Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:In veel landen is het op dit moment niet het weer om als eerste aan open auto's te denken. Desondanks gaat de aandacht nu even uit naar de open auto's van Mercedes-Benz: de S, SL en SLC.
S-Cabriolet: nog dit jaar geïntroduceerd
Als eerste de S-Cabriolet. Zoals eerder al te zien was, wordt het geen vierdeurs zoals de Ocean Drive Concept uit 2007, maar een traditionelere tweedeurs. De wagen wordt zoals verwacht uitgerust met een stoffen kap die op de nieuwe foto's duidelijk zichtbaar is. Verder zijn er weinig verrassingen, de auto zal grotendeels de styling van de S-Coupé overnemen. Wat wel zou kunnen is dat de achterlichten een ander ontwerp krijgen, aangezien de witte testwagen behoorlijk afgeplakte achterlichten heeft.
De S-Cabriolet zal, ondanks het ontbreken in de voorheen gelekte planning, nog dit jaar zijn debuut beleven. Dat heeft Martin Hulder, projectmanager van het S-Klasse programma, bekend gemaakt. De keuze uit motoren zal hetzelfde zijn als bij de S-Coupé, inclusief AMG varianten.
R231 SL MoPf voor het eerst gespot
Ander nieuws met beeldmateriaal is aanwezig van de SL. Het zat er al aan te komen dat we in 2015 de eerste beelden zouden zien van de R231 MoPf, die overigens pas in 2016 zal worden onthuld, en dat is nu dus werkelijkheid geworden.
De R231 zal geen bescheiden facelift krijgen, de voorzijde zal namelijk op eenzelfde wijze veranderen als bij de laatste R230 MoPf. Dit gebeurt vanwege de ontevredenheid binnen en buiten Mercedes-Benz over de aparte vormgeving van de koplampen. De nieuwe koplampen zullen meer de grille gaan volgen, zoals dat ook bij de huidige modellen het geval is. Of die grille zelf ook drastisch van vorm en houding gaat veranderen is nog maar de vraag. Op de testauto lijkt deze omgedraaid te zitten, wat herinneringen oproept aan klassiekers zoals de W194 300SL Rennwagen. Dit kan echter gewoon een plastic opzetstuk zijn, zoals dat zoveel wordt toegepast op testauto's.
De bumpers zullen dankzij de facelift beter aansluiten bij de huidige designtaal van Mercedes-Benz. Ook de voorste spatschermen zijn gecamoufleerd, waarschijnlijk krijgen de kieuwen dus een iets andere styling.
Opvallend genoeg is ook het dak gecamoufleerd. Wat hier precies de betekenis achter is, is nog niet bekend. Er zijn al een tijdje geruchten dat Mercedes-Benz de SL in de nabije toekomst gaat uitrusten met een stoffen kap. Het zou echter wel heel opmerkelijk zijn als Mercedes-Benz daarmee niet kan wachten tot een volgende generatie. Een dergelijke overgang vereist namelijk een compleet ander dakframe en een herinrichting van de benodigde en verdere beschikbare ruimte achterin de auto. Bovendien is het momenteel slechts een gerucht waar nog geen uitspraken over zijn gedaan door sleutelfiguren als Gorden Wagener (hoofd Vormgeving bij Mercedes-Benz) of Ola Kallenius (hoofd Verkoop en Marketing van Mercedes-Benz personenwagens). Verwacht voorlopig dus niet dat de auto zó drastisch zal veranderen.
SLK-opvolger krijgt AMG-Sport variant, meer info bekend over motoriseringen
Tenslotte is er nog nieuws te melden over de SLC, de facelift óf opvolger van de SLK. Ook op deze auto moeten we nog een tijdje wachten, maar Autovisie zegt al wel nieuws te hebben. Uit een patentaanvraag blijkt namelijk dat Mercedes-Benz niet alleen meer motorvarianten wil introduceren, maar ook dat de SLC een AMG-Sport variant zal krijgen. De aangevraagde modelnamen zijn SLC 180, SLC 200, SLC 250, SLC 300, SLC 350, SLC 400 en SLC 450. Zoals Autovisie terecht opmerkt is dit geen daadwerkelijke garantie dat al deze uitvoeringen er zullen komen, fabrikanten vragen liever een patent te veel dan te weinig aan. Daarentegen zou de SLC met een dergelijk programma prima aansluiten op de C-Klasse, waar deze, zoals de naam tegenwoordig duidelijk laat zien, op gebaseerd is. De SLC 450 zou overigens de AMG-Sport uitvoering zijn, mogelijk met dezelfde 362-pk sterke V6 die in de C-Klasse te vinden is. Verwacht natuurlijk ook een 'echte' AMG variant, waarschijnlijk in de vorm van een Mercedes-AMG SLC 55 met 4,0-liter V8, bekend uit de C 63 en ook de AMG-GT.
S-Klasse Cabriolet:
R231 SL MoPf:
Bron: de S-Klasse Cabriolet en de R231 SL MoPf op WorldCarFans.com, SLC patentaanvragen via AutoVisie.