Succes van Mercedes-Benz duurt voort: ook in 2017 #1 premium merk

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

09 jan 2018 23:57

2017 is het zevende jaar op rij dat Mercedes-Benz de verkoopcijfers weet te verbeteren ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee staat het merk nog steviger op plaats 1 in het premium segment.
2017 is het zevende jaar op rij dat Mercedes-Benz de verkoopcijfers weet te verbeteren ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee staat het merk nog steviger op plaats 1 in het premium segment.
mercedes-star.jpeg (98.32 KiB) 1897 keer bekeken
In 2016 draaiden Mercedes-Benz, Mercedes-AMG en smart een uitstekend jaar. Vooral voor Mercedes-Benz en Mercedes-AMG werden vele verkooprecords genoteerd. En het was geen eenmalige oefening, want ook in 2017 hebben de merken meer auto's verkocht dan ooit en dat in alle drie de kernregio's: Europa, Azië-Pacifisch en NAFTA. Daarmee verstevigd Das Haus de toppositie in het premium segment.

In het afgelopen jaar zijn er 2.289.344 Mercedes-Benz personenwagens verkocht, een toename van 9,9% ten opzichte van het jaar ervoor. Grote factoren die dit succes mogelijk hebben gemaakt zijn de E-Klasse Limousine en Estate en de SUV's.

"De personenwagendivisie van Mercedes-Benz heeft in het afgelopen jaar wereldwijd meer dan 2,4 miljoen Mercedessen en smarts afgeleverd. Daarmee hebben wij voor het zevende jaar op rij onszelf overtroffen. Met onze hoofdspeler Mercedes-Benz waren wij in 2017 opnieuw het premium merk met de grootste afzet. Daar kunnen wij trots op zijn, en daar borduren wij op voort. Het succes van ons bedrijf is de basis voor het vormgeven van de mobiliteit van de toekomst. In 2018 vervolgen wij deze weg met het programma CASE," aldus Dr. Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter van Daimler AG en leidinggevende van Mercedes-Benz Personenwagens.

Mercedes-Benz sloot 2017 af met het beste vierde kwartaal in de geschiedenis van de onderneming. De afzet bedroeg 572.044 auto's, een toename van 4,8%. Ook in december werd een recordaantal auto's verkocht, namelijk 193.534 (+1,7%). Het merk vestigde zich als segmentleider in onder andere Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Turkije, Zwitserland, Polen, Portugal, Denemarken, Tsjechië, Finland, Griekenland, Zuid-Korea, Japan, Australië, Taiwan, India, de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Brazilië.

"De 58ste recordmaand op rij onderstreept aan het einde van het jaar het vertrouwen van onze klanten in de eerste-klas producten van Mercedes-Benz. In 2017 konden we rond de 2,3 miljoen nieuwe voertuigen met de Ster afleveren. Daarmee hebben we onze voorsprong in het premium segment verder uitgebreid," aldus Britta Seeger, raadslid in het bestuur van Daimler AG. "Ook in het nieuwe jaar zullen we voor elke klant een passende auto kunnen aanbieden, doordat er in 2018 meer dan 12 nieuwe voertuigen zullen debuteren."

De vraag in Europa naar Mercedessen steeg in 2017 naar een nieuw hoogtepunt van 955.301 personenwagens (+6,4%), met name dankzij de E-Klasse Limousine en Estate en de SUV’s. In Duitsland werden in de afgelopen 12 maanden meer dan 300.000 auto’s met de Ster verkocht (+3,5%). Ook in andere landen werden verkooprecords behaald, zoals in het Verenigd Koninkrijk (+6,4%), Frankrijk (+9,7%), Spanje (+11,9%), België (15,1%), Zwitserland (+7,7%), Zweden (+15,4%), Polen (+42,4%), Oostenrijk (+15,2%) en Portugal (+6,2%).

In de Aziatisch-Pacifische markten werden in 2017 875.250 Mercedessen verkocht, wederom een record en een toename van (+19,2%). China was opnieuw ‘s werelds grootste afnemer voor het Duitse merk, met 587.868 auto’s goed voor een toename van 25,9%. Er werden ook meer auto’s dan voorheen verkocht in Zuid-Korea (+20%), Japan (+0,4%), Australië (+2,8%), Taiwan (+8,1%), India (+15,9%), Thailand (+22,7%) en Maleisië (+2,3%).

