Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Geheel verwacht en in lijn met wat het merk de afgelopen tijd in gang heeft gezet, heeft Mercedes-Benz de eerste beelden en informatie vrijgegeven van de GLE-Klasse. Voor wie in de war raakt: het gaat hier om de ML facelift (nog steeds reeks W166). Mercedes wil echter duidelijker maken waar modellen ten opzichte van elkaar staan, zo is de GLE een SUV met uitrusting en techniek van het niveau van de E-Klasse. De auto wordt voor het eerst getoond op de New York Autoshow (NYIAS) en staat vanaf september bij de dealers.
Standaarduitrusting als voorheen
De standaarduitrusting van de GLE-Klasse is gebaseerd op die van de pre-facelift W166: de ML. Nieuw voor de standaarduitrusting zijn een zijwindassistent, Collision Prevention Assist Plus, ECO Start/Stop en Dynamic Select. Tevens beschikt de auto over een vernieuwd multifunctioneel stuurwiel, Audio 20 CD met 7-inch scherm en een communicatiemodule voor diensten van Mercedes "connect me".
Optioneel kan de GLE voorzien worden van onder andere het Rij-assistentie pakket Plus met Distronic Plus en stuurassistent, Stop&Go Pilot of Pre-Safe remmen met voetgangersbescherming, BAS Plus, actieve dode-hoek assistent, actieve spoorassistent en het Comfort pakket met Easy Pack achterklep, achteruitrijdcamera en servosluiting voor alle deuren. In het Parkeer pakket zijn inbegrepen een 360-graden camera, het volledig in LED uitgevoerde Intelligent Light System en Magic Vision Control (in de ruitenwisser ingebouwde ruitensproeiers).
Nieuwe interieurkleuren en siermaterialen
Met de introductie van de GLE worden nieuwe interieurkleuren beschikbaar. Het gaat hierbij om ingwerbeige, espresso bruin, zadel bruin en porselein, gecombineerd met in zwart afgewerkte interieurelementen. De leverbare houtsoorten zijn open porig Essen (bruin), Eucalyptus (bruin), Pappel (zwart) en Wortelnoot (bruin). Voor de liefhebbers van sportiviteit is er AMG Carbon.
Plug-in hybride GLE 500 e 4MATIC met 442 pk
Met de introductie van de GLE wordt een nieuw plug-in hybride model leverbaar, te weten de GLE 500 e 4MATIC. De auto beschikt over een gecombineerd vermogen van 422 pk, het verbruik en de uitstoot volgens NEFZ-norm liggen op 78 gram per kilometer en 3,3 liter per 100 km. Volledig elektrisch kan het voertuig 30 kilometer afleggen, het opladen kan middels een 230 Volt aansluiting of de verscheidene openbare oplaadmogelijkheden. De tijdsduur bedraagt minstens 2 uur.
De GLE 500 e 4MATIC haalt zijn vermogen uit een BlueDIRECT V6 benzinemotor met 333 pk en een hybride module met 116 pk. Het gecombineerde koppel ligt op 650 Nm en dit alles wordt naar de wielen overgebracht via 7G-Tronic Plus. De beschikbare rijprogramma's zijn dezelfde als die in de S-Klasse: Charge, E-Save, E-Mode en Hybrid.
Benzinemotoren tot en met 435 pk
Naast de GLE 500 e 4MATIC zijn er nog twee andere benzinemotoren leverbaar: de GLE 400 4MATIC met 333 pk en 480 Nm koppel, en de GLE 500 4MATIC met 435 pk en 700 Nm koppel. Het verbruik van de GLE 400 met V6 biturbo ligt op 8,8 liter op 100 km, de 4,6-liter V8 biturbo heeft 11 liter nodig voor 100 km. De uitstoot van CO2 zijn 209 en 258 gram per kilometer. De aandrijving wordt verzorgd door de 7G-Tronic automatische transmissie. Standaard staat de 6-cilinder GLE 400 op 8Jx18 velgen met banden in de maat 255/55 R18. Voor de 8-cilinder GLE 500 is dit 8,5Jx19 met 255/50 R19 banden.
Dieselmotoren worden gekoppeld aan 9G-Tronic
Voor de liefhebbers van dieselmotoren zijn natuurlijk ook meerdere varianten leverbaar. De GLE 250 d is zowel zonder als met 4MATIC vierwielaandrijving leverbaar en haalt 204 pk en 480 Nm uit een 2.143 cm³ 4-in-lijn motor. Het verbruik van dit model ligt op 5,4 liter op 100 km volgens NEFZ voor de achterwiel-aangedreven variant, en op 5,7 liter voor de 4MATIC variant (uitstoot van 140 en 149 g/km CO2). De krachtigste diesel blijft de GLE 350 d 4MATIC met 3-liter V6, goed voor 258 pk en 620 Nm koppel. Het verbruik bedraagt 6,4 liter op 100 km en de uitstoot ligt op 169 g/km CO2. Alle dieselvarianten staan op 7,5x17 velgen met banden in de maat 235/65 R17. Zoals hierboven gemeld worden alle dieselaangedreven GLE's voorzien van de nieuwe 9G-Tronic transmissie.
Krachtpatsers GLE 63 en GLE 63 S
Net als bij de GLE-Coupé komen er twee AMG-varianten beschikbaar, namelijk de Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC en de Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC. Beiden beschikken over de 5,5-liter V8 biturbo motor van AMG met 557 pk en 700 Nm in de GLE 63, en 585 pk en 760 Nm in de GLE 63 S. De acceleratietijden van 0 naar 100 km/h zijn 4,3 en 4,2 seconden, het verbruik ligt voor beide modellen op 11,8 liter op 100 km. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/h, voor hen die het AMG Drivers Package bestellen wordt dit omhoog geschroefd naar 280 km/h.
Net als de AMG varianten van de GLE-Coupé beschikken de "reguliere" GLE AMG's over meerdere rijprogramma's die via Dynamic Select te kiezen zijn: INDIVIDUAL, COMFORT, GLAD, en SPORT. Voor 4MATIC varianten is tevens het programma OFFROAD beschikbaar, als de klant voor het Offroad-techniek pakket kiest komt daar ook nog OFFROAD+ bij. De bodemvrijheid bij auto's met AIRMATIC ligt op 285 mm, de waaddiepte is 600 mm. Waar standaard 4MATIC uitvoeringen het vermogen en koppel 50/50 delen over voor- en achteras, is dit voor de AMG een 40/60 verdeling. De AMG-modellen staan standaard op titaangrijze, glansgedraaide AMG lichtmetalen velgen in veelspaaks design in de maat 9Jx20 met 265/45 R20 banden. Optioneel is er ook te kiezen voor 295/35 R21.
Uitrustingsdetails
Optioneel kunnen het AIRMATIC pakket met luchtvering en ADS of het Offroad-techniek pakket gecombineerd worden met de actieve bochtenstabilisering Active Curve System (standaard op de GLE 63). Dit is mogelijk op de GLE 350 d 4MATIC, GLE 400 4MATIC en GLE 500 4MATIC. Standaard worden alle vier- en zescilinder varianten voorzien van het Agility Control onderstel. Voor deze modellen is optioneel AIRMATIC met ADS leverbaar. Eveneens standaard op alle GLE's is een elektro-mechanisch stuursysteem.
Het AMG Ride Control sportonderstel met AIRMATIC pakket omvat naast luchtvering met automatische niveauregeling ook speciale draagarmen. Deze zijn door AMG geoptimaliseerd voor gebruik in combinatie met variabele demping ADS Plus.
3.500 kg trekgewicht
De GLE is voorzien van een volledig elektrische in- en uitklapbare trekhaak met ESP aanhangwagenstabilisatie. Het maximaal geremd trekgewicht ligt op 3.500 kg. De GLE is vanaf 7 april te zien op de autotentoonstelling in New York en zal in september bij de dealers te zien zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog