Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz neemt een grote stap richting de toekomst met een veelvoud aan innovaties in de nieuwe E-Klasse. Veel hiervan is terug te vinden in het interieur, waar de klassieke tellers vervangen zijn door een hoog-resolutie dubbelscherm (12,3 inch per scherm) die net als in de S-Klasse lijkt te zweven in het dashboard. Een primeur in auto's is de aanwezigheid van aanraakgevoelige bedieningselementen op het stuurwiel, waarmee de bestuurder het gehele infotainment systeem kan bedienen met veegbewegingen, zonder dat de handen van het stuur hoeven.
De compleet nieuwe beleving wordt afgerond met nieuwe intelligentie graphics, scherpe visualisaties en animaties en een vereenvoudigde bedieningslogica. Tegelijkertijd genieten inzittenden van een prachtig interieur met veel ruimte en enkel hoogwaardige materialen.
"Met het interieur van de nieuwe E-Klasse geven we een nieuwe interpretatie aan het concept van moderne luxe," aldus Hartmut Sinkwitz, Hoofd Interieur Design. "We hebben een ruimtelijk en intelligent interieur ontworpen dat perfect aansluit op Mercedes-Benz' ontwerpfilosofie van sensuele zuiverheid. Het bevat technologische innovaties en hoogwaardige uitrustingen om een uitzonderlijke beleving te creëren voor de bestuurder en voorpassagier. De E-Klasse vormt daarmee niet alleen een nieuwe standaard in de zakenklasse. Naast een werkplek en een privé-omgeving wordt het een 'derde plek' - een leefruimte waarin inzittenden kunnen genieten van moderne luxe en comfort."
Breed dubbel display kan worden aangepast naar persoonlijke voorkeuren
De blikvangers in het comfort-gerichte, luxueuze interieur van de nieuwe E-Klasse zijn twee schermen met elk een 31,2 cm (12,3 inch) diagonaal en een resolutie van 1920x720 pixels. Deze schermen worden door één frame omringd en vormen daarmee een centraal element om de horizontale belijning te onderstrepen. Als instrumentarium bevat deze breedbeeld cockpit een groot scherm met virtuele instrumenten recht vóór de bestuurder alsmede een centraal scherm boven de middenconsole. Dankzij een door beide schermen gedeelde glazen omlijsting ontstaat de uitstraling van een modern flat-screen apparaat. De bestuurder kan kiezen tussen 3 stijlen voor het ontwerp van het instrumentarium: "Classic", "Sport" en "Progressive".
Het breedbeeld instrumentencluster is optioneel beschikbaar in combinatie met COMAND Online. De basisuitvoering van de nieuwe E-Klasse wordt uitgerust met twee in ronde buizen liggende traditionele wijzerplaten, en een 17.8 cm kleurenweergave (1000x600 pixel resolutie) met een centraal scherm met 21,3 cm diagonaal en 960x540 resolutie). De ronde tellers, het instrumentencluster en het centrale scherm worden omringd door één frame met zwarte hoogglans pianolak afwerking.
De bestuurder kan de inhoud van het centrale scherm aanpassen naar eigen voorkeur. Met uitzondering van de navigatie map (deze vult altijd de volledige weergave) is het scherm voor COMAND Online verdeeld in een hoofdweergave voor informatieve illustraties en animaties (2/3 aan de rechter zijde) en een aanvullend gedeelte (1/3 aan de linker zijde).
Dankzij de multi-kleur ambience verlichting achter het scherm ontstaat de indruk dat het in de vrije ruimte lijkt te zweven.
