Groot Brittanië verbiedt verbrandingsmotoren

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

27 jul 2017 12:03

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

27 jul 2017 23:13

Ik vraag me nog steeds af hoe alle landen met dit soort plannen het denken op te vangen, bijvoorbeeld wanneer het allemaal tegelijk aan de stekker gaat hangen. Kunnen al die tuinwaaiertjes op steroïden dat wel leveren? En het financiële aspect? Want in ieder geval nu zijn pure EV's nog best prijzig. Subsidies op EV's, of niet meer omdat je als land anders totaal niets meer binnen krijgt aan belastingen? En gaat het puur over nieuw-toegelaten auto's? Dus ik mag nog geeneens een Ka 1.0 Ecoboost gloednieuw kopen, maar wel gewoon een Aston Martin V12 importeren? Ok...

Die hele elektrolobby slaat weer te veel door, dit soort kreten en plannen moeten wel geuit worden omdat je anders publiekelijk beschuldigd wordt van ''niets te doen'' maar heeft iemand (die niet bij een milieugroepering hoort) dit al eens realistisch uitgedacht en het benodigde rekenwerk gedaan? Ik heb het idee dat er nog wat dikke glibberige adders onder het gras zitten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

28 jul 2017 08:45

Ik heb een tijd geleden al elders op een forum het e.e.a. hierover geschreven.
Wellicht is het interessant genoeg, om ook alhier te plaatsen.

-
Over 3 jaar wordt 60% van de elektriciteit voor huishoudens opgewekt door windenergie
Dan moeten die gezinnen niet allemaal elektrisch gaan rijden in die tijd, want dan blijft de helft daarvan nog maar over en het dekt tegen die tijd slechts 10% van de gehele energiebehoefte.
Een elektrische wagen verbruikt uitgaand van 15.000 km per jaar, bijna net zoveel stroom als een gemiddeld huishouden.
Stel dat je op jaarbasis 15.000 km rijdt, dan verbruikt deze elektrische auto per jaar 3.000 kWh. Ter vergelijking; volgens cijfers van het Nibud verbruikt een gemiddeld gezin op jaarbasis 3.300 kWh per jaar.
http://zerauto.nl/hoeveel-energie-verbr ... sche-auto/

Je gaat dan verder nog het probleem krijgen van verouderde windparken die slechts de helft aan stroom leveren in vergelijking met de huidige turbines.
Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, allemaal elektrisch rijden betekent dat een hoop cijfers voor de toekomst al niet meer kloppen.
Elektrische apparatuur verouderd snel met de constante nieuwe technologieën, echt heel duurzaam ben je dan niet met elektrische oplossingen die na een aantal jaar al achterhaald en verouderd zijn.

Ik wil daar niet mee zeggen dat we bij de pakken moeten neerzitten, maar het geeft wel stof tot nadenken.

-

Wat betreft de opmerking dat er veel geld en subsidie moet gestopt worden, om waterstof een kans te geven, dat zal ongetwijfeld de waarheid als een koe zijn.
Echter is dit nu ook al niet het geval met elektrische auto’s? In de VS rijden er op dit moment slechts rond de 1% elektrische voertuigen rond, tegenover hier rond de 5% door hoge subsidies en financiële ontmoediging van brandstof slurpers. Niet zo gek dus dat mijn kennis geen enkele Tesla tegenkwam tijdens zijn bezoek aan de VS verleden jaar.

Verder zie je veelal vergelijkingen tussen elektrische- en brandstofwagens, waarbij kWh wordt gebruikt, terwijl zo’n wagen helemaal niet op elektriciteit rijdt. Je kunt het zelfs zo stellen dat een elektrische wagen indirect in hoofdzaak op fossiele brandstoffen rijdt. Groene energie dekt momenteel slechts 5% van het gehele elektriciteitsverbruik, de resterende 95% wordt overwegend geproduceerd door centrales welke op fossiele brandstoffen draaien. Ter illustratie, om 1 kWh elektriciteit te produceren is 0.07 Gallon Petroleum nodig. Een Tesla S verbruikt 20 kWh op 100 km. Een eenvoudige rekensom leert ons dan dat zo’n Tesla indirect 5 liter Petroleum verbruikt op 100 km. 20 kWh x 0.07 Gallon = 1.4 Gallon = 5.3 liter x 95% = 5 liter. En dan heb ik niet eens in de berekening het transportverlies en andere verliezen meegenomen. Je hebt in beide sectors (brandstof en elektriciteit) te maken met produceren en transporteren. Gas, steenkolen en aardolie zullen gewonnen moeten worden, en aardolie vervolgens nog geraffineerd. Ik ben het dan ook niet eens met de veelgebruikte stelling dat voor brandstof tanken er het nodige verloren gaat aan transport en productie en dat bij elektriciteit dat helemaal niet wordt benoemd.

Uiteraard besef ik dat om op waterstof te rijden elektriciteit nodig is en dat zo’n wagen op waterstof wel eens zomaar 10 liter petroleum op 100 km kan verbruiken. Wanneer je je er verder in gaat verdiepen dan zit Olaf wellicht meer in de goede richting wat biogas betreft.

Er is immers ook nog het probleem dat 100% groene stroom niet te doen is in Nederland. In Engeland en Duitsland hebben ze al ondervonden dat windmolens niet aan de vraag kunnen voldoen op het moment dat er het meeste aan stroom nodig is en dat gedurende de momenten dat er weinig stroom nodig is, er een overschot is wat het netwerk kan beschadigen. Dat overschot dumpen ze momenteel over de grens, de omringende landen hebben echter ook al moeite met dat overschot. Hoe je het ook wend of keert, elektriciteitscentrales zullen altijd in stand gehouden moeten worden naast windenergie, want bij windstil weer valt de productie stil.

Elektrisch rijden heeft zijn beperkingen. Licht Personenvervoer over betrekkelijk korte afstanden is prima te doen. Voor verre afstanden of zwaarder vervoer, kan het niet gebruikt worden en daarmee worden overall de meeste kilometers mee afgelegd. Op die korte afstanden zijn er meestal prima alternatieven zoals openbaar vervoer of op de fiets, waardoor er geen noodzaak is om elektrisch te rijden en er eigenlijk onnodig elektriciteit gebruikt wordt. Die noodzaak is er wel als het neerkomt op vrachtvervoer en vervoer op langere afstanden. Aangaande de berekeningen met wat de toekomst ons brengt wat betreft windenergie, wordt er simpelweg uitgegaan van het huidige energieverbruik van een huishouden. Dit terwijl er juist wordt gepushed om in de toekomst zoveel mogelijk elektrisch te rijden, wat inhoudt dat zo’n huishouden bijna naar een verdubbeling gaat wat betreft energieverbruik met een elektrische wagen voor de deur. Het bijplaatsen van windmolens wordt dan al gauw teniet gedaan en er kan zomaar een negatief effect ontstaan, waarbij er meer “vuile” elektriciteit wordt gebruikt als dat nu het geval is.

Een ander probleem is het subsidiëren van relatief schone wagens (in vergelijking met) en het vervolgens weer afschaffen van die subsidie. Dat is dan onder de noemer van, er zijn nog schonere wagens ontwikkeld en we willen je daarin hebben, maar het is eigenlijk bedoeld om de staatskas niet te zwaar te belasten. Die maatregels hebben een omgekeerd effect, want in die relatief schone gebruikte wagens (ik doel dan met name op hybrides) is daardoor geen interesse op de lokale markt, waardoor ze bijna allemaal over de grens verdwijnen. Je jaagt hierdoor voertuigen weg die voor een schonere stad hadden kunnen zorgen, daar deze in de stad op elektriciteit rijden en pas op de snelweg fossiele brandstoffen gebruiken. Datzelfde zal ongetwijfeld straks ook met EV’s gaan gebeuren, als in de trend van boven een bepaald verbruik zal je ook gewoon weer overal mee aan gaan moeten betalen.

Let wel, ik ben niet tegen ontwikkelingen voor een schoner klimaat. We moeten echter oppassen dat we niet op het verkeerde paard wedden en/of alles inzetten op één paard en dat gevoel heb ik momenteel wat betreft groene energie en elektrisch rijden. Er wordt teveel gekunsteld met cijfers, om het rooskleuriger te doen voorkomen als het eigenlijk is. Daarbuiten die cijfers met name richten op huishoudens en personenvervoer is weliswaar herkenbaarder, maar dat onderdeel is slechts een heel klein deel van het totale verbruik en gebruik, dus welbeschouwd is het een druppel op de gloeiende plaat. Er zullen alternatieven moeten gevonden worden voor wind en zonne-energie want daarmee alleen ga je het bij lange na niet redden.

-
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

28 jul 2017 10:28

Is bovenstaande niet ondermeer de reden voor Tesla (en anderen) om de batterijcapaciteit van EV's te gebruiken als opslag/buffer?
Probleem met stroom is dat je het moet opwekken wanneer je het nodig hebt ofwel gebruiken als je het opgewekt hebt.
Alternatief is (zoals in NoordDuitsland) het overschot aan windenergie ('s nachts) gebruiken voor het winnen van waterstof (energieverslindend proces). Zo gebruik je de waterstof als buffer. Maar ook dan heb je enorme energieverliezen.

Een autodak van foto-electrische cellen dat (meer dan) genoeg opbrengst levert om mee te rijden zou de meest utopische oplossing zijn. Dan gebruik je de energie uit de batterij alleen 's nachts.

gr J

PS Verder vraag ik mij af wat de (best forse) autofabrieken in de UK moeten gaan doen. Die hebben in het verleden ook al zo'n last gehad van regeringsmaatregelen. Of mag je ze wel exporteren?...
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

28 jul 2017 20:01

De gedachte erachter is om de accu van een EV bij te laten springen op het moment dat er in huis extra energie nodig is.
'S nachts kan de accu weer bijgeladen worden omdat er dan minder energie behoefte is.
Nadeel daarvan is, dat op de momenten waar je de energie uit de accu zou kunnen gebruiken, meestal de auto ook gebruikt wordt.
Een ander nadeel is dat een accu een levensduur heeft van een x aantal cycli.
Wanneer je zo'n accupakket van een EV dan tweedelig gaat gebruiken, dan neemt het aantal cycli toe en de levensduur evenredig af.
Een accu in huis (zoals de Powerwall) klinkt leuk, maar is ook niet alles.
Indien straks het aantal Hybrides en EV's groeit, dan groeit in de toekomst ook de accu berg aan afgedankte accu's die aan het einde van hun levensduur zijn.
Als elk huishouden dan ook nog eens een accupakket thuis heeft, dan ga je straks helemaal een milieu probleem krijgen als die accu's aan hun einde zijn.

Zonnecellen op een autodak is naar mijn mening alleen geschikt voor landen met veel zonuren gemiddeld per dag.
In ons koude kikkerlandje hebben die zonnecellen alleen in de zomer nut (en dan moet je niet een zomer hebben zoals nu).

De energieopslag van elektriciteit is gewoonweg een hekel punt.
Een accu is behoorlijk zwaar en je hebt er een boel nodig voor reikwijdte.
Dat extra gewicht zorgt er op zijn beurt weer voor, dat er meer energie nodig is om de boel in beweging te laten komen en houden.
De productie van waterstof vreet ook behoorlijk veel energie en je krijgt een stuk minder terug als dat er ingestopt is.
Aan de andere kant heeft een wagen op waterstof geen reikwijdte probleem en een EV wel.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan is er voor mij nog geen oplossing voorhanden.
Ik rij zo tussen de 1 en 6 uur op een dag, dus een EV is niet te doen.
Een hybride is voor mij nutteloos, ik rij telkens +/- 2 km binnen de bebouwde kom en de rest op de snelweg.
Ik gebruik dus voornamelijk de brandstof motor en zeul het grootste deel van de dag voor jan met de korte achternaam een elektromotor en accupakket met me mee.

-
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

28 jul 2017 21:36

We praten hier wel over 2040, dan is er een hoop veranderd op de wereld, kijk eens naar de mobiele telefoon, 10 jaar geleden konden we alleen bellen en sms en tegen hele hoge kosten, en toen kwam de I Phone.. iedereen weet wat er toen veranderd is, ik denk dat de helft van de berichten op deze site bekeken en beantwoord worden met een telefoon.
Bv de Nissan Leaf heeft zijn actieradius binnen 3 jaar verdubbeld, en kijk eens naar de nieuwe Opel Ampera, die ontwikkelingen gaan razendsnel.
Ik rij ook mijn hele leven al met L6 en V8, en als er een nieuwe sportuitlaat uitkomt ga ik hem meteen bestellen ;) maar het roer gaat ongetwijfeld om, daar ben ik van overtuigd.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 jul 2017 21:51

Het gebruiken van thuis-accu's gaat interessant worden als de salderingsregeling voor het zelf opwekken en terugleveren vervalt, maar die regeling is pas weer verlengd.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

29 jul 2017 22:51

Als je je eigen energiecentrale-tje bij je hebt, zoals een waterstofmotortje/reactor die desgewenst elektriciteit opwekt, heb je niet zo veel accu's nodig. Waterstof is te vervoeren, na reactie blijft alleen waterdamp over, en je kunt het duurzaam fabriceren met elektriciteit gemaakt door wind (op zee) en zon.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jenkins
Berichten: 130
Lid geworden op: 11 sep 2015 19:40
Mercedes-Benz: SLK 200 Kompressor, R171

30 jul 2017 07:13

Als voor het produceren van waterstof zoveel energie nodig is, dan zie ik in de nabije toekomst het enorm uitgestrekte woestijnlandschap sterk veranderen.
De zonneenergie die daar opgevangen kan worden kan dan aangewend worden voor exact díe productie.

Zo maar een ideetje op een veel te vroege zondag ochtend...
Plaats reactie