W169/W245 Installatie uitstapverlichting voorportieren + achterportieren (onderdeel 876)
Als onderdeel van het ‘Interieur licht- en zichtpakket’ (optiecode 876) leverde Mercedes-Benz uitstapverlichting in de voorportieren. Achterin is dit nooit een optie geweest, en zijn de deurmodules niet 1-2-3 voor geschikt.
In onderstaande “How to” leg ik eerst uit hoe je de uitstapverlichting kunt installeren als je WEL de juiste deurmodules in de voorportieren hebt. Daarna leg ik uit hoe je met een beetje “MacGyver-en” ook uitstapverlichting in de achterportieren kunt maken. Als je voorin NIET de juiste deurmodules hebt, kun je overwegen om dezelfde methode die ik bij de achterportieren heb toegepast ook voorin te gebruiken (duur alternatief zou zijn: Nieuwe deurmodules voorin).
Benodigde materialen (voor 4 portieren):
• 4x A1698202701, Deurlampje (links en rechts identiek), circa €13/stuk
• 14x A0165454126, contactpinnetje t.b.v. deurlampjes en deurmodules, circa €1.50/stuk
• 4x A0305452828 stekkerbehuizing t.b.v. deurlampjes, circa €1,50/stuk
• 4x1m 0.5mm2 bedrading Bruin/Groen
• 4x1m 0.5mm2 bedrading Rood/Geel
• 4 stroomaftakkers/kroonsteentjes
Kabelboompjes (ca. 0.75m lengte per kabelboom; je hebt iets minder nodig):
• Plusdraad: 0.5mm2 Rood/ Geel; pin 1 in Stekker 2 (=blauwe) deurmodule voorin; pin 2 van stekkertje uitstapverlichting
• Massadraad: 0.5mm2 Bruin/Groen; pin 2 in Stekker 2 (=blauwe) deurmodule voorin; pin 1 van stekkertje uitstapverlichting
Bij de achterportieren kun je de draad niet met een pinnetje op de deurmodules aansluiten, maar heb je een stroomaftakker/kroonsteentje nodig (zie iets verderop).
Let op 1: De uitstapverlichting van de voorportieren werkt pas als deze door de dealer is aangezet (inleren/vrijschakelen).
Let op 2: Voor de lampjes voorin heb je 4 pinnetjes per deur nodig; achterin 2 pinnetjes per portier en 2 stroomaftakkers (zoals kroonsteentjes) per portier.
Let op 3: De standaardlampjes zijn W5W lampjes, die anders zijn dan de C5W buislampjes (mocht je ze willen vervangen door LED). Mocht je andere lampjes dan de standaardlampjes toepassen bedenk dan dat te zware lampjes de deurmodules kunnen opblazen
Verder is het zo dat die W5W lampjes (net als een halogeenlampje) willekeurig kunnen worden aangesloten, d.w.z. het maakt niet uit hoe je ze insteekt. Dat betekent dat ondanks dat ‘officieel’ de plusdraad en de massa horen als hierboven aangegeven, maar het geen ramp is als je dit per ongeluk omwisselt.
Let op 4: Als je achter handbediende ramen hebt, dan moet je nog een stroomdraad naar je deurtule trekken. Ik raad dit af, vanwege de enorme hoeveelheid werk die je je op de hals haalt. Mocht je echter zo onverstandig zijn dit toch te willen doen, dan verwijs ik naar mijn “Comfortsluiting/elektrische ramen achterin” project en bijbehorende “How to” voor wat betreft de stroomdraad insteken in de deurtule. Je mist dan nog echter het “vrouwtje” wat in je deurkabelboom op de plusdraad moet aansluiten. Dit is de tegenhanger van A0355452528. Even zelf navragen bij het magazijn van je Mercedes-Benz dealer welk onderdeelnummer dit is.
Stap 1: Check je deurmodules voorin
Als je de portierbekleding verwijdert (voorzichtig losklikken met bijv. de platte kunststof MB keil), kijk dan of je deurmodules deze blauwe stekker hebben:
Heb je (net als op bovenstaande foto) een blauwe stekker, dan is deze retrofit voorin erg simpel. Het gaat dan om een stroomvoorziening aan te sluiten op deze twee pinnen (pin 1 en 2) op onderstaande foto:
Pin 1 is de plus en Pin 2 de massa van de uitstapverlichting. Je moet op die twee stroomdraden een pinnetje klemmen/solderen, en dan bijsteken in de reeds aanwezige blauwe stekker.
Stap 2: Retrofit uitstapverlichting voorin
Trek de blauwe stekker uit de deurmodule:
Schuif nu het blauwe deel eraf (fittingschroevendraaier onder het blauwe deel ter hoogte van het lipje, c.q. de kleine uitsparing op de foto, steken en dan schuiven) en steek je bedrading in op pin 1 & 2:
Nu insteken in het deurlampje, en laten vrijschakelen door de dealer.
Nu deel 2, nml. de lampjes in de achterportieren.
Uitstapverlichting achterin
De portierbekleding achterin verwijder je ook met de plastic keil; heb je echter handbediende ramen, maak dan eerst de raamslinger los door aan de binnenkant/achterkant van de slinger het palletje uit te trekken, waarna je de slinger los wipt. Je maakt gebruik van het feit dat de deurmodule de binnenverlichting aandoet als het portier wordt geopend (verklikkerfunctie).
Het enige wat je hoeft te doen is de massakabel (Bruin/Groen) van de lampjes aftakken (d.m.v. kroonsteentje of andere stroomaftakker) van:
• Grijze draad (0.5mm2) uit de 8-polige stekker als je wel een deurmodule achterin hebt.
• Grijs/Violette draad als je achterin handmatige raambediening hebt (en geen deurmodule).
Vervolgens de pluskabel (Rood/Geel) van de lampjes aftakken (d.m.v. kroonsteentje of stroomaftakker) van:
• Dikke (2.5mm2) Rood/Groene draad (de enige rode) op pin 4 uit de 5-polige stekker als je wèl een deurmodule achterin hebt. Deze wordt direct gevoed vanuit de deurtule.
• Als je achterin handmatige raambediening hebt (en geen deurmodule), dan zelf ergens vandaan een 12V draad naar de portieren trekken. Je moet dan wel een aansluiting op de deurtule maken (zie mijn retrofitproject van de comfortsluiting, en mijn “Let op 4” bovenaan deze “How to”).
Hier wat foto’s van hoe je de bedrading aanlegt bij de achterportieren (op de foto’s een losse grondplaat, omdat ik bezig was elektrische ramen achterin te retrofitten):
Deurkabelboom voorzichtig losgemaakt van de grondplaat (en stekkers uit de deurmodule). Als je dit doet met een gemonteerde grondplaat hou er dan rekening mee dat de witte clip waarschijnlijk afbreekt (lees: bestel even 4 van die clipjes voordat je aan deze klus begint). Je hoeft de clipjes niet los te maken, maar het werkte iets gemakkelijker.
Foto van het eindresultaat in een volgend bericht (i.v.m. max. aantal foto's in één bericht)...