Geen kilometer gereden maar wel gerestaureerd: het chassis van Rekordwagen Typ 80

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7551
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

16 jul 2018 22:22

De Mercedes-Benz Typ 80 moest het ultieme machtsvertoon worden van Duitse technologie door het breken van het snelheidsrecord voor landvoertuigen. WWII gooit roet in het eten en de auto zou nooit een meter rijden.
De Mercedes-Benz Typ 80 moest het ultieme machtsvertoon worden van Duitse technologie door het breken van het snelheidsrecord voor landvoertuigen. WWII gooit roet in het eten en de auto zou nooit een meter rijden.
T80-reconstruction-08.jpg (110.75 KiB) 1980 keer bekeken
Een spectaculaire klus is eindelijk volbracht. Mercedes-Benz Classic heeft onlangs het reconstructiewerk voltooid aan het rollende chassis van de legendarische Mercedes-Benz Typ 80. Voorzien van een authentiek gereconstrueerd buizenframe en een DB 603 doorsnedemotor is dit de eerste keer dat de recordreus uit 1939 in de openbaarheid te zien is. Het unieke zichtobject geeft een gedetailleerde indruk van de constructie die ooit het snelste landvoertuig had moeten worden.

De geschiedenis van de Typ 80, vaak ook aangeduid als T80, gaat terug naar coureur Hans Stuck. Het werd zijn levensdoel om eind jaren '30 het snelheidsrecord op het land naar Duitsland te halen. Met toezegging van een vliegtuigmotor door de toenmalige minister van luchtvaart Ernst Udet, wordt het bestuur van Daimler-Benz AG overtuigd en begint het project in 1936 onder leiding van Ferdinand Porsche. Het doel was om een topsnelheid te halen van 600 kilometer per uur om het snelheidsrecord voor landvoertuigen te veroveren, waarbij enkele succesvolle recordritten van anderen de beoogde topsnelheid opdreven tot 750 km/h. Het beoogde ontwerp zou hiervoor gebruik maken van een 3.000 pk sterke 44,5-liter V12 vliegtuigmotor zoals Mercedes-Benz deze destijds produceerde. De recordrit stond gepland voor februari 1940 op de autobahn bij Dessau, maar zover zou het nooit komen. De Tweede Wereldoorlog brak uit waardoor andere zaken de prioriteit kregen en prestigeprojecten werden stopgezet. De motorloze auto werd in opslag gezet en zou zodoende nooit bewijs kunnen bieden voor de prestatieclaims. De carrosserie van de T80 wordt al vele jaren tentoongesteld in het Mercedes-Benz Museum, maar nu is voor het eerst ook het chassis en de aandrijflijn te aanschouwen.

De experts van Mercedes-Benz Classic hebben het originele onderstel van de recordwagen T80 voorzien van een authentiek gereconstrueerd buizenframe welke als ondersteuning dient voor de carrosserie. Zo wordt de binnenzijde van de T80 weer gepresenteerd zoals Mercedes-Benz dit 80 jaar geleden ontworpen en gebouwd heeft.

In april 2017 werd het besluit genomen om te starten met dit spectaculaire project: het originele rollende chassis van de T80 moest weer gereed worden gemaakt als tentoonstellingsobject zonder verdere rijvaardigheid. Dat was al een behoorlijke klus op zich, want 80 jaren hebben hun sporen duidelijk achtergelaten op het chassis en de aandrijflijn.

Ook de complete cockpit met lederen stuurwiel, pedalenset ten tellers is gerestaureerd en de bestuurdersstoel is weer voorzien van de originele stoffen bekleding. Het instrumentarium van de T80 bestaat uit een oliedrukmeter en temperatuurmeters voor olie en koelwater, welke zijn geplaatst rondom een grote toerenteller met een bereik tot 4.000 toeren per minuut.

Het voertuig wordt gestart door middel van een externe aanjager welke verbonden wordt aan de koppelingsbehuizing. De sleutel bij het dashboard schakelt enkel het contact aan om stroom te zetten op de ontstekingsmagneten. Links naast de bestuurdersstoel is een typeplaatje aangebracht van het Daimler-Benz Aktiengesellschaft. Om het chassis als origineel geschiedenisobject te behouden, conserveren de specialisten van Mercedes-Benz Classic zorgvuldig alle gemonteerde onderdelen. Dat vormt de basis voor een toonobject dat tegenwoordig op indrukwekkende wijze de sporen der tijd vertoont.

Het is aan enig geluk te danken dat de bedrijfsverzameling onder andere een DB 603 vliegtuigmotor bevat. Het originele exemplaar van weleer was een onderzoeksmotor van de onderzoeksafdeling voor luchtvaartmotoren in Untertürkheim. De motor was bezit van het ministerie voor luchtvaart en werd beschikbaar gesteld voor de recordwagen. Omdat de recordpoging uiteindelijk door de Tweede Wereldoorlog niet doorging, ging de motor terug naar de luchtvaartafdeling. Deze originele motor van de T80 is nooit meer teruggevonden en is naar mogelijk destijds in een gevechtsvliegtuig gemonteerd voor de oorlog.

De vliegtuigmotor in het gerestaureerde chassis is een later exemplaar uit de serieproductie motorenreeks. De motor past niet helemaal in de aandrijflijn zoals destijds bedacht was omdat de afmetingen en verbindingselementen lichtelijk afwijken in vergelijking met de oorspronkelijke onderzoeksmotor. Desondanks heeft Mercedes-Benz Classic ervoor gekozen om deze motor te gebruiken voor de voltooiing van dit project. Voor de algehele indruk wat betreft de afmetingen van de recordreus T80 voldoet deze motor net zo goed als het originele exemplaar. Daarnaast gaat het om een motor met enkele doorsnedes waardoor het interne ontwerp te zien is.

Het originele buizenframe van de T80 met de carrosserie en wielen maakt deel uit van de permanente tentoonstelling van het Mercedes-Benz Museum. Daarom hebben de specialisten van Mercedes-Benz Classic voor het onderstel een nieuw buizenframe gelast. Hiervoor maakten zij gebruik van diverse originele tekeningen uit het archief en zijn er naar originele specificaties replica's gemaakt van de zes draadspaakvelgen met profielloze banden.

De bouw van het buizenframe werd in de zomer uitgevoerd en duurde ongeveer drie maanden. Men gebruikte voor de constructie circa 150 meter aan stalen buizen met een buitendiameter van 20 millimeter en een wanddikte van 1,5 millimeter. Zoals ook het geval was bij de bouw van het origineel, hingen er tijdens de werkzaamheden kopieën van de bouwtekeningen aan de muren van de werkplaats. Ook voor de opbouw kon men terugvallen op originele tekeningen van het chassis. Van een tekort aan bronnen zal niet snel sprake zijn, want het archief van Mercedes-Benz Classic bevat onder andere 500 tekeningen van de T80.

Naast het overnemen van de op tekening vermelde maten, kijken de vakmensen ook naar het originele chassis in het Mercedes-Benz Museum. Daarbij richt men zich op referentiepunten voor de bevestiging en uitlijning van de carrosserie. Tevens verzamelen de experts afmetingen van de binnenzijde en van de bevestigingspunten voor de zijvleugels. Omdat de recordwagen in de Steilkurve kombocht van het gebied "Faszination Technik" hangt, moeten de experts gebruik maken van bergbeklimmersuitrusting om de maten te kunnen opmeten.

Uit de voorhande gegevens ontstaat het nieuwe buizenframe dankzij klassiek handwerk en met behulp van kartonnen sjablonen. Net als het origineel wordt het geheel matzilver gelakt en met acht schroeven en snelkoppelingen aan het chassis bevestigd. Deze bevestigingen maken het mogelijk om over voldoende toegang te beschikken als er onderhoud moet worden uitgevoerd aan bijvoorbeeld de wielen of de motor. Het geheel wordt gecomplementeerd met een linker vleugel, dit is het enige element op het tentoonstellingsobject dat voorzien is van aluminium plaatwerk.

