- Plastic koplampen?
Door de jaren heen en de vele kilometers die jij aflegd in je auto, krijgt de auto het flink voor zijn kiezen. Als we verder inzoomen op de koplampen kan jij je afvragen: ‘’waarom worden mijn koplampen geel’’?
De koplampen zijn nowadays niet meer van glas gemaakt, maar van polycarbonaat plastic. Af-fabriek zijn deze koplampen gecoat tegen vergeling, namelijk met een UV-coating. Je voelt hem al aankomen, door de slijtage van deze coating is het polycarbonaat plastic niet meer ‘’beschermt’’ tegen de UV-straling van de zon. Door deze reden vergeelt het plastic, met als gevolg de neus van de auto er gedateerd uit komt te zien.
- klik op de foto voor ZOOM!
- (Ik ben geen aandeelhouder van het gelinkte bedrijf, maar het is wel zo fijn als je alles bij dezelfde leverancier kan bestellen )
- Wat heb je nodig?
- - Een (excentrische) poetsmachine, (niet aan te raden met een normale polijstmachine)
- Waterbestendig schuurpapier - 1000 grit klik!
- Waterbestendig schuurpapier - 1500 grit klik!
- Waterbestendig schuurpapier - 2000 grit klik!
- Waterbestendig schuurpapier - 3000 grit klik!
- Waterbestendig tape klik!
- Meguiars – Headlight Protectant (UV-coating) klik!
- Een paar handen
- Spuitflacon gevuld met water
- Emmer met driehoekzeep (groene zeep)
- Handdoek
- Microvezeldoeken (tussen de 3-7 stuks)
- - 1. Premium Compound (Monello - Raffini Veloce) klik!
- 2. Finishing Polish (Monello - Raffini Finale Finishing Polish) klik!
- Cutting Pad (Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad) klik!
- Finishing Pad (Monello - Raffini 5,5" Foam Finessing Pad) klik!
- Hoe pak je dit aan?
- 1.
Tape eerste rondom de koplamp met het waterbestendige tape, zodat er eventuele krassen op de bumpers/motorkap kan worden voorkomen. ‘’voorkomen is beter dan genezen’’.
Je werkt eerst per koplamp alle stappen uit. (ik gebruikte normaal tape, dat werkt dus niet )
2.
Aan de hand van de geelheid van je koplampen, zal je moeten kijken met welke grid je gaat starten. Mijn koplampen waren niet erg geel, maar starten met 1000 was geen slecht idee.
- klik op de foto voor ZOOM!
3.
Door te werken via 1000 --> 1500 --> 2000 --> 3000, zorg je ervoor dat de krassen die zijn gemaakt worden weggewerkt met de hogere grid. Dus de krassen die je bij 1000 grid maakt, worden weggeschuurd met 1500 grid. Bij 3000 grid kan je de krassen wegpolijsten met de poetsmachine.
4.
Wanneer je hebt gekozen om met de juiste grid te starten, ga je ervoor zorgen dat je de koplamp te ‘’wetsanden’’, oftewel natschuren. Dit doe je i.c.m. de criss-cross-methode.
Zorg dat je eerste horizontaal schuurt, en vervolgens verticaal (dus in rechte lijnen), doe dit twee keer in totaal totdat de koplamp dof van glas wordt. Dit is de beste manier van schuren om zodoende het mooiste resultaat te krijgen. Het is erg belangrijk dat de koplamp tijdens het wetsanden altijd nat gehouden wordt met de spuitflacon! Maak vervolgens de koplamp schoon met een microvezeldoek en driehoekzeep. Droog deze daarna met een handdoek.
5.
Volg stap 4 ook voor grid 1500, 2000 en 3000 en vergeet dus niet bij elke stap schoon te maken, dus de koplamp en evt. het schuurpapier. Zie op de foto hoe een ''gewetsandde'' koplamp eruit ziet:
- klik op de foto voor ZOOM!
6.
Nu komt de poetsmachine in actie:
Ik zal het algemeen proberen te omschrijven, omdat vele termen de meeste mensen niet kennen. Er zijn twee poetsproducten en twee pads die je moet gebruiken bij stap 7, namelijk een ‘’1. Premium Compound (om de dofheid weg te halen)’’, ‘’2. Finishing Polish (om nog méér glans te krijgen). Daarnaast heb je nog twee pads: de ‘’Cutting Pad’’ en de‘’Finishing Pad’’. De Cutting Pad gebruik je i.c.m. de 1. Premium Compound, en de Finishing Pad met de 2. Finshing Polish.
Wanneer je aan de slag gaat met de Cutting Pad i.c.m. de 1. Premium Compound zorg je ook weer voor een criss-cross beweging, net zoals je deed bij stap 5. Deze beweging herhaal je een keer of drie, of wanneer het gewenste resultaat behaald is. Poets de resterende compound weg met een microvezeldoek, totdat er een heldere koplamp tevoorschijn komt.
Deze stappen herhaal je ook met de Finishing Pad i.c.m. de 2. Finishing Polish. Zie hier de foto van de Finishing Pad en Finishing Polish. (hier had ik het tape eraf gehaald, omdat het niet bestemd was tegen water..)
- klik op de foto voor ZOOM!
7.
Tenslotte maak je de koplamp voor de laatste keer schoon én droog. Waarna je de Meguiars – Headlight Protectant UV-coating kan toebrengen. Dit is gemakkelijk te doen met een microvezeldoek en wat liefde. Bedek de hele koplamp met de UV-coating, De hoeveelheid aan UV-coating met overeenkomen moet de grootte van een €0,50 muntje.
Laat de coating voor 5 á 10 minuten drogen en poets hem daarna uit met een schone microvezeldoek. Meerdere coatingen toepassen kán altijd, daar is niks mis mee.
Hopelijk heb ik jullie hier mee kunnen helpen. Als laatste wil ik nog zeggen dat iedereen dit klusje eigenlijk kan. Je hoeft niet handig te zijn, zolang je maar je hoofd erbij houdt.
- klik op de foto voor ZOOM!
P.S. je kan met deze bovenstaande stappen ook de achterlichten polijsten :
- klik op de foto voor ZOOM!
- Ik heb geprobeerd om het alle stappen te verwoorden, maar het blijft toch erg lastig. Als jullie vragen hebben of aanvullingen, plaats gerust een berichtje.
Hopelijk krijgen jullie al méér zin om dit ''rotklusje'' aan te pakken, succes!
De koplampen zijn niet gek lang geleden aangepakt, namelijk 4 weken geleden vanaf het posten van deze how-to. Voor zover is de koplamp nog in uitstekende staat. Ik zal ná één jaar een extra update geven hoe de koplampen er dan aan toe zijn. Nu nog even wachten .
Groeten,
Florent
- klik op de foto voor ZOOM!