Mercedes-Benz introduceert nieuwe E-Klasse Estate (S213)

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

06 jun 2016 21:56

Mercedes-Benz heeft in Stuttgart de tweede variant van de 213-reeks voorgesteld: de nieuwe E-Klasse Estate.
Mercedes-Benz heeft in Stuttgart de tweede variant van de 213-reeks voorgesteld: de nieuwe E-Klasse Estate.
S213-19.jpg (120.5 KiB) 8586 keer bekeken
Mercedes-Benz heeft vandaag in Stuttgart bij een evenement voor de pers de nieuwe E-Klasse Estate onthuld. De nieuwe E Estate met 1820 liter bagageruimte en standaard in 40:20:40 neer te klappen achterbank viert zijn publieksdebuut in de herfst op de autobeurs in Parijs. In september 2016 staat de auto voor het eerst bij de dealers.

Bij de marktintroductie is er de keuze uit de E200 met viercilinder benzinemotor met 135 kW (184 pk), de E220 d met 143 kW (194 pk) en de volledig nieuw-ontwikkelde viercilinder dieselmotor in de E250 met 155 kW (211 pk) en een koppel van 350 Nm. In het vierde kwartaal van 2016 volgen de E200 d met 110 kW (150 pk), de E350 d met zescilinder diesel en de E400 4MATIC met zescilinder benzinemotor goed voor 245 kW (333 pk) en 480 Nm. Alle motoriseringen worden gekoppeld aan de 9G-Tronic negentraps automatische transmissie.

De eerste sportvariant is de Mercedes-AMG E43 4MATIC welke eveneens in het vierde kwartaal leverbaar wordt. Deze variant beschikt over een 3-liter V6 biturbo-motor met 295 kW (401 pk), een sportievere variant van 9G-Tronic met verkorte schakeltijden, AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving en een door AMG afgesteld sportonderstel voor nog meer rijdynamiek.

De E200 d en E220 d verbruiken 4,2 liter op 100 km, de E350 d verbruikt 5,4 liter. Van de E200 d zijn nog geen prestatiecijfers bekend, maar de E220 d accelereert van 0 naar 100 km/h in 7,7 seconden, voor de E350 d is dit 6,2 seconden. De topsnelheden liggen op 235 km/h voor de E220 d en op 250 km/h voor de E350 d. De E200 met benzinemotor voltooid de sprint in 8,1 seconden, heeft een topsnelheid van 231 km/h en verbruikt 6,2 liter op 100 km. Het verbruik van de E250 is identiek, maar deze variant zit in 7,2 seconden op de 100, met een topsnelheid van 232 km/h. Voor de E400 4MATIC geeft Mercedes 7,9 liter per 100 km aan en voor de E43 4MATIC is dit 8,4 liter op 100 km. Deze twee varianten zijn beiden begrensd op 250 km/h.

De bagageruimte van de nieuwe E-Klasse Estate bedraagt minimaal 670 liter en maximaal 1820 liter. Nieuw is de standaard Cargo-function achterbank, waarbij de rugleuning zich 10 graden steiler laat zetten om naast 5 inzittenden toch meer bagageruimte te bieden. De rugleuning is in delen 40:20:40 neer te klappen. Dankzij schakelaars links- en rechtsonder bij de zittingen kan dit elektrisch geregeld worden.

Met een minimale bagageruimte breedte van 1100 mm gaat de S213 gelijk op met zijn voorganger S212, ondanks dat het laadvolume licht is afgenomen. De dubbele rollo vervult een dubbele taak als bagage-afdekking en veiligheidsnet. Dankzij een elektrische aandrijving kan de afdekking bij het openen automatisch naar boven geleid worden. De Easy-Pack achterklep is standaard en kan in openingshoek begrensd worden. Optioneel is het uit te breiden met Keyless-Go en Hands-Free Access.

De luchtvering op de achteras van de Estate is standaard, evenals een instelbare niveauregeling. De maximale gewicht van de belading ligt op 745 kg, de aanhangwagen mag maximaal 2100 kg wegen. Optioneel is Air Body Control en complete luchtvering rondom. Nieuw is de volledig elektronische trekhaak met ESP aanhangwagenstabiliteit en zijwindassistentie (optioneel). De bediening bevindt zich bij de achterklep alsmede in de bestuurdersdeur. Een wereldprimeur is de trekhaak met twee extra bollen op de kogelhals waarop een fietsdrager veilig kan worden geïnstalleerd. Hiermee zijn tot 100 kg of 4 fietsen mee te nemen.

