Aanschouw: de aandrijflijn van de AMG Project 1

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.

Aanschouw: de aandrijflijn van de AMG Project 1 twitterfacebook

Berichtdoor Helmy » 28 mei 2017 13:20

AMGhyper-drivetrain-14.jpg
Mercedes-AMG toont de eerste echte beelden van de Project 1 hypercar. Dit is de aandrijflijn, gebaseerd op die van de Formule 1 auto's.


Meer dan 1.000 pk, vijf motoren, de 'redline' op 11.000 toeren per minuut, een snellere response dan van een atmosferische V8, een 800 volt hybride systeem en vier keer zoveel accu's als in de F1 auto van Lewis Hamilton. Dit zijn de duizelingwekkende cijfers van AMG's Project 1 hypercar.

Mercedes-AMG viert dit jaar het 50-jarig bestaan en hebben voorafgaand aan de 24-uurs Nürburgringrace behoorlijk wat informatie vrijgegeven over hun meest extreme product.

AMG's nieuwe vlaggenschip is een bijzonder stukje engineering en zal het dichtste in de buurt komen van een straat legale Formule-1 auto. De aandrijflijn is gebaseerd op de auto waar Lewis Hamilton in 2015 mee reed, met een 1,6-liter V6 turbomotor die in de Project 1 is 'teruggeschroefd' naar een begrenzing op 11.000 toeren per minuut. In de Formule-1 auto ligt een gefreesd blok met een redline op 13.500 toeren per minuut, en stationair draait het 4.000 toeren op een veel hogere compressieverhouding. Voor de straatauto zal AMG overgaan naar traditionelere productietechnieken, andere zuigers, een andere krukas en veel elektrische trucjes om een thermische efficiëntie van 43% te bereiken.

De Project 1 heeft vijf motoren, waarvan er twee op de V6 gemonteerd zitten. Een 80 kW (107 pk) electromotor zal de turbo ten alle tijde op snelheid houden, en een 120 kW (161 pk) variant is gekoppeld aan de krukas. Dan zijn er nog twee 120 elektromotoren op de vooras, waardoor AMG's wapen ook ingezet kan worden als voorwielaangedreven elektrische auto met een volledig elektrisch bereik van ongeveer 30 kilometer.

Het centraal geplaatste accupakket beschikt over dezelfde schreeuwend dure energiecellen als de Formule-1 auto's. De Project 1 heeft er echter vier keer zo veel van, goed voor zo'n 100 kilo. Het elektrische systeem van de auto werkt op 800 volt.

De gehele aandrijflijn weegt ongeveer 420 kilo, waarbij de motor-transmissie combinatie een structureel element van het koolstofvezel chassis vormt. De wagen zal geen 1-op-1 vermogen-gewicht verhouding bereiken, maar met zoveel vermogen en een dergelijk directe response zullen de prestaties meer dan adequaat zijn.

Omdat het gecombineerd vermogen meer dan 1.000 pk bedraagt uit een motor die 2.000 toeren hoger draait dan een Porsche 911 GT3, gebruikt AMG een achttraps transmissie met één koppeling, in plaats van een zwaardere en kwetsbaardere dubbele koppeling. De remmen zijn natuurlijk carbon-keramisch op alle vier de wielen, de achterwielen zijn 335 mm breed.

AMG-baas Tobias Moers geeft aan zo snel mogelijk te willen beginnen met praktijktests, waar men op dit moment nog beschikt over één 'mule' voor de aandrijflijn en één voor het chassis. Uiteindelijk is het na de ontwikkelingsfase de bedoeling dat er elke dag 1 auto wordt gebouwd, waarbij de laatste exemplaren eind 2020 worden geleverd. Mede dankzij de beperkte oplage van slechts 275 exemplaren, zijn alle Project 1's al vergeven.

De Project 1 zal zoals eerder vermeld 50.000 kilometer kunnen rijden voordat de motor moet worden gereviseerd. De auto zal volgens Moers beschikken over een 'bijzonder' stuurwiel, maar buiten dat gegeven kan de bestuurder direct instappen en wegrijden, zonder moeilijke procedures, starthulp of wat dan ook. De Project 1 kan in principe in elk land ter wereld de weg op, behalve in China. Afgaande op de CLK-GTR, binnenkort dus de op één na extreemste straat-legale AMG ooit, zal dat waarschijnlijk een zeer zeldzame gebeurtenis worden.


Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

65918 65919 65920 65921

65922 65923 65924 65925

65926 65927 65928 65929

65930 65931

Bron: Road & Track
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Avatar gebruiker
Helmy
Moderator
 
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-jan-2010
Woonplaats: Nijmegen
Leeftijd: 27
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google

Re: Aanschouw: de aandrijflijn van de AMG Project 1 twitterfacebook

Berichtdoor Helmy » 05 sep 2017 19:08

Kleine update: zojuist is een foto op facebook (Mercedes AMG officieel) geplaatst van het interieur van de nieuwe hypercar. Het ding lijkt echt flink extremer te worden dan de CLK-GTR... Het stuur lijkt ook veel meer op dat van een Formule-1 auto, inclusief de schakel-LED's bovenin de 'ring'. De foto is genomen door AMG baas Tobias Moers in de AMG High Performance Powertrains fabriek in Brixworth, Engeland. Deze toko bouwt ook de Formule-1 aandrijflijnen en motoren, en is daarnaast bezig met de ontwikkeling van het motorblok voor de volgende generatie A-Klasse AMG.
Bijlagen
AMG-R50-tease-int.jpg
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Avatar gebruiker
Helmy
Moderator
 
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-jan-2010
Woonplaats: Nijmegen
Leeftijd: 27
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google

Re: Aanschouw: de aandrijflijn van de AMG Project 1 twitterfacebook

Berichtdoor Borgmonster » 07 sep 2017 22:17

Het gaat goed als je zo'n grote hal kunt reserveren voor een enkel voorloopmodel!
C350e - mijn eerste Mercedes sinds de 190D lesauto - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Avatar gebruiker
Borgmonster
 
Berichten: 1131
Geregistreerd: 19-mei-2015
Woonplaats: Flevopolder
Leeftijd: 51
Mercedes-Benz: C350e


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten