Zelfgemaakt spruitstuk voor de SLK230 kompressor

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
ndrmini
Donateur
Berichten: 168
Lid geworden op: 21 feb 2017 11:19
Mercedes-Benz: SLK230 kompressor
Specialisatie: kompressor tuning

Zelfgemaakt spruitstuk voor de SLK230 kompressor

Berichtdoor ndrmini » 29 sep 2017 21:48

Filmpje gemaakt van een reeks foto's die ik genomen heb tijdens mijn amateur lasknutselwerken aan de wagen (met een klein geluidsfragmentje op het eind) de bedoeling is om van elk "hoofdstuk" een filmpje te maken, aan auto's prutsen (vooral Mercedes) begint stilletjes aan uit de hand te lopen :lol:



edit:
logboek van de wagen: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=62&t=84604
Laatst gewijzigd door ndrmini op 30 sep 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg me op instagram: http://www.instagram.com/ndrmini/
youtube: http://www.youtube.com/c/ndrmini
w203 C200K 222pk 300nm met roestpakket (verkocht)
r170 SLK230 met kras/blutspakket

Gebruikersavatar
CorW
S-Klasse Clublid
S-Klasse Clublid
Berichten: 1736
Lid geworden op: 13 jul 2016 12:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Printers.
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zelfgemaakt spruitstuk voor de SLK230 kompressor

Berichtdoor CorW » 30 sep 2017 07:46

:applaus: :applaus: Top gedaan.
The good news is there is no more bad news.

Gebruikersavatar
janr
Donateur
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2011 17:59
Mercedes-Benz: Ex R170 320 automaat 2000-R171 SLK 280 automaat 2007 + VW Tiguan TDI automaat 2009

Re: Zelfgemaakt spruitstuk voor de SLK230 kompressor

Berichtdoor janr » 30 sep 2017 08:36

Goed bezig :goedzo: :goedzo:



Groet janr

stamgast_2
Berichten: 640
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

Re: Zelfgemaakt spruitstuk voor de SLK230 kompressor

Berichtdoor stamgast_2 » 30 sep 2017 09:06

Ziet er aardig uit.
Alleen hoe is het met je dip?
Is de auto op de bank geweest en gekeken of het nu beter is/kan?

Ben wel benieuwd hoe het er uit komt.
Heb altijd geleerd dat je van af elke cilinder met het zelfde volume aan moet komen. (Kortere pijp grote binnen diameter.
Lange pijp kleinere diameter.

En er was nog iets met je doorlaat grote van je kleppen. Maar dat weet ik niet meer.

Gr Roy

ndrmini
Donateur
Berichten: 168
Lid geworden op: 21 feb 2017 11:19
Mercedes-Benz: SLK230 kompressor
Specialisatie: kompressor tuning

Re: Zelfgemaakt spruitstuk voor de SLK230 kompressor

Berichtdoor ndrmini » 30 sep 2017 11:00

Dank u iedereen!

stamgast_2 schreef:Ziet er aardig uit.
Alleen hoe is het met je dip?
Is de auto op de bank geweest en gekeken of het nu beter is/kan?

Ben wel benieuwd hoe het er uit komt.
Heb altijd geleerd dat je van af elke cilinder met het zelfde volume aan moet komen. (Kortere pijp grote binnen diameter.
Lange pijp kleinere diameter.

En er was nog iets met je doorlaat grote van je kleppen. Maar dat weet ik niet meer.

Gr Roy


De wagen heeft (voorlopig nog) geen dip ;) zijn onopvallende en lichtjes verwaarloosde verschijning heeft wel iets vind ik :lol:

Ik heb wel een paar vermogenmetingen gedaan met behulp van de perfexpert app (deze is verassend accuraat)

klein woordje uitleg:
de app berekend het vermogen aan de hand van de versnellings-overbrengingen in de wagen, de weersomstandigheden, acceleratie sensoren, GPS, drag coëfficiënt, gewicht, inhoud van de tank, banden/wielmaten (al deze dingen moeten zo precies mogelijk ingesteld worden)
om de metingen nog preciezer uit te voeren heb ik een Qstarz 10Hz GPS ontvanger gebruikt

resultaten: (origineel vermogen is 193PK, 280Nm) =>kompressor pulley's, intercooler enz zijn ook aangepast geweest (zie logboek)
SLK230 - 2017.07.08 - 14.58.43.png
SLK230 - 2017.07.08 - 14.58.43.png (88.74 KiB) 1168 keer bekeken


en om het geloofwaardiger te maken heb ik een testmeting gedaan zonder de kompressor (natuurlijk geaspireerd):
(de dip in de curve is te wijten aan de ECU die de supercharger bypass klep sluit maar aangezien de supercharger magneetkoppeling niet aangesloten was ontstond er een gebrek aan lucht toevoer en schakelde deze weer over op NA)
SLK230 - 2017.07.21 - 16.28.36.png
SLK230 - 2017.07.21 - 16.28.36.png (83.83 KiB) 1168 keer bekeken


Als je dit vergelijkt met de SLK200 (2.0Liter M111 136pk 190nm) met deze 2.3liter NA vermoed ik dat deze resultaten heel erg accuraat zijn
slk200NA vs SLk230NA specs:
zelfde cilinderkop
zelfde cilinderdiameter maar kortere slag
zelfde gasklep
zelfde uitlaat
10.6:1 vs 10.4:1 kompressie ratio


-Het spruitstuk en gebaseerd op (foto's van) een echt bestaand model (Dynocomp) ontworpen voor deze motor (ik heb er al eens 1tje gemaakt voor de 2.0l kompressormotor met veel succes)

De berekeningen voor een spruitstuk op maat dat gegarandeerd vermogenwinst oplevert is bijna onbegonnen werk...

hoeveel vermogenwinst er precies bijgekomen is van enkel het spruitstuk is moeilijk te zeggen, het is de combo van mods die telt
na de installatie was er wel een merkbaar verschil in optrekken boven de 3500rpm.

-De doorlaatgrootte van de kleppen:
als ik ooit de koppakking moet vervangen zal ik zeker en vast de cilinderkop uitboren ;) (het nodige opzoekwerk is al lang gebeurd)
Volg me op instagram: http://www.instagram.com/ndrmini/
youtube: http://www.youtube.com/c/ndrmini
w203 C200K 222pk 300nm met roestpakket (verkocht)
r170 SLK230 met kras/blutspakket