Ultiem dakloos rijden: Mercedes-Benz S-Klasse Cabriolet

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 sep 2015 21:29

Met de nieuwe S-Klasse Cabriolet introduceert Mercedes-Benz alweer de zesde variant van de W222 S-Klasse.
Met de nieuwe S-Klasse Cabriolet introduceert Mercedes-Benz alweer de zesde variant van de W222 S-Klasse.
S-cabriolet-19.jpg (116.67 KiB) 5978 keer bekeken
De Mercedes S-Klasse familie is weer uitgebreid. Met de fonkelnieuwe S-Klasse Cabriolet (A217) staat het aantal varianten van de koningsklasse bij Mercedes-Benz nu op 6. De auto zal op de IAA 2015 in Frankfurt zijn werelddebuut beleven, zowel in S500 uitvoering als een S63 variant van Mercedes-AMG, goed voor 585 pk en 900 Nm koppel en een acceleratie naar de 100 van slechts 3,9 seconden.

Aan de voorzijde bevindt zich behalve de grote luchtinlaten in de bumper natuurlijk ook een zwarte diamantgrille met enkele, zilverkleurige vleugels met chroominleg. Het zijaanzicht is ook met de stoffen kap gesloten net zo elegant en sportief als dat van de coupé. De auto heeft zoals gewoonlijk stijlloze zijruiten, de stoffen kap is leverbaar in zwart, donkerblauw, donkerrood en beige en laat zich tot snelheden van 60 km/h in 20 seconden bedienen, ook via de sleutel.

De buitenste laag van de stoffen kap bevat als beschermlaag tegen water een schild van butyl aan de binnenzijde, in plaats van het veel gebruikte neopreen. Dankzij de combinatie van deze laag en een akoestisch geoptimaliseerde hemelbekleding dringt er tevens minder geluid door naar binnen. Een extra isolatielaag zorgt er daarnaast ook voor dat het elegante lijnenspel niet door van buitenaf komende invloeden verstoord wordt.

De S-Klasse Cabriolet is 5.027 mm lang, 1.899 mm breed en 1.417 mm hoog, en bevat volgens Mercedes-Benz een uitzonderlijke stijfheid van de voertuigconstructie. Het schotpaneel bij de kofferbak is uit aluminium en magnesium opgetrokken en is een van de vele maatregelen om het gewicht van de cabriolet gelijk te houden aan die van de coupé. In vergelijking met die coupé is 60% van het plaatwerk identiek.

In geval van nood zorgt een gasgenerator ervoor dat rolbeugels achter de achterste hoofdsteunen in de juiste positie worden gezet. Dankzij een speciale sensor worden vervuilde lucht en uitstootgassen niet het interieur ingeblazen. Ook een beslagen voorruit behoort tot het verleden dankzij een sensor die de luchtvochtigheid bij de voorruit continu in de gaten houdt.

De S-Klasse Cabriolet beschikt over een doorontwikkeling van het optioneel leverbare windschot Aircap, nekverwarming Airscarf (ook optioneel), verwarmde armleuningen en stoelverwarming achterin in combinatie met een intelligente klimaatcontrole die volledig automatisch de temperatuur achterin controleert, zowel bij open als gesloten dak. Dit wordt mogelijk gemaakt door 12 sensoren en 18 stelmotoren. Twee sensoren op het dashboard en achter de achterstoelen meten de lichtinval van de zonnestralen en passen daarop de luchtstromingen en temperatuur van de klimaatregeling aan.

De stoffen kap van de cabriolet vouwt zich bij het openen op in een apart compartiment van de bagageruimte. Deze ruimte wordt van de verdere bagageruimte gescheiden door middel van een elektrische rollo. Dankzij de automatische aansturing is het niet langer nodig om te stoppen wanneer het dak bediend moet worden. Met gesloten kap kan door middel van een knop aan de binnenzijde van de afdekplaat de rollo worden bediend. Hiermee is vervolgens een grotere bagageruimte beschikbaar.

De afdekplaat van het dakcompartiment is omrand met een verchroomde sierlijst. De Mercedes-ster op de achterklep kan ingedrukt worden en dient als greep voor de handmatige opening van de kofferbak. Tevens bevindt er zich zoals bij meerdere modellen een achteruitrijdcamera. Standaard is de auto uitgerust met een op afstand bedienbare elektro-hydraulische achterklepsluiting. Eveneens standaard is een doorlaadmogelijkheid naar het interieur.

Voor het interieur kan gekozen worden uit verschillende soorten leder, leder Nappa en designo leder Exclusief Nappa. Er zijn daarnaast 6 verschillende kleurcombinatie concepten beschikbaar, waaronder een "maritieme" combinatie van diepzeeblauw en porselein

De S-Klasse Cabriolet wordt in eerste instantie leverbaar met twee motorvarianten. Het basismodel is de S500 met 455 pk en 700 Nm koppel (bij 1.800 toeren per minuut). Het gecombineerd verbruik ligt op 8,5 liter op 100 km en de CO2 uitstoot bedraagt 199 g/km. De motor is gekoppeld aan de 9G-Tronic transmissie. De S500 beschikt standaard over Airmatic luchtvering en zet daarmee een nieuwe maatstaf in zijn segment.
Liefhebbers van sportiviteit kunnen kiezen voor de Mercedes-AMG S63 Cabriolet met 5,5 liter V8 biturbo motor. Deze motor levert 430 kW (585 pk) en 900 Nm aan koppel. Van 0 naar 100 km/h is in 3,9 seconden gedaan, mocht dit doorslaggevend zijn. De AMG motor is gekoppeld aan een AMG Speedshift MCT 7-traps transmissie met drie rijprogramma's (Comfort, Sport en Manual) waarbij stand C standaard actief is. Elektronisch aangestuurde uitlaatkleppen zorgen voor een nog sportiever en luider geluid in de standen Sport en Manual.

De S63 is voorzien van een "Twin Blade" grille in zilverchroom afwerking en een "A-vleugel" in de bumper in wagenkleur. De buitenste luchtopeningen zijn met zwarten sierdelen omlijst. Een zilverchromen frontsplitter zorgt voor een betere luchtgeleiding, evenals de dorpellijsten. Aan de achterzijde bevinden zich een diffuser inzetstuk met twee verchroomde dubbele sierstukken van het uitlaatsysteem.
De auto weegt 2.110 kg en haalt een verhouding van 3,61 kg per pk. Het gecombineerd verbruik is 10,4 liter op 100 km en de uitstoot van CO2 ligt op 244 g/km (milieulabel F). De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De auto staat standaard op 8,5x19 en 9,5x19 velgen met banden in de maten 255/45 R19 en 285/40 R19. Optioneel kan gekozen worden voor 8,5x20 en 9,5x20 velgen met 255/40 R20 en 285/35 R20 banden. Eveneens optioneel leverbaar zijn keramische remschijven.
De 4MATIC vierwielaandrijving zorgt voor een verdeling van 33/67 naar voor- en achterassen. Het Airmatic luchtveringssysteem is voorzien van het adaptieve dempingssysteem ADS Plus met de modii Sport en Comfort. Het systeem kan onder andere de auto automatisch verlagen bij snelheden vanaf 120 km/h.

De S-Klasse Cabriolet is vanaf december 2015 te bestellen, de eerste leveringen vinden plaats in het voorjaar van 2016
De nieuwe S-Klasse Cabriolet:
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

62368 62369 62370 62371

62372 62373 62374 62375

62376 62377 62378 62379

62380 62381 62382 62383

62384 62385 62386 62387

62388 62389 62390 62391

62392 62393 62394

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

03 sep 2015 06:42

Wit is op dit moment 1 van de mooiste kleuren op een S-Klasse (en meer) vind ik :goedzo:
Mooie verhaal weer Helmy!
#doeslief
Gebruikersavatar
georgeske
Forum Held
Berichten: 1012
Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
Locatie: brecht

03 sep 2015 17:53

In één woord, GEWELDIG. Zet zo een witte AMG hier maar op de oprit. Enkel het budget gaat dat niet toelaten vrees ik.


Groetjes, Georges.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

03 sep 2015 18:37

Wat een plaatje !!
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 sep 2015 18:39

Bedankt Peter :)

Tis weer een prachtige auto, ondanks dat ik zelf niet direct van de softtoppers ben. Zitten zo toch nog wat leuke bijzonderheden in, zoals die vooraf samengestelde kleurencombinaties die een bepaald thema hebben. En die AMG gaat natuurlijk nergens over, 0 naar 100 in 3,9 seconden :S
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

04 sep 2015 06:47

CLR schreef:.. En die AMG gaat natuurlijk nergens over, 0 naar 100 in 3,9 seconden :S
Ook de sedan haalt deze waardes.
Wat zal de 65 gaan doen?
#doeslief
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