Aanraakbediening met swipes
Als verdere innovatie is de E-Klasse de eerste auto ter wereld met aanraakgevoelige knoppen op het multifunctionele stuurwiel. Net als bij het scherm van een smartphone worden deze knoppen nauwkeurig bediend middels horizontale en verticale veegbewegingen, of swipes. Hiermee kan de bestuurder elke functie van het infotainmentsysteem eenvoudig, logisch en intuïtief bedienen als bij een smartphone, zonder dat de handen van het stuur hoeven. Na selectie van de gewenste functie kan de bestuurder met een druk op de betreffende knop de selectie bevestigen. Naast deze nieuwe bedieningselementen zijn er ook traditionele knoppen aanwezig op het stuur voor onder andere volume- en telefoonbediening.
Een verdere invoermogelijkheid, al bekend uit de C-Klasse, is het touchpad op de middenconsole. Ook hiermee kunnen vele functies worden bediend door enkele of meervoudige vingerbewegingen. Het touchpad biedt ook de mogelijkheid om letters, cijfers en speciale karakters in te voeren. Het systeem kan deze herkennen en vervolgens uitspreken, waardoor de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden. Dankzij een handsteun-functie wordt de veiligheid gewaarborgd doordat het systeem hierbij geen invoer zal overnemen. Achter het touchpad zitten drie aanraakgevoelige knoppen voor vlugge en eenvoudige bediening van belangrijke functies (terugkeren, favorietenmenu en audio snelmenu).
Het infotainmentsysteem kan natuurlijk ook nog steeds worden bediend via de traditionelere COMAND controller en Linguatronic spraakbesturing. De bestuurder kan ten allen tijde aangeven welke manier van invoer en bediening de voorkeur heeft. De nieuwe E-Klasse bevat daarnaast toetsen voor de directe bediening van onder andere de airconditioning en - eveneens een primeur - het eenvoudig in- en uitschakelen van verscheidene rij-assistenten.
Een nieuwe besturingservaring
Het doel bij het ontwikkelen van een compleet nieuw bedienings- en weergaveconcept was het nauw verbinden van intuïtie bij gebruik en een functioneel en aantrekkelijk ontwerp. Het resultaat is dat inzittenden in de nieuwe E-Klasse een nieuwe ervaring beleven met hoge-resolutie visualisaties en animaties. De ontwikkelaars hebben zich gericht op het gebruik van nieuw geïmplementeerde presentatie- en weergavetechnieken om het voor de bestuurder eenvoudiger te maken om informatie te registreren en te beleven. Er worden bijvoorbeeld animaties gebruikt om de staat en werking van rij-assistenten of Dynamic Select te tonen. Op vergelijkbare wijze assisteert het geanimeerde Eco display in het instrumentarium de bestuurder op eenvoudige wijze om een efficiënte rijstijl toe te passen.
De menustructuur is eveneens vernieuwd waarbij het nu eenvoudiger is om specifieke functies te bedienen zodat de gewenste uitkomst nog beter aansluit bij de op dat moment geldende omstandigheden. Ergonomie en intuïtie bij gebruik waren speerpunten voor de ontwikkelaars.
Met een grotere nadruk op gebruikersbeleving en verbondenheid heeft Mercedes-Benz twee nieuwe afdelingen opgericht voor de digitale toekomst: "Digital Graphic & Corporate Design" en "User Interaction". Deze afdelingen werken nauw samen bij de ontwikkeling van bedienings- en weergaveconcepten voor huidige en toekomstige voertuigen. Dit is gedaan omdat voertuigen naast een werkplek en privé-omgeving steeds meer een derde functie vervullen als leefruimte waarin inzittenden moderne luxe kunnen beleven. Met de nieuwe afdelingen handelt Daimler naar de globale trend van "Digital & Connected Life" en de steeds grotere toename in digitalisering van alle aspecten in het leven.
Het interieur als uitdrukking van emotie en intelligentie
Met een ontwerp gericht op de indruk van ruimte, combineert het interieur van de nieuwe E-Klasse de elegantie van de luxe klasse met de dynamische sportiviteit van de C-Klasse. Het ontwerp van de nieuwe zakensedan wordt gekarakteriseerd door een samenspel van solide vormen met gebeeldhouwde oppervlakken en een uitgebreid aanbod in bediening en weergaves. Hiermee ontstaat een expressie van emotie en intelligentie, een geheel unieke, contrastrijke Mercedes-Benz ontwerptaal als optimale belichaming van de ontwerpfilosofie van "Sensual Purity".
