diesel OM 60X lekkage inlaat spruitstuk

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
jriph
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2016 18:53
Mercedes-Benz: W202 c250 td 1996, audi B3 1990,British Leyland Mini 1000 1982
Specialisatie: 1d simulatie motoren.

16 feb 2016 22:00

Als het onder het spruitstuk steeds vettig wordt heb je goede kans dat de o ringen van de inlaat niet meer goed afdichten. Zeker bij een turbo versie wordt dan veel troep er doorheen geblazen.

Simpele klus .
20-60 minuten ( als alles direct los gaat, dagje tevoren ruim inspuiten met Mos spray kan geen kwaad. vet is het toch al )

benodigd:
10 ( voor een 5 pitter) nieuwe O ringen (18 euro totaal) of evt nieuwe pakking voor een 606
Goede Torx 40 (beter 15 euro uitgeven ..)
inbus sleutel 5 ( liefst met bolkop zodat je onder een kleine hoek kan werken)
Remmenreiniger/poetsdoek/papier
schroeven draaier plat
kleine ratel met dop nr 10
iet puntigs ( kraspen ofzo, speld kan ook)
dun gitaar plectrum (optioneel, blijkt goed te werken)
bakje om de boutjes te verzamelen.
Handschoenen.. Latex of nitryl .


1) verwijder de transfer pijp die naar het spruitstuk loopt ( twee slangenklemmen goed losmaken, iets opschuiven, even jutteren en hij komt los.
als je toch bezig bent zou je deze kunnen schoon maken (vaak een hele dikke laag prut er in). Had ik al gedaan.

2) verwijder de plastic kap op de cylinder kop (6x inbus).

3) los alle torx bouten van het spruitstuk (ca 10, die kunnen goed vastzitten) + twee 10 boutjes die in het spruitstuk gaan + een slangetje van brandstof retour tijdelijk even lossen ( zit tussen spruitstuk door).
er zit nog een extra slang vast ( ik denk de MAP sensor) maar als het niet los hoeft .. na 20 jaar gaat het anders makkelijk kapot , dus beter dat je een reserve hebt .Je kan het spruitstuk ook met de slanger er aan omkeren zodat je bij de o ringen kan

4) haal de oude o ringen er uit. ze mogen kapot . Er uit wippen met een plectrum, dan met iets scherps verder er uit trekken werkt goed.

5) nieuwe o ringen er weer op zetten met vingers

6) nu je erbij kan , alles even schoonmaken ( remmenreiniger (pas op fikt als een dolle!!!) ) zodat je eventuele andere lekkages later kan vinden.

schroef de boel weer in elkaar.. : assembly is the reverse of disassembly. Anti seize op de boutjes zorgt ervoor dat het niet samen rot ( alu& staal verbinding)

controleer alles en zorg ervoor dat je alle werktuigen weer onder de kap vandaan heb gehaald..

Nach fest, kommt ab!.. niets hier hoeft vaster dan stevig handvast.


Omdat de retour leiding los is geweest start hij waarschijnlijk de eerste keer brak/niet. Even een paar maal max 5-10 seconden starten. (zo nodig plank gas als hij niet wil, zodat er genoeg diesel in komt om te kunnen starten, als hij oppakt natuurlijk weer gas los)

klaar.
jriph
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2016 18:53
Mercedes-Benz: W202 c250 td 1996, audi B3 1990,British Leyland Mini 1000 1982
Specialisatie: 1d simulatie motoren.

23 feb 2016 08:38

Pijltjes geven de punten aan die je moet losmaken. Behalve die op het spruitstuk zelf want onders zie je door de pijltjes het bos niet meer. Het retour slangetje loopt tussen de inlaat tussen cylinder 1 &2.
demontage.jpg
demontage.jpg (55.69 KiB) 3383 keer bekeken
Plaats reactie