04 sep 2015 13:25

Deze komt er zeker weten een keer...
WillemH
Berichten: 5954
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

04 sep 2015 14:00

Komt ook hoog in mijn lijstje, wat een geweldige auto!
Alchemist
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2011 15:20
Mercedes-Benz: R170 en een W208(verkocht) en nu ook een CL203
Locatie: Zoetermeer

29 okt 2015 16:31

Wat ontzettend jammer dat er een softtop op zit!!!! :o
Het elementen dak was veeeeeel mooier geweest, maar ja zal wel met de bagageruimte te maken hebben :S
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

29 okt 2015 16:51

Op een S klasse cabrio hoort een softtop op te zitten anders kun je net zo goed een coupe kopen!

Grtz
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Gebruikersavatar
JKA320
Berichten: 352
Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447

29 okt 2015 17:40

Xelaw210 schreef:Op een S klasse cabrio hoort een softtop op te zitten anders kun je net zo goed een coupe kopen!

Grtz
Ik ken weinig coupe's met inklapbaar dak.... :stom:
En of het nu stof, metaal bekleed met stof of gewoon metaal is maakt weinig uit. Als het goed is ligt de boel toch in de koffer 8-)

gr. Jeroen
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

18 nov 2015 17:52

stoffen dak is voor vrouwen.
ik vind het ook een zonde dat MB weer meer en meer voor soft tops kiest
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

27 dec 2015 16:08

Niks dan lof........
DE S 65 AMG IS DE KRACHTIGSTE CABRIO TER WERELD
Mercedes windt er geen doekjes om. De S-Klasse moet de absolute top zijn in het segment van de limousines. De tweedeurs moet dezelfde rol waarnemen in zijn respectievelijke segment en de S-Klasse cabrio moet niets minder zijn dan de beste convertible ter wereld. Daar is overigens wel wat concurrentie voor, want ook de Rolls-Royce Dawn claimt die titel. Twee auto’s die evenwel elk hun eigen troeven uitspelen. De Dawn is wat minder verlust op vermogen dan deze Duitser. En alsof de eerder aangekondigde S 63 AMG Cabrio nog niet voldoende was, is er nu een variant met het cijfer 65 in de naam.

Ja, dat staat nog altijd voor een 6.0l V12 met twee turbo’s. Het vermogen van 630pk lijkt al behoorlijk indrukwekkend, maar het verbleekt bij de trekkracht van 1.000Nm dat tussen 2.300 en 4.300t/min ter beschikking is. Elektronisch begrensd weliswaar, want de zeventrapsautomaat moet ook nog heel blijven. En wellicht daarom dat hier geen negenbak gemonteerd wordt. De tandwielen daarvan zijn nog smaller. Meer vermogen is elders misschien nog wel te vinden, meer trekkracht niet.

Wie op prestaties zit te azen, moeten we teleurstellen. Die zegt Mercedes er nog niet bij.
Tekst, inclusief 17 foto's via onderstaande link
http://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/de ... ar-BBnxW05

Bron : MSN
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

08 apr 2016 17:57

Eerste contact: Mercedes S-klasse Cabrio

De adel geeft zich bloot

45 jaar hebben we moeten wachten op een nieuwe topklasse cabrio van Mercedes zelf. De opvolger van de 280 SE van destijds blijkt geenszins een ontgoocheling. Integendeel, hij vormt zelfs een rechtstreekse bedreiging voor Crewe.

Crewe, dat is waar de Bentleys ontstaan. Sinds Mercedes gestopt was met de 280 SE cabrio in 1971, had Bentley het speelveld voor grote cabrio’s van standing voor zich alleen. Alleen Rolls Royce deed mee, maar nog een klasse hoger. Maar Mercedes wil zich nu opnieuw roeren in die markt.

Zacht nest

Ziehier dus de Mercedes S-klasse Coupé, die zijn dak inruilde voor een zachte stoffen bedekking. Zoals het hoort is de verschillende lagen dik, want zo’n cabriodak heeft verschillende rollen in te vullen. Eerst en vooral geeft hij de Mercedes S-klasse Cabrio de elegante en majestueuze uitstraling die je mag verwachten. Vanuit eender welke hoek straalt hij zowel open als gesloten een sterke verleidingskracht uit. De tweede rol is moeilijker: het comfortniveau vrijwaren dat je in deze klasse mag verwachten. Missie geslaagd. De isolatie is gewoonweg perfect. Vooral de geluidsakoestiek maakt indruk: je hoort geen enkel storend aërodynamisch geluid, tenminste: net zo min als in de gewone Mercedes S-klasse.
De S-klasse Cabrio weeft een gezellige cocon om je heen, alleen kan hier de cocon open.