Eenmaal voltooid worden de gigantische afmetingen en de elegante vormen van de T80 duidelijk. De carrosserie van de recordwagen is 8.240 millimeter lang en 1.740 millimeter breed exclusief zijvleugels. De hoogte bedraagt circa 1.270 millimeter. Het buizenframe is hiermee het grootste object dat Mercedes-Benz Classic tot op heden vervaardigd heeft.

Duidelijk te zien is hoe nauw de carrosserie om het chassis past. Enkele buizen zijn zelfs afgevlakt zodat het buizenframe en de carrosserie nog dichter om de interne onderdelen kunnen verlopen. De ingenieurs willen de beste aerodynamiek behalen en geven daarbij geen millimeter toe. Alles wordt uit de kast gehaald om een aandrijflijn te waarborgen die snelheden moet kunnen halen tot wel 650 kilometer per uur.

Het resultaat van het project is een spectaculair en uniek tentoonstellingsobject dat een blik biedt op de techniek uit de jaren '30. Het is een toonbeeld van legendarische recordpogingen, mogelijk gemaakt door de innovatie en durf van de ingenieuren. Had men het einddoel behaald, dan was de T80 ook vandaag nog het snelste landvoertuig met zuigermotor en aangedreven wielen.

Specificaties: Mercedes-Benz Typ 80 Rekordwagen
- Lengte: 8.240 mm
- Breedte: 3.200 mm incl. zijvleugels
- Hoogte: 1.270 mm
- Gewicht: 2.896 kg
- Motor: DB603 V3 experimentele 44,5-liter V12 met kompressor
- Boring x slag: 162 mm x 180 mm
- Vermogen: 3.000 pk (2.210 kW) @ 3.200 rpm (later opgevoerd naar 3.500 pk @ 3.460 rpm)
- Brandstof: methanol (63%), benzeen (16%), ethanol (12%), aceton (4,4%), nitrobenzeen (2,2%), luchtvaartbenzine (2%) en ether (0,4%)
- Koeling: glycol
- Aandrijflijn: enkeltraps transmissie met hydraulische koppelomvormer
- Tractieregeling: mechanische inspuitingsbeperking van brandstof als achterwielen sneller draaien dan voorwielen
- Assen: 3 assen, voorste as gestuurd, achterste assen aangedreven
- Banden: Continental profielloze banden, diameter 1.160 mm (succesvol getest tot 700 km/h)
- Remmen: trommelremmen, diameter 500 mm
- Luchtweerstandscoëfficient: 0,18
- Beoogde topsnelheid: 550 km/h in 1936, 600 km/h in 1938, mogelijk 750 km/h eind 1939
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

67479 67480 67481 67482

67483 67484 67485 67486

67487 67488 67489 67490

67491 67492 67493 67494

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 jul 2018 22:44

Wow, nooit van gehoord. Bedankt voor het posten. Binnen elk van de duizelingwekkende specs viel me mn dít op: een luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,18. Lijkt me een knappe prestatie voor die (rare) tijd...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7551
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 jul 2018 15:50

Zeker een bijzondere prestatie voor zo'n enorm gevaarte, maar je ziet duidelijk hoe ze het mogelijk hebben gemaakt. Je kan nog geen scheet laten of je hebt al ruimtegebrek, alles zo strak mogelijk er omheen. Lengte van de aandrijflijn helpt natuurlijk wel mee dat je meer verloop kan maken in het ontwerp.

Vergis je niet. Vroeger was er een tijdperk van gestroomlijnd design dat zelfs op vele stoomlocomotieven werd toegepast. Vooral met deze recordvoertuigen wist men blijkbaar heel goed al waar ze mee bezig waren. Zo ook de omgekeerde vleugels om meer downforce te krijgen.

Het zou zo gaaf zijn als ze ooit nog een rijdende variant kunnen maken met ongeveer deze aandrijflijn. Maar ik vrees dat men niet wil beginnen aan het opnieuw gieten en opbouwen van zo'n vliegtuigblok.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie