De Benz rookt en dat is een slechte eigenschap, na het reviseren van de injectoren, nieuw luchtfilter, het volldig reinigen van het inlaat traject en de EGR ben ik wel van zwarte rook af. Het is nog blauw grijze rook die prominent aanwezig is en er niet mag zijn. Dus heb ik een revisieset besteld in Duitsland om de turbo te reviseren.
De revisieset kwam gisteren binnen, op de uitlaatpakking en het montagesetje (dat bestaat hoofdzakelijk uit de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo) zit ik nog te wachten.
Het turbo revisie setje, kost minder dan €40,- en is daarmee een fractie van de prijs voor een gereviseerd exemplaar.
Omdat het vandaag weer prachtig weer was maar eens aan de slag gegaan met het uitbouwen van de turbo en het uitlaatspruitstuk.
Hier de aanvoerleiding voor de smering van de turbo verwijderd. Daarvoor heb ik het luchtfilterhuis verwijderd en de nodige luchtslangen.
En afgedopt met 1 van de rode snelafdichters die in de kit zitten.
Alvorens de turbo eruit kan (en daarna het spruitstuk pas) moet de katalysator verwijderd worden.
Daarna de turbo gedemonteerd en jazeker! Aan de uitgaande kant (naar de intercooler/inlaat) is het behoorlijk verzadigd met olie.
De ingaande kant vanaf het luchtfilter is wel schoon. Dat betekent dus dat ik het revisiesetje niet voor niets heb aangeschaft.
De turbo dus, die ziet zo zwart als de nacht en heb ik hier op de werkbank liggen. Hier met de terugvoer leiding voor de smering verwijderd en de vacuüm "actuator" eraf gehaald.
Ik ben begonnen met de uitlaatkant los te halen, die zit over het algemeen een stuk strakker vast dan de inlaat-kant van de turbo.
Die vingers die je ziet is de turbo regeling, bediend door vacuüm worden de vanen die iets dieper in het huis zitten versteld wat voor meer of minder turbodruk zorgt. Dat maakt een "wastegate" overbodig. Je kunt dit natuurlijk ook als wastegate zien.
Hier de andere kant, je ziet rechts-onder de hevel die de ring bedient om de druk te regelen.
De inlaatzijde gedemonteerd en dan hou je het turbohuis met de turbines over.
S210 E320cdi turbo revisie
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Behoorlijk vettig in het inlaat slakkenhuis.
De vervuiling aan de andere zijde, het is duidelijk dat er lagerschade is en de seals niet meer goed hun werk doen.
Ook aan de uitlaatzijde is er een lek al is het ziet zo heftig dan aan de inlaat zijde. De foto is niet scherp maar de onderste ring (niet de grote plaat) die op deze turbine as zit lekt ook. Morgen ga ik de turbo weer in elkaar zetten en dan zal je het vast beter kunnen zien.
De flens van de inlaatzijde gedemonteerd. Deze zit achter het schoepenrad. In het midden zie je het lager met sluitring die voor de lekkage verantwoordelijk is.
De uitlaatzijde, ook hier is olie op een plaats waar het niet zou moeten komen.
De flens van de inlaatzijde schoongemaakt en de 4 schroeven eruit gehaald, de flens is nu van het centrale turbohuis gescheiden.
De turbine as met net eronder de nieuwe oliekeerring.
Dit geval is verantwoordelijk voor de lekkage aan de inlaatzijde, het is minuscuul, vergelijk het met het bed van de medium size schroevendraaier die op de voorgrond ligt. De ring die erop zit is de oliekeerring, bij de oude (rechts) is deze een stuk dunner dan bij de nieuwe. Een onderdeel van ongeveer 7 x 9 millimeter kan het turbo plezier behoorlijk bederven. 8-}
Een overzicht van het slagveld, de nieuwe en oude onderdelen naast elkaar.
Dan is het tijd om technisch te gaan poetsen op grote schaal, hier het slakkenhuis in de koudontvetter.
De vervuiling aan de andere zijde, het is duidelijk dat er lagerschade is en de seals niet meer goed hun werk doen.
Ook aan de uitlaatzijde is er een lek al is het ziet zo heftig dan aan de inlaat zijde. De foto is niet scherp maar de onderste ring (niet de grote plaat) die op deze turbine as zit lekt ook. Morgen ga ik de turbo weer in elkaar zetten en dan zal je het vast beter kunnen zien.
De flens van de inlaatzijde gedemonteerd. Deze zit achter het schoepenrad. In het midden zie je het lager met sluitring die voor de lekkage verantwoordelijk is.
De uitlaatzijde, ook hier is olie op een plaats waar het niet zou moeten komen.
De flens van de inlaatzijde schoongemaakt en de 4 schroeven eruit gehaald, de flens is nu van het centrale turbohuis gescheiden.
De turbine as met net eronder de nieuwe oliekeerring.
Dit geval is verantwoordelijk voor de lekkage aan de inlaatzijde, het is minuscuul, vergelijk het met het bed van de medium size schroevendraaier die op de voorgrond ligt. De ring die erop zit is de oliekeerring, bij de oude (rechts) is deze een stuk dunner dan bij de nieuwe. Een onderdeel van ongeveer 7 x 9 millimeter kan het turbo plezier behoorlijk bederven. 8-}
Een overzicht van het slagveld, de nieuwe en oude onderdelen naast elkaar.
Dan is het tijd om technisch te gaan poetsen op grote schaal, hier het slakkenhuis in de koudontvetter.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Het centrale turbohuis onder behandeling.
Dan is het tijd om de turbo weer in elkaar te gaan zetten, ik heb er optisch geen nieuwe van gemaakt want toen de onderdelen niet meer afgaven vond ik het wel mooi genoeg. Het gaat tenslotte om de binnenkant. Het is zaak dat er heel erg schoon gewerkt wordt want het kleinste stukje vuil kan de turbo zo maar weer beschadigen.
De werkbank dan ook een poetsbeurt gegeven en alle onderdelen met perslucht schoongemaakt voor er ook maar iets gemonteerd ging worden.
Als eerste de keerring op de turbine as vervangen, het was op de voorgaande foto slecht te zien maar nu is het duidelijk hoop ik.
De as in de behuizing gezet en met gebruik van de nodige olie de messing bus erin gezet.
De borgpin geplaatst en het centreerplaatje wat tevens als lager dient.
Daarna de grote centreerplaat erop.
Het nieuwe lager met keerring in de behuizing gezet.
Op het centrale turbohuis gemonteerd en vastgeschroefd.
Het schoepenrad geplaatst en op het juiste moment aangetrokken ( 100 inch-pounds ), het moertje en de as hebben een linkse draad om loslopen te voorkomen.
En zo is het centrale turbohuis gereviseerd.
Dan is het tijd om de turbo weer in elkaar te gaan zetten, ik heb er optisch geen nieuwe van gemaakt want toen de onderdelen niet meer afgaven vond ik het wel mooi genoeg. Het gaat tenslotte om de binnenkant. Het is zaak dat er heel erg schoon gewerkt wordt want het kleinste stukje vuil kan de turbo zo maar weer beschadigen.
De werkbank dan ook een poetsbeurt gegeven en alle onderdelen met perslucht schoongemaakt voor er ook maar iets gemonteerd ging worden.
Als eerste de keerring op de turbine as vervangen, het was op de voorgaande foto slecht te zien maar nu is het duidelijk hoop ik.
De as in de behuizing gezet en met gebruik van de nodige olie de messing bus erin gezet.
De borgpin geplaatst en het centreerplaatje wat tevens als lager dient.
Daarna de grote centreerplaat erop.
Het nieuwe lager met keerring in de behuizing gezet.
Op het centrale turbohuis gemonteerd en vastgeschroefd.
Het schoepenrad geplaatst en op het juiste moment aangetrokken ( 100 inch-pounds ), het moertje en de as hebben een linkse draad om loslopen te voorkomen.
En zo is het centrale turbohuis gereviseerd.
Laatst gewijzigd door nick wood op 13 mar 2017 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
De uitlaatzijde van de turbo heb ik niet uit elkaar gehaald omdat daar niets in zit wat te reviseren valt. Wel gereinigd en op juiste werking gechecked natuurlijk.
De verstelring met de lagertjes terug geplaatst. Rechtsboven zie je een klein gaatje en op dat punt wordt de ring door de externe hevel bediend. Het gaatje moet overeenkomen met een even zo klein pennetje wat aan het centrale huis vastzit.
Dan is het een heel precies werkje om de 2 delen op exact de juiste positie met elkaar te verenigen.
Daarna is het een kwestie van met de boutjes de 2 delen samen te trekken. Dat moet kruislings om het recht op elkaar te krijgen en intussen bij elke halve slag voelen of de hevel al in de stelring is gevallen. Doe je dat niet dan kan je de zaak krom trekken en zal de verstelling van de turbo niet meer werken.
Zo, die kant zit goed. Verder met de andere kant.
Nieuwe rubberen afsluitring geplaatst.
Met nieuwe boutjes het slakkenhuis op de juiste positie vastgeschroefd. aan deze kant zit geen locatiepen dus moet je heel goed kijken wat de goede positie is.
De vacuüm bediening erop gezet en daarna pas al de bouten nagetrokken.
De verstelring met de lagertjes terug geplaatst. Rechtsboven zie je een klein gaatje en op dat punt wordt de ring door de externe hevel bediend. Het gaatje moet overeenkomen met een even zo klein pennetje wat aan het centrale huis vastzit.
Dan is het een heel precies werkje om de 2 delen op exact de juiste positie met elkaar te verenigen.
Daarna is het een kwestie van met de boutjes de 2 delen samen te trekken. Dat moet kruislings om het recht op elkaar te krijgen en intussen bij elke halve slag voelen of de hevel al in de stelring is gevallen. Doe je dat niet dan kan je de zaak krom trekken en zal de verstelling van de turbo niet meer werken.
Zo, die kant zit goed. Verder met de andere kant.
Nieuwe rubberen afsluitring geplaatst.
Met nieuwe boutjes het slakkenhuis op de juiste positie vastgeschroefd. aan deze kant zit geen locatiepen dus moet je heel goed kijken wat de goede positie is.
De vacuüm bediening erop gezet en daarna pas al de bouten nagetrokken.
Laatst gewijzigd door nick wood op 13 mar 2017 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
De turbine as heeft nu geen tiende millimeter speling meer. De turbines draaien soepel en raken nergens de behuizing.
Hier ligt 1 kompleet gereviseerde turbo te wachten op montage.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat de handige doe-het-zelver er iets aan heeft. Vergis je niet, dit is niet voor iedereen weggelegd. Indien je niet weet waar je aan begint laat het dan alsjeblieft aan een vakman over. De kans dat je meer schade aan de turbo toebrengt dan oplost is in zeer ruime mate aanwezig. Voor deze "handleiding" kan en wil ik niet aansprakelijk gehouden worden, het werkte voor mij en ik was "in the mood"om het te delen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil iedereen helpen maar je moet wel weten waar het over gaat als je hieraan begint en een gedegen technische achtergrond hebben.
Ik wil niemand afschrikken om dit aan te pakken maar ken je grenzen is de boodschap.
verder, doe er je voordeel mee!
Hier ligt 1 kompleet gereviseerde turbo te wachten op montage.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat de handige doe-het-zelver er iets aan heeft. Vergis je niet, dit is niet voor iedereen weggelegd. Indien je niet weet waar je aan begint laat het dan alsjeblieft aan een vakman over. De kans dat je meer schade aan de turbo toebrengt dan oplost is in zeer ruime mate aanwezig. Voor deze "handleiding" kan en wil ik niet aansprakelijk gehouden worden, het werkte voor mij en ik was "in the mood"om het te delen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil iedereen helpen maar je moet wel weten waar het over gaat als je hieraan begint en een gedegen technische achtergrond hebben.
Ik wil niemand afschrikken om dit aan te pakken maar ken je grenzen is de boodschap.
verder, doe er je voordeel mee!
- Mercedesfreund
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
- Mercedes-Benz: S400d
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Mooi verhaal. Niet voor mij weg-gelegd maar wel mooi om te lezen. Grote vraag is natuurlijk; hoe loopt ie nu!?
- Jeroen
- Berichten: 25805
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Mercedes_W202
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 26 jun 2011 14:44
- Mercedes-Benz: W202 C200D - S124 E300TDT - W220 S320CDI - S211 E320CDI
- Locatie: Duitsland
Mooie How to
W202 C200D * W124 E300TDT * W220 S320CDI * S211 E320CDI
De mortuis nil nisi bene
De mortuis nil nisi bene
- Bas
- Forum Held
- Berichten: 3598
- Lid geworden op: 04 aug 2010 11:14
- Mercedes-Benz: S212 350 CGI AVANGARDE AMG LINE; ex S211 320 CDI; ex C124 300-24v; ex W126 380SE; ex w124 200d
- Specialisatie: herstel van lakschade
- Locatie: NEDERASSELT
Gr Bas
Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Prachtige How-to!
Grtz,
Ingmar
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Nog geen idee, ik zit op de pakkingen te wachten voor het spruitstuk die elk moment binnen kunnen komen.Mercedesfreund schreef: Mooi verhaal. Niet voor mij weg-gelegd maar wel mooi om te lezen. Grote vraag is natuurlijk; hoe loopt ie nu!?
Overigens aan iedereen, bedankt voor de complimenten!
Ik heb zoveel informatie kunnen lezen op het forum dat ik het gepast vind om daar iets voor terug te doen.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Dank je!
Een turbo is geen hokus-pokus en over het algemeen kan je met deze informatie elke turbo reviseren. Werk wel heel schoon en precies, dan kan er eigenlijk weinig fout gaan.
Nu ik eraan denk, ik zou nog een How-To kunnen maken om de (cdi) injectoren te reviseren, dat heb ik ook (met succes) gedaan. Er zijn op dat vlak wel een paar grijze gebieden als je niet beschikt over een testbank. Maar goed, je zou ze op mijn manier kunnen reviseren en daarna laten testen om er zeker van te zijn dat ze goed werken. Laten testen is in ieder geval een stuk goedkoper dan te laten reviseren.
Laat me maar weten of er interesse voor bestaat.
Een turbo is geen hokus-pokus en over het algemeen kan je met deze informatie elke turbo reviseren. Werk wel heel schoon en precies, dan kan er eigenlijk weinig fout gaan.
Nu ik eraan denk, ik zou nog een How-To kunnen maken om de (cdi) injectoren te reviseren, dat heb ik ook (met succes) gedaan. Er zijn op dat vlak wel een paar grijze gebieden als je niet beschikt over een testbank. Maar goed, je zou ze op mijn manier kunnen reviseren en daarna laten testen om er zeker van te zijn dat ze goed werken. Laten testen is in ieder geval een stuk goedkoper dan te laten reviseren.
Laat me maar weten of er interesse voor bestaat.
- karakan08
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: 10 apr 2009 05:27
- Mercedes-Benz: W124 E220 Cabriolet 1995 & C117 CLA 200 Cdi 2014
- Specialisatie: IT
- Locatie: Belgie - Waasland
ik kijk eral naar uit voor meer !
Hartelijk dank om te delen en heerlijk om te lezen
Hartelijk dank om te delen en heerlijk om te lezen
.:: Kaya ::.
Wagen geschiedenis:
Verleden: Mercedes-Benz W124 1994 E250
Heden: A124 E220 Convertible 1995 - W204 C200 Cdi 2007 - W211 E220 2004 - C117 CLA 200 Cdi 2014 - C140 CL500 1993
Wagen geschiedenis:
Verleden: Mercedes-Benz W124 1994 E250
Heden: A124 E220 Convertible 1995 - W204 C200 Cdi 2007 - W211 E220 2004 - C117 CLA 200 Cdi 2014 - C140 CL500 1993
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Niet alleen aan blijven denken zou ik zeggen ...heb er laatst 2 moeten vervangen door gereviseerde exemplaren, wat mij 410 ex btw kostte...als ik voor de overige een goedkopere oplossing kan vinden dan houdt ik mij aanbevolen . Blijft natuurlijk wel waar te testen...nick wood schreef:
Nu ik eraan denk, ik zou nog een How-To kunnen maken om de (cdi) injectoren te reviseren, dat heb ik ook (met succes) gedaan. Er zijn op dat vlak wel een paar grijze gebieden als je niet beschikt over een testbank. Maar goed, je zou ze op mijn manier kunnen reviseren en daarna laten testen om er zeker van te zijn dat ze goed werken. Laten testen is in ieder geval een stuk goedkoper dan te laten reviseren.
Laat me maar weten of er interesse voor bestaat.
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.