Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-AMG heeft gisteravond bij het hoofdkwartier in Affalterbach de nieuwe AMG GT (C190) onthuld, die als 462 pk sterke GT of als 510 pk sterke GT S in een druk bezet sportwagensegment gaat strijden. De sportwagen zal in het voorjaar van 2015 voor het eerst in de showrooms staan, de prijs is momenteel nog niet bekend.
Eindelijk is de auto dan officieel gepresenteerd na het gigantische teaser-offensief van de heren uit Affalterbach. De GT is de tweede auto die geheel door Mercedes-AMG zelf ontwikkeld is, omdat het een echte rijdersmachine moet zijn. Dat is goed gelukt met de 462 pk sterke GT en de 510 pk sterke GT S, goed voor prestaties als een 0-100 km/h tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/h. De GT haalt 4,0 seconden en maximaal 304 km/h welke elektronisch begrensd is.
Biturbo binnen de V
De nieuwe 4,0-liter V8 biturbo motor is speciaal voor de GT ontwikkeld en is, hoe markant ook, de nieuwste toevoeging aan de BlueDIRECT motorenreeks. Het blok, met de aanduiding M178, is nauw verwand aan de 2,0-liter turbo motor uit de A45 AMG, wat zich vertaald naar de identieke boring en slag verhouding. De brandstof wordt ingespoten via piezo-injectoren en de turbo's bevinden zich niet buiten de cilinderbanken maar ertussen (''in de V''). Dankzij de dry-sump smering wordt de motor ook bij hoge dwarskrachten optimaal gesmeerd.
AMG GT S standaard met Performance uitlaatsysteem
De Mercedes-AMG GT S is standaard met een Performance uitlaatsysteem uitgerust, welke volledig-variabel gestuurde uitlaatkleppen bevat. De bestuurder kan daarmee het motorgeluid aanpassen: afhankelijk van de gekozen DYNAMIC SELECT rijmodus beleeft de bestuurder de V8 comfort-georiënteerde en geschikt voor de lange afstanden, of juist emotioneel, krachtig en met de indruk van een echte raceauto. In de AMG DRIVE UNIT bevindt zich een speciale knop waarmee de aansturing van de uitlaatkleppen direct te beïnvloeden is. De nieuwe sportwagen van Mercedes-AMG beschikt over een eigen klankkarakteristiek die zich overduidelijk typeert als een echte AMG, maar die zich ook duidelijk onderscheid van andere sportwagens. Het systeem met de uitlaatkleppen is voor de GT uitvoering optioneel leverbaar.
Zoals Tobias Moers, voorzitter van de bedrijfsleiding bij Mercedes-AMG GmbH, al aangaf: ''De GT wordt gebouwd met het motto ''Handcrafted by Racers'' - dat zegt alles over de herkomst en onze aard en spirit.''
Gewichtsverdeling van 47/53 procent
De optimale circuitprestaties worden mogelijk gemaakt door de combinatie van een aluminium spaceframe, een V8 biturbo motor met dry-sump smering, een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling vlak aan de achteras, een sperdifferentieel, een sportonderstel met dubbele aluminium draagarmen en een leeggewicht van slechts 1.540 kg. Het concept: een motor achter de vooras en een transaxle aandrijflijn, goed voor een gewichtsverdeling van 47% vóór en 53% achter. Samen met het lage zwaartepunt leidt dit tot een zeer behendig rijgedrag waarmee hoge bochtsnelheden mogelijk zijn. Met slechts 3,3 kg per 1 pk behoort de AMG GT tot de top in zijn segment. Het gecombineerd verbruik volgens NEFT ligt bij 9,3 liter per 100 km voor de GT en 9,4 liter per 100 km voor de GT S.
Het platform van de AMG GT weegt 231 kg, wat mogelijk is gemaakt dankzij het slim toepassen van lichte metaalsoorten. De achterklep is van staal, de voorklep van magnesium. Het spaceframe bestaat voor ruim 90% uit aluminium.
Nieuw schakelprogramma ''I'' - Individual en ''RACE''
Om de bestuurder nog directer te kunnen laten schakelen is de communicatie tussen motor en aandrijflijn flink verbeterd: de grenzen van de schakelprestaties en de reactietijd zijn duidelijk verlegd en zijn via AMG DYNAMIC SELECT volledig naar wens aan te passen. Daarbij kan gekozen worden voor ''C'' (Controlled Efficiency), ''S'' (Sport), ''S+'' (Sport Plus) en voor het eerst ''I'' (Individual). De GT S zal daarnaast de keuze bieden voor het programma ''RACE'' voor op het circuit, met de kortst mogelijke schakeltijden en een krachtig en emotioneel motorgeluid. In ''M''-modus kan handmatig geschakeld worden.
AMG DYNAMIC PLUS pakket voor de GT S
Standaard beschikt de GT over een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, de GT S wordt standaard voorzien van een elektrisch aangestuurd sperdifferentieel waarmee de grip naar de aangedreven wielen verder geoptimaliseerd wordt en de bochtensnelheden hoger kunnen zijn. Daarnaast is de GT S standaard uitgerust met een sportonderstel met elektrisch geregelde demping genaamd AMG RIDE CONTROL, welke optioneel ook voor de GT leverbaar is. De sport-parameterbesturing beschikt over een variabele stuuroverbrenging. De GT beschikt over een demping op de aandrijfas, voor de GT S is optioneel het AMG DYNAMIC PLUS pakket leverbaar. Hierbij zijn de draagarmen en de naafstukken aan beide assen vervaardigd uit gesmeed aluminium. Een directe verbinding met de schokbrekers aan de achterwielen reduceert ongewenste lastbewegingen
Het remmen gebeurt via een high-performance composiet remsysteem met bij de GT intern geventileerde en geperforeerde 360 mm remschijven rondom, en bij de GT S met 390 mm schijven met rode remklauwen. Optioneel is voor beide modellen een keramisch-composiet remsysteem beschikbaar met 402 mm schijven vóór en 360 mm schijven achter.
Geen LED Multibeam vanwege ruimtegebrek
Centraal in de voorzijde bevindt zich een driedimensionaal gevormde diamantgrille met centrale Ster, De enkele lamel is voorzien van AMG schrift. De sportwagen beschikt over LED high performance schijnwerpers met gestyleerde wenkbrauwen als dagrijdverlichting, parkeerverlichting en richtingaanwijzers, evenals drie verschillende grootlichtreflectoren (geen Multibeam!) waardoor de GT zijn karakteristieke blik krijgt. Aan de achterzijde bevinden zich voor de richtingaanwijzers 18 losse LED's die elk na elkaar vanuit het midden naar buiten oplichten.
Wat verder opvalt bij de GT zijn de lange motorkap met de bekende ''powerdomes'' en de ver naar achter geplaatste cabine, de grote wielen en de breed uitziende achterzijde. Onder de achterklep bevindt zich de bagageruimte. Opvallend aan de zijkant zijn de koepelvormige daklijn en de deuren zonder raamstijlen.
De schouders van de wagen zijn bewust bespaard gebleven van extra lijnen of vouwen, enkel aan de onderzijde strekt een karakteristieke lijn zich uit die verder gaat in de achterbumper en het ontwerp wat lichter moet laten lijken, in ieder geval wat betreft de optiek. De tijdloze luchtuitstroomopeningen met elk twee vinnen zijn een typerend element van de sportwagens met de Ster. Om het totaalplaatje niet te verstoren is er geen antenne zichtbaar.
Interieurdesign: sportieve proporties
Radicaal sportieve verhoudingen zijn duidelijk aanwezig in het interieur en geven een nieuwe ruimtelijke indruk. De bestuurder bevindt zich in een omgeving met een diep geplaatst instrumentarium en een dominante, convex gevormde hoge middenconsole. Extra kracht wordt aan het ontwerp gegeven door de vier centraal geplaatste uitstroomopeningen van de klimaatregeling, met nog eens een enkele uitstroomopening links en rechts op het dashboard. De hoge schouderlijn, hol uitgevoerde deurbekleding en de dynamische middenconsole maken van de GT een echte rijmachine samen met de diepe zitpositie.
Duidelijk aanwezig is het inmiddels bekende vrijstaande scherm, de AMG DRIVE UNIT is ontworpen als acht cilinders in V-opstelling, de knop ''Engine Start Stop'' is rood verlicht en bevindt zich aan de bestuurderszijde.
Standaard staat de GT op 10-spaaks lichtmetaal met afmetingen 9x19 en 11x19, met de bandenmaten 255/35 R19 en 295/35 R19. De GT S staat aan de voorzijde op 265/35 R19 met 9x19 velgen en aan de achterzijde op 295/30 R20 met 11x20 velgen. In combinatie met het AMG DYNAMIC PLUS pakket zijn voor de GT S optioneel speciaal ontwikkelde sportbanden leverbaar van het type Michelin Pilot Sport Cup 2.
De prijs is op dit moment nog niet bekend. Geniet ondertussen van de vele foto's van het lanceringsevenement in Affalterbach.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, persfoto's van Daimler A.G., live-foto's van Mercedes-Benz Passion Blog