Wanneer je hier op de knop drukt om de zon binnen te laten in het interieur, krijg je helemaal het gevoel je in een zacht nest te bevinden. De wind lijkt dan zachtjes over je wang te strelen. Zachtjes, niet te veel. Met een druk op een knop richt je het windscherm op dat voorbij de achterste zitplaatsen staat opgesteld. Ook de Aircap richt zich dan op, het windscherm dat boven de ruit uitsteekt en dat we leerden kennen in de E-klasse Cabrio van de vorige generatie. Met deze beschermmiddeltjes op hun plaats en me de ruiten omhoog zijn alle inzittenden gevrijwaard van wind, zelfs op de snelweg. Het is allemaal heel efficiënt, alleen jammer dat de Aircap de lijn van de prachtige Mercedes S-klasse Cabrio wat teniet doet.

Verbluffend

Hoe langer en imposanter een coupé is, hoe groter de kans dat je problemen krijgt met de structurele stijfheid van het koetswerk wanneer je het dak wegneemt. Maar al van in de eerste kilometers achter het stuur van deze cabrio van 5 meter lengte, zijn we gerustgesteld. Je voelt weliswaar het koetswerk ‘werken’ maar het is niet zo erg als we vreesden. We hadden vooraf schrik dat je met deze auto enige schroom aan de dag zou moeten leggen op een bochtige weg. Fout gedacht. We herinneren ons uit de Mercedes S-klasse Coupé dat de S 500 Coupé uiteindelijk een aangenamer gezel was dan de 63 AMG omdat hij makkelijker bereikbaar en bruikbaar bleek. Met de minder scherpe cabrio hadden we vooraf de schrik dat de AMG hier al helemaal ‘too much’ zou zijn. Opnieuw: fout gedacht.

Behalve zijn strakker getrokken ophanging die resoluut is afgesteld op sportieve prestaties en behalve zijn enorme sloffen, komt de AMG ook standaard met de 4Matic vierwielaandrijving. Dat maakt een enorm verschil. Bij het uitkomen van de bocht hebben de achterwielen van de Mercedes S500 Cabrio het soms moeilijk om alle 455 pk en 700 Nm uit de 4.6 V8 naar het asfalt te loodsen. De vier wielen daarentegen hebben geen enkele moeite met de 585 pk en 900 Nm uit de 5.5 V8 biturbo in de AMG. Nooit verliest hij het rechte pad, nooit duikt er onderstuur op. Al snel overtuigt de Mercedes S Cabrio 63 AMG zijn bestuurder dat het ritme best omhoog mag. Met een bijna achteloze nonchalance rijgt hij bocht na bocht aan elkaar. Je vergeet zijn gewicht, tot op het moment wanneer je moet vertragen. Wat meer gevoel dat de remmen bijten had wel via het pedaal mogen worden gecommuniceerd naar de bestuurder.

In tegenstelling tot de Coupé is in de S Cabrio de AMG-versie dus niet alleen de keuze voor wie al op voorhand overtuigd is dat het een AMG moet zijn omdat dat nu eenmaal de snelste en de duurste keuze is. Maar hier ontdekken we dus ook een AMG die ook nog eens de aangenaamst sturende is, tenminste voor wie er een sportieve instelling op nahoudt. Hij kan probleemloos mee met de Bentley Continental GTC W12, wat vast boeiende gesprekken oplevert in de golfclub.
De Mercedes S500 Cabrio start aan 144.232 euro, voor de AMG moet je al over minstens 193.358 euro beschikken. Dat is 20.000 euro minder dan een Bentley. Bon, wat zegt de bankrekening in Panama?


Mercedes-AMG S 63 Cabrio
V8 Biturbo 5.461cc
585 pk bij 5.500 opm
900 Nm bij 2.350-3.750 opm
0-100 km/u in 3,9 seconden
Top: 250 km/u
Verbruik: 10,4 l/100 km
CO2: 244 gr/km
Prijs: 193.358 euro
http://ww2.autoscout24.be/nl-be/info/ma ... utm_term=1
Plaats reactie