Het horizontaal, laaggelegen sierdeel van het instrumentarium met elegante vormen en vloeiende lijnen zorgt voor een visuele indruk van ruimte met een zee aan kalmte. Het doorlopen van dit deel in de deuren biedt een continuïteit van de nadruk op breedte met tijdloze vormen. Dit is het typerende ontwerp van de limousines uit de C- en S-Klasse. Dankzij vier ronde uitstroomopeningen zoals die van de S-Klasse wordt het nog duidelijker dat de nieuwe E-Klasse de focus heeft liggen bij het luxe segment.
Vrijstaand en toch succesvol geïntegreerd is het brede scherm in het instrumentarium. Ultra-vlak en soepel verglaasd over het volledige oppervlak is dit hoge-resolutie scherm van superieure kwaliteit. Het geeft een extra dimensie aan het interieur met een contrasterende avant-garde kwaliteit als contrast tussen de hoogstaande elektronica en de klassieke elegantie van het automotive design van het interieur. Het geheel verbindt de tegenpolen van intelligentie en emotie.
Afhankelijk van de gekozen transmissie zijn er twee varianten van de middenconsole van de nieuwe E-Klasse. Bij varianten met een automaat hebben een doorlopende on-onderbroken middenconsole met hoog oplopende verbinding naar het dashboard, en een bedieningspaneel met een "Black Glass" afwerking. De afwerking is eveneens toegepast voor bedieningselementen in de deuren. Bij uitvoeringen met een handmatige transmissie is de middenconsole opgedeeld in twee verschillende sierstukken.
Intelligent materiaal ontwerp
Materialen van hoge kwaliteit definiëren zowel het sportieve als het elegante ontwerp van het interieur. Hiertoe behoren open-porige houtsoorten, hout met een jachtafwerking en vloeiende lijnen voor een uitstraling van ingelegd hout, en een nieuwe soort metaalstof. Alle materialen zijn van de voor Mercedes typerende hoge kwaliteit dankzij uitgebreide ontwikkeling en vakmanschap.
Het kleurenconcept is met evenveel zorg samengesteld. Denk aan verscheidene tinten bruin met nieuwe aantrekkelijke kleurcombinaties zoals bruin/macchiato en zadelbruin/macchiato. Hiermee is er nog meer keuze voor het personaliseren van het interieur.
Verlichting met 64 kleuren
De interieurverlichting maakt gebruik van enkel duurzame, energiebesparende LED technologie. Hetzelfde is van toepassing voor de optionele verbeterde ambientverlichting.
Met 64 kleuren levert het veel mogelijkheden voor het aanpassen naar persoonlijke voorkeuren. De verlichting is zichtbaar rondom verscheidene sierdelen, het centrale scherm, het opbergvak op de middenconsole, de inkepingen rondom de deurgrepen, opbergvakken in de deurpanelen, voetruimtes vóór en achter, de bedieningseenheid in de hemelbekleding, de driehoekige panelen bij de zijspiegels, en bij de tweeters, mits het voertuig uitgerust is met de Burmester® 3D surround geluidsinstallatie.
Eerste-klas zitplaatsen
Een ander hoogtepunt van de nieuwe E-Klasse zijn de ergonomische stoelen met een gesculptureerde vorm, waardoor een sportief design wordt gecombineerd met de typerende kwaliteit voor lange-afstandsritten waar Mercedes-Benz om bekend staat. Elke uitrustingsline heeft een eigen stoelontwerp:
- De basisvariant voor de E-Klasse is een stoffen zetel. Maar ook deze is al ontworpen voor maximaal comfort.
- De Avantgarde stoelen hebben een sportiever en dynamischer ontwerp, de steundelen zijn in breedte gelijnd en bieden verbeterde zijdelingse steun en rugventilatie.
- De nieuwe stoelen van de AMG Line hebben. Een nog sportiever ontwerp van de rugleuning zijwangen geoptimaliseerd voor maximale zijdelingse steun en een brede schoudersectie zijn de kenmerken van deze stoel.
- De Exclusive heeft stoelen met verticaal gelijnde steundelen, de stoelen zijn afgewerkt met een stof/leder combinatie of volledig in nappa leder.
- Als optie leverbaar is een designo stoel. Deze beschikt over een diamantpatroon en perforaties zoals die in de S-Klasse, gecombineerd met de verbeterde steun van de sportstoelen.
3D geluid voor een concerthal ervaring
Het Frontbass systeem in de nieuwe E-Klasse biedt standaard al een uitzonderlijke luisterervaring. Het gebruikt de ruimte in de dwarsbalk en de zij-delen van de chassisstructuur als resonantieruimtes voor de bass speakers. Als het voertuig uitgerust wordt met het optioneel leverbare Burmester® 3D Surround geluidssysteem kunnen de inzittenden genieten van een ervaring die doet denken aan de akoestiek van een concerthal. Het is de tweede generatie van dit geluidssysteem, waarvan de eerste generatie in de S-Klasse zit. De speciale luisterervaring is te danken aan vier extra speakers in het dak, twee vooraan en twee achteraan. De weerkaatsingen die in een concerthal van het plafond afkomen zijn op authentieke wijze verwerkt in het geluidssysteem van de E-Klasse. Dit is anders dan bij andere 3D geluidssystemen, waarbij enkel algorithmen worden berekend en toegepast om 3D geluid te simuleren.
Behalve 3D Surround zijn er nog 4 andere vooraf ingestelde modii om uit te kiezen:
Pure: geluidsproductie zonder extra effecten, voor het genieten van het ware geluid.
Live: aantrekkelijke dynamische geluidsachtergronden vergelijkbaar met live optredens
Easy Listening: milde geluidsachtergrond voor relaxed luisterplezier voor langere periodes
Surround: virtuele surround sound
3D Surround: drie-dimensionale luisterervaring dankzij speakers in het dak
De techniek van het Burmester® 3D surround geluidssysteem omvat 23 high-end speakers met diafragma’s van glasvezelstof voor verbeterde stabiliteit, een laag gewicht en zuiver geluid in alle richtingen. Het systeem is voorzien van een 25-liter bass box met eigen 400W versterker in de kofferbak, twee woofers/mid-range speakers in de voorste deuren en zeven aluminium mid-range speakers en tweeters voor een zeer nauwkeurige geluidsresolutie. De tweeters in de spiegeldriehoeken vervullen niet alleen hun functie in het geluidssysteem, het zijn ook fascinerende designobjecten: wanneer het geluidssysteem wordt ingeschakeld draaien ze uit hun behuizing voor een optimale positie. Hierdoor, en dankzij de verlichting in de tweeters, worden het visuele hoogtepunten van het geluidssysteem. Twee verdere versterkers met een gecombineerd vermogen van 1450W bedienen alle speakers onafhankelijk via separate kanalen.
Een combinatie van digitale en analoge versterkers draagt bij aan de bijzondere luisterervaring. De analoge technologie biedt een warm, rond en vol geluid, terwijl de digitale technologie een eigen voeding gebruikt om hoge pieken te produceren voor een bijzondere dynamiek tussen de stilste en luidste tonen. Net als in de S-Klasse kan het geluid optimaal afgesteld worden voor elke zitplaats met behulp van de zogenaamde VIP-instellingen.
Nieuwe koplampen
De intelligentie van de nieuwe E-Klasse wordt ook uitgebeeld door de koplampen. Een bijzonder kenmerk is de dubbele wenkbrouw van de opnieuw geïnterpreteerde koplampen. Het gezicht van het voertuig wordt gevormd door opvallende koplampen met heldere lenzen. De optionele LED High Performance koplampen geven de sedan een majestueuze look en bieden een onmiskenbaar ontwerp, ook bij daglicht dankzij de vele details.
Een bijzondere eigenschap is de integratie van de voor het merk kenmerkende ontwerp in de Multibeam LED koplampen. Deze volgen de binnenste contouren en geven daarmee een eigen effect aan de richtingaanwijzers, Coming-Home verlichting, zijverlichting en dagrijdverlichting. Het resultaat is dat zowel ’s nachts als overdag de Mercedes-Benz modellen enkel als zichzelf herkenbaar zijn, duidelijk op afstand van het visuele van andere voertuigen.
Alle koplampfuncties zijn gebundeld achter een lens van helder polycarbonaat met een krasresistente coating. Net als verscheidene andere ontwerpdetails is de omranding zwart, waardoor een indruk van kwaliteit en diepte ontstaat.
Hoge-resolutie Multibeam LED technologie
De E-Klasse is optioneel leverbaar met Multibeam LED koplampen met het Intelligent Light System en Adaptieve Grootlicht Assistentie PLUS. De Multibeam LED koplampen zijn direct herkenbaar dankzij passief blauw-verlichte oppervlakken.
Multibeam LED koplampen zijn voorzien van 84 individueel aangestuurde krachtige LED’s in elke koplamp. Ze zijn helder en nauwkeurig en kunnen als nooit tevoren automatisch het wegdek verlichten met een nauwkeurig verspreide lichtbundel, zonder dat hierbij tegenliggers verblind worden. De koplampen werken vergelijkbaar met LED’s als monitoren met pixels: des te hoger de resolutie, des te nauwkeuriger het beeld. Dit biedt de mogelijkheid om langer gebruik te maken van gedeeltelijk groot licht voeren, waardoor de bestuurder de weg beter kan blijven zien. Multibeam LED koplampen kunnen licht leveren met een intensiteit tot 2,5 keer dat van het gedeeltelijk groot licht.
Nieuwe veiligheidsfuncties
Dankzij de volledig onafhankelijk aanstuurbare, hoge-resolutie lichtverdeling is het mogelijk om alle dim- en grootlichtfuncties van het Intelligent Light System digitaal te combineren. Voor de eerste keer in de wereld wordt de dynamische bochtenverlichting volledig elektronisch geregeld. Daarnaast zijn er verscheidene nieuwe verlichtingsfuncties toegevoegd zodat ’s nachts rijden veiliger wordt voor zowel de bestuurder als mede-weggebruikers. Denk aan onder andere slecht-weerverlichting, City verlichting en kruispuntverlichting op basis van het navigatiesysteem.
Sterrenstof aan de achterzijde
Kenmerkend voor de nieuwe reeks aan Mercedes-Benz sedans zijn de enkeldelige achterlichten. De verlichting gebruikt de contour van de achterlichten niet alleen om de vorm te benadrukken, maar ook om de veiligheid te verbeteren. Optioneel leverbare achterlichten bieden extra effecten die doen denken aan sterrenstof, de Melkweg of de gloed van straalmotoren. Het sterreneffect is mogelijk dankzij vele onregelmatige reflectoren in de lenzen van de achterlichten. Deze zogenaamde Lambert-reflectoren verzekeren een homogeen en briljante uitstraling. Deze optionele achterlichten zijn volledig in LED technologie uitgevoerd. De lichtintensiteit verandert tussen overdag en ’s nachts binnen de toegestane wettelijke eisen. De richtingaanwijzers benutten de volledige breedte onderaan de achterlichten en lopen als een lichtband in de richting waarnaar men wil afslaan.
Bron: eMercedesBenz.com