Het design en de uitrusting van het exterieur is bij de Estate gelijk aan die van de Limousine. De basisuitvoering beschikt over de klassieke Mercedes grille met ster op de motorkap, evenals de line Exclusive. De lines Avantgarde en AMG zijn te herkennen aan de sportgrille met centraal geplaatste ster. Hierdoor beschikt elke E over een eigen karakter, elegant en statusdragend of dynamisch.
Ook aan de achterzijde zijn de lines te herkennen. De basis-line beschikt over een achterbumper met zwart inzetstuk in diffusor-optiek, het uitlaatsysteem is voorzien van uit het zicht verborgen eindpijpen. Alle lines hebben een meerdelige achterbumper met doorlopende chroomstrip. Standaard is op alle Estates de laaddorpellijst in edelstaal uitgevoerd.

De nieuwe E-Klasse Estate legt wederom de lat hoger voor het interieur, en dat terwijl een stationwagon vanwege zijn grotere resonantievolume ten opzichte van een limousine in het nadeel is. Vooral voor lange afstanden is bij een stationwagon het nog belangrijker om te zorgen voor een lage doorlatendheid van geluiden en voertuigbewegingen. Net als in een cabriolet is de onderhuidse structuur flink verstevigd, waardoor het voertuig over een hoge stijfheid beschikt en minder geluid doorlaat. Speciale isolatie op onder andere zijwanden en de bodemplaat alsmede onder de zittingen houden het interieur ruisvrij. Het rijcomfort is verhoogd dankzij een betere afstemming van het onderstel, de assen en de stuurinrichting. Zelfs de lagers waar de motor en transmissie op afsteunen zijn geoptimaliseerd, en in enkele varianten zullen actieve motorsteunen ingezet worden.

Extra akoestische maatregelen om geluiden verder terug te dringen zijn onder andere geoptimaliseerde afdichtingen bij de deuren, betere aansluitingen bij de deurgrepen en het verbeteren van details in de gesloten geometrie van de zijruiten. Hetzelfde is ook gedaan voor de buitenspiegels en de A-stijlen, het schuif-kanteldak en het panoramische schuifdak.

Optioneel kan de E Estate uitgerust worden met het Akoestiek Comfort pakket. Een speciale folie in de voor- en zijruiten zorgt voor optimale geluidsisolatie. Tevens wordt verspreid door de auto meer isolatie aangebracht, zoals in de voetenruimtes en op de middentunnel. Voor een betere bescherming tegen warmte in het interieur zorgt een speciale infrarood-absorberende folielaag in het gelamineerde veiligheidsglas in de voorruit, zijruiten en achterruit. Zo blijven het interieur en alle aanraak- en afsteunvlakken beschermd tegen de hitte.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

63749 63750 63751 63752

63753 63754 63755 63756

63757 63758 63759 63760

63761 63762 63763 63764

63765 63766 63767 63768

63769 63770 63771 63772

63773 63774 63775 63776

63777 63778 63779

63780 63781

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 jun 2016 22:15

Ik vind dit niet mooi, ik vind dat wel mooi, ik vind ze allemaal op elkaar lijken (echt, iemand met geen gevoel voor afstand ziet het verschil niet meer tussen een C en een S, en daar zit er nu zelfs nog 1 tussen), whatever...

Fuck it, geef er maar 1 als het niet anders kan... :S
Eerlijk: ik vind de achterkant NIET mooi...
En ik zou met de huidige trent verwacht hebben dat de lijn naar achteren wat lager zou eindigen.
Niets is minder waar, zal wel met ruimte te maken hebben...

En zie ik het nou goed: is die laadvloer NIET vlak meer?!
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
s.reitsema
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:05
Mercedes-Benz: W204 C180 '08
Locatie: Groningen

06 jun 2016 23:07

Je kan in ieder geval je propeller makkelijk meenemen met zo'n 40:20:40 achterbank.
Huidige auto: W204 C180 bj 2008
Voorheen: W202 C180 bj 1996, W203 C200CDI bj 2004
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

06 jun 2016 23:09

Marco schreef:En zie ik het nou goed: is die laadvloer NIET vlak meer?!
De verlopende zijkant van de rugleuningen vertekenen een beetje, maar als er een knikje in zit dan is het niet veel...
Volgens mij was dat in de S210 ook niet helemaal vlak, met de zitting nog op z'n plaats.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 jun 2016 23:39

Oke,
ik zou verwachten dat als je in een promotie filmpje het laadvermogen wilt laten zien dat je dat dan in de meest ideale situatie wilt laten zien.
Zo klein vind ik dat "knikje" niet in dat filmpje...

Bij de 211 kun je de zittingen ofwel omhoog klappen ofwel helemaal weghalen.
Is in ieder geval 100% vlak in beide situaties.
Is wel lekker met je dressior naar binnen schuiven zonder dat je daarbij (ondanks de deken die er dan ongetwijfeld ligt, toch?) de rugleuningen gelijk afpeld...om maar iets te noemen.

Trouwens, de doorlaad optie kun je ook wel vergeten denk ik met deze voorstoelen.
Zijn toch van die zaken die een Estate een Estate maakt.
Lijkt er een beetje op dat het meer een mode combi wordt, maar goed misschien praat ik wel onzin en is het allemaal wel mogelijk...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

07 jun 2016 07:55

Vind de auto schitterend, zeker in het zwart maar dan zonder de rode accenten in het interieur. Vele malen mooier dan de S212.
Marco schreef:En zie ik het nou goed: is die laadvloer NIET vlak meer?!
Er schijnt een Europallet in te passen.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

07 jun 2016 09:39

Ai ai. Van 1975l (S210) via 1950l (S211/S212) naar 1820l. Niet meer de grootste, dat is de Skoda Superb. Wat is in hemelsnaam de filosofie hierachter?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

07 jun 2016 09:56

Even 130 liter er af, al zegt dat niet zo heel veel aangezien de "vorm" van de laadruimte belangrijker is denk ik.
Filosofie = Downsizing....
Ed schreef:Er schijnt een Europallet in te passen.
Da's niet zo moeilijk...
Die zijn maar 800mm breed, echter bij een knik de vloer zal deze nog maar op 2 punten rusten wanneer die knik al voor de 1.2 meter begint.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
dutchtbi
Berichten: 1274
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

07 jun 2016 10:31

Wel even wennen, wel jammer dat hij minder een eigen gezicht heeft dan de S212 had, maar misschien valt het in het echt wel mee. Er schijnt ook voor het eerst een crossover versie à la XC70 en A6 Allroad te komen. Dat is dan wel weer leuk.
Bijlagen
merc-allroad_0.jpg
merc-allroad_0.jpg (53.42 KiB) 8300 keer bekeken
Laatst gewijzigd door dutchtbi op 07 jun 2016 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

07 jun 2016 14:34

Marco schreef:Filosofie = Downsizing....
Rare filosofie als je de all time biggest stationcar had. Veel mensen kopen een E-kombi om de ruimte, fun-kombi's zijn er al genoeg. Ik ben benieuwd waar die liters verdwijnen. Ik vermoed onder de klep, die sinds de S210 steeds schuiner is gaan lopen, terwijl het vierkante juist zo prettig is met laden.

Nu ja, eerst maar eens het ding in het echie zien. Op de nazomermeeting? *hint hint*
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

07 jun 2016 16:19

gfgf schreef:Veel mensen kopen een E-kombi om de ruimte, fun-kombi's zijn er al genoeg.
Exact, mijn idee...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

07 jun 2016 16:24

Gauw weer upgraden naar een S210 dan Marco :goedzo: ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

07 jun 2016 16:29

Nee....
Na ervaring met de 210, daarna 211 wil je niet weer naar een 210, althans niet in mijn beleving...
Wat mij aangaat hadden ze de 211 30 jaar lang in productie mogen houden.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 jun 2016 19:39

dutchtbi schreef:Wel even wennen, wel jammer dat hij minder een eigen gezicht heeft dan de S212 had, maar misschien valt het in het echt wel mee. Er schijnt ook voor het eerst een crossover versie à la XC70 en A6 Allroad te komen. Dat is dan wel weer leuk.
Volgens Autocar.co.uk in een interview met de lead engineer van de E-Klasse wordt die all-terrain variant in Parijs onthuld en zou overigens niet voor Amerika bedoeld zijn.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

07 jun 2016 20:57

Ik was geen fan van de 212....
Maar ga nu toch maar met andere ogen naar de S212 kijken....
Ik heb de ruimte nergens voor nodig (A) maar de S212 heeft nog
volume terwijl de S213 qua ruimte richting Passat " de ruimste in z'n klasse"
begint te neigen.... :stom:
Het is geen station meer a la S211 waar in de testen werd afgevraagd
waar je nog een busje voor nodig had 8-)
Ik sluit me dus heel conventioneel aan bij Marco.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Plaats reactie