Op de oude B-klasse (W245) zit er standaard een brillenhouder/brillenbox aan de bestuurderskant (i.p.v. een handgreep). De passagierskant heeft een handgreep. Bij de oude A-klasse (W169) hebben beide kanten een handgreep.
Om die handgreep in de praktijk nooit gebruikt wordt, en je wel tijdens het rijden graag je zonnebril wilt kunnen pakken, heb ik de handgreep aan de passagierszijde ook vervangen door een brillenbox.
Ik heb via motor-talk.de begrepen dat deze brillenhouder ook op de W204/S204 past (qua afmetingen), maar dat dan alleen wel de kleur kan afwijken (de brillenhouder voor de W245 is alleen in lichtgrijs verkrijgbaar). Dat lijkt me echter simpel op te lossen door ‘m ofwel met stof (in de kleur van de hemel), dan wel alcantara of leer te bekleden, dan wel ‘m met een kunststof primer te bewerken en over te spuiten. Ik heb het dus niet zelf getest of deze brillenhouder op een 204 past. Op verzoek kan ik wel even de hartafstand van de gaten opmeten, zodat je kunt kijken of deze brillenhouder ook op andere modellen past.
Deze “How to” is zo bedroevend simpel dat het eigenlijk geen “How to” waard is, maar omdat ik van een paar mensen de vraag heb gekregen hoe ik die brillenbox had gemonteerd heb ik toch maar even wat foto’s genomen toen ik dit klusje bij de W169 van mijn ouders heb gedaan. Omdat ik vergeten was om foto’s te nemen van het eindresultaat heb ik die van mijn eigen auto gedaan. Dit verklaart waarom de brillenhouder die ik in mijn handen houd van binnen met rubber is bekleed (kennelijk de nieuwste uitvoering), terwijl in mijn auto bij beide brillenhouders de binnenkanten met stof zijn bekleed (ik heb die al zeker twee jaar geleden gemonteerd).
Benodigde materialen:
• 1x A1698100041/28: Brillenbox, ca. €14
• 2x A1698150191: Spie, ca. €0,70 per stuk.
Benodigd gereedschap:
• Dunne platte schroevendraaier
• Krokodillenbektang
Stap 1: Uitbouwen bestaande handgreep
De handgreep zit vast met twee plastic spietjes. Die wip je er simpelweg uit door de handgreep “open” te trekken, en een schroevendraaier in het gleufje te steken. Vervolgens de spie eruit wippen. Dit haat niet helemaal, want het uiteinde van de spie heeft een verdikking. Daarom nu een krokodillenbektang erbij, waarmee je de spie inknijpt en tegelijkertijd eruit trekt (kost wat kracht).
Stap 2: De brillenbox erin
Gek genoeg heeft de brillenbox andere spietjes dan de handgreep. Montage van de brillenbox is bedroevend simpel (ook wel eens lekker; eindelijk eens een simpele retrofit). Je houdt de brillenbox op zijn plaats, maakt ‘m met één hand open, en duwt met de andere hand de spietjes op hun plaats. Aandrukken met de achterkant van de schroevendraaier.
Veel plezier met nabouwen,
Arjen.
W169/W245 [W204/S204] (extra) brillenhouder
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Leuke toevoeging man
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Absoluut, dit weet toch 'niemand' dat het kan?amulder2001 schreef:Nou, toch niet voor niets geplaatst dus. Fijn! ....
Ik zou ook wel zo'n brillenbak (links) willen hebben. Waar het je dat (in EPC?) gevonden?
Ik ben benieuwd of dit ook voor een 211 leverbaar is.
#doeslief
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Peter, als ik heel eerlijk ben weet het niet meer hoe ik erop ben gekomen, want ik heb 'm al een paar jaar geleden (in 2010) geïnstalleerd.
Omdat 'ie nu eenmaal standaard op links zit bij een W245, en de hartafstand van de bevestigingspunten aan de andere kant identiek is, leek het me sowieso logisch dat zo'n ding ook aan de andere kant moest kunnen.
Verder heb je natuurlijk die rechts-gestuurde uitvoeringen waar die brillenhouder aan de andere kant zit, dus... een typisch begin van een zoektocht
Ik neem aan dat ALS zo'n brillenhouder niet leverbaar is voor welk ander model dan ook (bijv. jouw S211) dan zou ik dat persoonlijk juist zien als een mooie gelegenheid om hier eens een MacGyver project van te maken, om in termen van KickdownKiko te spreken.
Ik zal binnenkort even de hartafstand opmeten en hier plaatsen.
Vrolijke groet,
Arjen.
Omdat 'ie nu eenmaal standaard op links zit bij een W245, en de hartafstand van de bevestigingspunten aan de andere kant identiek is, leek het me sowieso logisch dat zo'n ding ook aan de andere kant moest kunnen.
Verder heb je natuurlijk die rechts-gestuurde uitvoeringen waar die brillenhouder aan de andere kant zit, dus... een typisch begin van een zoektocht
Ik neem aan dat ALS zo'n brillenhouder niet leverbaar is voor welk ander model dan ook (bijv. jouw S211) dan zou ik dat persoonlijk juist zien als een mooie gelegenheid om hier eens een MacGyver project van te maken, om in termen van KickdownKiko te spreken.
Ik zal binnenkort even de hartafstand opmeten en hier plaatsen.
Vrolijke groet,
Arjen.
- kickdownkiko
- Berichten: 6059
- Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
- Mercedes-Benz: W211 3.2
- Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
- Locatie: 010
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Leuk heh? Vooral omdat je vanaf de bestuurdersstoel bij beide brillenhouders kunt
Mocht je de vorige rit op de passagiersstoel hebben gezet, en aan die kant je zonnebril hebben laten liggen, dan kun je er nog prima bij vanaf de bestuurdersstoel.
Vind ik fijner dan het schuiflaatje in de tunnelconsole want daar leg je hooguit een bril in een koker in, en die maak je lastig open tijdens het rijden
Arjen.
Mocht je de vorige rit op de passagiersstoel hebben gezet, en aan die kant je zonnebril hebben laten liggen, dan kun je er nog prima bij vanaf de bestuurdersstoel.
Vind ik fijner dan het schuiflaatje in de tunnelconsole want daar leg je hooguit een bril in een koker in, en die maak je lastig open tijdens het rijden
Arjen.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Tuurlijk; geen punt. Ik zal het morgen even proberen te doen.19016v schreef:Top!
Zou je voor mij de afstand tussen de twee bevestigingspunten eens kunnen opmeten?
Arjen.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Belangstellende nr. 2 voor een 211 !Peter schreef:Absoluut, dit weet toch 'niemand' dat het kan?amulder2001 schreef:Nou, toch niet voor niets geplaatst dus. Fijn! ....
Ik zou ook wel zo'n brillenbak (links) willen hebben. Waar het je dat (in EPC?) gevonden?
Ik ben benieuwd of dit ook voor een 211 leverbaar is.
Ik had 'm in een V70 volvo en vond dat superhandig.
Leuk gevonden Arjen en mazzel dat het een nu een keer een simpele klus was
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Heb net de hartafstand van de gaten opgemeten, en die is ongeveer 14.2cm. Hang me niet op aan de laatste mm want ik kon mijn schuifmaat even niet vinden, dus heb het met een rolmaat gedaan.
Mocht de handgreep van een 211 (of welk model dan ook) nou NIET dezelfde hartafstand hebben, dan is het op zich nog wel zelf te maken, alleen dat is een klusje waar je een beetje handigheid voor moet hebben.
Ik kan me nml. het volgende voorstellen.
Stel de hartafstand bij jouw auto is 16cm (ik noem maar wat). Je zou dan één handgreep kunnen afzagen na het scharnierpunt, en daar de brillenhouder van de W245 op lijmen. Omdat beide kunststoffen waarschijnlijk ABS zijn, kun je dit niet goed verlijmen, maar wel als je een beetje met chemicaliën werkt (MEK). Ik hoop over een paar weken daar even een "How to" over te plaatsen, nml. wanneer ik mijn deurpanelen zelf met leer ga bekleden. Dus mocht de hartafstand bij jullie anders zijn, en mocht je eens gek willen doen met een DHZ brillenkoker, dan even de adem inhouden (maar niet letterlijk a.u.b., want ik heb nog wel een paar weken nodig).
Arjen.
Mocht de handgreep van een 211 (of welk model dan ook) nou NIET dezelfde hartafstand hebben, dan is het op zich nog wel zelf te maken, alleen dat is een klusje waar je een beetje handigheid voor moet hebben.
Ik kan me nml. het volgende voorstellen.
Stel de hartafstand bij jouw auto is 16cm (ik noem maar wat). Je zou dan één handgreep kunnen afzagen na het scharnierpunt, en daar de brillenhouder van de W245 op lijmen. Omdat beide kunststoffen waarschijnlijk ABS zijn, kun je dit niet goed verlijmen, maar wel als je een beetje met chemicaliën werkt (MEK). Ik hoop over een paar weken daar even een "How to" over te plaatsen, nml. wanneer ik mijn deurpanelen zelf met leer ga bekleden. Dus mocht de hartafstand bij jullie anders zijn, en mocht je eens gek willen doen met een DHZ brillenkoker, dan even de adem inhouden (maar niet letterlijk a.u.b., want ik heb nog wel een paar weken nodig).
Arjen.
- 19016v
- Dealermedewerker
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 15 feb 2007 20:57
- Mercedes-Benz: W201 2.3-16; S211 E240; W169 A170; Bmw M5 e34; Yamaha R1;
- Locatie: Noord Brabant
Top!
Net even gemeten bij de 203, en is ongeveer 14,5cm, dus moet gaan lukken.
Morgen eentje bestellen!
Net even gemeten bij de 203, en is ongeveer 14,5cm, dus moet gaan lukken.
Morgen eentje bestellen!
toch maar liever naar de echte dealer ?
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Gaaf dat je dat ook weer zelf gaat doen ! Ben benieuwd naar je "scheikundige plakmethodes"amulder2001 schreef: Omdat beide kunststoffen waarschijnlijk ABS zijn, kun je dit niet goed verlijmen, maar wel als je een beetje met chemicaliën werkt (MEK). Ik hoop over een paar weken daar even een "How to" over te plaatsen, nml. wanneer ik mijn deurpanelen zelf met leer ga bekleden.
Arjen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....