Tussen alle concepts door die als introductie dienen voor nieuwe Mercedes-Benz personenwagens, komt het merk af en toe ook naar buiten met een studiemodel om een visie te tonen op de toekomst van de auto. Ditmaal introduceerde Dr. Dieter Zetsche op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas een nieuw studiemodel met de naam F 015 Luxury in Motion.
Autonoom rijden is een van de kernzaken voor de autoindustrie op de CES 2015 in Las Vegas. Met de F 015 toont Mercedes-Benz een blik op hoe toekomstige auto's eruit zullen gaan zien en hoe een autonoom rijdende luxe limousine de auto transformeert tot een privé lounge. Het lounge karakter, gecombineerd met een maximaal ruimteaanbod in het interieur, brengen luxe en comfort naar een nieuw niveau. Eén van de centrale thema's van het onderzoeksvoertuig is een ononderbroken informatie-uitwisseling tussen voertuig, inzittenden en de buitenwereld. Daarmee is de Consumer Electronics Show een voor de hand liggende plek voor de wereldpremière van de F 015 Luxury in Motion.
F 015 Luxury: 5.220 mm lang en 2.018 mm breed
De F 015 kenmerkt de visie van dit nieuwe voertuigconcept met buitengewone verhoudingen, een lengte van 5.220 mm, een breedte van 2.018 mm, een hoogte van 1.524 mm en een monolitisch interieur, evenals grote door LED-modules verlichte oppervlakken aan voor- en achterzijde. Op deze LED-velden kunnen verschillende verlichtingsfuncties worden weergeven. Tegelijkertijd communiceert en reageert het voertuig daarmee op de buitenwereld. Voetgangers worden bijvoorbeeld door de displays alert gemaakt op het feit dat het voertuig ze "gezien" heeft.
Een QR-code vervangt de kentekenplaat, waardoor informatie over het voertuig toegankelijk is voor de buitenwereld. In combinatie met de markante, lage lichtband aan de achterzijde verandert het voertuig in een communicatiecentrale op wielen. De monolitische indruk van het voertuig wordt versterkt door het ontbreken van zijspiegels en zijruiten die zonder diepteverschillen gelijk liggen met het koetswerk en dankzij een fijnmatig rasterwerk bijna onopmerkelijk overgaan in de in Alubeam gespoten carrosserie.
Kleine neus, platliggende voorruit en diepe achterkant
De kleine neuspartij, de sterk uitgerekte daklijn, de bijna horizontaal liggende voorruit en de zeer korte, ver naar achteren geplaatste achterzijde geven de F 015 Luxury in Motion een gestrekt en uitgesproken dynamisch silhouette. De carrosserie lijkt sterk getailleerd. De sterk naar achter getrokken cabine biedt ruimte voor gespierde schouderlijnen, die in de flanken een bijzonder lichtverloop bieden. Dit alles geeft de zijkanten van het voertuig, samen met de gespierde dorpels, een extra visuele structuur. De enorme 26-inch wielen trekken de dorpels optisch naar beneden waarmee de buitengewoon lange wielbasis extra benadrukt wordt. De lichtmetalen velgen zijn onderverdeeld in vijf gelijkmatige vlakken van hoogglans gepolijst aluminium.
Wielbasis van 3.610 mm zonder B-stijl
De ongebruikelijk grote wielbasis van de F 015 Luxury in Motion is met 3.610 mm maar liefst 245 mm langer dan de wielbasis van de andere langste Mercedes, de Mercedes-Maybach S-Klasse (3.365 mm). In combinatie met de korte overhang vóór en achter is het duidelijk zichtbaar dat bij de ontwikkeling veel aandacht werd besteed aan een maximaal ruimteaanbod voor de inzittenden.
De F 015 bevat geen B-stijlen en heeft de deuren draaien in tegengestelde richting 90 graden open. Hierdoor is de toegang naar het interieur bijzonder comfortabel en wordt een blik geboden op het enorm ruime en intelligente interieur en wordt een ongehinderde instap mogelijk gemaakt. De bescherming tegen zijdelingse impact is op slimme wijze in de deuren geïntegreerd.
De F 015 Luxury in Motion maakt gebruik van een aandrijflijn met elektro-aandrijving en brandstofcellen, welke gebaseerd is op het F-CELL Plug-In HYBRID systeem dat ook in onderzoeksvoertuig F 125! uit 2011 werd toegepast. Het combineert de stroomvoorziening aan boord met een bijzonder krachtige en compacte hoog-voltage accu. Voor de opslag van waterstof gebruikt het voertuig druktanks van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFK). Het verbruik, omgerekend volgens de huidige NEFZ cyclus, ligt bij 0,60 kg waterstof per 100 kilometer, wat overeenkomt met 2,0 liter diesel.
De brandstofcellen zijn verder geoptimaliseerd betreffende prestaties, efficiëntie en levensduur, en leveren de energie voor twee elektromotoren met 100 kW (136 pk) per stuk. Deze zijn achterin het voertuig geplaatst om geen ruimte van het interieur in beslag te nemen, en brengen de aandrijving over naar de achterwielen. Het totaal piekvermogen van het systeem ligt bij 200 kW (272 pk). Het maximale koppel van 400 Nm is direct beschikbaar en zorgt voor vlotte prestaties: de F 015 accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,7 seconden en kan een begrensde topsnelheid bereiken van 200 km/h.
Variabel zitconcept met vier loungezetels
Een van de kerneigenschappen van het innovatieve interieur is het variabele zitconcept met vier draaibare loungezetels, die ook naar elkaar toe gericht kunnen worden. Zo kunnen inzittenden oog-in-oog communiceren met elkaar. Ondanks dat autonoom rijden centraal staat, is het voertuig ook handmatig te bedienen. Hiervoor presenteert het met wit leder beklede dashboard het eveneens wit-lederen stuurwiel aan de bestuurder, en kan de besturing overgenomen worden. Om de in- en uitstap te vergemakkelijken draaien de stoelen 30 graden naar buiten toe zodra de deuren openzwaaien.
De stoelbekleding bestaat uit zeer fijn geperforeerd nappa-leder in de kleur Ice White en de stoelkuipen zijn van hoogglans gepolijst aluminium vervaardigd. Elke stoelkuip is contrasterend voorzien van een blauwe LED-band en is ook handmatig draaibaar. Bijzondere accenten van het interieur zijn onder andere de lederen hoofdsteunen met prominente Mercedes ster en stoelgordels in dezelfde kleur als het leer van de stoelen.
6 schermen met gebarenbesturing.
Voor het onderzoeksvoertuig staat een continue informatieuitwisseling tussen voertuig, inzittenden en buitenwereld centraal. Hiertoe dienen zes rondom geplaatste en harmonisch geïntegreerde schermen in het dashboard, de achterwand en de zijwanden. Daarmee wordt het interieur van de F 015 Luxury in Motion een digitale belevingsruimte met een perfecte aansluiting tussen werkelijkheid en virtualiteit. De inzittenden kunnen interactie voeren met het voertuig via gebaren, of via aanraakschermen. Sensoren herkennen de handen van de inzittenden en bieden hen bedieningspanelen met aansturingsmogelijkheden die bij de situatie passen. Partikelstromen op het display, met helder witte achtergrondweergaves, visualiseren de bewegingen van het voertuig en staan symbool voor zijn intelligentie. Tevens wordt het mogelijk gemaakt om individueel voor elke zitplaats specifieke informatie te tonen.
F 015 Luxury in Motion: voor het jaar 2030
De F 015 Luxury in Motion is het antwoord van Mercedes-Benz op een snel veranderende wereld. Tot en met 2030 stijgt het aantal ''mega-steden'', steden met meer dan 10 miljoen inwoners. "Het meest begeerde luxe goed in de 21ste eeuw is privétijd en ruimte", aldus Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van het bestuur van Daimler AG en baas van Mercedes-Benz. "Autonoom rijdende auto's van Mercedes-Benz zullen die specifieke zaken kunnen bieden. Met de F 015 Luxury in Motion wordt voor het eerst deze revolutionaire soort van mobiliteit concreet en te beleven."
Wat betreft de route van zelf-bewegende (automobiele) naar zelf-rijdende (autonome) voertuigen is Mercedes-Benz een pionier en gaat het verder dan slechts een technische realisering van geautomatiseerd rijden. Daarbij staat de mens immer nog centraal van alle concepten. Zoals de Benz Patent-Motorwagen uit 1886 en zijn opvolgers de individuele mobiliteit en bijbehorende industrie een revolutie lieten ondergaan, zullen op dezelfde wijze grote veranderingen merkbaar worden met de lancering van de eerste autonoom rijdende voertuigen.
Dr. Zetsche: "Twee jaar geleden hebben wij met de S500 Intelligent Drive op de historische Bertha-Benz route al bewezen dat wij de technologie om autonoom aan het verkeer deel te nemen beheersen. Wij hebben een nauwkeurig bepaald plan waarmee wij kunnen overstappen van het realiseren van de basisprincipes naar het commercieel inzetten van de technologie. De F 015 toont waar deze weg ons naartoe zal leiden."
De presentatie van de auto op CES 2015:
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog