Tankfilter W201 uitbouwen en schoonmaken

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
DB200
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mei 2015 22:35
Mercedes-Benz: 200D /8; 190D 2.5

13 dec 2016 16:13

Onlangs heb ik het tankfilter van mijn 190D 2.5 schoongemaakt. Dit was nogal een happening, met een dieseldouche als extra toegift. Ik heb diverse onderhoudshandboeken in mijn bezit maar in geen enkele vond ik een instructie met betrekking tot het vervangen of schoonmaken van het tankfilter. Een vervuld tankfilter beïnvloedt de prestaties van je Benz zeer negatief: een hoog verbruik gecombineerd met weinig kracht. En bij zo’n zuigdiesel heb je elke pk hard nodig om vooruit te komen. Het brandstofverbruik is minder relevant. Een vervuild tankfilter kun je herkennen aan een donker geworden voorfilter en een moeilijke start na lang staan.

Als voorbereiding heb ik gezocht op internet naar een heldere handleiding. Die heb ik gevonden onder http://petertieleman.tumblr.com/post/36 ... 1-reinigen

Als je deze aanwijzingen volgt, wijst het zich vanzelf. Ik heb hier de volgende aanvullingen op om eens lekker een zaterdag van de straat te zijn met deze klus:
Begin ’s ochtends vroeg omdat het lang duurt voordat de tank leeg is, ook al staat er nog maar 10 liter in de tank. Als je de flexibele brandstofleiding los hebt gemaakt, loopt de diesel er steeds langzamer uit naarmate de tank leger wordt en het vloeistofpeil daalt (wet van Bernoulli). En je wilt zoveel mogelijk uit de tank hebben voordat je het tankfilter losmaakt. Als de diesel loopt, ga gerust koffie drinken en allerlei andere zaken doen, bij mij liep de diesel er na 2 uur nog steeds een beetje uit. Wees er op verdacht dat als er geen diesel meer uit de slang stroomt, er nog steeds diesel in de tank staat. Het vervuilde tankfilter zorgt immers voor een drukval (weerstand) waardoor er geen diesel meer wegstroomt.

Na twee uur wachten druppelde de diesel nog steeds uit de flexibele leiding. Toch maar vast begonnen om deze flexibele slang los te maken: steeksleutel 19, linksom (tegen de klok in). Dat ging erg zwaar in mijn geval en op een gegeven ogenblik begon overal diesel te stromen: langs de flexibele slang, uit de afvoer onder het reservewiel van de kofferbak, langs draagarmen etc. Het werd een groot dieselfestijn. Gelukkig had ik een grote kunststof opvangbak in de smeerkelder gemaakt. Het werd nog mooier toen ik de rubberen beschermhoes weghaalde want daar was ook diesel in gaan staan, dus als toegift kreeg ik een douche (gelukkig had ik een veiligheidsbril op). Wat bleek, het tankfilter was volledig vastgecorrodeerd aan de flexibele slang (diesel is schraal en corrosief op de lange termijn) en ik draaide het tankfilter los van de tank in plaats van de flexibele slang los van het tankfilter, hetgeen verklaard waarom het zo zwaar ging. Dus kwam op een gegeven ogenblik ongecontroleerd de diesel naar beneden toen het filter voldoende ver uit de tank was gedraaid. Wellicht overbodig om te zeggen maar dopsleutel SW46 heb ik niet meer nodig gehad.

De volgende stap is het schoonmaken van het filter maar hoe doe je dat? Met een oude tandenborstel lukte het goed om het ergste vuil, een soort klei, weg te halen. Daarna heb ik het filter gespoeld met terpentine en daar loste het resterende vuil goed in op. Een brandschoon filter was het resultaat, goed voor weer 25 jaar zorgeloze kilometers. Inbouwen was een fluitje van een cent. De rommel opruimen duurde ietsje langer. Daarna de tank weer vullen met diesel en starten maar. Het verdient de aanbeveling om ook gelijk het brandstofvoorfilter en brandstoffilter te vervangen.
Bijlagen
Tankfilter vuil
Tankfilter vuil
Tankfilter vuil.JPG (165.85 KiB) 2750 keer bekeken
Tankfilter schoon
Tankfilter schoon
Tankfilter schoon.JPG (142.51 KiB) 2750 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DB200 op 13 dec 2016 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 dec 2016 16:37

Dat was een 'lekker' klusje... je ruikt zelf nu nog steeds naar diesel?
Logboek S500.
DB200
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mei 2015 22:35
Mercedes-Benz: 200D /8; 190D 2.5

13 dec 2016 17:13

Nu niet meer ... Een warme douche met veel zeep deed wonderen en dus hoefde ik niet op de bank te slapen. De kleren konden wel in de kliko, dus doe zoiets maar niet met je zondagse pak :-).
Plaats reactie