Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft vandaag in Stuttgart bij een evenement voor de pers de nieuwe E-Klasse Estate onthuld. De nieuwe E Estate met 1820 liter bagageruimte en standaard in 40:20:40 neer te klappen achterbank viert zijn publieksdebuut in de herfst op de autobeurs in Parijs. In september 2016 staat de auto voor het eerst bij de dealers.
Bij de marktintroductie is er de keuze uit de E200 met viercilinder benzinemotor met 135 kW (184 pk), de E220 d met 143 kW (194 pk) en de volledig nieuw-ontwikkelde viercilinder dieselmotor in de E250 met 155 kW (211 pk) en een koppel van 350 Nm. In het vierde kwartaal van 2016 volgen de E200 d met 110 kW (150 pk), de E350 d met zescilinder diesel en de E400 4MATIC met zescilinder benzinemotor goed voor 245 kW (333 pk) en 480 Nm. Alle motoriseringen worden gekoppeld aan de 9G-Tronic negentraps automatische transmissie.
De eerste sportvariant is de Mercedes-AMG E43 4MATIC welke eveneens in het vierde kwartaal leverbaar wordt. Deze variant beschikt over een 3-liter V6 biturbo-motor met 295 kW (401 pk), een sportievere variant van 9G-Tronic met verkorte schakeltijden, AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving en een door AMG afgesteld sportonderstel voor nog meer rijdynamiek.
De E200 d en E220 d verbruiken 4,2 liter op 100 km, de E350 d verbruikt 5,4 liter. Van de E200 d zijn nog geen prestatiecijfers bekend, maar de E220 d accelereert van 0 naar 100 km/h in 7,7 seconden, voor de E350 d is dit 6,2 seconden. De topsnelheden liggen op 235 km/h voor de E220 d en op 250 km/h voor de E350 d. De E200 met benzinemotor voltooid de sprint in 8,1 seconden, heeft een topsnelheid van 231 km/h en verbruikt 6,2 liter op 100 km. Het verbruik van de E250 is identiek, maar deze variant zit in 7,2 seconden op de 100, met een topsnelheid van 232 km/h. Voor de E400 4MATIC geeft Mercedes 7,9 liter per 100 km aan en voor de E43 4MATIC is dit 8,4 liter op 100 km. Deze twee varianten zijn beiden begrensd op 250 km/h.
De bagageruimte van de nieuwe E-Klasse Estate bedraagt minimaal 670 liter en maximaal 1820 liter. Nieuw is de standaard Cargo-function achterbank, waarbij de rugleuning zich 10 graden steiler laat zetten om naast 5 inzittenden toch meer bagageruimte te bieden. De rugleuning is in delen 40:20:40 neer te klappen. Dankzij schakelaars links- en rechtsonder bij de zittingen kan dit elektrisch geregeld worden.
Met een minimale bagageruimte breedte van 1100 mm gaat de S213 gelijk op met zijn voorganger S212, ondanks dat het laadvolume licht is afgenomen. De dubbele rollo vervult een dubbele taak als bagage-afdekking en veiligheidsnet. Dankzij een elektrische aandrijving kan de afdekking bij het openen automatisch naar boven geleid worden. De Easy-Pack achterklep is standaard en kan in openingshoek begrensd worden. Optioneel is het uit te breiden met Keyless-Go en Hands-Free Access.
De luchtvering op de achteras van de Estate is standaard, evenals een instelbare niveauregeling. De maximale gewicht van de belading ligt op 745 kg, de aanhangwagen mag maximaal 2100 kg wegen. Optioneel is Air Body Control en complete luchtvering rondom. Nieuw is de volledig elektronische trekhaak met ESP aanhangwagenstabiliteit en zijwindassistentie (optioneel). De bediening bevindt zich bij de achterklep alsmede in de bestuurdersdeur. Een wereldprimeur is de trekhaak met twee extra bollen op de kogelhals waarop een fietsdrager veilig kan worden geïnstalleerd. Hiermee zijn tot 100 kg of 4 fietsen mee te nemen.
Het design en de uitrusting van het exterieur is bij de Estate gelijk aan die van de Limousine. De basisuitvoering beschikt over de klassieke Mercedes grille met ster op de motorkap, evenals de line Exclusive. De lines Avantgarde en AMG zijn te herkennen aan de sportgrille met centraal geplaatste ster. Hierdoor beschikt elke E over een eigen karakter, elegant en statusdragend of dynamisch.
Ook aan de achterzijde zijn de lines te herkennen. De basis-line beschikt over een achterbumper met zwart inzetstuk in diffusor-optiek, het uitlaatsysteem is voorzien van uit het zicht verborgen eindpijpen. Alle lines hebben een meerdelige achterbumper met doorlopende chroomstrip. Standaard is op alle Estates de laaddorpellijst in edelstaal uitgevoerd.
De nieuwe E-Klasse Estate legt wederom de lat hoger voor het interieur, en dat terwijl een stationwagon vanwege zijn grotere resonantievolume ten opzichte van een limousine in het nadeel is. Vooral voor lange afstanden is bij een stationwagon het nog belangrijker om te zorgen voor een lage doorlatendheid van geluiden en voertuigbewegingen. Net als in een cabriolet is de onderhuidse structuur flink verstevigd, waardoor het voertuig over een hoge stijfheid beschikt en minder geluid doorlaat. Speciale isolatie op onder andere zijwanden en de bodemplaat alsmede onder de zittingen houden het interieur ruisvrij. Het rijcomfort is verhoogd dankzij een betere afstemming van het onderstel, de assen en de stuurinrichting. Zelfs de lagers waar de motor en transmissie op afsteunen zijn geoptimaliseerd, en in enkele varianten zullen actieve motorsteunen ingezet worden.
Extra akoestische maatregelen om geluiden verder terug te dringen zijn onder andere geoptimaliseerde afdichtingen bij de deuren, betere aansluitingen bij de deurgrepen en het verbeteren van details in de gesloten geometrie van de zijruiten. Hetzelfde is ook gedaan voor de buitenspiegels en de A-stijlen, het schuif-kanteldak en het panoramische schuifdak.
Optioneel kan de E Estate uitgerust worden met het Akoestiek Comfort pakket. Een speciale folie in de voor- en zijruiten zorgt voor optimale geluidsisolatie. Tevens wordt verspreid door de auto meer isolatie aangebracht, zoals in de voetenruimtes en op de middentunnel. Voor een betere bescherming tegen warmte in het interieur zorgt een speciale infrarood-absorberende folielaag in het gelamineerde veiligheidsglas in de voorruit, zijruiten en achterruit. Zo blijven het interieur en alle aanraak- en afsteunvlakken beschermd tegen de hitte.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog