Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 nov 2017 19:50

Time will tell Poppel.
Ik had een opa geb. 1897 die, toen ik hem de Apollo foto op de omslag van de Kleine Bos Atlas liet zien, niet geloofde dat ze op de maan waren geweest. Ik leerde mn oma geb. 1902 telefoneren, deed mn vader een LCD-tv kado en leerde 'm een dvd-speler bedienen en ik geloof dat de baas van IBM ooit zich niet kon voorstellen dat de huiscomputer een succes zou worden.

@Cornelis: zoals je weet heb ik nu het nog kan ook ff een 6-cylinder aangeschaft.

Er is niks zo moeilijk als voorspellen; zeker als het om de toekomst gaat :)

Ik hou het er kijkend naar de voortekenen op dat wij ons over 20 jaar, als we niet al achter een rollatort lopen,
allemaal in een E-voertuig (laten) verplaatsen :D
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 22 nov 2017 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

22 nov 2017 20:49

Ik denk dat dan nog slechts een enkeling zelf stuurt. In de nieuwe wagens sowieso niet. En Steve zal het druk hebben met inbouw van autonavigerende/zelfsturende systemen in de oudere modellen (niet in de nieuwe want daar zit het standaard in).
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

23 nov 2017 09:12

Poppel180 schreef:volgens mij ontbreekt de CO2 uitstoot verbonden aan het produceren van electriciteit (bruin blokje in de middelste staaf)
Dat hebben ze verwerkt in het zwartje blokje "100 g/km stroomverzorging".
Ik ben wel benieuwd of dit getal het totaal is van stroomopwekking en het voorzien van brandstof voor die stroomopwekking.
Kolen moet namelijk ook eerst gedelft worden en vervoerd worden naar de E Centrale.
Beter had geweest om die toe te voegen als zijnde brandstof productie.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

23 nov 2017 11:46

Frans D schreef:[...]Ik ben wel benieuwd of dit getal het totaal is van stroomopwekking en het voorzien van brandstof voor die stroomopwekking. Kolen moet namelijk ook eerst gedelft worden en vervoerd worden naar de E Centrale.[...]
Je zou idd het onderzoek zelf er naast moeten leggen om alle details te kunnen zien. Zo kan je ook vragen of effecten van het delven (stof, transport, aantasting bodem, aardbevingen) of boren (kans op lekke pijpen en bodemdaling) j/n zijn meegewogen.

In zn algemeenheid is er nog een effect dat op de achtergrond meespeelt. Iets dat voortvloeit uit de definitie van een meer duurzame economie (die voorziet in behoeften nu zonder die van toekomstige generaties in gevaar te brengen).
Dan zijn zon en wind *) als energiebron, die "nooit" opraken (en uiteindelijk waterstof mee te maken), al gauw in het voordeel t.o.v. olie en aardgas. Daarom moeten we uiteindelijk ook van dat lithium (van een delfstof) af in die accu's.


*) mits wind van zee anders introduceer je weer geluidsoverlast en horizonvervuiling
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 dec 2017 11:47

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 dec 2017 13:54

Noorwegen met zijn ijskoude groene fjorden, klaterende watervallen en eindeloze dennenbossen is synoniem voor gezonde lucht. Er zijn zoveel waterkrachtcentrales dat er geen brokje steenkool nodig is om in de elektriciteitsbehoefte te voorzien. ‘Powered by nature’ noemt het land zichzelf.
Tja, hebben wij effe pech met ons dichtbevolkte platte landje waarin de verkeersdrempels in Sexbierum tot bergen worden gerekend. Onze enige mogelijkheid is de grote tuinwaaier. Maar ja, waar raken we die kwijt zonder dat we mensen tot overlast zijn met de slagschaduw (vind ik een terechte klacht)? Die dingen moeten minimale tussenafstanden halen en zo... dan moet je er zoveel in Flevoland zetten dat die provincie uit zichzelf de wereld rond kan. Allemaal op zee bouwen, ook leuk, hoeveel water hebben we tot onze beschikking zonder dat we de zeevaart in de weg zitten? Of we moeten gewoon veel meer energie uit Duitsland opkopen, aangezien men zo vaak roept dat die een gigantisch overschot hebben.

'' Er kwam een lange reeks van douceurtjes van de overheid om de benzineverslaafde Noor aan de laadkabel te krijgen. Geen btw op de aankoop van een elektrische auto, gratis parkeren, gratis laden, toegang tot de filevrije busbaan, geen wegenbelasting, geen tol.