In de regio van de North American Free Trade Agreement, kortweg NAFTA, werden tussen januari en december 400.320 Mercedessen aan klanten overhandigd. Het tot nu toe sterkste, voorgaande jaar werd hiermee met 1,3% overtroffen, en bracht Mercedes-Benz naar de koppositie in het premium segment in deze regio. In Canada (+12,2%) en Mexico (+21,9%) zijn nog niet eerder zo veel Mercedessen verkocht. In 2017 werden in de Verenigde Staten 0,9% minder auto’s verkocht, met name door de mindere interesse aldaar in de Limousine uitvoeringen. Het SUV segment bleef onverminderd populair.

Compacte wagens blijven populair, C-Klasse verkocht het meeste en ook 'Dream Cars' tekenen voor mooie aantallen.
In 2017 was meer dan elke vierde verkochte Mercedes een auto uit de compacte klasse. In het jaar voorafgaande aan de lancering van de nieuwe A-Klasse, vonden ruim 620.000 klanten hun weg naar een nieuwe A- of B-Klasse, CLA Coupé of Shooting Brake, of GLA. De grootste afzetmarkten waren hierbij China en Duitsland. Het toont het succes van de compacte Mercedes wagens, waarvan er 5.555.555 exemplaren zijn verkocht sinds de lancering van de W168 A-Klasse in 1997. En het succesverhaal duurt voort: in 2018 start de productie van de nieuwe generatie compacte wagens in vijf fabrieken in drie continenten.

De C-Klasse Limousine en Estate waren ook hun vierde productiejaar de best verkochte Klasse van het merk. Meer dan 415.000 exemplaren van beide varianten werden er verkocht het afgelopen jaar. Ongeveer een vierde hiervan waren de exclusief in China gebouwde in verkochte Limousines met langere wielbasis. Het toont aan hoe belangrijk het deze markt is voor het merk, en hoe het loont aldaar te produceren en het aanbod op deze regio af te stemmen.

De E-Klasse Limousine en Estate zijn tussen januari en december meer dan 350.000 maal afgeleverd. In het eerste volledige productiejaar van de nieuwe BR213 generatie werd een toename van 40% bereikt. Niet eerder werden er zo veel E-Klasse modellen verkocht in een jaar. In China werden meer dan twee keer zo veel Limousines verkocht als voorheen, ook hier met name dankzij de voor China bestemde variant met langere wielbasis. De auto wordt echter sinds 2017 ook verkocht in India.

De vernieuwde S-Klasse die halverwege 2017 werd gelanceerd geniet grote populariteit. 2017 tekende voor ongeveer 70.000 verkochte exemplaren. Bijzonder succesvol is de Mercedes-Maybach S-Klasse: sinds het debuut in 2015 zijn er meer dan 25.000 exemplaren van verkocht, waarvan meer dan 66% naar Chinese klanten gingen.

Met ruim 805.000 verkochte auto’s en een toename van 14% hebben ook de SUV’s bijgedragen aan het succesvolle jaar. Meer dan een derde van de verkochte auto’s is inmiddels een SUV. Dit is vooral te danken aan de interesse in deze auto’s vanuit China, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De meest succesvolle modellen waren de GLA en de GLC.

Mercedes-Benz heeft twaalf zogenaamde Dream Cars in het aanbod. Deze zijn zo geliefd bij klanten dat in 2017 22,4% meer auto’s zijn verkocht. Bijna 170.000 nieuwe Coupés, Roadsters en Cabriolets gingen voor het eerst de weg op. Vooral de C-Klasse Coupé en Cabriolet trokken veel klanten. Inmiddels kan er ook gekozen worden voor de E-Klasse Coupé en Cabriolet, en in 2018 volgt de marktlancering van de S-Klasse Coupé en Cabriolet en de nieuwe CLS Coupé.

V-Klasse populair in thuismarkt en opkomende wereldmacht, X-Klasse beleeft goede productiestart.
Ook de V-Klasse heeft in 2017 een nieuw hoogtepunt bereikt met meer dan 58.000 verkochte auto’s in één jaar, goed voor een toename van (25,7%). De achtzitter was vooral populair bij klanten in Duitsland, terwijl in China de grootste toename in interesse werd bereikt.

De X-Klasse heeft succesvol de markt betreden. Het nieuwste model in het programma van Mercedes-Benz is reeds meer dan 1.900 keer afgeleverd, tot dusverre alleen in Europa. De andere markten volgen spoedig, zoals Zuid-Afrika en Australië in 2018, en Argentinië en Brazilië in 2019.

Ook Mercedes-AMG boekt in volle vaart succes in 2017.
Ook Mercedes-AMG behaalde recordcijfers in 2017, het jaar van het 50-jarige jubilieum van de sportdivisie. In totaal vonden 131.970 auto’s hun eerste eigenaar, een stijging van 33% ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral de ‘instapmodellen’ zijn geliefd en trekken veel nieuwe klanten. Een bijzonder hoogtepunt in 2017 was de lancering van de Mercedes-AMG GT R en de introductie van de eerste hyper-Ster sinds de CLK-GTR: de AMG Project One met de aandrijflijn uit de bolide waarmee Lewis Hamilton in 2015 kampioen werd.
In de kernregio’s Europa, Azie-Pacifisch en NAFTA draaide het merk de beste jaren tot dusverre. Vooral in de Verenigde Staten, Duitsland en Canada stegen de verkopen met ruim 40%.

smart gaat elektrisch, 2018 ziet meer digitale en virtuele toepassingen.
Voor smart vormde 2017 het op één na sterkste jaar voor het merk in het afgelopen decennium. Wereldwijd werden er ruim 135.000 modellen van de fortwo en forfour in ontvangst genomen (-6,5%). In China werd een nieuw hoogtepunt behaald dankzij 23.098 verkochte auto’s (+9,8%), hiervan werden ruim 1.400 bestellingen gedaan in 48 uur rond Singles’ Day.
Smart is pionier in elektromobiliteit. In het voorgaande jaar had smart het gehele productaanbod geëlektrificeerd en biedt daarmee drie volledig elektrische auto’s aan, waaronder de enige elektrische cabriolet ter wereld. Dit onderstreept het streven om in 2020 in Europa en Noord-Amerika volledig op elektrische aandrijving te functioneren.

“In 2018 staat het punt “Beste Klantenervaring” centraal voor Mercedes-Benz personenwagens. Met innovaties in de communicatie naar de klant willen wij nog meer indruk maken op onze klanten. Concreet bestaat dit uit een verdere digitalisering en personalisering van alle contactpunten in het bedrijf en bij after-sales,” vervolgt Britta Seeger.

Mercedes-Benz biedt zowel online als offline een fascinerende klantenbeleving. Het merk zet hiervoor verschillende middelen in. Zo kan een klant via Mercedes me op elk moment en overal in contact komen met het merk, per app, website, of direct vanuit de auto. Met het online platform worden alle bestaande en toekomstige diensten en mobiliteitsaanbiedingen gebundeld, evenals met car2go en mytaxi. Er zijn al meer dan 1 miljoen gebruikers geregistreerd op deze diensten. Eén van de nieuwe functionaliteiten is de “Digitale Voorpret”, waarmee een klant de bestelde auto kan volgen tijdens het productieproces met exclusief beeldmateriaal van de betreffende auto. Sinds 2016 kunnen Duitse klanten hun Mercedes via de Online Store aanschaffen, en sinds juli 2017 kunnen ook gebruikte Mercedessen online worden aangeschaft. Het doel is om in 2025 de wereldwijde inzet van de online diensten met 25% te vergroten.

Ondanks de steeds grotere aanwezigheid van digitale activiteiten blijven de dealers onvervangbaar als persoonlijk aanspreekpunt voor de klant. Om nog beter de klant te kunnen bedienen is het merk in 2017 begonnen met het vernieuwen van de interne en externe structuur van de organisatie. De digitale en analoge werelden worden zo nog beter op elkaar afgestemd. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn om in de showroom het gewenste samengestelde voertuig virtueel te beleven. Ook in after-sales diensten is het de bedoeling om meer digitaal te regelen, zoals het virtueel boeken en verwerken van onderhoudsbeurten.
Kort overzicht van de verkoopcijfers, van december 2017 en de totale stand per december 2017.
Kort overzicht van de verkoopcijfers, van december 2017 en de totale stand per december 2017.
Absatz-MB-Cars-2017-Ueberblick-Summe-1-mbpassionCOM.jpg (88.19 KiB) 1897 keer bekeken
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie