• ABS meestal gemengd met 10% policarbonaat (PC), dan wel van
• HC-PP (high crystalline polypropylene).
Je kunt op vrijwel ieder modern kunststof onderdeel ergens in een hoekje de samenstelling aflezen. Daar waar andere kunststoffen als PVC zich prima laten verlijmen, lukt het simpelweg niet om ABS op ABS te verlijmen (of PP op PP). Dit betekent dat als je bijv. ergens een klein lipje hebt afgebroken

Echter… ABS en PP vallen wel te verlijmen, maar niet met lijm.

Zowel ABS als PP zijn thermoplasten; dat wil zeggen dat het materiaal smelt als je het verhit, en uithardt als het weer afkoelt. Mocht je slechts een piepklein stukje moeten repareren (bijv. afgebroken lipje) dan kun je bijv. proberen de twee breukvlakken met bijv. een soldeerbout te smelten en zo je reparatie te doen. Zorg echter dat je ABS en PP nooit mengt; dat werkt niet. De verschillende kunststofsoorten hechten namelijk niet aan elkaar.
Benodigde materialen:
• ABS repareren: Wat versnipperde restantjes ABS. Mocht je nèt te weinig hebben… Duplo en Lego blokjes zijn ook van ABS gemaakt…

• PP repareren: Wat versnipperde restantjes PP.
Benodigd gereedschap:
• Soldeerbout (75W). Je kunt ook een printplaatsoldeerbout nemen (15W) maar dan ben je langer bezig.
Stap 1: Schoonmaken van je te repareren object
Maak de te verlijmen oppervlakten schoon, schuur ze lichtjes op, en ontvet met wasbenzine, MEK of met aceton.
Stap 2: Verwerken
Bij het verlijmen met een soldeerbout verlies je eigenlijk altijd wat materiaal. Zorg dus dat je wat extra materiaal bij de hand hebt om op je werkstuk te plakken.
Als je soldeert krijg je alleen een goede verbinding als BEIDE contactvlakken gesmolten zijn! Je hebt een paar seconden de tijd alvorens een gesmolten stuk PP of ABS begint te stollen, maar dat is maar nèt genoeg tijd om een KLEIN STUKJE van het andere contactvlak tegelijkertijd te smelten. Dit betekent dat deze hele methode ALLEEN GESCHIKT IS VOOR KLEINE BREUKVLAKKEN. Als je een groter breukvlak van PP wilt repareren zou je kunnen proberen om het beetje-bij-beetje te solderen, of door een verfbrander te gebruiken. Kijk echter uit met een verbrander (ook met de soldeerbout): Gesmolten PP of ABS wordt echt bloedheet; druppels kunnen hele lelijke brandwonden veroorzaken!
Bij grotere ABS reparaties zou ik overstappen op een andere methode, nml. een ‘ABS stopverf’ maken door snippers ABS op te lossen in methylethylketon (MEK). Dit werkt niet bij PP.
Tijdens het solderen zou ik altijd proberen om kleine flinters/snippers materiaal toe te voegen, die je mee soldeert. Je hebt dit nodig voor versteviging.
Stap 3: Afwerken
Deze reparatiemethode kan prima sterkte opleveren, maar je hebt maar beperkte mogelijkheden tot verfraaiïng. Ik zou het zelf vooral toepassen op reparaties die niet in het zicht komen, zoals afgebroken lipjes. Als je echter wilt, kun je proberen om het gerepareerde materiaal te schuren, ontvetten, plamuren, en verder afwerken met lak.
Voorbeeld 1: Kleine reparatie met PP (modelleren)
Hieronder een voorbeeld van wat ik onlangs heb gerepareerd.
Ik wilde zelf mijn portieren met leer bekleden, maar het blijkt dat ALLE onderdelen van mijn portierbekleding gesmolten vast zitten. D.w.z., de handgreep, de kunststof uitsparing voor de sierlijsten, het opbergvak onderaan het portier etc. zitten allemaal met PP pijpjes door een grondplaat gestoken. Vervolgens blijkt dat die dan allemaal zijn “plat” gesmolten. Omdat PP een thermoplast is zou je in theorie al die uiteinden wel weer met een soldeerbout terug moeten kunnen duwen, maar dat wordt een hels karwei. Bovendien vond ik het risico te groot dat ik ook de witte (PP

Dus… alle “dopjes” (lees: platgesmolten buisjes) eraf geslepen met een Dremel, alle restjes in een jampotje bewaard, en daarna stuk voor stuk met een soldeerbout te lijf gegaan.
Let op dat gesmolten PP (of ABS) erg week is. Je kunt er dus niet echt een vorm mee boetseren. In dit geval wilde ik graag een “tonnetje” of “buisje” creëren waar een zelftappend schroefje in zou passen. Ik heb toen het volgende gedaan. Ieder bestaand gaatje/“buisje” was te ondiep, en had slechts een zeer krappe diameter voor mijn parker. Dus eerst de soldeerbout in het bestaande gaatje gestoken, en direct de RVS parker erin gedraaid. RVS (of een ander metaal) hecht niet op PP of ABS, dus het geeft niet als het kunststof vervolgens uithardt met de schroef erin gedraaid. Krijg je gewoon weer los. In dit geval: Mocht je parker niet diep genoeg komen, leg dan een tijdje de soldeerbout op de kop van de parker (lees: stook de parker goed heet), en vervolgens kun je ‘m verder indraaien zonder het kunststof te breken of scheuren

Voorbeeld 2: Kleine reparatie met PP (alleen repareren)
Als tweede voorbeeld neem ik deze verlichte instaplijst, waar ik bij het (voor de zoveelste keer) eruit trekken (vanwege iets te enthousiaste hoeveelheid aan retrofits) uiteraard een lipje afbrak. Het moest er een keer van komen. Grrr…
Weggooien is geen optie, en zo laten ook niet (want daar ga ik me aan ergeren). Hier het afgebroken lipje (dat in het verlengde van de lijst had moeten wijzen i.p.v. op half zeven naar beneden hangen). Dit is typisch een reparatie die je met een soldeerbout kunt doen. Ik heb hiervoor een grote soldeerbout gepakt (75W, geschikt voor hardsoldeer) zodat je flink kunt verhitten (met een 15W soldeerbout voor printplaten lukt het overigens ook, maar duurt het iets langer).
De soldeerbout goed op laten warmen, en dan langs het te repareren vlak “strijken”. Let op dat je niet te veel druk op het kunststof zet, want je drukt anders alles weg.
Let er ook op dat je beide vlakken laat smelten. Als je maar één vlak smelt, dan breekt het werkstuk zó weer. Verder heb ik een paar snippers materiaal toegevoegd; je kunt in dit geval ofwel van de onderkant van zo’n instaplijst wegsnijden, dan wel (wat ik heb gedaan) je bewaart een paar afgedankte kunststof onderdelen uit je auto, en gebruikt die om te versnipperen.
Nadat je het hele breukvlak hebt bewerkt even af laten koelen (ca. 1 minuut) en… voila:
Veel plezier/succes/sterkte met je kunststof reparaties!
Arjen.