...

Een VW Golf op benzine kost in Noorwegen 31.000 euro; een elektrische is door alle belastingmaatregelen goedkoper: 27.500 euro. Ter vergelijking: in Nederland kost die e-Golf 39.000 euro. Ook de peperdure Tesla is in Noorwegen ‘slechts’ 66.000 euro. ,,Je hebt daarnaast nauwelijks kosten, je bent gek als je hier niet elektrisch rijdt.’’''
Het is dat zij met hun enorme olie export zoveel geld binnen krijgen, dat ze het zich kunnen veroorloven EV's goedkoper te maken. Kijk maar naar Nederland, hier kan dat niet. En de overheid geeft geen cadeautjes. En dan kom ik terug op een punt dat ik eerder aanhaalde: wie heeft hier eventjes zoveel geld te besteden?

''De Groenen in Oslo zijn zelfs al tégen de elektrische auto vanwege de batterijen enzo,’’ lacht hij. ,,We moeten gaan fietsen.’’''
En daarom zullen we nooit van discussies af zijn want dit soort werkloze mensen leven puur om tegen schenen te trappen. En als het ene probleem wordt opgelost, halen ze ergens wel een andere scheen vandaan die blauw moet gaan zien. Want zij moeten en zullen anders zijn, en andere mensen slecht laten uitkomen. Je ziet het met alles, steeds meer dingen zijn slecht, tot we in absurde onderwerpen terecht komen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

02 dec 2017 18:22

Poppel180 schreef:
René SLK230 schreef:
Een infografiek in Autobild 45 van 10 november 2017 vat e.e.a. kernachtig samen:
E-auto's .jpg
Diesel im vgl mt E-auto's grafiek.jpg
volgens mij ontbreekt de CO2 uitstoot verbonden aan het produceren van electriciteit (bruin blokje in de middelste staaf) idem bij de productie van eco stroom
verder grappig dat electrische auto's worden aangeduid als zero emision en hier een uitstoot van 100 gram staat vermeld, wat ik wel vind kloppen want immers gerelateerd aan de rechtervoet.
Voor de dieselauto wordt gerekend met een gebruiksduur van 200.000 km, ookal gaat die van mij al 453.000 mee op de uitstoot bij de productie van het voertuig haalt dat weinig uit
En of de batterijen van de EV maar 80.000 meegaan is ook een aanname
Enne de ecostroom auto rijdt veel zuiniger?
Zero emission klopt wel als je de uitstoot ter plekke bedoelt. Dan rijd je zonder uitstoot. De uitstaat is ergens anders, op een plek waar het minder schadelijk is.
Mijn BMW i3 heeft al meer dan 80.000 km gereden, en de accu is nog prima. Er zijn genoeg electrische auto's die al veel meer kms hebben gereden. En in feite staan we nog aan begin.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 dec 2017 18:41

Er zijn ook kijkend naar Helmy's absurde reactie early-adopters en conservatieve wegkijkers.
Mensen die zelf nadenken en wel open staan voor wetenschappelijke inzichten en zij die gedreven door een korte termijn deelbelang of bang een zo lang gekoesterde identiteit of oriëntatie op te geven graag het veilige midden te houden.
Dat loopt diagonaal door politieke opvattingen heen.

In die zin begrijp ik niet waarom het op een autoforum nodig is deze of gene bevolkingsgroep omdat je het kennelijk niet met hen eens bent, generalistisch als werkloos te stigmatiseren. Mercedes / ouwe benzine of diesel auto's voor hardwerkend rechte mensen of zo? Doe mij ff een teiltje...

De klimaatopgave en ook fijnstof zijn niet links of rechts.
NL mist door dit soort gebral al 20 jaar de boot als het gaat om innovatieve energievoorziening / wacht (land van multinationals en kooplieden) omdat dat (voor ons) goedkoper is tot prijzen dalen en eerst nog ff de olie en het gas op moeten. Je kan je angstig/politiek correct oriënteren op wat in je eigen groep "normaal" gevonden wordt, je kan ook je oogkleppen afzetten en op basis van de beste inzichten verbaasd mee werken aan een toekomst die beter is.
Ook fijn als je (klein)kinderen zou hebben.

Wind wek je idd bvk op op zee om overlast tegen te gaan. Zoals in NL samen met aard- en zonnewarmte de vergevorderde plannen zijn. Over 20 jaar heeft bijna niemand nog gas in huis en rijden we allemaal elektrisch. Wen er maar aan.

Lijkt me wel wat op mn ouwe dag zo'n (relatief onderhoudsvrije) kar die met zn steeds beschikbaar koppel van 0-100 in zeg 7-9 seconden lineair versnelt :goedzo:

Voor wie wel wetenschappelijk is geinteresseerd in bijv. onderzoek:
http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws ... t-gegevens
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... en-klimaat
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 03 dec 2017 10:11, 6 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 dec 2017 19:07

René SLK230 schreef:Over 20 jaar heeft bijna niemand nog gas in huis en rijden we allemaal elektrisch. Wen er maar aan.
Klopt en daar is de regelgeving al op aan het inspelen. De meeste grote bouwers in NL werken al volgens het gasloze principe.
EPC-eisen worden steeds verder aangescherpt en daarmee red je het niet meer met passieve maatregelen (isoleren) maar moet je actief gaan (zonnepanelen, warmtepompen etc). Door zelf je energie op te wekken is het wel een logisch verlengde om ook je transport elektrisch te maken.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 dec 2017 20:34

Waardoor is mijn hele reactie absurd? Door het woord werkloos of ook door de rest van de inhoud? Werkloos was achteraf bekeken wel de verkeerde term. Is ook niet zo dat alle werklozen zo denken/praten natuurlijk.

Ik reageerde met het werkloze enkel op dat tenenkrommende citaat dat er dus niet nadenkende mensen zijn die nu al lopen te roepen dat we gelijk al weer van elektrisch af moeten. We verlaten inderdaad heus wel eens de accu EV, maar pas later later. Maar wat denken zij nou, waar moet de hele samenleving op draaien als brandstof verboden is en accu's ook? Trolleybussen? My Little Ponies? Dit zijn mensen, die ik inderdaad onterecht werkloos heb genoemd, zonder realiteitsbesef en die speuren naar mogelijkheden om te trappen. Beeld je eens in: je leeft in 1800, binnenkort bewijst iemand dat de gloeilamp werkt, maar er staat NU al een partij die roept "Waar zijn de zuinige LED's! Gloeilampen zijn kwaadaardig!''.

Ik snap trouwens niet waarom ik als een conservatieve wegkijker ben. Mij hoor je niet zeggen dat het probleem niet bestaat of zichzelf wel oplost, mij hoor je niet zeggen dat de M113K schoon genoeg is voor de toekomst en als ik bij MB zou regeren zou ik niet de EV afdeling afschaffen. Ik kan me alleen niet vinden in de te snelle doorvoering en de claims ''binnen 10 jaar doen we dit wel effe''. Als het met de techniek en logistiek nog niet kan, kan het nog niet, en dat kan een wet of beweging niet eventjes versnellen. Maandelijks lees ik over super-dichtheid accu's maar kunnen mijn buren die al in hun Golf Plus hangen? Roepen kan, realiseren is iets anders. Ik zou het liefste roepen dat over 10 jaar elke auto moet rijden op kernfusiereactoren, maar dan mag René vooraan staan om mij de niet nadenkende gek te noemen. :lol: :sst: En buiten de technologische ontwikkeling zie ik nog steeds financieel enorme hindernissen.

Maar goed, dat niet geloven in die snelle vooruitgang zal wel een oogklep zijn. Ok, ik wacht het af: in 2027 4 miljoen EV personenauto's en 50% nationale energieproductie hernieuwbaar.

Tropomi's plaatjes heb ik in het nieuws gezien. Fijn dat het duidelijk en snel in kaart gebracht kan worden, en dat het ding multifunctioneel inzetbaar is. Ik vraag me wel gelijk af waar dat rode punt in Limburg vandaan komt. Dat zal zeker overgewaaid zijn uit Duitsland?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 dec 2017 20:54

Helmy schreef:Als het met de techniek en logistiek nog niet kan, kan het nog niet, en dat kan een wet of beweging niet eventjes versnellen.
Hiermee zit je er toch echt ff naast. Juist regelgeving zorgt vaak voor een versnelde ontwikkeling in de markt, al dan niet ondersteund door medewerking van de overheid en/of geboren uit noodzaak.
Als er op een bepaald moment iets niet meer verkocht mag worden, of producten aan bepaalde eisen moeten voldoen... reken maar dat daar op wordt geanticipeerd, ondanks praatjes dat dat allemaal niet kon vóórdat die regels er waren.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 dec 2017 21:06

