In de pre-facelift R171 is het verwarmde stuur ook geleverd i.c.m. stuurwielschakeling; bij de faceliftmodellen was het slechts één van die twee opties (ofwel verwarmd stuur, dan wel stuurwielflippers). Ik had de stuurwielbediening al (i.c.m. de 7G-Tronic automaat).
Onderstaand verhaal is uitgewerkt voor mijn R171 SLK waar al af-fabriek Airscarf op zat. Bij de R171 wordt de stuurwielverwarming geregeld door de unit die ook de Airscarf aanstuurt; ik weet niet hoe dit bij andere modellen werkt, maar de optie 443 wordt ook toegepast in o.a. de W203/C209/W211.
Het verwarmde stuur moet je echt gebruikt kopen, anders is deze retrofit echt niet leuk meer qua kosten (het stuur wat ik gebruikt heb gekocht had een nieuwprijs van ca. €1.650).
Benodigde materialen:
- Verwarmd stuur. Ik heb A1714600603 gekocht (verwarmd stuur + stuurwielflippers). Andere stuurwielen zonder stuurwielflippers zijn A1714602576, A1714600303, en A1714603818. Verder uiteraard nog enkele designo uitvoeringen die ook geschikt zijn.
- Sleepring: A1714640618 (pre-facelift) of A1714641018 (facelift). Nieuwprijs ca. €140. Let op: De pre-facelift sleepring is geschikt voor zowel stuurverwarming als stuurflippers; de facelift versie is slechts geschikt voor één van beide opties.
- Stuurkolompookje met knop voor verwarmd stuur: A1715403045 (ca. €100, i.c.m. elektr. verstelbaar stuur uit het memory-pakket) of A1715403145 (ca. €100, i.c.m. handmatig verstelbare stoelen).
- Module die in het verwarmde stuur geklikt zit: A0315454532. Nieuwprijs ca. €200.
- Blauwe kabeltje van de stuurverwarmingsmodule naar de sleepring: A2095450128 (staat niet in de EPC, maar zat in mijn gebruikte stuur; is nodig om de module (A0315454532) met de sleepring te verbinden).
- Airbag sleutel (lange Torx T30 bit)
- Inbus sleutel 10 en een lange ratel om het stuur los te maken (c.q. vast zetten)
- Paar Torx bits of schroevendraaiers, en een enkele fittingschroevendraaier.
- Ca. 30 min. om het stuur in- of uit te bouwen;
- Als je de stroomvoorziening nog moet aansluiten (zie opmerking hieronder) dan kun je daar nog wel een halve dag aan vastplakken.
WAARSCHUWING VOORAF: Deze retrofit is niet geschikt voor beginnende klussers. Je dient o.a. de stuurairbag los te koppelen. Theoretisch zou je de stuurairbag in je gezicht kunnen krijgen (als je accu niet zou afkoppelen), en kun je sleepring of de stuurhoeksensor beschadigen. Deze retrofit is absoluut goed te doen, maar ik raad je aan het SAMEN met iemand te doen die al eens een stuur heeft gewisseld (om de kans op beschadigingen of verwondingen te verkleinen). Uiteraard alles op eigen risico.
Stroomvoorziening
Bij mijn pre-facelift R171 waar al af-fabriek o.a. memorystoelen, stoelverwarming, en Airscarf op zat, bleek dat de stroomvoorziening voor het verwarmde stuur al aanwezig was. Je ziet dit pas goed als je de stuurkolom hebt verwijderd. De stroomvoorziening zit in onderstaande stekkerbehuizing op positie 1 (bruin) en 2 (oranje).
Bij mijn auto waren alleen de twee bovenste pinposities nog leeg; ik vermoed dat deze bij de Linguatronic hoort. Als je bovenstaande stekker naar beneden eruit trekt, dan zie van dichtbij het volgende:
Mochten deze twee posities bij jouw auto leeg zijn, dan moet je je kabelboompje achter de hand hebben. Ik heb dus geen ervaring met het aanleggen van de stroomvoorziening, maar heb het volgende opgezocht.
De stroomvoorziening komt van zekering #31, en gaat met een Rood-Gele draad (1,0 mm2) naar de Airscarf/Stoelverwarmingsregelunit (pinpos. #3, van 6-polige stekker #2).
Pinnetjes in de zekeringkast: Ofwel A011 545 8426, dan wel A004 545 5226.
Bedrading stuurkolommodule (via het splittertje X4/40 op bovenstaande foto’s):
- IN: 1.0mm2 Bruin (massa), pinpos. #1; afgetakt van het massapunt voor de bestuurdersstoel;
- UIT: 1.0mm2 Oranje (stroom), pinpos. #2; gaat naar Airscarf/Stoelverwarmingsregelunit (N25/7; inkomend op pos. #1 van stekker 2). Dit is een stekker met 6 pinposities.
Ik heb het NIET zelf gecontroleerd, maar MOCHT je zelf de stroomvoorziening verder moeten aanleggen, dan wordt alles aangestuurd via de Airscarf-regelunit. Deze bevindt zich achter het tapijt achter de bijrijdersstoel. Zie onderstaand plaatje van het WWW:
Na deze lange inleiding, nu eindelijk actie!
Stap 1: Stuur verwijderen
Zie mijn “How to” over de AMG stuurwielflippers.
Stap 2: Stuurkolombekleding verwijderen
Maak de stuurkolombekleding los door het schroefje aan de onderkant los te maken (zie pijl)
Trek nu de stuurkolombekleding voorzichtig van de stuurkolom af, en haal de zwarte plastic buitenkant los door vanaf de achterkant twee schroefjes los te halen.
Stap 3: Sleepring verwijderen
Maak nu sleepring los (3 schroefjes).
Centreer de sleepring met een stukje tape.
Let op: Toen wij de sleepring verwijderden, bleef het middelste plastic ringetje van de stuurhoeksensor (dat massieve ronde zwarte ding wat onder de sleepring zit) plakken, en viel eruit. Doordat de stuurhoeksensor bij mij ging draaien, kreeg ik allerlei foutmeldingen in mijn combi-instrument te zien. Onder de streep heeft me dit een nieuwe stuurhoeksensor gekost (ca. €300 excl. montage) en een deuk in mijn imago bij de werkplaats van de ROGAM omdat de meewerkend voorman van de werkplaats me gelijk verbood om dit nogmaals zelf te proberen
Stap 4: Pookje vervangen
Vervang het pookje van de elektrische stuurverstelling door de versie MET verwarmingsknop (of als je die niet had: zet dan nu je nieuwe pookje erop).
Je maakt hiervoor eerst de stuurhoekpositiesensor los (als ik het goed herinner waren dit twee Torx boutjes), en dan zie je dit:
Sluit je nieuwe pookjes aan, en bouw alles weer in omgekeerde volgorde in. Ten opzichte van de versie ZONDER stuurwielverwarming moet je nu één extra stekkertje in de sleepring aansluiten, namelijk die van het blauwe kabeltje dat naar de verwarmingsunit gaat.
Stap 5: Aansluiten!
Als je alles weer hebt aangesloten (en evt. de ontbrekende stroomvoorziening hebt aangelegd), dan zou het direct moeten werken (althans... bij mijn auto hoefde er niets ingeleerd te worden).
Dit betekent dat als je nu aan het knopje draait, je binnen een paar tellen al voelt dat het stuur warm wordt…
Veel plezier met nabouwen!