlies.
  • De bedrijven die hieraan hebben meegewerkt zullen echt niet met trots vermelden in hun reclamefolders dat ze hebben meegewerkt aan de reeds afgeschafte milieuzones. Heeft alleen wat eenmalige omzet opgeleverd.
  • De burgers (lees: belastingbetalers) waren sowieso al de klos, maar de mensen die een oude auto hadden en 'm hebben weggedaan zullen zich nu extra gen@@id voelen. En laat deze groep met mensen nu bestaan uit ofwel liefhebbers (youngtimers of oldtimers) en mensen met een krappe beurs. Voor beide groepen vind ik het (om andere redenen) sneu dat ze hun auto weg hebben gedaan.
  • De oldtimerspecialisten die in de binnenstad zitten hebben onnodige stress gehad, en wederom verlies aan klandizie. We hebben hier in Rotterdam bijv. garage Hamer die vlak achter Centraal Station zit. Geweldig leuke MG specialist, die aardig wat slapeloze nachten zal hebben gehad (want per 01 januari kunnen zijn klanten nog alleen maar bij hem langs op straffe van EUR90 boete :twisted: ).
Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

18 dec 2015 10:38

Ik vind dat de maatregelen niet moeten worden teruggedraaid. Eea. is het gevolg van decentralisatie van het gezag, oftewel meer bevoegdheden voor gemeenten. Deze hebben kosten gemaakt om het plaatselijke leefklimaat te verbeteren en wanneer dit wordt teruggedraaid dan is alles dus voor niets geweest...om een lijn te trekken zouden andere gemeenten juist het voorbeeld moeten volgen :o.

Destijds zijn ook maatregelen genomen voor vrachtverkeer in de grote steden; alleen euro5 en 6 mag nog de binnenstad in en daardoor is in hoog tempo (met de nodige subsidies :owja:) een groot gedeelte van het Nederlandse vrachtwagenpark vernieuwd. Niet leuk voor de kleine transporteur met een vloot euro2-tjes, maar wel goed voor het algemeen belang.

Ik kan me nog goed herinneren, 15 jaar geleden reed ik met de vrachtwagen een tunnel uit en dan kwam je terecht in een dikke zwarte mist van roet. Tegenwoordig is dat vrijwel helemaal verdwenen dankzij de roetfilters, adblue, etc.etc. Kun je nagaan wat een vooruitgang er is geboekt alleen al in de afgelopen 15 jaar!

Dat het zuur is voor een enkel bedrijfje, zoals de lokale MG-specialist, ja! Maar je kunt nou eenmaal nooit iedereen plezieren mbt het algemeen belang. Dat wil niet zeggen dat er hulp kan worden geboden in de vorm van een eenmalige subsidie bij een verhuizing naar het industrieterrein, of een aan te vragen ontheffing voor een bezoek aan de MG-specialist in Rotterdam-C.

Het milieu verbeteren stapje voor stapje, we doen het niet alleen in NL, maaar overal ter wereld in meer of mindere mate. En Nederland loopt echt niet voorop, we zijn niet het braafste jongetje van de klas. Een stap terug doen lijkt me niet verstandig, maarja ... :sst:.
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

18 dec 2015 11:09

Geertjan schreef:Ik vind dat de maatregelen niet moeten worden teruggedraaid. Eea. is het gevolg van decentralisatie van het gezag, oftewel meer bevoegdheden voor gemeenten.
De Rijksoverheid heeft dit i.d.d. mogelijk gemaakt. Door nu in te grijpen is er sprake van zwabberbeleid en is het geheel een slecht besluitvormingsproces geweest (NB, -proces! Dat staat nog los van of je voor of tegen de besluiten bent).

Geertjan schreef:Deze hebben kosten gemaakt om het plaatselijke leefklimaat te verbeteren en wanneer dit wordt teruggedraaid dan is alles dus voor niets geweest...
Mijn mening:
Gelukkig maar.
Al die milieuzones die als paddestoelen uit de grond schieten op basis van een argumentatie waar meer gaten in te schieten valt dan er in een Leerdammerkaas zitten, weg ermee!

Als ik naar het grote plaatje kijk, dan weet ik dat er niet te vroeg gejuicht moet worden.
De teugels gaan binnenkort wel strakker op EU-niveau, dat kan haast niet anders gezien de recente klimaattop.
Voor milieuzonetegenstanders is deze overwinning op nationaal niveau naar alle waarschijnlijkheid slechts een pyrrusoverwinning (=schijnoverwinning).
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

04 jun 2016 08:56

Ook elders is men aardig op dreef...
Ik vraag me af of er gekeken wordt hoe milieu onvriendelijk mijn auto nu echt is geweest over 9 jaar.
Als hij dat haalt, dan heeft er al die tijd geen nieuwe auto gemaakt hoeven te worden om deze te vervangen...(theorie reken je eigen rijk, maar toch...)
http://www.nu.nl/economie/4272629/noorw ... -2025.html

Om de beoogde doelstellingen te halen (in 2050 alle Benz en Diesel auto's van de weg) moet men toch zo langzamerhand beginnen met de verkoop van deze verbrandingsmotoren te stoppen, en zover is het nog lang niet lijkt mij...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

04 jun 2016 19:47

Marco schreef:Ook elders is men aardig op dreef...
Ik vraag me af of er gekeken wordt hoe milieu onvriendelijk mijn auto nu echt is geweest over 9 jaar.
Als hij dat haalt, dan heeft er al die tijd geen nieuwe auto gemaakt hoeven te worden om deze te vervangen...(theorie reken je eigen rijk, maar toch...)
http://www.nu.nl/economie/4272629/noorw ... -2025.html

Om de beoogde doelstellingen te halen (in 2050 alle Benz en Diesel auto's van de weg) moet men toch zo langzamerhand beginnen met de verkoop van deze verbrandingsmotoren te stoppen, en zover is het nog lang niet lijkt mij...
Laten we maar eens afwachten hoe het er over 10-14 jaar voor staat; dus zo rond 2030. voor je het weet is het nl. zover en dan kan het zomaar zo zijn dat > 50% hier volelektrisch ronddraaft op de Nederlandsche wegen.

Ik heb overigens ook helemaal niks tegen een Tesla; een wat grotere actieradius misschien en wat meer binnenruimte, maar dan heb je z'n ergste minpunten ook wel gehad zo'n beetje ...

Wanneer zal de eerste serieuze volelektrische Mercedes komen?
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 jun 2016 20:46

Wat is ''serieus'' :P ? De SLS Electric Drive is meermaals verkocht, in Amsterdam is wel eens een zwarte gespot. De B is er ook als Electric Drive en is een stuk betaalbaarder en praktischer. Buiten die twee is er inderdaad verder niets. Ik verwacht geen elektrische AMG GT, hoogstens van de nieuwe E zou er een elektrische variant kunnen komen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

09 jun 2016 01:45

Tja die milieuzones jongens, ik raak er niet over uitgepraat. Ik blijf het zuur vinden dat degene met een oude diesel het meest betaald en het minst mag. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de milieuzones ingesteld worden zodat meerdere mensen in de toekomst een elektrische auto moeten/willen om zo de economie draaiende te houden.

Ik heb er overigens niet dagelijks mee te maken. Enkel als ik voor cursussen naar Rotterdam moet of voor controle naar het ziekenhuis. Maar gewoon het feit dat het bestaat is al ergerlijk. Ik heb gelukkig ook de beschikking over een recente auto zodat ik er moeiteloos in kan, maar eigenlijk is het van de zotte dat het uberhaupt zo uitgevoerd wordt.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

09 jun 2016 08:00

ik heb er eigenlijks geen last van

mn w114 rijd op gas dus die mag over al komen ( mensen die de auto een beetje kennen weten dat je niet te veel open vuur bij de auto wil hebben (A) dus ik twijfel over de gezonde dosis uitstoot )

en de w639 is geleverd in 2006 en volgens RDW zijn alle vito s toen met roetfilter geleverd dus ik mag gewoon door rijden ( terwijl ik geen roetfilter heb omdat mijn vito in 2005 gebouwd is :owja: )

in de duitse umweldzone mag ik met de w639 ook gewoon blijven rijden als ik de groene sticker op het raam plak en hoe dat met de w114 zit weet ik niet maar dan houd ik mij gewoon van de domme (A)
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

09 jun 2016 09:48

ruub-sterw201 schreef:Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de milieuzones ingesteld worden zodat meerdere mensen in de toekomst een elektrische auto moeten/willen om zo de economie draaiende te houden.
Ik zie geen economische bijdrage van betekenis hier....
Wat de economie momenteel beter zou doen laten draaien is een olie prijs die minstens 2x zo hoog is dan nu...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

09 jun 2016 11:34

Marco schreef:
ruub-sterw201 schreef:Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de milieuzones ingesteld worden zodat meerdere mensen in de toekomst een elektrische auto moeten/willen om zo de economie draaiende te houden.
Ik zie geen economische bijdrage van betekenis hier....
Wat de economie momenteel beter zou doen laten draaien is een olie prijs die minstens 2x zo hoog is dan nu...
Benzine en diesel gewoon naar €5,00 de liter en geen wegenbelasting, BPM en tol.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 jun 2016 11:43

Da's leuk als je max. 1000km/jaar rijdt ja :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
michael6129
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
Locatie: Limburg

09 jun 2016 11:50

plorie schreef:Da's leuk als je max. 1000km/jaar rijdt ja :lol:
Ik zou bij deze maatregel heel snel blut gaan (rijd 1200+ per maand) met mijn eco-gebakje. Tenzij België niet meedoet en ik mijn brandstof aan de huidige prijs kan halen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 jun 2016 11:56

Da's niet heel leuk nee, ik doe jaarlijks min. 20-25.000km :stom:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

09 jun 2016 12:46

Marco schreef:
ruub-sterw201 schreef:Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de milieuzones ingesteld worden zodat meerdere mensen in de toekomst een elektrische auto moeten/willen om zo de economie draaiende te houden.
Ik zie geen economische bijdrage van betekenis hier....
Wat de economie momenteel beter zou doen laten draaien is een olie prijs die minstens 2x zo hoog is dan nu...
Denk dat massaal elektrisch eerder slecht dan goed is voor de economie. Kan het net het wel aan dat 8 miljoen voertuigen in dezelfde 2x 2 uren per dag aan de stroom hangen? Wat zal daar wel niet voor investeringen voor nodig zijn om al die elektriciteit ook maar 75% uit hernieuwbare energie te halen? Dat zijn een boel tuinmolentjes XXL, want iets anders zal men hier niet durven doen dan draaiende mercedessterren te plaatsen.

En wat moet een Wiebes, als de fossiele brandstoffen verdwijnen? Dat geld moet en zal komen, dus heft ie gewoon de bestaande belastingen op elektrische auto's, misschien wel omdat die het net extra belasten (powergrid tax?). Dan zit je met dezelfde belastingen als nu, op duurdere auto's. Duurder omdat elektrische auto's nu al duurder zijn puur vanwege het elektrisch kunnen rijden en de ontwikkeling gaat nog veel te langzaam, straks duurder omdat de basisauto's goedkoop zijn maar een grotere capaciteit/actieradius een flinke meerprijs moet kosten.

Tenminste, dat is wat ik zo zou denken.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Arthur
Beheerder
Berichten: 17285
Lid geworden op: 08 jan 2008 21:51
Mercedes-Benz: A207 E200 CGI 2010
Specialisatie: Fotografie
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

10 jun 2016 12:12

pascalvd schreef:ik heb er eigenlijks geen last van

mn w114 rijd op gas dus die mag over al komen ( mensen die de auto een beetje kennen weten dat je niet te veel open vuur bij de auto wil hebben (A) dus ik twijfel over de gezonde dosis uitstoot )

en de w639 is geleverd in 2006 en volgens RDW zijn alle vito s toen met roetfilter geleverd dus ik mag gewoon door rijden ( terwijl ik geen roetfilter heb omdat mijn vito in 2005 gebouwd is :owja: )

in de duitse umweldzone mag ik met de w639 ook gewoon blijven rijden als ik de groene sticker op het raam plak en hoe dat met de w114 zit weet ik niet maar dan houd ik mij gewoon van de domme (A)
Volgens mij gaat dat niet op in Rotterdam en Utrecht want die kijken puur alleen naar jaartal van de auto. Diesels van voor 2001 worden geweerd, en benzine van voor 1992 worden ook geweerd ongeacht of ze op gas of niet rijden.
Rotterdam Milleuzone.JPG
Rotterdam Milleuzone.JPG (78.52 KiB) 833 keer bekeken
Rotterdam Milleuzone2.JPG
Rotterdam Milleuzone2.JPG (156.7 KiB) 829 keer bekeken
A Convertible is a way of living. 8-)
Plaats reactie