Mercedes-Benz introduceert met MBUX de opvolger van COMAND

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 jan 2018 23:04

Mercedes-Benz introduceert in Las Vegas de Mercedes-Benz User Experience of MBUX. Dit systeem gaat COMAND opvolgen.
Mercedes-Benz introduceert in Las Vegas de Mercedes-Benz User Experience of MBUX. Dit systeem gaat COMAND opvolgen.
MBUX-02.jpg (343.43 KiB) 4766 keer bekeken
Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft Mercedes-Benz groot nieuws meegenomen. Het merk heeft de opvolger geïntroduceerd van het infotainmentsysteem COMAND. Voortaan worden Mercedessen voorzien van de Mercedes-Benz User Experience, afgekort tot MBUX. De nieuwe generatie W177 A-Klasse zal de eerste auto zijn met dit nieuwe systeem.

Zoals aan de naam al af te leiden is, staat voortaan de gebruikersbelevenis centraal. Het systeem is volgens Mercedes-Benz gebaseerd op het lerend vermogen van kunstmatige intelligentie, er is meer individualisatie mogelijk en het is nog meer gebruiker geörienteerd. Het systeem wordt door de lucht (OTA – over the air) van updates voorzien en markeert daarmee een nieuw tijdperk in connectiviteit bij Mercedes-Benz.

MBUX – werelddebuut in de nieuwe A-Klasse
Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor de Widescreen Cockpit met aanraakbediening. Het beschikt voortaan over een navigatiesysteem met zogenaamde ‘augmented reality’ technologie, waarbij beelden uit de werkelijkheid worden voorzien van virtuele toevoegingen. Denk bijvoorbeeld aan een camera die de voor zich bevindende straat filmt, en op het scherm vervolgens de te volgen routelijn van de navigatie op het wegdek projecteert. Eveneens beschikt MBUX over een nieuwe, intelligentere generatie spraakbesturing die verbeterd is om meer natuurlijke spraakpatronen en woordvolgordes te herkennen en verwerken. Dit systeem wordt geactiveerd met het commando “Hey, Mercedes”. Naar keuze kan de gebruiker de systemen bedienen via het touchscreen, de touchpad op de middenconsole, of de touch-control elementen op het stuur.

Sajjad Khan, vice-president Digital Vehicle & Mobility bij Daimler:
Met MBUX zijn we weer een flinke stap dichterbij gekomen bij ons doel om van een voertuig een mobiele assistent te maken. We benutten kunstmatige intelligentie om de gebruiker op basis van zijn of haar gewoontes individuele voorstellen te doen. Het door ons hiervoor ontwikkelde algoritme is geoptimaliseerd voor on-board gebruik in een voertuig en benut maximaal de mogelijkheden van de nieuwste chip generatie.

MBUX zal hiermee een revolutie vormen voor de gebruikersbelevenis in een auto. Het bedienconcept op het vrijstaande Widescreen Cockpit scherm omvat drie niveaus met toenemende informatiedichtheid:

- Op het eerste niveau bevindt zich het ‘Home’ scherm. Hier wordt, naast de vrij te kiezen hoofdapplicaties als Telefoon, Navigatie en Radio, de belangrijkste informatie weergeven over onder andere de aankomsttijd en de op dat moment afgespeelde muziek.

- Op het volgende niveau vindt de gebruiker het ‘Basis’ scherm met weergave en bediening van een hoofdapplicatie zoals Media en Navigatie. Dit niveau is slechts één bedieningsstap verder. Hier wordt de belangrijkste informatie attraktiever gepresenteerd. Belangrijke punten als zoekfuncties voor de bestemming en muziek worden onderaan het scherm gegroepeerd.

- De minder vaak gebruikte informatie en instellingen bevinden zich op het laatste niveau: het ‘Onder’ menu. De bediening is horizontaal ingericht en benut zo maximaal het formaat van het breedbeeld scherm. Zo lijkt een toneel te ontstaan waarmee eenvoudiger en sneller kan worden geschakeld tussen de informatielagen en applicaties.

Net als bij het infotainment systeem kan ook het volledig digitale kombi-instrument naar persoonlijke voorkeuren worden aangepast. Als alternatief voor de klassieke weergave van de snelheid in de linker teller, kunnen hier ook andere weergaves worden toegepast zoals een klok, reisinformatie vanaf start of reset, bereik of informatie over het op dat moment afgespeelde nummer of radiozender. In de rechter teller kan naast de toerentalmeter ook worden gekozen voor de assistentieweergave, weergave van het actuele verbruik, de ECO weergave of de navigatiekaart. In ‘full-screen’ mode wordt het volledige kombi-instrument gebruikt voor de weergave van assistentie, de reis of de navigatie.

Het idee achter de vormgeving van MBUX is om een gebruikersvriendelijkere en eenvoudiger te volgen ervaring mogelijk te maken in een tijd waar de bediening steeds complexer wordt. Het samensmelten van de echte en de virtuele wereld biedt nieuwe dimensies aan comfort, veiligheid en moderne luxe.

MBUX stelt de gebruiker in staat om intuïtief voertuigfuncties te bedienen. Hoogwaardig gerenderde en geanimeerde 3D beelden van de auto op het beeldscherm laten zich direct in/uitzoomen en ronddraaien. Met slechts een vingerdruk op die 3D weergave van de auto kunnen instellingen gewijzigd worden. Het bladeren door lange menu’s is verleden tijd. Het effect van gewijzigde instellingen wordt direct visueel uitgebeeld. Dit alles is mogelijk dankzij een nieuwe generatie hoog presterende NVIDIA grafische chips die tot nu toe alleen in gameconsoles werd toegepast.

De ontwikkeling en coördinatie voor MBUX wordt door het ontwikkelingscentrum in Sindelfingen aangestuurd. Daartoe behoort ook het optimaal verbinden van alle globaal verspreide ‘hubs’ zodat deze allen een specifieke bijdrage leveren. Ook Silicon Valley, waar het hart van de digitale wereld klopt, speelt een belangrijke rol. In de Advanced Design Studio in Sunnyvale werken programmeurs, ingenieurs en ontwerpers samen. Verder is er ondersteuning geleverd vanuit China, Japan, Korea en India.

Spraakbediening: “Hey, Mercedes” begrijpt tot op het woord
Tot nu toe functioneerden spraakbesturingssystemen in auto’s dankzij specifieke commando’s van de gebruiker. De nieuwe MBUX generatie van Linguatronic kan voortaan zinnen herkennen en daaruit afleiden wat de gebruiker wil weten of bedienen in infotainment of voertuiginstellingen. Het voertuig weet dan ook antwoord te geven op meerdere vragen die met hetzelfde speerpunt te maken hebben, zoals “Schijnt morgen de zon in Miami?” en “Heb ik morgen een zonnenbril nodig in Miami?”.

De intelligente spraakassistent kan worden geactiveerd middels een knop op het stuur of met het commando “Hey, Mercedes”. Voortaan past het voertuig zich aan naar de mens, in plaats van andersom. Ook indirecte meldingen worden begrepen; voor de klimaatregeling begrijpt het systeem ook de melding “ik heb het koud” in plaats van “temperatuur naar 24 graden”. Ook leert het systeem gaandeweg om woorden buiten de moedertaal te herkennen via softwaremodellen op de server, en kan het veranderingen in spraakgebruik merken.

De spraakassistent filtert ruis en andere geluiden uit de spraakinvoer, en comprimeert en overgedragen. Zowel de aansturingseenheid in de auto als de server waarderen de data en sturen een antwoord terug. Ook zonder online verbinding werkt het systeem.

Vollediger touch-bediening: drie bedieningsmogelijkheden
De W177 A-Klasse wordt de eerste Mercedes-Benz die over een touchscreen beschikt naast de touch-control elementen op het stuur en de touch-pad op de middenconsole. Laatstgenoemde laat het infotainment systeem worden bediend als op een smartphone. Danzij gebaren met meerdere vingers kan de inhoud verschoven of vergroot worden, zoals de navigatiekaart. Het touchpad geeft haptische feedback op elke invoer en kan ook handschrift herkennen voor de invoer van adressen of telefoonnummers. Met de touch-elementen op het stuur kunnen het infotainmentsysteem (rechter element) en het kombi-instrument en heads-up display (linker element) worden bediend, zonder dat de handen van het stuur af hoeven.

Mercedes me: nieuwe diensten, eenvoudigere bediening
Met de introductie van de nieuwe infotainment generatie MBUX komen ook nieuwe en verbeterde Mercedes me connect diensten. Hiertoe behoren onder andere navigatiefunctionaliteiten op basis van ‘car-to-X’ communicatie, die op de navigatiekaart informatie weergeeft over wegdektoestand of naderende hulpdiensten. Ook wordt het mogelijk om eenvoudiger het geparkeerde voertuig terug te vinden, of om een notificatie te krijgen wanneer het voertuig wordt aangereden of weggesleept. Het systeem kan op basis van ingevoerde afspraken meldingen geven om op tijd te vertrekken en kan indien mogelijk files vermijden.

De Mercedes me applicatiegroep laat zich gebruikersvriendelijk als icoon op het beeldscherm weergeven en sorteren zoals bij de andere hoofdapplicaties. Daarbij kan MBUX online inhoud tonen zoals actuele brandstofprijzen per tankstation of de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Het systeem kan op eenvoudige wijze dus meer inhoud beschikbaar stellen.

Smartwatch: praktische deur-tot-deur navigatie
De bestuurder kan ook via de smartwatch een beroep doen op functionaliteiten van MBUX. Op de CES 2018 toont Mercedes-Benz de verbinding tussen smartwatches en het populaire besturingssysteem Android Wear 2.0 via Mercedes me Bluetooth Link. Eén van de functies is “Send2Car” waarmee adressen of nuttige plaatsen (Points of Interest, POI) direct vanaf de smartwatch naar de auto verstuurd kunnen worden. De dienst “voertuigstandplaats” toont de locatie van het geparkeerde voertuig binnen een gebied met een diameter van 1,5 km. “First and Last Mile” begeleidt de bestuurder naar het geparkeerde voertuig of van voertuig naar eindbestemming in een voetgangerszone. Ook voor iOS zijn deze functies beschikbaar.

Kenmerkend voor MBUX en de smartwatch integratie zijn de moderne grafische vormgeving en de intuïtieve bediening, die naar wens ook middels spraakbesturing mogelijk is. Het systeem kan voorstellen aanbieden gebaseerd op gewoontes van de gebruiker. Iemand die altijd op een specifiek tijdstip op werk arriveert krijgt zodoende automatisch het adres als navigatiebestemming op de smartwatch ingevoerd.

Klanten verwachten tegenwoordig een naadloze en intelligente samenhang van apparaten van het “Internet of Things” (IoT) die met hun Mercedes-Benz voertuigen en MBUX verbonden zijn. Hiertoe behoren bijvoorbeeld spraakgeactiveerde persoonlijke assistenten die door kunstmatige intelligentie ondersteund worden. Dankzij de verbinding van deze diensten met het voertuig worden de klanten zodoende persoonlijk ondersteund. Diensten als Google Home en Amazon Alexa worden ondersteund in Mercedes-Benz auto’s al vanaf modeljaren 2016 en 2017 in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Individualisering: de auto wordt een deel van de bestuurder
Dankzij “Prediction Features” (voorspellende eigenschappen) anticipeert MBUX wat het volgende is dat de gebruiker graag wilt. Wie bijvoorbeeld elke dinsdag op de weg terug naar huis naar zijn of haar ouders belt, krijgt voortaan elke dinsdag het telefoonnummer op het scherm getoond. Als er regelmatig op een bepaald tijdstip wordt overgeschakeld naar een andere radiozender voor het nieuws, kan ook dit worden voorgesteld. Als het navigatiesysteem een vaker gebruikte route herkent, kan het op de achtergrond een route instellen naar de bestemming. Zo hoeft de bestuurder enkel de bevestiging in te voeren en wordt alle informatie zoals filemeldingen beschikbaar gemaakt.

Dankzij kunstmatige intelligentie wordt de auto steeds meer een persoonlijke assistent van de bestuurder. De klant kan meerdere weergavestijlen kiezen: Classic, Sport en Minimalistisch. Daarnaast kan de bestuurder zelf de getoonde informatie samenstellen, van de ambienteverlichting met 64 kleuren en tien vooraf ingestelde programma’s voor het interieur, tot instellingen voor het onderstel en de klimaatregeling.

Alle voorkeuren, zoals voor ambientverlichting, radiozender en indeling van de navigatiekaart, kunnen worden opgeslagen in een profiel. Zo kunnen bestuurders die dezelfde auto delen toch hun eigen voorkeuren bewaren.

Geaugmenteerde realiteit: navigatie met aanwijzingen op videobeelden
De in MBUX geïntegreerde navigatie op harde schijf werkt op basis van HERE kaartdata. Het bereidt niet alleen bestemmingen voor, maar slaat ook nuttige plaatsen op of navigeert naar het volgende tankstation. Omdat het een on-board navigatiesysteem is, werkt het ook wanneer er geen online verbeelding beschikbaar is.

Een nieuwe eigenschap van het systeem wordt gevormd door geaugmenteerde realiteit beelden. Met behulp van door de frontcamera opgenomen beelden van de omgeving kan nog beter de informatie voor de route getoond worden. Denk hierbij aan de richtingspijlen of huisnummers.

Belangrijkste data van MBUX:

Displays
- Kombi-instrument en infotainment
- - tweemaal 7” (17,78 cm) displays
- - eenmaal 7” en eenmaal 10,25” (26 cm, 1920x720 pixels, 200dpi)
- - tweemaal 10,25”
- touchscreen: capacitieve sensoren
- touch-control elementen: capacitieve sensoren
- touchpad: capacitieve sensoren en haptische feedback
- head-up display: helderheid tot en met 12.000 cd/m²

Hardware/rekentechnologie
- basis grafische chip: NVIDIA Reilly PX
- top grafische chip: NVIDIA Parker 128
- RAM geheugen: 8GB DDR4
- CPU: 6 cores, 2x Denver, 4x A57
- GPU: 128 – 256 CUDA cores
- prestaties:
- - 59.300 DMIPS (Dhrystone Million Instructions Per Second)
- - 500 GigaFLOPS (floating point operations per second)
- besturingssysteem: Linux
- bussystemen: HMI-CAN, MOST, CAN
- communicatiemodule: HERMES LTE

Interfaces en informatiebronnen
- USB:
- - USB 1.1
- - USB 2.0
- - USB Type C voor snel laden
- Bluetooth
- NFC (Near Field Communication)
- Voertuigdata
- Frontcamera
- sensoren van inbraak- en diefstal alarm (EDW)

Integratie van mobiele apparaten
- Smartwatch:
- - watchOS
- - Android Wear 2.0
- Smartphone:
- - Apple CarPlay
- - Google Android Auto
- - Baidu CarLife (China)
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

66597 66598 66599 66600

66601 66602 66603 66604

66605 66606 66607 66608

66609 66610

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

15 jan 2018 01:57

Heb de nodige filmpjes al gezien.. Eerste indruk is positief, en het was een nodige inhaalslag. Vooral iDrive van BMW doet het de laatste jaren erg goed.
Plaats reactie