Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:2017 wordt onder andere het debuutjaar van de nieuwe E-Klasse Coupé en het lijkt erop dat Mercedes wederom een oude type-aanduiding nieuw leven inblaast. De topvariant wordt namelijk de Mercedes-AMG E50, mede ter ere van het 50ste levensjaar van AMG.
De nieuwe E50 Coupé zal als één van de eerste modellen worden aangedreven door de hagelnieuwe M256 6-in-lijn benzinemotor, welke zal debuteren in de W222 S-Klasse MoPf. Deze motor is het resultaat van een nieuw modulair motorontwerp van Mercedes-Benz, waarbij elke cilinder of 0,5-liter beschikt en er dankzij gelijke basisafmetingen minder verschillende onderdelen nodig zijn om tot de verscheidene motorvarianten te kunnen komen. Het leidt uiteindelijk tot meerdere 4- en 6-in-lijn benzine- en dieselmotoren.
De standaard uitvoering van de nieuwe 3,0-liter zescilinder krachtbron is goed voor 408 pk en 500 Nm koppel en beschikt onder andere over een elektrische turbo die binnen 300 milliseconden op 70.000 toeren per minuut kan draaien. Hiermee wordt het bekende turbogat nagenoeg geëlimineerd. De startmotor dient tevens als generator en kan maximaal 20 pk en 220 Nm leveren zoals bij de kickdown. Daarnaast kan energie uit het remmen ermee terug worden gewonnen, waardoor elke auto met de M256 kan worden gezien als mild-hybride.
De nieuwe E-Klasse Coupé, interne aanduiding C238, zal worden geleverd met meerdere benzine- en dieselmotoren met 4 of 6 cilinders. De E200 Coupé beschikt over een 181 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor, terwijl diezelfde motor in de E300 Coupé 241 pk levert. Er komt ook een E400, zeer waarschijnlijk met de hierboven beschreven standaard M256 met 408 pk.
Er zullen ook dieselmotoren leverbaar worden. De E220 d wordt aangedreven door een nieuwe 2,0-liter viercilinder turbodiesel met 192 pk terwijl de E350 d wordt aangedreven door de bekendere 3,0-liter V6 met 250 pk.
De E200 zal worden voorzien van een zestraps handmatige versnellingsbak, alle andere uitvoeringen beschikken over de 9G-Tronic negentraps automaat. Met uitzondering van de E300, die alleen op de achterwielen wordt aangedreven, zijn alle andere uitvoeringen standaard te krijgen met achterwielaandrijving of optioneel met 4MATIC vierwielaandrijving.
Ten opzichte van zijn kleinere broer, de C-Klasse Coupé, groeit de nieuwe tweedeurs E met 141 mm naar een lengte van 4.827mm, de breedte neemt met 50 mm toe naar 1.860 mm en de auto groeit met 25 mm naar een hoogte van 1.430 mm. Ter vergelijking zijn de maten van het uitgaande C207 model 4.703 mm bij 1.786 mm bij 1.397 mm. De wielbasis is niet opgegeven maar is eveneens nieuw en 1 van de 6 mogelijke dankzij het nieuwe MRA platform.
Uiteraard zal de auto van binnen herkenbaar zijn als telg van de E-Klasse familie, mede door het (optionele) dubbele 12,3 inch scherm voor het instrumentarium en COMAND. Ook het basisontwerp van het dashboard en de bedieningselementen komt natuurlijk overeen. Mercedes-Benz zorgt echter voor een eigen uitstraling dankzij onder andere nieuwe uitstroomopeningen, integrale sportstoelen voorin en de bekende elektronische gordelaanreikers.
De nieuwe E-Klasse Coupé zal optioneel leverbaar zijn zónder de bekende COMAND draai- en kantel controller, een integraal terugkerend element voor Mercedes' COMAND systeem sinds 2003. In plaats daarvan krijgt de koper een touchpad op de middenconsole tussen de voorste zitplaatsen. Overigens biedt de auto ten opzichte van de C-Klasse Coupé 90 mm meer ruimte tussen de referentiepunten van de voorste en achterste zitrijen. De bagageruimte is met 425 liter 25 liter minder dan voorheen. De rugleuningen achterin kunnen omgeklapt worden in 40:20:40 configuratie zodat er eenvoudig lange objecten kunnen worden vervoerd.
De nieuwe E-Klasse Coupé zal net als zijn voorganger in Bremen worden gebouwd, naast onder andere de SLC, SL, GLC, GLC Coupé, C-Klasse Estate en C-Klasse Coupé. De wagen vormt daarnaast de basis voor een nieuwe E-Klasse Cabriolet welke waarschijnlijk in maart 2017 zal debuteren op de autosalon in Geneve.
Bron: AutoCar.co.uk, afbeeldingen via Motor1.com