Vervangen van cilinder met leidingen in variodak R170 Deel 2

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank DP
Berichten: 777
Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
Locatie: Putte, België
Contacteer:

20 nov 2017 23:24

Ik heb eerst van overal waar mogelijk was foto's genomen om het juiste traject van de leidingen vast te stellen. Vervolgens al de spanbandjes doorgeknipt waarmee ze hier en daar vastliggen. Merendeel liggen ze in ijzeren clipsen met uitsparing voor de twee leidingen en een electrische draad. Zo naar beneden afdalend, goed opletten op de curves in de leidingen en waar ze liggen. Op de foto's hieronder zie je de leidingen liggen en hoe ze zijn vastgemaakt. Let vooral op de tweede foto!!! In de rode cirkel zie je de plaats waar de leiding ontploft is. In de blauwe zie je (volgens mij) de oorzaak. Deze klem werd bij het vastzetten (tijdens de assemblage???) te ver naar onderen gedraaid waardoor zij de leiding afklemde. Hierdoor kwam (volgens mij) te veel druk in de leiding vóór de klem en is deze gesprongen daar waar ze het zwakst was.
de leidingen in de clipsen en spanbandjes
de leidingen in de clipsen en spanbandjes
leidingclipsen.jpg (121.08 KiB) 2395 keer bekeken
Oorzaak (blauw) en Gevolg (rood)
Oorzaak (blauw) en Gevolg (rood)
IMG_20171108_161154 C.jpg (143.02 KiB) 2395 keer bekeken
Leidingen II
Leidingen II
IMG_20171108_163920.jpg (163.73 KiB) 2395 keer bekeken
Leidingen III
Leidingen III
IMG_20171108_163939.jpg (206.14 KiB) 2395 keer bekeken
Wanneer de leidingen overal los zijn, moet je deze loskoppelen van de centrale pomp. Dit doe je als volgt:
Je lepelt de blauwe veiligheidsclips los.
Blauwe veiligheidsclips
Blauwe veiligheidsclips
IMG_20171114_170701.jpg (125.25 KiB) 2395 keer bekeken
vervolgens bepaal je welke leidingen je moet loskoppelen. Deze zijn nl. genummerd. In dit geval gaat ging het om leiding nr.31 en 33. Het plaatje waarop de desbetreffende leidingen zitten, draai je lichtjes los via de centrale bout dmv een inbussleutel 4.
leidingen op pomp
leidingen op pomp
leidingen op pomp.jpg (151.08 KiB) 2395 keer bekeken
Vervolgens draai je de plaatjes een lichtjes naar rechts (tegenwijzerzin) en neem je de leidingen er uit. Je houdt ze in een plastiekzakje om eventuele lekken in de koffer te vermijden.
Vervolgens gaan we de cylinder in het dak demonteren. Hiervoor schroeven we de drie bouten los, aangeduid op de foto hieronder.
Drie bouten volledig losvijzen
Drie bouten volledig losvijzen
drie bouten dakcylinder.jpg (129.9 KiB) 2395 keer bekeken
Vervolgens verwijder je de borgveertjes van de twee coupilles (ik weet het juiste Nederlandse woord hier niet voor :stom: ) en peuter je deze er uit.
coupilles met borgveertjes
coupilles met borgveertjes
coupilles.jpg (77.05 KiB) 2395 keer bekeken
Leg deze samen met de twee borgveertjes goed weg zodat je deze niet kwijtraakt. nu kan je het pompje verwijderen. Nog even opmerken dat dit pompje goed vastgeklemd zit in de houder dmv twee klempunten. Met een beetje kracht of door er even een schroevendraaier tussen te steken komt de pomp los. En nu maar de pomp en de leidingen overal van tussen murwen en de demontage is een feit.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat bij het werk aan het dak enkele slechte lorren in de nabijheid geen luxe zijn, gelet op al het vet dat er overal aanwezig is.
Onderdeel A1708000072 gedemonteerd.
Onderdeel A1708000072 gedemonteerd.
IMG_20171108_172237.jpg (111.85 KiB) 2395 keer bekeken
Shit happens
Shit happens
Detail van oorzaak en gevolg.jpg (140.08 KiB) 2395 keer bekeken
In deel drie gaan we de boel terug monteren en testen.
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen

*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Plaats reactie