De Mercedes S-Klasse familie is weer uitgebreid. Met de fonkelnieuwe S-Klasse Cabriolet (A217) staat het aantal varianten van de koningsklasse bij Mercedes-Benz nu op 6. De auto zal op de IAA 2015 in Frankfurt zijn werelddebuut beleven, zowel in S500 uitvoering als een S63 variant van Mercedes-AMG, goed voor 585 pk en 900 Nm koppel en een acceleratie naar de 100 van slechts 3,9 seconden.
Aan de voorzijde bevindt zich behalve de grote luchtinlaten in de bumper natuurlijk ook een zwarte diamantgrille met enkele, zilverkleurige vleugels met chroominleg. Het zijaanzicht is ook met de stoffen kap gesloten net zo elegant en sportief als dat van de coupé. De auto heeft zoals gewoonlijk stijlloze zijruiten, de stoffen kap is leverbaar in zwart, donkerblauw, donkerrood en beige en laat zich tot snelheden van 60 km/h in 20 seconden bedienen, ook via de sleutel.
De buitenste laag van de stoffen kap bevat als beschermlaag tegen water een schild van butyl aan de binnenzijde, in plaats van het veel gebruikte neopreen. Dankzij de combinatie van deze laag en een akoestisch geoptimaliseerde hemelbekleding dringt er tevens minder geluid door naar binnen. Een extra isolatielaag zorgt er daarnaast ook voor dat het elegante lijnenspel niet door van buitenaf komende invloeden verstoord wordt.
De S-Klasse Cabriolet is 5.027 mm lang, 1.899 mm breed en 1.417 mm hoog, en bevat volgens Mercedes-Benz een uitzonderlijke stijfheid van de voertuigconstructie. Het schotpaneel bij de kofferbak is uit aluminium en magnesium opgetrokken en is een van de vele maatregelen om het gewicht van de cabriolet gelijk te houden aan die van de coupé. In vergelijking met die coupé is 60% van het plaatwerk identiek.
In geval van nood zorgt een gasgenerator ervoor dat rolbeugels achter de achterste hoofdsteunen in de juiste positie worden gezet. Dankzij een speciale sensor worden vervuilde lucht en uitstootgassen niet het interieur ingeblazen. Ook een beslagen voorruit behoort tot het verleden dankzij een sensor die de luchtvochtigheid bij de voorruit continu in de gaten houdt.
De S-Klasse Cabriolet beschikt over een doorontwikkeling van het optioneel leverbare windschot Aircap, nekverwarming Airscarf (ook optioneel), verwarmde armleuningen en stoelverwarming achterin in combinatie met een intelligente klimaatcontrole die volledig automatisch de temperatuur achterin controleert, zowel bij open als gesloten dak. Dit wordt mogelijk gemaakt door 12 sensoren en 18 stelmotoren. Twee sensoren op het dashboard en achter de achterstoelen meten de lichtinval van de zonnestralen en passen daarop de luchtstromingen en temperatuur van de klimaatregeling aan.
De stoffen kap van de cabriolet vouwt zich bij het openen op in een apart compartiment van de bagageruimte. Deze ruimte wordt van de verdere bagageruimte gescheiden door middel van een elektrische rollo. Dankzij de automatische aansturing is het niet langer nodig om te stoppen wanneer het dak bediend moet worden. Met gesloten kap kan door middel van een knop aan de binnenzijde van de afdekplaat de rollo worden bediend. Hiermee is vervolgens een grotere bagageruimte beschikbaar.
De afdekplaat van het dakcompartiment is omrand met een verchroomde sierlijst. De Mercedes-ster op de achterklep kan ingedrukt worden en dient als greep voor de handmatige opening van de kofferbak. Tevens bevindt er zich zoals bij meerdere modellen een achteruitrijdcamera. Standaard is de auto uitgerust met een op afstand bedienbare elektro-hydraulische achterklepsluiting. Eveneens standaard is een doorlaadmogelijkheid naar het interieur.
Voor het interieur kan gekozen worden uit verschillende soorten leder, leder Nappa en designo leder Exclusief Nappa. Er zijn daarnaast 6 verschillende kleurcombinatie concepten beschikbaar, waaronder een "maritieme" combinatie van diepzeeblauw en porselein
De S-Klasse Cabriolet wordt in eerste instantie leverbaar met twee motorvarianten. Het basismodel is de S500 met 455 pk en 700 Nm koppel (bij 1.800 toeren per minuut). Het gecombineerd verbruik ligt op 8,5 liter op 100 km en de CO2 uitstoot bedraagt 199 g/km. De motor is gekoppeld aan de 9G-Tronic transmissie. De S500 beschikt standaard over Airmatic luchtvering en zet daarmee een nieuwe maatstaf in zijn segment.
Liefhebbers van sportiviteit kunnen kiezen voor de Mercedes-AMG S63 Cabriolet met 5,5 liter V8 biturbo motor. Deze motor levert 430 kW (585 pk) en 900 Nm aan koppel. Van 0 naar 100 km/h is in 3,9 seconden gedaan, mocht dit doorslaggevend zijn. De AMG motor is gekoppeld aan een AMG Speedshift MCT 7-traps transmissie met drie rijprogramma's (Comfort, Sport en Manual) waarbij stand C standaard actief is. Elektronisch aangestuurde uitlaatkleppen zorgen voor een nog sportiever en luider geluid in de standen Sport en Manual.
De S63 is voorzien van een "Twin Blade" grille in zilverchroom afwerking en een "A-vleugel" in de bumper in wagenkleur. De buitenste luchtopeningen zijn met zwarten sierdelen omlijst. Een zilverchromen frontsplitter zorgt voor een betere luchtgeleiding, evenals de dorpellijsten. Aan de achterzijde bevinden zich een diffuser inzetstuk met twee verchroomde dubbele sierstukken van het uitlaatsysteem.
De auto weegt 2.110 kg en haalt een verhouding van 3,61 kg per pk. Het gecombineerd verbruik is 10,4 liter op 100 km en de uitstoot van CO2 ligt op 244 g/km (milieulabel F). De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De auto staat standaard op 8,5x19 en 9,5x19 velgen met banden in de maten 255/45 R19 en 285/40 R19. Optioneel kan gekozen worden voor 8,5x20 en 9,5x20 velgen met 255/40 R20 en 285/35 R20 banden. Eveneens optioneel leverbaar zijn keramische remschijven.
De 4MATIC vierwielaandrijving zorgt voor een verdeling van 33/67 naar voor- en achterassen. Het Airmatic luchtveringssysteem is voorzien van het adaptieve dempingssysteem ADS Plus met de modii Sport en Comfort. Het systeem kan onder andere de auto automatisch verlagen bij snelheden vanaf 120 km/h.
De S-Klasse Cabriolet is vanaf december 2015 te bestellen, de eerste leveringen vinden plaats in het voorjaar van 2016
De nieuwe S-Klasse Cabriolet:
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Bron: Mercedes-Benz Passion Blog