Helmy schreef:zonder realiteitsbesef[...]maar dan mag René vooraan staan om mij de niet nadenkende gek te noemen[...]
Het laatste beeld je jezelf in. ;)
Ik zie iem die als door een adder gebeten reageert op een krantenartikeltje uit het AD, waarna die om zich heen begint te maaien en nu dan ook nog eens claimt, anders dan anderen (w.o. veel wetenschappers), wel realiteitsbesef te hebben. I. Kant zei een tijdje geleden al eens zoiets als: De realiteit is een ding, los van de (jou of mijn) waarneming daar van.

Nee, als ik me al ergens zorgen over maak is het dat Mercedes de E-boot gaat missen.
Vooral ook omdat de gemiddelde NL-der maar 22 km van zn werk af woont en E-rijden nu al goedkoper is.
Je moet er toch niet aan denken binnenkort over te moeten stappen naar BMW, VW, Toyota, Hyundai of KIA...

Nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe innovatieve oplossingen waarbij wat mij betreft
deeds cannot dream what dreams can do
(E.E. Cummings)

MB, laat maar snel komen die 21ste eeuw.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 dec 2017 21:26

Als 22 km genoeg is, hebben we toch binnenkort de W177? Daar komt een hybride van die 50 km volledig elektrisch kan afleggen. Beetje rijstijl aanpassen en meer anticiperen op remacties etc en je kunt die 2x22 wel halen denk ik. Al helemaal als ze hier ook zo'n Noorweegs systeem toepassen dat je voorrang krijgt etc.

En dat Das Haus de boot zou missen...:

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 55&t=84194
Het bedrijf sprak ondanks deze tegenvallende prestatie haar vertrouwen uit dat de Mercedes-Benz personenwagendivisie tegen 2022 meer dan 10 nieuwe elektrische auto's zal lanceren. Dit programma vormt een investering van 10 miljard euro en ging oorspronkelijk uit van het behalen van dit doel in 2025.
Er komt een GLE achtige aan, een GLC op waterstof, een A achtige. Waarschijnlijk zullen vele andere auto's ook EQ-Boost ondersteuning krijgen, zie de AMG GT Concept en de aankomende lichting AMG 53 modellen. Natuurlijk, meerendeel is niet te betalen voor ons, maar zo'n A toch al iets meer. Of je moet kleiner willen, dan kun je natuurlijk Smarts kiezen want ook die zijn volop met EV bezig.

Realiteit is een ding... ik zie persoonlijk nog steeds een realiteit waarin een dichtbevolkt land als NL gewoon niet zo snel kan schakelen. Hoe snel zeggen die wetenschappers dan dat het kan? Die kan ik moeilijk tegenspreken, maar zijn zij er wel van overtuigd dat Nederland binnen 20 jaar 100% om is?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 dec 2017 21:35

Nou, het hangt er van af wat wij als consumenten en de leasebedrijven gaan doen.
Komt er voldoende koopkrachtige vraag los, gaat de markt snel om.
Het hangt er ook van af wat kiezers, volksvertegenwoordigers en bestuurders gaan doen. Echte vernieuwingen in het WO en technisch onderwijs stimuleren, ruim baan maken voor innovatieve bedrijven en investeren in een moderne infrastructuur of bestaande belangen en oude vervuilende technieken blijven steunen.

En v.w.b. die boot: Er zijn al diverse grote partijen die irt goingcosts en imago voor hun bedrijfsvloot kiezen voor hybride auto's. En geloof me, dat gaat hard. Volvo gaat helemaal elektrisch las ik, Toyota heeft al 20 jaar de Prius relatief probleemloos rondrijden, de Auris en de Yaris hybride, Hyundai de Ionic, BMW de I3, Opel de Ampéra, Volkswagen de GolfE, Renault de Zoë enz. enz. enz. Ik zie dat soort kleine en middenklasse auto's nog niet bij MB. Ze zijn traag (en een Smart qua knik-neigingen, stoterig onderstel en zijwindgevoeligheid m.i. geen serieus te nemen concurrerende auto).
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 02 dec 2017 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

02 dec 2017 21:49

René SLK230 schreef: Ik zie dat soort kleine en middenklasse auto's nog niet bij MB. Ze zijn traag.
Smart bouwt vanaf 2020 alleen nog maar EV's
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Plaats reactie